Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Társismeret.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A lehetséges énképek.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Kiválasztás: érvényesség, megbízhatóság az interjú és az Assesment Center módszere esetén Barta Bea
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A kriminálpszichológia
A szervezet energiaforgalma
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
A személyiség biológiai alapjai
Speciális gyermekvédelem
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Kutatásmódszertani dilemmák
Chapter 2 Human Information Processing
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Az emberi arcok Szociális aspektusok Tekintet iránya, Kor, Nem, Attraktivitás Zimmer Márta
Az ET 91 frekvenciabeállítási módjai
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
 Generációk együttműködése az oktatásban, avagy a generációk együttműködésére/együttmozgására utaló jelek tetten érése a Google Trends adatbázisa alapján.
Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek
Mozgásvizsgálat gyakorlat
DARUS a gyermekekért.
Kognitív és emotív jelentés
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Az ET 92 frekvenciabeállítási módjai
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.
A szervezet energiaforgalma
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Bevezetés a mély tanulásba
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Előadás másolata:

Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2018_2019_2/

Téma Óra Időpont március 26. 1. Zárthelyi dolgozat február 5. Óramegbeszélés 2. február 12. BETEGSÉG MIATT ELMARADT 3. február 19. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 4. február 26. Fejlődési adatok 5. március 5. Az arcon tükröződő érzelmek 6. március 12. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 7. március 19. Tavaszi szünet 8. március 26. 1. Zárthelyi dolgozat 9. április 2. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 10. április 9. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 11. április 16. Az arcfelismerési zavar I. 12. április 23. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 13. április 30. Alkalmazások és érdekességek 14. május 7. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 14. Javító-/Pótló ZH alkalom

Alkalmazások és érdekességek A kis szemtanú Csoportos torzítások Arcrekonstrukció Gépek

A kis szemtanú

Eddig Hosszas érvelés, mennyire jól ISMERÜNK FEL arcokat De mi van akkor, ha nem ismerjük az illetőt? Pedig a kérdés lehet nagyon életszagú, hiszen egy bűnügy esetén a szemtanúknak jó személyleírásokat kellene adni!

Az elkeserítő statisztikák Angolszász országok sokkoló adatai: 40%, még akkor is, ha több módszerrel dolgoznak Elítéltek fotói alapján Felsorakozott gyanúsítottak közül Rekonstrukciós technikák Szóbeli leírások, jellemzések Ráadásul (!!!) kb. 15-20%-ban mást választanak ki! (ez 35-40%-ra nő, ha a tényleges elkövető nincs is jelen! – szociálpszichológiai magyarázatok) Még tényleges jelenlét esetén sem érik el az 50%-os beazonosítási arányt!

A helytelen válaszok típusai Fals pozitív (= téves riasztás) Fals negatív, azaz futni hagyjuk Mindkét hiba megdöbbentő, és felveti annak igényét, hogy vizsgáljuk, milyen faktorok befolyásolják a felismerési, kiválasztási teljesítményt. Csoportosításuk: becslő- és rendszerfaktorok

Becslő faktorok A döntést hozó szemtanú belső tulajdonságainak hatása Kor Nem Személyiség Intellektus Mennyire áll (még) a történtek hatása alatt

Rendszerfaktorok Eljárások, melyekkel a szemtanú(ka)t kikérdezik, alkalmazott módszerek Példák: Rendőrségi rajzoló Számítógépes programok Szembesítések

Az eddig ismertetett eredményektől eltérően … Itt nem egy csoport átlagára vagyunk kíváncsiak, éppen ellenkezőleg! Az egyéni produkciók érdekelnek minket! Ezt kell tudnunk úgy feltérképezni, hogy esetleg meg tudjuk becsülni azok megbízhatóságát, pontosságát is! Vizsgálhatók például csoportközi különbségek, ezek közül talán leginkább a nemi különbségek adják magukat!

Nők versus férfiak … Általános eltérések (téri/vizuális versus nyelvi) Utóbbi miatt felmerül, hogy jobbak-e a nők, ha több nyelvi jellegű címkét használnak. Lewin és Herlitz, 2002: arcfelismerési feladat és a résztvevők nyelvi képességének tesztelése. Kapták: női arcok esetén a nők jobb felismerési teljesítményt mutattak. Nyelvi képességek: érdekes módon a férfiak esetében volt kimutatható, hogy ezek egyenes arányban álltak a jobb arcfelismeréssel Wright és Sledden, 2003: mindenki a maga nemének felismerésében jobb (ez azonban híres emberek esetében éppen fordítva van; khm…. Ki gondolta volna!)

Hormonok … (1) Sherwin, 2003: nagyobb arányú ösztrogén – jobb teljesítmény verbális tesztekben; magasabb tesztoszteron-szint – jobb pontszámok téri-vizuális feladatokban (nemtől függetlenül!) Több hormonális hatásról később! 

Személyiségjegyek Agresszív személyek: inkább negatív érzelmeket dolgoznak fel, összesített érzelmi teljesítményük rossz. Antiszociális: félelem és szomorúság feldolgozása rossz. Intelligencia: kevésbé súlyosan retardáltak érzelmek és identikum felismerésében kevésbé rosszak. Normál tartományban férfiak esetén a jobb intellektus jobb felismerési képességekkel társul.

