Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben TORZULÁSOK Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
A nemzeti identitás egy bizonyos tér- és időbeli kereten belül lejátszódó történelmi, nyelvi és kulturális azonosság nem velünk született egyszer s mindenkorra adott tartozékunk élő, mégpedig velünk és bennünk élő, formálódó folyamat
A nemzeti identitást kialakító tényezők: a) az anya és az apa nemzeti identitása; b) az anyanyelv és annak használata; c) az iskoláztatás nyelve; d) a lakóhelyi környezet; e) a kulturális közeg; f) a nemzetiséggel kapcsolatos egyéni és közösségi tapasztalatok; g) globalizációs hatások.
köztes szilárd magyar A nemzeti identitás három típusa román
A nemzeti identitásnak több összetevője van. Ezek a következők: Érzések Vélemények A jelenre és jövőre vonatkozó döntések és cselekedetek A fentiek igazolása
identitás-pozitív érzés a cselekedet identitás-negatív
Életkor: 13 év Családi háttér: teljes család – egy testvér Szülők: magyar nyelvű iskola Végzettség Otthoni nyelvhasználat: magyar Magyar iskola Életkor: 13 év Családi háttér: teljes család – egyedüli gyerek Szülők: román nyelvű iskola Végzettség Otthoni nyelvhasználat: „főleg” magyar Román iskola
Igen, „itt is élnek magyarok” Nem tudom Melyik a kedvenc országod? Görögország Amerika Melyik országot választanád lakhelyül? Magyarország Esetleg Olaszország Választaná-e Romániát lakhelyül? Igen, „itt is élnek magyarok” Nem tudom Melyik várost választaná lakhelyül? Nagyvárad, Kolozsvár, Debrecen, Budapest Nem tudom
Igen, „mert ismerem azt is” Igen Milyen nemzetiségűnek vallod magad? Magyar Magyar Milyen nemzetiséget választanál? Magyar Nem tudom Választaná-e a magyart? Igen Nem biztos Választanád-e a románt nemzetiségül? Igen, „mert ismerem azt is” Igen
Igen Igen Kicsit Igen Van-e kapcsolatod más nemzetiségűekkel? Különböznek-e tőlünk? Kicsit Igen
Hátrány előny: érvényesülés Előny: érvényesülés ISKOLA Rendben valónak tartod-e, hogy magyar/román iskolába jársz? természetes természetes Előny-e vagy hátrány magyar gyereknek román iskolába járni? Hátrány előny: érvényesülés Előny: érvényesülés Ért-e bármilyen negatív élmény a magyarságod miatt? Nem Nem Változtatnál-e az iskolád nyelvén? Igen, kipróbálna román iskolát is Nem
„Tanulunk és jó együtt.” „Mă simt bine.” EGYHÁZ Kinek az ösztönzésére jársz konfirmációi előkészítőre? „Én akartam” „Anyu ötlete volt” Miért szeretsz oda járni? „Tanulunk és jó együtt.” „Mă simt bine.” Milyen érzés más csoporthoz tartozni? Furcsa, hogy minden magyarul zajlik Jó Befogadtak? Kicsit furcsán néztek, de elfogadtak. Igen
Az iskolán kívül milyen nyelvű barátaid vannak? Barátnő: vegyes házasságból származik, kevert nyelven beszélgetnek „Fele apă, fele víz” Főként magyar
„Vannak a sok magyarok…” „Nem érdekel.” Milyennek látod a románok és magyarok közti viszonyt? „Nem tudom.” „Vannak a sok magyarok…” „Nem érdekel.” Hogyan határoznád meg a kisebbség fogalmát? „Több román van, mint magyar.” Érzékeli Érzed-e hátrányát a kisebbségi létnek? Igen: nyelvhasználat Nem
Következtetések: Meglepetés Közömbösség Szocializációs közeg