Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés 7. óra Érveléstechnika: vitatípusok, racionális vita A vita típusainak manipulálása Csordás – Geng – Szabó

TÉMAKÖRÖK Érveléstechnika Vitatípusok A vita típusainak manipulálása Bevezetés, alapfogalmak Vitatípusok Veszekedés Törvényszéki tárgyalás (Üzleti)tárgyalás Racionális vita A vita típusainak manipulálása BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

ÉRVELÉSTECHNIKA BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Mi az érveléstechnika? Egy érvelést több szempontból lehet elemezni: Szociológiai: pl. a vitában részt vevő felek intézményi hátterét, érdekeit vizsgáljuk Szociálpszichológiai: pl. a társas környezet jelenléte hogyan hat az érvelő teljesítményére? Érveléstechnikai: felek nyelvi megnyilatkozásait vizsgálja. A vitában részt vevő felek milyen álláspontot képviselnek, azt milyen eszközzel kívánják védeni. Szigorúan véve az érveléstechnika érvelési hibának tekintheti a szociológiai és szociálpszichológiai szempontokra történő hivatkozásokat (pl. ad hominem), hiszen nem az állításokra, hanem az érvelőre vonatkoznak. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Mi a vita? A vita egy verbális konfliktus-szituáció: nézetek, álláspontok, érdekek és érzelmek ütközése. Milyen mértékben jelenik meg benne a racionalitás és az érzelem? A meggyőződés, amely az embert racionális szempontból az álláspontjához fűzi, rendszerint egyben érzelmi viszonyt is jelent. Szeretjük a gondolatainkat, mi találtuk ki, büszkék vagyunk rájuk. Ha már egyszer nyilvánosan kiálltunk mellette, ciki lenne, ha kiderülne, hogy hamis... A racionalitás és az érzelem különböző súlyokkal, de mindig jelen vannak. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

