(A szervezeti célkitűzés)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Készítette: Fülöp Szabina Veres Anita
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Településmarketing Értékaudit.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egyéni döntések a szervezetben
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Robert S Kaplan, David P. Norton Balanced ScoreCard
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Hogyan alakulnak át az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Operációkutatás eredete
A szervezeti felépítés definíciója
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Minőségdíjak.
Tanuló szervezet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal október 15. Szolnok.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
BFH Európa Projektfejlesztő és Tanácsadó Kft.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Az információ, mint erőforrás
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
MagNet Magyar Közösségi Bank Piac & Profit Klub Üzleti etikus cégek fóruma június 5. Dakó Andrea.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
R.S. KAPLAN – D.P. NORTON: A STRATÉGIAKÖZPONTÚ SZERVEZET
SEEM alapok.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

(A szervezeti célkitűzés) Stratégiai menedzsment Organizational purpose (A szervezeti célkitűzés)

Bevezetés Különböző szempontok szerint vizsgálták a stratégiát, de kevés figyelmet szenteltek a szervezeti célokra - A figyelem az eszközökön volt, nem a célon Követelményeket támasztanak a céggel szemben: részvényesek, alkalmazottak, beszállítók, ügyfelek, kormányok és közösségek Meg kell határozni, ki lesz a vállalat értékteremtő tevékenységének a fő kezdeményezettje A szervezeti cél alapelvként funkcionálhat a stratégiai lehetőségek értékelésekor Meghatározása kihívásokkal teli feladat – sokféle nézet

Vállalati küldetés Megfoghatatlan fogalom „magasztos elvek listája” Vállalati küldetés = alapelv, amely egy adott irányba hajtja, mozgósítja a vállalatot Milyen típusú alapelvek építik fel? Milyen szerepet játszik a stratégia kialakításának folyamatában? Ki határozza meg?

Vállalati küldetés

A vállalati küldetés elemei Szervezeti cél : az ok, amiért a cég létezik A vezetők szervezeti célról alkotott felfogása irányt ad a stratégia folyamatának, befolyásolja a stratégia tartalmát Az alapelvek utat mutatnak a stratégiai döntéshozatalban A szervezeti cél a vállalat stratégiájának a központja, de a három másik alkotórész is rendkívül fontos

A vállalati küldetés elemei Szervezeti eszme Szervezeti cél Üzlet meghatározása Szervezeti értékek

A vállalati küldetés elemei – Szervezeti eszme A feltevések a környezet jellegéről - mit kell a cégnek tenni, hogy sikeres legyen az üzletben Ha a cégen belül nincs egyetértés az alap stratégiai eszmékről → konfliktusos és elhúzódó döntéshozatal Gyors és összehangolt munka: egyetértés szükséges A közös eszmék megerősítéséhez minden szervezeti tagra szükség van - könnyebb kommunikáció és döntéshozatal - magabiztosabb, motiváltabb csapat

A vállalati küldetés elemei – Szervezeti értékek Szervezeten belül minden embernek megvannak a saját értékei, amiről hiszi, hogy jó Ha a szervezet tagjainak közös is az értékrendje, meghatározó hogy mit tartanak: - érdemleges tevékenységnek - etikus szokásnak - morális felelősségnek →nagy hatással lehetnek a stratégiai döntésekre

A vállalati küldetés elemei – Üzlet meghatározása Jó üzlet, amíg a befektetések megtérülnek? - irányvonal hiánya Az üzlet meghatározása alapelvként szolgál Segít megkülönböztetni a lehetőségeket a felesleges kitérőktől

A vállalati küldetés elemei A vállalati küldetés erőssége attól függ, hogy ez a négy elem hogyan passzol egymáshoz - kölcsönösen hogyan erősítik egymást Ha a küldetés létrejött → a szervezet tagjai között emocionális kötelék → energetizálja őket a küldetés szerinti munkára

Küldetés ≠ vízió Víziót gyakran összetévesztik a küldetéssel Vízió: felvázolják az ügyök jövőbeli állapotát, amit el akarnak érni Küldetés – Alapelvek, amelyek a stratégiai döntéseket vezérlik Vízió – Vágyott jövő, amit a vállalat remél, hogy el fog érni

Vállalati küldetés funkciói A vállalati küldetés tagolható a küldetésnyilatkozat eszközei szerint Ha a küldetés nincs leírva, az növeli az esélyét, hogy eltérő értelmezések alakuljanak ki a szervezeten belül

