Vállalati szintű stratégia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Logisztikai kutatás-fejlesztés és oktatás kölcsönhatása
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A külső környezet elemzése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT 2. előadás: ITIL V3 / Service Strategy I.
Szervezeti formák 2. rész
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kontrolling házi dolgozat
Logisztikai kontrolling
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalati stratégia március március március 28.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Operatív menedzsment és versenyképesség
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
SEEM alapok.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Vállalati szintű stratégia

A vállalati szerkezet kialakítása Mely üzletágakban legyen aktív a vállalat? => vállalati összetétel Hogyan irányítsa ezeket a vállalat? => vállalati menedzsment

1.: Vállalati összetétel

Diverzifikáció = Új üzletágba való belépés Módjai: Belső növekedés Felvásárlás Irányai: Vertikális Hátrafelé menő Előremenő Horizontális

Vállalati kiterjedés (Corporate scope) Milyen széles legyen a paletta? Vállalaton belüli elosztás (Corporate distribution) - Relatív súly?

BCG mátrix

GE üzleti háló

2.: Vállalati menedzsment

Integrációs mechanizmusok – hogyan: Centralizáció - Egy szervezeti egység => erőforrások, tevékenységek Koordináció - A részek irányítása Sztenderdizáció - Erőforrások, tevékenységek, termékek = Üzleti egységek (strategic business units = SBUs)

Duális cégek Primer struktúra Szekunder struktúra Másodlagos, ráépített az alapra, rugalmas SBA SBU

SBA – strategic business area SGF – strategisches geschaftsfeld : Piaci szegmens, termék – piac kategória SBU – strategic business unit SGE – strategic geschaftseinheit SBA-hoz rendelt szervezeti kategória: Gyártó és szolgáltató részlegek csoportja, amelyek termékeik, piacaik, technológiájuk, felhasznált erőforrásaik, főbb céljaik szerint hasonlóak. :

Alkalmazás - kik: Irányítás - Direkt - indirekt Együttműködés - Formális és informális

Pénzügyi irányítási stílus - pü-i célok monitoringja Az irányítás 3 típusa: Pénzügyi irányítási stílus - pü-i célok monitoringja Stratégiai irányítási stílus - central sercice, strat. célok monitoringja Stratégiai tervezési stílus - centralizált, standardizált Autonómia

Financial Control style Nagy autonómia Kevés centralizált és standardizált tevékenység Pénzügyi célok monitoringja

Strategic Control style - Szorosabb kapcsolat a corporate center-rel Sok central services Stratégiai célok monitoringja

Strategic Planning style Kicsi autonómia Tevékenységek erős koordinációja Irányitás direct supervision

A reagálás (responsiveness) és szinergia paradoxona

Philips Elecrtonics Cor Boonstra (1996) Garard Kleisterlee

A szinergia szükségessége Merre érdemes terjeszkedni? A vonzóság teszt verseny és lehetőségek A belépési költség teszt megtérülés A jobb-a-másik-nélkül teszt szinergia?

Mikor léphet fel szinergia? Az erőforrások kihasználása Reallokáció – pénz, munkaerő Replikáció – tudás, képességek Pozíció illesztés Alkupozíció - hírnév Versenypozíció javítása – 3. fél ellen Tevékenység összehangolás Megosztás – logisztika, marketing Összekapcsolás – integráció

Vertikális integráció előnyei Operatív koordináció – „megfelelők” Tranzakciós költségek elkerülése – transzfer, szerződés ellenőrzése Javuló alkupozíció – monopólium Tanulási görbe – K+F Rendszer szintű változtatások – keresztülvinni

A reagálás képességének szükségessége Problémák: Magas irányítási költségek – dolgozók, bürokrácia Lassabb döntéshozás – érdekellentétek A stratégia összeegyeztethetetlensége – kompromisszum Az kontrolálás zavara – know-how Értelmetlen ösztönzők

Vállalati szintű stratégiák perspektívái Portfólió szervezeti perspektíva Integrált szervezeti perspektíva erős központi mag megosztott erőforrások, tevékenységek több üzleti vállalkozás önálló üzleti egységként pénzügyi érdekeltség

Portfólió szervezeti perspektíva Jellemzők: TÁRSADALOM – szinergia Autonóm üzleti egységek A vállalati központ szerepe korlátozott: üzleti portfólió kiválasztása szigorú pénzügyi ellenőrzés készpénzforgalom átirányítása

Pénzügyi szinergiák elérése Források belső transzfere tranzakciós költségek és adók csökkenése Függetlenebb kapcsolat a befektetőkkel Alupozíció javítása a pénzügyi piacokon Üzleti egységek jövedelemstabilitása miatt hatékonyság és eredményesség

BCG mátrix

Példa a portfólió szervezeti perspektívára Degussa GmbH: speciális vegyi anyagok termelője Cél: saját piacon első lenni Stratégiai cél: vásárlói igények elé menni Stratégia: 23 üzleti egység kevesebb mint 150 alkalmazott a központban (Düsseldorf) Globális üzleti felelősséggel rendelkeznek Minden üzemi funkciót ellenőriznek

Az integrált szervezeti perspektíva Ha a vállalat több üzletágban van jelen Az üzleti egységek: - közös központ köré csoportosulnak – innen irányítják őket - közös versenystratégia – mely üzletágak alkossák a magot - szoros kapcsolat - kölcsönös függőség - együttműködés – áll. koordináció! Integrált: - erőforrások - tevékenységek - pozíciók VERSENYELŐNY!

„Core competence” típusú vállalat Multi-business vállalatok sajátos típusa A vállalat szívénél több kompetencia – központi (mag) képességek Ezeket több üzleti egység befolyásolja Prahalad és Hamel: vállalat = fa Törzs + fő ágak: központi termékek Ágacskák: üzleti egységek Levelek, virágok, gyümölcsök: végtermékek Gyökérzet: központi kompetenciák

„Core competence” típusú vállalat Ágak (üzleti egységek) levághatók, újak növeszthetők Gyökérzet (központi kompetenciák) ellát, táplál, stabilitást ad Hogyan? Központi kompetenciákba fektetéssel. Az üzleti egységek függetlenségének korlátozásával. Körforgás: Központi kompetenciák alkalmazása az üzletágakban –> képességek finomodnak –> gyors tanulás! Előnye? A befektetett energia megtérül az egyes üzletágakban.

Az integrált szervezeti perspektíva A vállalat a fő kompetenciákon kívül fókuszálhat más szinergiákra is – pl. változatos termékkínálat Disney - jelenlét több üzletágban - integrált szolgáltatás csomag: -- Disney videokazetták -- Disney vidámpark -- Disney termékek -- Disney csatorna Üzletágak az egész részeként jobbak, mint önmagukban. Probléma: a felvásárlás általi növekedés nehézkes a szorosan együttműködő üzletágaknál.

Portfolió szervezeti vs. integrált szervezeti perspektíva

Köszönjük a figyelmet!