törvényszéki tárgyalás A vita típusai VITATÍPUS KIINDULÓ KONFLIKTUS MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK CÉL veszekedés érzelmi feszültség a személy támadása, megfélemlítés a partner „kikészítése”, legyőzése, a feszültség levezetése, ill. a győzelem törvényszéki tárgyalás rivalizálás minden a dramaturgia szabályai szerint megengedett eszköz a vitában részt nem vevő harmadik fél jóindulatának elnyerése tárgyalás érdekütközés alkudozás a felek számára elfogadható kompromisszum kialakítása racionális vita vélemény-különbség bizonyítás és kritika, érvelések segítségével az igazság kiderítése, a helyes álláspont megtalálása, a véleménykülönbség feloldása BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusai: VESZEKEDÉS Alapkonfliktus: érzelmi feszültség Cél: indulatokat levezetni, a másik fölé kerekedni Eszköz: agresszív személyes támadás, az érzelmek és indulatok hevessége, fenyegetés Bár látszólag érvek is elhangzanak, a racionalitásnak és a logikának kevés helye van az ilyen vitákban. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusai: TÖRVÉNYSZÉKI TÁRGYALÁS Alapkonfliktus: rivalizálás a két fél között, a vitatkozó felek álláspontja világos. Cél: magunk mellé állítani a harmadik felet. „A cél szentesíti az eszközt”: a harmadik fél függvényében alakul a sikeres eszköztár. (Videó: Orbán-Gyurcsány miniszterelnök-jelölti vita - 2006) A vitát egy harmadik fél dönti el. Sokszor, de nem mindig elvárt a harmadik fél semlegessége. A törvényszéki tárgyalásnál a rivalizálók azért vitatkoznak, érvelnek, hogy az elvileg független bírót/esküdtszéket meggyőzzék az igazukról. Egy televíziós vitaműsorban a vita tétje, hogy meggyőzzék (az akár elfogult) tévénézőket. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusai: TÁRGYALÁS Alapkonfliktus: érdekkülönbségek Cél: nem a külső igazság kiderítése, hanem a megegyezés, kompromisszum. Eszköz: Az érdekellentétek miatt ez alkudozási folyamattal tud létrejönni. Mindez nem zárja ki, hogy az alkudozási folyamatnál az egyik fél nem mozdul, mert akkora az erőfölénye, a másik félnek pedig nincs más választása (az is választás, hogy nem egyezik meg a másik féllel). Ez egy sematikus modell, a tárgyalás valódi célja az időhúzás is lehet. A tárgyalás vázolt sémája viszont akkor is marad, csak a valóságos cél nem egyértelmű. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusai: RACIONÁLIS VITA Alapkonfliktus: eltérő álláspontok, vélemények Cél: egy jó minőségű, igaz tudás elérése, a véleménykülönbség feloldása. Ha ez utóbbi nem sikerül, akkor is számos előny származik a vitából. A saját álláspont előfeltevései és következményei látványosabbá válhatnak. Kiderülhet, hogy a kérdés nem eldönthető, esetleg hit kérdése. Világosabban látjuk a felvehető alternatív álláspontokat. Eszköz: racionális érvelés közösen elfogadott érvelési normák és bizonyítékok, erős érvek mentén. Sikeressége a racionális vita megfelelő lefolytatásán múlik, a biztos igazságot, megegyezést nem garantálja. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A racionális vita speciális szabályai Konfrontációs szabályok (K): A véleménykülönbség felszínre hozását segítik. Argumentációs szabályok (A): A kritikai ellenvetések visszaverését szolgálják. Dramaturgiai szabályok (D): A jó minőségű vita lefolytatásához biztosítanak keretet. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A racionális vita speciális szabályai A feleknek meg kell egyezniük a vita tárgyában. (K) Világossá kell tenni az álláspontokat. (K) A feleknek érvekkel kell indokolniuk saját álláspontjukat. (A) A feleknek érveléssekkel kell kritizálniuk az álláspontjukkal szemben felhozott érveléseket. (A) Csak annyit szabad felhasználnunk az érvelésben/ellenérvelésben, amennyit a másik elkötelezettségei megengednek. (A) Aki olyat állít, amit a másik nem fogad el, annak indokolnia kell állítását. (A) Kontrollálni kell az érzelmeket. (D) A másik érvelését tárgyilagosan kell érteni. (D) Lehetőséget kell adni mindkét félnek, hogy kifejthesse álláspontját. (D) Lehetőséget kell adni mindkét félnek, hogy a releváns kérdéseket feltegye, és a neki feltett kérdéseket megválaszolja. (D) Nem lehet egyoldalúan kilépni a vitából. (D) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A racionális vita speciális szabályai A racionális vita sikeressége: ahhoz, hogy (racionális) vita jöhessen létre, szükség van valamekkora véleménykülönbségre, de olyan jelentős „hátországra” is, amelyben a felek megegyeznek! Ha nincs egyetértés − vagyis egy közösen elfogadott álláspont − akkor a véleménykülönbség feloldása nem történt meg, ettől viszont még lehet sikeres a vita, mert a racionális vita sikeressége annak sikeres lefolytatását jelenti: nem garantálja sem az egyetértés megvalósulását, sem azt, hogy igaz állításra jutnak a felek, ugyanakkor a vitatípusok közül a racionális vita lefolytatása eredményez legnagyobb valószínűséggel igaz állításokat, a sikerességhez fontos, hogy ne csak a másik, hanem a saját álláspontunkkal szemben is legyünk kritikusak, és legyünk tisztában az álláspontunkhoz való viszonyukkal! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Racionális vita valós helyzetben Eddig a racionális vita leírása normatív szempontok alapján történt: mit várunk el egy sikeres vita lefolytatásától? hogyan jutunk el egy nagy valószínűséggel jó minőségű tudáshoz? A racionális vita szabályai azonban sokszor nem teljesülnek: a felek nem érzelem- és érdekmentesek a felek készségei, képességei nem azonosak az álláspontok mögött gyakran pozíciók, érdekek jelennek meg a legtöbb vita társas környezetben zajlik, számít a résztvevőknek a közönség értékelése. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Racionális vita valós helyzetben Stratégiai manőverezés: egy lehetséges válasz a racionális vita valós körülményeinek a kihívásaira. Olyan részvételt jelent a vitahelyzetben, ahol szempontként a saját álláspont „győzelme” is megjelenik. Optimális esetben ez csak annyit jelent, hogy az erős érveket a lehető leghatásosabban fogalmazza meg a résztvevő. Gyakran azonban a racionális vita és a „győzelem” célja egymás rovására jelennek meg! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusainak manipulálása BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A vita típusainak manipulálása A vita típusát legerősebben a domináns konfliktus határozza meg. A négy vitatípus elemzési sémákat takar, a valóságban gyakran keverednek egymással: az ún. oxfordi vita racionális vitaként lett ismert, annak szabályait várják el a nézők a résztvevőktől, de mégis valójában törvényszéki tárgyalás típusú vita. a tévében néha nehéz eldönteni, hogy törvényszéki tárgyalást vagy veszekedést látunk. Ráadásul maga a vita típusa is manipulálható! A vita típusának manipulálása azt jelenti, hogy valamelyik szereplő más típusú vitaként állít be egy vitát, mint amit a domináns konfliktus kívánna. A manipuláló gyakran (függetlenül, hogy tudatosan vagy nem tudatosan teszi) saját érdekeinek megfelelően alakítja át a vitát. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Példák a vita típusainak manipulálására A veszekedéssé manipulált racionális vita: Mindezt csak azért mondod, hogy neked legyen igazad! A racionális vitává manipulált veszekedés: Akkor itt jobbra fordulok. De miért hármasban veszed be a kanyart? Miért nem váltasz át kettesbe? Nem így kell kanyarodni! Ez dilettantizmus! Egy jogosítvánnyal rendelkező normális sofőr nem így vezet! Vagy tagadod? Úgy gondolod, hogy normális dolog így bevenni a kanyart? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Példák a vita típusainak manipulálására Tárgyalás helyett racionális (tudományos) vita: Bős-Nagymaros Magyarország keretezése tudományos vita: környezetkárosító-e a beruházás? Igen! Ezzel sikerült az európai környezetvédőket maga mellé állítania. De valójában ez egy tárgyalás volt arról, hogy ki állja a beruházás költségeit! a Duna magyarországi és szlovákiaiközös szakaszának komplex hasznosítására tervezett építmény. A vízlépcső létesítésének célja az energiatermelés, a hajózhatóság biztosítása, az árvízvédelem és területfejlesztés volt. A létesítmény tervezett főbb egységei: a Dunakiliti mellett épülő mederzáró duzzasztómű, a Csallóközön végighúzódó üzemvízcsatorna közepén abősi erőművel és Nagymaros térségében a nagymarosi vízlépcső. A bősi erőmű első ütemét 1986-ban, a nagymarosi erőmű utolsó egységét pedig1990-ben kellett volna üzembe helyezni. Eredeti formájában végül sosem valósult meg, mivel a magyar kormány a környezetvédők és civilek tiltakozásának hatására 1989-ben leállította a magyar oldalon az építkezéseket, 1992 májusában pedig felbontotta a szerződést az (akkor még) csehszlovák féllel. A csehszlovák oldalon ezt követően 1992 októberében a bősi erőmű csatornájába (vagyis szlovák területre) terelték a Duna vizének 83%-át (és azóta is jogtalanul használja azt). Az ügyben a két ország a hágai Nemzetközi Bírósághoz fordult, amely végül 1997-ben mindkét felet elmarasztalta, és kötelezte őket a helyzet államközi szerződésekkel való rendezésére, ez azonban azóta sem történt meg. Ezzel a Nemzetközi Bíróság által a fennállása óta vizsgált 151 eset közül a bős-nagymarosi a leghosszabb ideje rendezetlenül maradt ügy. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

