TUDOMÁNYOS KONFERENCIA Multikulturális kompetenciákra utaló magatartásminták mérési lehetőségei MULTIKULTURALITÁS A XXI. SZÁZADBAN TUDOMÁNYOS KONFERENCIA A multikulturális matematikája szekció 2015. május 8. Kollár Péter tanszéki mérnök SZIE GTK TTI kollar.peter@gtk.szie.hu
Kell-e mérni és vajon mérjük-e? Téma aktualitása A munkáltatói oldalról vizsgálva egyre erősebben jelentkező elvárás a leendő munkavállalókkal/pályakezdőkkel szemben a multikulturális kompetenciák megléte. Az alap, mester és osztatlan képzési formákban futó szakokhoz kapcsolódó képzési és kimeneti követelményekben számos helyen találkozhatunk a multikulturális kompetenciákkal „megbízható munkavégzésre multikulturális környezetben” „előítélet mentesen az inter- és multikulturális nevelésre” „multinacionális vállalatok alkalmazottjaiként feladatok ellátására” „interkulturális nyitottság” Kell-e mérni és vajon mérjük-e?
Előzmények – a projekt célja SZIE GTK TTI K+F+I Csoport és Vezetéstudományi Tanszék Kompetencia mérési módszer kidolgozása Kompetencia profil – „tanúsítvány” KKK Munkaerő-piaci igények
Kísérlet bemutatása Csoportmunkára való alkalmasság Résztvevők: Emberi erőforrások BA, nappali, III. évfolyam 3+2 Vezetés és szervezés MSc, nappali, I. évfolyam 1 Kísérlet helyszíne: MIAU WIKI https://miau.gau.hu/mediawiki/index.php/Csoportmunka_projekt Kísérleti szituáció – feladat: „WIKI” szócikk elkészítése, melynek címe: „Emberi erőforrás menedzsment rendszer” Főszabály: A csoporttagok kizárólag a szócikkhez tartozó „vitalapon” kommunikálhatnak egymással Egyéb interakciós forma nem megengedett
Kompetencia értelmezése Irányultsággal rendelkező „Naplózható” additív viselkedésjegyek
„Csoportmunkás” csoport Attribútumok Irány Egy főre eső karakterszám (módosítás - abszolút érték) Egy főre eső csoporttagok száma, akik csak 1 fejezeten dolgoztak 1 Csoporttagok átlagos módosításának szórása Egyes csoporttagok aktivitásának szórása modulok szerint Egy főre eső vitalapon vezetett karaktermódosítás Egy főre eső vitázók száma Idő homogenitás
Multikulturális csoport Attribútumok Irány Nemi heterogenitás 1 IT heterogenitás Tudás heterogenitás Csoport létszám
Kiinduló táblázat jelleg rel irány 1 attribútum 1. 3646 0,3 240,9 3,0 1 attribútum összes karakterszám/fő kapszula_szocikk/fő karakterszám-átlag szórása modul_fő_szórás vitaaktivitás/fő vitázók/fő idő homogenitás 1. 3646 0,3 240,9 3,0 20,0 1,0 636,5 3. 6250 0,4 361,6 1,2 0,2 805,9 4. 19384 992,6 0,5 2,3 0,7 756,2 5. 6284 302,9 1,7 11,8 0,8 38,9
Eredmények I. cél összes karakterszám/fő kapszula_szocikk/fő karakterszám-átlag szórása modul_fő_szórás vitaaktivitas/fő vitázók/fő időhomogenitás becslés tény elteres 1. 152,0 139,3 163,5 113,3 134,9 142,5 154,5 1000,0 0,0 3. 153,0 138,3 160,8 125,3 131,3 138,8 152,5 4. 155,0 141,3 151,8 126,3 132,3 139,8 153,5 5. 154,0 140,3 161,8 114,3 133,3 140,8 155,5
Eredmények II. cél összes karakterszám/fő kapszula_szocikk/fő idő homogenitás becslés tény elteres inverz ell 1. 316,2 364,3 318,0 998,5 1000 1,5 -1,5 valid 3. 317,2 363,3 316,0 996,5 3,5 -3,5 4. 319,2 366,3 317,0 1002,5 -2,5 2,5 5. 318,2 365,3 319,0
Eredmények III. nemi het it het tudas het létszám becslés Tény(CSMI) elteres 1. 189 448 182 185 1004 998 -6 3. 441 181 184 996 4. 186 447 180 995 1002 7 5. 187
Összefoglalás – Tapasztalatok - Alkalmazhatóság Részeredmények – cél: egyéni profilok elkészítése Hallgatói kompetenciamérés időzítése, elhelyezése a képzésben Objektív, gyors, rugalmas, „személyre szabható” kiértékelés Minőségbiztosítás – Minőségellenőrzés (pl.: felsőoktatás) Hallgatók elhelyezkedési lehetőségeinek elősegítése „Államilag elismert kompetencia bizonyítván”!!! Integrálhatóság szervezeti HR rendszerekbe Munkakörtervezés, -elemzés, -értékelés Kiválasztás Képzési igények meghatározása, TÉR – TM Bérrendszerek – ösztönzés-mendzsment
Köszönöm a figyelmet!