Családpasztorációs papi találkozó Leányfalu IX. 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családpolitikai Főosztály
Tömeges elbocsátások, segélyezési plafon KORÓZS LAJOS ELNÖKSÉGI TAG.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A nők 40 éves nyugdíjazásáról… • A nők kedvezményes nyugdíjazásával foglalkozó új szabályok szerint az a nő, aki kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel.
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
A nők érdekvédelme a BDSZ-ben - a fúzió előtt és után - Varga Éva BDSZ alelnök, Ruhaipari tagozatvezető.
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
A családbarát intézkedések előnyei, hasznai és lehetőségei
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az Európai Unió története
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Családi napközi.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
EU II..
Webes változat, animáció nélkül !!!
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Segélyezési rendszer átalakítása
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
Nők munkaerőpiaci helyzete a nyilvánosságban. 2 A kérdéskör kevés médiafigyelmet kap:  Elsősorban gazdasági, munkaerő-piaci szakportálokon jelennek meg.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A Kormány családpolitikai elképzelései
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Nők és férfiak társadalmi egyenlőségének munkaerőpiaci és családügyi vonatkozásai december 3.
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
Társadalmi tudatformálás
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Campus Mundi ösztöndíjak
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

Családpasztorációs papi találkozó Leányfalu 2010. IX. 28. Tájékoztató a Népesedési Kerekasztal „a család és munka összeegyeztetésének elősegítése” munkacsoportjának javaslatairól Családpasztorációs papi találkozó Leányfalu 2010. IX. 28.

Helyzetkép 1. Magyarországon jelentős különbség van a tényleges demográfiai folyamatok és a lakosság gyermek-vállalással kapcsolatos értékrendje, beállítottsága között. A magyar állampolgárok értékrendjében gyermek és a család változatlanul vezető helyet foglal el. A párok által tervezett gyermekszám 2-2,2 körül mozog, míg a teljes termékenységi arány csak 1,3 körül ingadozik. Ez Európában a legalacsonyabb mutatók közé tartozik. (A teljes termékenységi arány azt mutatja meg, hogy a nők életük folyamán átlagosan hány gyermeknek adnának életet, amennyiben az adott év termékenységi adatai állandósulnának.)

Helyzetkép 2. A rendszerváltozás utáni gyermekszám-csökkenésben lényeges szerepet játszott, hogy a gyermekvállalási kor jelentősen kitolódott: 1990-ben az első gyermeküket szülő nők átlagos életkora 23 év, 2009-ben közel 28 év volt. A gyermekvállalás későbbre halasztása nagyon gyakran azzal jár együtt, hogy a tervezett gyermek egyáltalán nem születik meg. Európában a 90-es évektől megfordult az a tendencia, hogy a nők nagyobb arányú munkaerő-piaci részvétele csökkenő születési arányszámokkal párosul. Jelenleg általában ott viszonylag magasak a születési ráták, ahol jelentős a női foglalkoztatottság.

Teljes terménységi mutató szerinti rangsor Az EU tagországok csoportosítása a termékeny-ség és a női foglalkoztatás színvonala szerint Teljes terménységi mutató szerinti rangsor Magas (1-9. hely) Közepes (10-18. hely) Alacsony (19-27. hely) A nők foglalkoztatási rátája szerinti rangsor Egyesült Királyság, Svédország, Dánia, Finnország, Hollandia, Észtország Lettország Ausztria, Németország Belgium, Írország, Franciaország, Csehország, Bulgária, Szlovénia, Litvánia Ciprus, Portugália, nincs Luxemburg, Spanyolország, Görögország, Málta Magyarország, Románia, Szlovákia, Lengyelország Olaszország

Következtetések Nem közvetlen, és nem determinisztikus az az összefüggés, hogy a nagyobb arányú női foglalkoztatás magasabb termékenységgel párosul. Az alacsony szintű foglalkoztatás magas termékenység modell megszűnt Európában. A kapcsolat két fogaskereke a rugalmas foglalkoztatás és a gyermekintézményi ellátottság magas szintje. Több más tényező (pl. családtámogatási rendszer, társadalmi értékrend, jövőbe vetett hit) is hat a termékenységre.