Példák a vita típusainak manipulálására Racionális (tudományos) vita helyett tárgyalás: Galilei és az egyház Galilei nézetei vallási érdekeket sértettek, ezért kellett visszavonni állítását nem az állítás igazságtartalmát vizsgálták! Heliocentrikus világkép BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

AJÁNLOTT IRODALOM ÉRVELÉSTECHNIKÁHOZ Forrai, Gábor (szerk.): Informális logika. Interneten: http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/tartalom.html (Utolsó elérés: 2014. október 15.) Margitay, Tihamér (2007): Az érvelés mestersége: Érvelések elemzése, értékelése és kritikája. Budapest: Typotex. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

A Karl Popper-féle vitaszituáció Sir Karl Raimund Popper (Bécs, 1902. július 28. – London, 1994. szeptember 17.) osztrák származású angol filozófus. Főbb eredményeit a  tudományfilozófia, az ismeretelmélet és a politikafilozófia területén érte el. A 20. század legbefolyásosabb filozófusainak egyike.  A Popper-féle vitaszituáció a pro és kontra oldal váltakozó felszólalásaiból és kérdésfeltevéseiből áll, melyek meghatározó időrendben és időtartamban, moderált formában követik egymást, a racionális vita szabályai alapján. Az órán a Popper-féle vitaformátum egy módosított változatát játsszuk le. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

KÉSZÜLÉS A VITAÓRÁRA Karl Popper-féle vitaszituáció Tételmondatok: Pro: Kontra: 3-3 szereplő + 1 moderátor; csapatonként összesen 8 perc Nyitó ember: 2 perc Középső ember: 4 perc Záró ember: 2 perc BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Egres Dorottya: egres.dorottya@filozofia.bme.hu Geng Viktor: geng.viktor@gmail.com Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Szemere Alexandra: szemere.szandra@filozofia.bme.hu BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. tavasz