Szentpétervár mítosza

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Advertisements

SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
  - a kor kezdetét hódító háborúk jellemezték, mely után a Római  Birodalom kettészakadt. I.sz.476-ban a barbár népek elfoglalták  Rómát, ekkor kezdődik.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A Szent Márton-év megünneplése az Irgalmasság évében 2016.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Szövetségi rendszerek Európa az első világháború előtt
Dr. Jakab Julianna Budapest, október 29.. A projekt célja, hogy támogassa a nők által tulajdonolt és irányított vállalkozások életlehetőségeinek,
Róma történelme A kezdetek. A földrajzi jellemzők tenger határolja, de partvidéke kevésbé tagolt kedvező fekvés  fő kereskedelmi és közlekedési utak.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Áj falu. Fekvése: Tornától 4 km-re északra a Szlovák karszthegység az Áj-i szurdok-völgy bejáratánál fekszik m tengerszint feletti magasságban.
Hétköznapi élet a XI-XIII. században.  A lovagi életmód  A 11. sz. alakul ki,   volt erős központi hatalom Európában  Arisztokrácia feladata volt.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
Üdvözöljük a iskolaév beiskolázási bemutatóján
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az egységes olasz és német állam létrejötte
„Mert Néha kell a romantika”
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
ÚJFAJTA KÖLTŐI MAGATARTÁS
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
MI MARADT A RÓMAI BIRODALOMBÓL?
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
A Ciszterna Bazilika Isztanbul - Törökország ( Yerebatan sarnici )
Madách Az ember tragédiája elemzés
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Írta: Vörösmarty Mihály
A korai Egyház Az első közösségek.
A Ciszterna Bazilika Isztanbul - Törökország ( Yerebatan sarnici )
Portia ládikái (ld. A velencei kalmár)
Jézus igehirdetése: az „Isten országa”
BIZÁNC CSÁSZÁRAI A JUSTINIANUSOK.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A nagyváradi bazilika.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
Ptolemaiosztól Newton-ig
Michelangelo Buonarroti
Számítástechnika az UVATERV-ben
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Open Access publikálás – miért, hol, hogyan?
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Zsolnay Vilmos születésének 190. , szobra felállításának 110
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Sigfox technológia és hálózatok
Norvég szakmai út Sebők András.
Mit adtak nekünk a rómaiak?
Hallgatói ösztöndíjak
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
A tudáspiacok.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Emberábrázolás: Az ikon megújulása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
A reneszánsz művészet Giorgione: Ifjú képmása.
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Szentpétervár mítosza

Pétervár mint az ideális (ember alkotta) város utópiája A város mint szemiotikai mechanizmus A város szemiotikájának két szférája: A város mint név A város mint tér

A város mint név 18. sz. eleje – kiinduló pont , az előtte lévő történelmi korszak „nem létezik”. A „saját” hagyomány tagadása, ideális modellekkel való helyettesítése (az antikvitás mint modell) – 15. – 16. századi előzményei (Rettegett Iván „származása”) „Moszkva – harmadik Róma” eszme – vallási-politikai: translacio religionis (teokratikus aspektus) translatio imperii (ókori Róma  Bizánc) (Róma  Konstantinápoly ) Novgorod Pétervár Róma szakrális és politikai „öröksége”

„Szent Péter városa” Péter apostol – I. Péter égi patrónusa és az általa létrehozandó város névadója Vatikán címere Szentpétervár címere Szentpétervár mint „Paradise” („paradicsom”) és „szentföld” ( Moszkva „szentségének” megalázása: színházépület a Vörös téren)

A név olvasata Sankt Petersburg (ném.) Szent Péter városa Szankt-Peterburg (apostol  császár) Péter szent városa A hasonmásság jelensége Pétervár szimbolikájában: Pétervár – Novgorod Pétervár – Róma Péter apostol – András apostol Pétervár – új Moszkva Pétervár – új Arhangelszk (patrónusa – Mihály arkangyal)

Pétervár „szentsége” – az államiság Az „igazi” szakralitás (Pétervár) ≠ „hamis” szakralitás (Moszkva = pápák Rómája) A szakralitás orosz és egyetemes irányultsága (Szt. Alekszandr Nevszkij ereklyei – Szt. Péter-Pál Bazilika) Szt. Péter-Pál Bazilika – Dalmáciai Izsák temploma = I. Péter égi patrónatusának megkettőzése

I. Péter és Pétervár kultuszának templomai Péter-Pál Bazilika (1703. 06. 29.) Dalmáciai Izsák temploma (1707. 05. 30.) Szent Háromság temploma (1710.  1703.05. 16.) Vendégfogadó szt. Sámson temploma (1710.) Angyali üdvözlet temploma (Alekszandr Nevszkij kolostor első temploma – 1710.)

I. Péter személyének szakrálizációja Szt. Péter városa  Nagy Péter városa A kő szimbolikája Fa-Oroszország / Moszkva ≠ Kő-Pétervár (szobor és alkotója) múlt jövő Nagy Péter – városalapító és városépítő (történelmi aspektus)  városvédő és város patrónusa (mitológiai aspektus) Pétervár létének három idősíkja: történelmi időfolyam „örök város” mitológiai idő nem létező város, „káprázat”