A részmunkaidő és a termékenység kapcsolata A magas termékenységű országokban Finnország és Észtország kivételével mindenhol magas a részmunkaidőben foglalkoztatott nők aránya. A nők nagyarányú részmunkaidős foglalkoztatása nem garancia a magas termékenységre, hiszen több olyan ország is van, ahol a nagyarányú részmunkaidős foglalkoztatás alacsony termékenységgel párosul (Németország, Ausztria, Olaszország, Málta). Alacsony a termékenység azokban az országokban, ahol a részmunkaidőben foglalkoztatott nők aránya nem éri el a 10 százalékot. E tekintetben egyetlen ország sem kivétel.

Magyarországi tanulságok Magyarországon a két modell együtt van jelen. Következmény az értékkonfliktus. Ennek kiélezése helyett a valódi választási lehetőség megteremtésére kellene törekedni. A gyermekgondozási szabadság időtartamának csökkentése – a fogaskerekek hiánya, és az eddigi gyermekvállalási minták miatt – a termékenység súlyos visszaeséséhez vezetne. Cél: RUGALMASSÁG, a választás valódi lehetőségének a megteremtése a munkaerő-piacon, a támogatási rendszerben, az értékközvetítésben.

A szándékukat 2005-ig megvalósítók aránya a hosszú és rövid távra gyermeket tervezők között Munkapiaci és jövedelmi helyzet 2001/2002-ben A 3 éven belül megvalósult tervek aránya (%) a 2001-ben valamikorra (még) gyermeket tervezők a 2001-ben 3 éven belüli időtávra gyermeket tervezők között Munkapiaci helyzet Nők Férfiak Foglalkoztatott 21,0 15,5 26,9 27,6 Anyasági ellátáson 36,9 47,9 Egyéb nem foglalkoztatott 13,2 5,4 25,6 14,5 Összes gyermeket szándékozó 20,4 13,3 30,1 25,5

A javaslatok 3 területe Több tervezett gyermek születne meg, ha javulnának a gyermekvállalás és a munkavállalás összeegyeztetésének feltételei; a családok kevésbé kényszerülnének az első gyermek vállalásának halasztására; a családok több segítséget kapnának a második és további gyermekek vállalásához.

A gyermekvállalás és a munkavállalás összeegyeztetését segítő javaslatok 1. A kisgyermekes anyák részmunkaidős foglalkoztatási kötelezettsége a közszféra minden munkáltatójára terjedjen ki, azokra is ahol a foglalkoztatást kétharmados többséggel elfogadható törvények szabályozzák (pl. bíróságok), és emiatt a szabály rájuk még nem vonatkozik. Kerüljön bevezetésre a start-részmunkaidő kártya, amely átmeneti járulék-kedvezménnyel kompenzálná a részmunkaidősök foglalkoztatásának többlet-költségeit azon munkavállalók esetében, akik legalább egy 10 éves kor alatti gyermeket nevelnek. Javasoljuk a gyermekgondozási ellátások feltételrendszerének olyan átalakítását, hogy az segítse elő az anyák fokozatos (részmunkaidős) munkába állását a gyermek egyéves kora után. A munkáltatók béren kívüli juttatásként, közterhektől mentesen olyan utalványt adhassanak kisgyermekes dolgozóiknak, amelyet a gyermek ellátását (pl. a családi napközi), valamint a háztartási munkát segítő szolgáltatások térítéséhez lehetne csak felhasználni.

A gyermekvállalás és a munkavállalás összeegyeztetését segítő javaslatok 2. A családi napközik fejlesztési programjának elindítását. A program a következő elemekből állhatna: Családi napközik létesítésének támogatása pályázati rendszerben A bölcsődékkel, illetve (a gyermek életkorától függően) az óvodákkal azonos állami normatíva megállapítása az üzemeltető működési formájától függetlenül. Utalvány bevezetése a szülők számára a térítési díj megfizetéséhez (lásd később részletesen). A családi napköziben gondozói feladatokat ellátók szakképzésének beemelése az Országos Képzési Jegyzékbe. A munkahelyi fenntartású családi napközik rendszerbe állítása (Egy vállalat, intézmény is létrehozhatna és fenntarthatna olyan gyermekintézményt, amely működési feltételeiben a családi napközinek felelne meg.)

