Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kölcsönös befolyásolás
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
(A vezető magatartása, stílusa)
Konfliktus és kooperáció
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Önismeret Horváth Renáta.
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Szűk tartományú elméletek
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Tárgyalás és Értékesítés technika
Szociális kompetencia
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Mi az asszertivitás? Az asszertivitás magyarul önérvényesítés.
Rokszin Mónika Pszichológus
Konstruktív konfliktuskezelés
Szociálpszichológia Attitűd Dr
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Soft skills.
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Különbözőek vagyunk!.
A haldokló beteg ápolása
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
A hatékony csoportvezető készségei Képes a csoporttagjainak belegyezése nélkül is dönteni, ha az szükséges Felismeri dühét és megpróbál megoldást keresni.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Nevelés és nevelői attitűdök
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Autonómia és felelősségvállalás
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Mindennapi veszteségeink
Önmenedzselés a mindennapokban
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Speciális gyermekvédelem
Prezentáció módszertana
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Személyiségfejlődési zavarok
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az érzelmi zsarolás.
MH 5. BOCSKAI ISTVÁN LÖVÉSZDANDÁR.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Hatékony és változatos kommunikációs módszerek
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szervezeti Kommunikáció
Asszertív kommunikáció
Előadás másolata:

Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés

Végig lehet menni minden vonalon egyszer a ceruza felemelése nélkül legfeljebb nyolc szakasszal?

Végig lehet menni minden vonalon egyszer a ceruza felemelése nélkül legfeljebb nyolc szakasszal? 7 8 2 3 6 1 5 4 9

Össze lehet kötni a 9 pontot 4 szakasszal a ceruza felemelése nélkül?

Össze lehet kötni a 9 pontot 4 szakasszal a ceruza felemelése nélkül?

4 egyenlő oldalú háromszög?

4 egyenlő oldalú háromszög?

Asszertív technikák Az asszertív viselkedés az arany középút a behódoló (szubmisszív), alárendelt magatartásforma és a fenyegető (agresszív) magatartásforma között. Lényeges kelléke az asszertív személyiségnek, hogy tudja, hogy mit akar (elérni), és tisztában van a másik igényeivel is. Ennek alapján jogos önbizalom fogja el és magabiztos a fellépése. A magabiztos fellépés alapja az önbecsülés, amely jótékonyan hat az önbizalmunkra, ezen keresztül a viselkedésünkre. Viselkedésünkből a kommunikáció az, amelyen keresztül le tudjuk mérni hatékonyságunkat, azaz, hogy elérjük-e célunkat. Szívós ellenállás esetén a monoton ismétlés technikáját használja, általában meglepően jó eredménnyel. Ezért azt mondja, amit gondol. De képes nemet mondani, visszautasítja a vállalhatatlan kéréseket. Véleménynyilvánításában konstruktív, ő maga pedig figyel mások gondolataira. A legfontosabb, hogy ha nem ért valamit, akkor kérdez – ez az információszerzés asszertív módszere, nem pedig az, hogy ez „hülyeség, ezt még soha nem hallottam stb

Viselkedésből kialakuló konfliktus A viselkedés és a magatartás szinonimák, bár a viselkedés a pillanatnyi, a magatartás a tartós megnyilvánulás

A viselkedés és az attitűd társas viszonyban ciklusba szerveződik, méghozzá olymódon, hogy az én attitűdöm kihat az én viselkedésemre, az én viselkedésem kihat a te attitűdödre, a te attitűdöd kihat a te viselkedésedre. A két résztvevő között az attitűdök erősíthetik egymást, a ciklusból könnyen negatív, illetve pozitív spirál alakulhat ki.

Az emberi viselkedés sémái Önmagunk elfogadása Környezetünk el nem fogadása Agresszív Önbizalom hiánya Mások elfogadásának hiánya Negatív érzések mások iránt Harag és vádaskodás Felsőbbrendűségi érzés Minden helyzetet kontrollálni akar Nem érdekli mások érzése Asszertív Önbizalom, reális önértékelés Mások és önmaga elfogadása Felelősségvállalás Érdeklik mások érzései, gondolatai Őszinte, egyenes Meghallgat másokat Nyíltan kérdez Környezetünk elfogadása Manipulatív Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés Mások és önmaga elfogadásának hiánya Gyanakvás Őszintétlenség Mások önértékelését is aláássa Depresszió, motiválatlanság Passzív Önelfogadás hiánya Negatív érzések önmaga iránt Kisebbségi érzés Önfeladás Lelkiismeretfurdalás Motiválatlanság Önmagunk el nem fogadása

Az asszertivitás mindkét fél jogait akceptáló viselkedésmódot jelent, ahol a kommunikáció őszinte, nyílt, közvetlen és hiteles. Az asszertív kommunikáció mögött rendszerint kiváló kommunikációra, magabiztos fellépésre és saját jogai képviseletére képes személy áll. Asszertív magatartás által az egyén eléri kitűzött, reális céljait, anélkül, hogy manipulációra, őszintétlen játszmákra vagy tekintélyelvű agresszióra lenne szüksége.

Megszerezhető kompetenciák: - képesek vagyunk nyíltak és egyenesek lenni önmagunkkal és másokkal szemben. - Az asszertív egyén képes önmaga képviseletére, de ezt nem mások kárára teszi. - Az asszertivitás birtokában az egyén oly módon tudja jogait érvényesíteni, hogy közben tekintettel van mások jogaira is. - közlést teszünk a rendelkezésünkre álló tényekről, gondolatainkról, vélekedéseinkről, érzéseinkről és szándékainkról. - Ha szükséges, kifejezzük információigényünket, jelezzük a másik viselkedésének ránk gyakorolt hatását, szükség esetén kérjük e viselkedés változását. - Ez a megközelítés a konfliktusok jelentős részét kezelhetővé teszi, megóvja az egyént a szélsőséges indulati állapotoktól - szociális hatékonyság a kommunikációs képesség által

Cél, hogy a tárgyalásaik során álláspontjukat hatékonyan kifejtsék, azt tárgyalópartnereik megértsék és el is fogadják, miközben képes a többiek iránti pozitív beállítódásra, a másik ember véleményének figyelembevételével az érdekegyeztetésre és kompromisszumra. Az asszertív, vagyis önérvényesítő személyiség nem vonakodik kényes ügyeket intézni, tud magas pozícióban lévő emberekkel tárgyalni, és a célkitűzéseit nehézségek árán is véghezvinni.