Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Gyakorlati vizsga és szervezésének kérdései mindkét szinten
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Piacképes programozói tudás a középiskolában
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Programozási alapismeretek
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke A programozás alapjai 1. (VIEEA100) 9. előadás.
Comenius Logo alkalmazásai
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Programozási ismeretek oktatása: kód vagy algoritmus
Szélességi bejárás , 0.
Programozási alapismeretek
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Szimmetrikus Programozás, AZ ALAPOK
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Információ típusok.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
A problémamegoldás lépései
„Jó gyakorlatok” Nagyné G. Jordanoff Györgyi. A „jó gyakorlat” újszerűsége  a MiTiok programban szereplő tananyag adaptálása és felhasználása IKT eszközök.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
IKT struktúra.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Programozás, programtervezés
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Hatékony-e a rekurzió? FÉLEGYHÁZI TAMÁS GÁBOR 1 Kovács Magda-díj pályázat 2015/16.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Programozási alapok.
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Elektronikus szótárhasználat
Programozástudás hit vs. valóság
A programozás tanulási-tanítási folyamata
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Drámapedagógia és színházlátogatás szakgimnazisták számára
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Előadás másolata:

Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei Szalayné Tahy Zsuzsanna sztzs@caesar.elte.hu ELTE IK

Informatika Információ = értelmezett adat Digitális kultúra – nem digitális kultúra Analóg kultúra? Végtelen kicsi, végtelen nagy ⇒ matematikai absztrakciók A világ analóg vagy digitális? Hullám-részecske kettősség A tantárgy nem digitális kultúrát tanít, hanem az adat (a világ) digitális értelmezését. Informatikát.

Informatika Értelmezés, új adat, új értelmezés. Big Data Folyamatosan megújuló fogalmak világa Kontextus függő!!!! Mennyi a kilo? record == struct ∨ struct == class? Operációs rendszer Patch kábel IPv6 (mi a v6?)

Fogalom Nyelvtan Tanítás Számonkérés Főnév Objektum Kontextus Daru Hasad (?) Jegy Tanítás Érvényesség Pontos jelentés Számonkérés Tesztek nehézsége Közös nyelv

Egy kis nyelvtan IGE kifejez Tanuló cselekszik Tanulóval történik Cselekvést Történést Létezést Állapot(változás)t Tanuló cselekszik Tanulóval történik Tanuló létezik(?) Tanuló változik Gondolkodik Emlékszik Felejt Figyel Alszik Koncentrál Megért Megjegyez Tanul

Gondolkodás Cselekvő gondolkodás Gondolat követése Gondolatmenet – előadói Építkező - kapcsolatok, összefüggések Gondolat követése Megértése – szavanként Feldolgozás – szűrés, távoli elemek kapcsolása → követés megszakad

Előadás Óratervezés TED Konferencia Egyetemi előadás Adminisztráció 5 p Feleltetés 10 p Gyakorlás 10 p Új anyag 20 p (0–20 perc) TED 18 perc Konferencia Egyetemi előadás 45 perc 90 perc Informatika tanterv 3 téma 45 perc Színházi Az Ember tragédiája

Algoritmizálás Megtanulás Gondolkodás Mankó Kapaszkodó pont Programkészítés Programozás

Programozás Gondolat önálló kifejezése Kommunikáció a géppel

Gondolkodás tanítása Folyamatában figyelni a munkát Kérdéseket várni Visszakérdezni Segítség Részeredmények feljegyzése Megállapítások ismétlése Variációk ajánlása Tesztesetek, hibakeresés

Gondolat figyelése Prezentáció A diák magyarázza Animáció Folyamat Ok ⇒ okozat Geometriai tétel bizonyítása animációval Matematikatanári képzés IKT használata Leendő matektanár magolta a bizonyítást Leírt bizonyításokban jellemző a visszautalásos lépés Jól látható a probléma 10. évfolyamon matematika tananyag

(a+b)3 geometriai bizonyítás (a+b)3=a3+3a2b+3ab2+b3

3 db (a+b)3=a3+3a2b+3ab2+b3

(a-b)3 geometriai bizonyítás (a-b)3=a3-3a2b+3ab2-b3

a -b - (a-b)3=a3-3a2b+3ab2-b3

Programozás tanítása HOGYAN tanítsuk? Programozási nyelv Gondolkodás mód (nyelvfüggő és - független) Tevékenység HOGYAN tanítsuk?

Programozási nyelv Heti óraszám, alkalom hossza Nyelvtan, szókincs Alkalmi és általános tudás - rövidtávú és hosszútávú memória Változónevek Nyelv szavai, szintaktikája Adatstruktúrák, implementációk Kommunikáció az adott nyelven Kódolás Hibajelzések értelmezése

Gondolkodásmód Algoritmus Adatszerkezet Deklaratív, imperatív Algoritmus minták Programozási tétel Gráf szélességi bejárás Adatszerkezet Tervezési minta OOP Heterogén kollekció Deklaratív, imperatív Iteratív, rekurzív Szöveges, vizuális Top-down, Bottom-up Indirekció Absztrakció Működtetés Felépítés, belső Logika Struktúra

Tevékenység A gondolat kifejezése Gépen - strukturáltan Programozási környezet Alkalmazói szoftver Papíron - lineárisan Írásban Rajzolva Szóban – „elszáll”? Előadás Vita, beszélgetés, párbeszéd

Köszönöm a figyelmet, kellemes tovább gondolást Szalayné Tahy Zsuzsanna sztzs@caesar.elte.hu ELTE IK