A gyermekvállalás és a munkavállalás összeegyeztetését segítő javaslatok 3. A gyermekgondozás alatt felgyülemlett rendes szabadságot ne kelljen az adott évben kivenni, hanem azt - a munkáltató és a szülő megállapodása alapján – a gyermek 10 éves koráig fel lehessen használni. Javasoljuk, hogy a gyermek gondozása céljára igénybevett fizetés nélküli szabadságról visszatérő nő keresőképtelensége esetén táppénzre legyen jogosult, és a munkáltatót csak akkor terhelje a betegszabadság megadásának kötelezettsége, ha munkavállalója legalább 30 napot ténylegesen munkában töltött, és keresőképtelensége nem az újabb várandóssággal kapcsolatos. Célszerű lenne munkaerő-piaci programot kidolgozni a gyermekgondozási szabadságra menők munkanélküliekkel való helyettesítésére. Javasoljuk a „Családbarát munkahely” mozgalom megújítását

Az első gyermek vállalását megkönnyítő intézkedések Javasoljuk, hogy az első gyermek megszületésekor az anyasági segély összegének 150 ezer forintra (ikerszülés esetén 250 ezer forintra) történő emelését. A felsőoktatási hallgatói jogviszonyban, illetve a doktoranduszi jogviszonyban töltött idő a GYED-re való jogosultság megszerzése szempontjából jogszerző időnek minősülne, azaz az édesanya akkor is jogosult lenne GYED-re (ennek minimális összegét a minimálbér másfélszeresében javasoljuk meghatározni) ha egyetemi hallgatóként vagy doktoranduszként szül. Javasoljuk a Fecskeház rendszerének elterjesztését. Ezek olyan az önkormányzatok, esetleg befektetők által fenntartott 1,5-2 szobás bérlakások, amelyek 3-5 évre kedvezményes bérleti díjjal biztosítanak lakhatási lehetőséget fiatal házasok részére. E lakhatást támogató rendszernek fontos eleme lenne, az önrész képzést támogató lakás-előtakarékosság, ami a későbbi továbblépést is segíti.

A második és további gyermekek vállalását segítő intézkedések 1. Javasoljuk, hogy ha a GYED-ben részesülő édesanya a GYED lejártakor újabb gyermeket vár, akkor a GYED (és a gyermek gondozása céljából igénybe vehető fizetés nélküli szabadság) időtartamát az anya kérésére a következő gyermek születéséig meg kelljen hosszabbítani. A nevelt gyermekek után járó adókedvezmény / vagy adó-alap kedvezmény / talán a leglátványosabb módja a „gyermek közügy” szemlélet érvényesítésének. A gyermekgondozási ellátás nélkül gyermekeiket otthon gondozók után egészségügyi szolgáltatási járulékot ne a családnak kelljen megfizetni.

A második és további gyermekek vállalását segítő intézkedések 2. Egyszerű, érthető, kiszámítható lakáshoz jutást ösztönző rendszer kialakítása. Ennek három eleme: Előtakarékoskodás „Gyermekvállalási ösztönző” részben direkt pénzbeli támogatással (a gyermekszám függvényében növekedjen a támogatás mértéke), részben indirekt, adókedvezményként megjelenő támogatással ezen ösztönző előfeltétele legyen az előtakarékoskodás megléte Piaci hitelfelvétel előtakarékoskodáshoz kapcsolt forint alapú hitelként és egyéb piaci, elsősorban forint alapú jelzálogkölcsönként

A második és további gyermekek vállalását segítő intézkedések 3. A nehezebb anyagi helyzetben lévő családok lakhatási feltételeinek javítása érdekében javasoljuk szociális bérlakás program indítását. Ennek lehetséges elemei: magánbefektető által fenntartott limitált profitú bérlakás önkormányzati, vagy állami lakbértámogatás a bérleti díjra kivetett kedvezményes áfa-kulcs bevezetése, munkáltatói lakásbérleti támogatás a cafetéria rendszer keretében, a lakás-takarékpénztári megtakarítások felhasználhatóvá tétele használatbavételi díj, illetve kaució megfizetésére. A gyermekvállalás szempontjából az új intézkedések bevezetése mellett nagyon fontos a támogatási rendszer egészének a stabilitása. Javasoljuk ezért a családi pótlék értékmegőrzését törvényben garantálni.

Köszönöm a figyelmet!