A kor hatása – kicsik és nagyok Gyerekek szimulált helyzetben Ha a valódi elkövető jelen van, akkor már a 4 éves is gyorsabb és pontosabb, 5 évesen szinte felnőttszerű teljesítmény A nagyobb gond akkor van, ha az elkövető nincs jelen, ekkor ugyanis még a 13 évesek is rosszabbul teljesítenek, mint a felnőttek Oka: megfelelési igény, kognitív funkciók éretlensége Idős szemtanúk: OAE*, demencia *Own/Other Age Effect – Saját/Másik Kor Hatás: saját életkorunkhoz közeli személyek életkorát pontosabban meg tudjuk becsülni

Az eltelt idő nyomában Minél előbb tesz vallomást, annál pontosabb lesz, annál több információt ad De: a klasszikus felejtési görbe itt is érvényes

Újabb becslő változók A stressz és trauma mértéke Kísérletes vizsgálata: ha az esemény alatt feszültségkeltő inger is jelen van, akkor módosul-e a későbbi felismerési teljesítmény? Kapták: ezek elvonják a figyelmet (fegyver versus csekk) Mennyi időt tölt egy kép megnézésével? ~ Milyen részletes a leírás? Ha túlságosan, akkor valószínűleg előhívja sztereotípiáit is!

Rendszerváltozók Alapszabály: ne alkalmazz egyszerre több módszert! Csoportban történő szembesítés/kiválasztás esetén figyelni kell, hogy hasonlóak is legyenek! Egyáltalán csoportosan vagy egyenként? Statikus vagy dinamikus bemutatás? „Kettős vak” eljárás!

Csoportos torzítások

ORE (nem a bőr színe az oka!) Nagyrészt említettük már, itt csak összefoglaljuk, illetve 1-2 másikkal kiegészítjük ORE (nem a bőr színe az oka!) Saját nem, saját kor, saját faj hatás is! Összesített modell: Sporer, 2002 Más feldolgozási pálya tartozik az ingroup egyedekhez, itt szakértők vagyunk, tehát konfigurális alapú a feldolgozás. Automatikus, gyors, sikeres. Outgroup egyén: nem egyéni szinten döntünk, először kategorizálunk, majd: A; Feldolgozás (vonás-alapú? Konfigurális?) vagy sztereotípiák B; Felszínesebb kódolás, kevesebb figyelem Mindkét lépésnek a szegényesebb felismerés lesz az eredménye!

Arcok rekonstrukciója, térfigyelő kamerák

Matching feladatok Vajon ebben jók vagyunk? Életszagú helyzet: pénztárosok és a személyigazolványok Kemp et al., 1997: 4 helyzet Igazolvány és a személy teljesen ugyanolyan Övé az igazolvány, de más külső jegyek Másé, de arra nagyon hasonlít Másé és nem is hasonlít rá Teljesítményük: 1.: 93% elfogad, 2.: 86% elfogad, 3.: 36% nem fogad el, 4.: 66% nem fogad el. Hm… elgondolkodtató, ráadásul ez egy kísérleti helyzet!

Térfigyelő kamerák Csak akkor hasznos, ha ismerjük az illetőt Kísérleti tesztelése: felvétel bemutatása után 8 kép közül válasszák ki, kit láttak a felvételen Sokkoló eredmény: mindösszesen 20%-os teljesítmény!!!! Ezen nem javít az sem, ha a kép jó minőségű és/vagy színes. Újabb érv arra, hogy ismeretlen arcokat képi alapon kódolunk.

Arcrekonstrukciós eljárások Legősibb: rendőrségi rajzoló Később számítógépes programok Identi-Kit (papír alapú) Photofit Identi-Kit 2000 FACES 3.0 E-FIT

Arc- és érzelemfelismerő gépek

Gépi felismerés Hatalmas kapacitásra lenne szükség! Kezdeti próbálkozások: tréningben jól teljesítenek, de nem tudnak generalizálni Egy működő rendszer: CERT Érzelmekre, fájdalom detektálására, fáradtság észlelésére használnak ilyen rendszereket Újabban: fejlődési rendellenességekben

Hormonok … (2) Vizsgálatok zömében NINCS valós hormonális mérés (nők – ciklus) Lásd: szociális aspektusok óra vége – attraktivitás és hormonok Kovács és munkatársai, 2004, 2007 – hormonok észlelésének mérhető hatása

Humán feromonérzékelés A járulékos olfaktoros (szaglási) rendszer megléte embereknél kérdéses Kérdés: befolyásolja-e észlelésünket a feromon?

Tesztoszteron Kontroll (Zsadányi – Nagy, Z. – Kovács, G., 2007, Magyar Pszichológiai Szemle)

Hormonok és idegrendszer Geschwind és Galaburda, 1985: születés előtt magzat több tesztoszteron -> jobb félteke gyorsabb fejlődése Hausmann és Güntürkün, 2000; Rupp és mtsai, 2009: nők menstruáció alatt és után más aktivitásmintázat arcokra való döntések esetében

Téma Óra Időpont március 26. 1. Zárthelyi dolgozat február 5. Óramegbeszélés 2. február 12. BETEGSÉG MIATT ELMARADT 3. február 19. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 4. február 26. Fejlődési adatok 5. március 5. Az arcon tükröződő érzelmek 6. március 12. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 7. március 19. Tavaszi szünet 8. március 26. 1. Zárthelyi dolgozat 9. április 2. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 10. április 9. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 11. április 16. Az arcfelismerési zavar I. 12. április 23. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 13. április 30. Alkalmazások és érdekességek 14. május 7. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 14. Javító-/Pótló ZH alkalom

VÉGE És a megfejtések: Paul McCartney, Rowan Atkinson, Patrick Stewart, John Cleese Al Pacino, Kenneth Brannagh, Sean Connery, Károly herceg