Vállalati küldetés funkciói Iránymutatás: - pontosítja az alapszabályokat, amin a stratégiának alapulnia kell - adott irányba állítja a szervezetet Legitimizáció: - az üzleti filozófia meghatározásával megnő az esélye, hogy a részvényesek elfogadják, támogatják, és bíznak a cégben Motiváció: - közös munkára inspirál egy adott irányba

Vállalati vezetés formái - Struktúra két szintű testületi struktúra (Németország, Hollandia, Finnország) egy szintű testületi struktúra (USA, Nagy-Britannia, Japán) szabadon választható (Svájc, Franciao.) Két szintű: erőviszonyok formális felosztása (igazgatóság + felügyelő bizottság) Egy szintű: igazgatók és nem igazgatósági vezetők együtt vannak a vezetőségben

Vállalati vezetés formái - Struktúra

Vállalati vezetés formái - Tagság Az igazgatótanács összetétele nagyon eltérő lehet – jogi szabályozás Németország: - igazgatótanács 50% a cég alkalmazottja, 50% részvényes Franciaország: - a munkaerő képviselői megfigyelői státuszban

Vállalati vezetés formái - Feladatok A tanács ritkán találkozik - szavazásra kérik csak meg őket → csak kicsi formális/ informális ereje van, hogy ellentmondjon a vezérigazgató akaratának A tanács rendszeresen találkozik - aktív szerep a vállalat irányításában - pl: javaslatok kialakítása felső vezetők kiválasztása

Vállalati vezetés funkciói Formáló funkció: - befolyásolja a vállalati misszió kialakulását - alakítja, tagolja, kommunikálja az alapelveket, amik a szervezeti tevékenységet irányítani fogják Teljesítmény funkció: - közreműködik a stratégia folyamatában, hogy a vállalat jövőbeli teljesítményét javítsa - elbírálja a felső vezetők stratégiai kezdeményezéseit

Vállalati vezetés funkciói Megfelelőségi funkció: - biztosítja a vállalati megfelelőséget a megadott küldetéshez és stratégiához - felügyeli, hogy a vállalat a tevékenységét az ígéreteknek megfelelően végzi-e - ha hiányt talál → nyomást gyakorol a változás érdekében

Jövedelmezőség és felelősség paradoxon Az ipari forradalom óta központi téma számos társadalomtudományban A cégnek olyan stratégiát kell folytatni, ami biztosítja a jövedelmezőséget, de emellett bizonyos társadalmi felelősségvállalásnak is meg kell jelennie A legtöbb vezető szerint mindkettő értékes cél, amire törekedni kell

Jövedelmezőség A gazdasági szervezetnek profitot kell termelnie, hogy talpon maradjon A tőzsdére bevezetett vállalatok erős nyereségessége a magasabb részvényárakban tükröződik - elősegíti más cégek megszerzését - védelem az ellenséges felvásárlás ellen A nyereségesség nem csak előnye, hanem forrása is a versenyelőnynek Biztosítja a cég számára a pénzügyi mozgásteret, hogy javítsa versenypozícióját, és megvalósítsa a törekvéseit

Társadalmi felelősségvállalás Bizalom kiépítése az emberek között Bizalom: Ha az emberek érzik, hogy mások társadalmilag felelősségteljesen viselkednek, ahelyett, hogy a saját érdekeiket korlátozás nélkül érvényesítenék → termelékeny csapatmunka Fontos, hogy a bizalom a szervezet és szélesebb környezete között is fejlődjön - vásárlók, szállítók, aktivista csoportok

A részvényesek érdekeinek perspektívája Mi a legjobb a részvényeseknek? - Magas részvényárak és magas osztalék - hosszú távú beruházások, K+F tevékenység, tőke beruházások A felső vezetők számára nagy kihívás, hogy a részvényesek érdekeire törekedjenek - részvényesek megbízásából dolgoznak - saját érdekeik érvényesítése helyett „megbízó-ügynök” probléma

Az érintettek érdekeinek perspektívája A céget úgy kell kezelni, mint egy együttműködés a különböző erőviszonyú felek között Közös vállalat Minőségi értékek - dolgozók: munkakörülmények - szállítók: közös innovációk, közös kockázatviselés

A részvényesek és az érintettek

Köszönöm a figyelmet!