Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Fejlesztési koncepció
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Az iskolaérettség kérdése
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Hatodik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A Kovács-módszer alapismeretei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Pszichológiai Ismeretek
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az iskoláskor küszöbén
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Beiskolázási gyakorlat a Grosicsban
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Az iskoláskor küszöbén
Út a sikeres tanuláshoz
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Az iskolakészültség állapotfelmérő próba projekt bemutatása
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIX. Kerületi Tagintézménye Molnár Anikó Okleveles gyógypedagógus Szakvizsgázott fejlesztőpedagógus

Amiről ma szót ejtünk… A sikeres iskolakezdés tényezői Az iskolára alkalmas, iskolaérett gyermek ismérvei Az iskolaérettség megállapítása – iskolakészültségi vizsgálat A sikeres iskolakezdés, a zökkenőmentes átmenet feltételei Mit tehet a szülő?

A sikeres iskolakezdés tényezői, feltételei A gyermek személyisége részéről: iskolára való alkalmasság, érettség A szülők részéről: megfelelő hozzáállás, előkészítés, iskolaválasztás Az intézmények oldaláról: megfelelő partneri viszony – átmenet fontossága

Az iskolára alkalmas, iskolaérett gyermek Testi fejlettsége Értelmi, kognitív mutatói Szociális (érzelmi) fejlettsége

Testi fejlettség Első alakváltozás: arányosabb test> egyenletes terhelés Vázizom csontosodás: ujjperc csontosodás> íráskészség Izomzat erőteljes fejlődése: terhelhető, de fáradékony Fogváltás: metszőfogak cseréje - „fogtündér” Idegrendszeri érés: rugalmasság>tanulékonyság, differenciálódás-velőshüvelyesedés>magasabb rendű működés, nagyagy fejlődés >javuló mozgáskoordináció, lateralitás >kezesség kialakulása, agyfélteke integráció>keresztező mozgások, , érzékszervi finomodás izgalmi-gátlási folyamat egyensúlya>kontrollfunkciók

Tanulási képességek Nagy egyéni eltérések > ez normális Sokrétű képességek és jártasságok Érdeklődés, bővülő ismeretek Testkép, én-tudat, téri tájékozódás Gondolkodási funkciók, beszédkészség Képzelet Emlékezet Figyelem: „kütyük” káros hatásai – okos használat (idői, tartalmi korlát) Grafomotoros/íráskészség

Szociális, érzelmi fejlettség Differenciáltabb érzelmek: magasabb rendű érzelmek >szociális érzékenység, kezdeményező készség Kíváncsiság, nyitottság, önmotiváció: belső motiváció, tanulási szokások alapjai Önállóság-kompetencia igénye: kompetencia szükséglet Önszabályozási képességek: alkalmazkodás>szabályokhoz, másokhoz, feladattartás, együttműködés, kitartás, monotónia tűrés, önfegyelem, konfliktus kezelés

Az iskolaérettség megállapítása Rugalmas beiskolázás: a tankötelezettség és érettség viszonya „Ki dönti el?” „Menjen, vagy maradjon?”

Az iskolakészültségi vizsgálat: iskolai modellhelyzet Csoportos vizsgálati rész (megfigyelés, feladatok) Egyeztetés a szülővel (anamnézis, beszélgetés) Egyéni vizsgálati helyzet (megfigyelés, feladatok) Szülőkonzultáció, megállapítás, előzetes szakértői vélemény kiadása: óvodában marad 1. osztályt kezd (akár fejlesztéssel, támogatással) Korengedmény kérdése Kiegészítő vizsgálat szükséges > sajátos nevelési igény? Végleges szakértői vélemény – Fellebbezés lehetősége ség

A sikeres iskolakezdés, zökkenőmentes átmenet feltételei Minden tekintetben iskolaérett gyermek Támogató, megerősítő hozzáállás, családi háttér Türelem, bizalom, érzelmi biztonság, kivárás biztosítása Körültekintő, a gyermek személyiségéhez illő iskolatípus és tanító választása „Összedolgozás” az óvodával és a leendő iskolával, nyitottság Megfelelően előkészített tanévkezdés Ismerősség biztosítása, gyermek bevonása az előkészületekbe Az első napok kiemelt szerepe

Nehézség esetén mit lehet tenni? Idő hagyása, türelem Reális követelmény, szabály és jutalmazási rendszer Átmenti nehézség> fokozott odafigyelés Ne sürgessük, ne követeljük irreálisan (otthoni szabályrendszer, minta szerepe) Régebb óta fennálló nehézségek (szorongás, evés-, alvászavar, bepisilés >pszichoszomatikus tünetek Kerületi szakszolgálat (nevelési tanácsadó)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Sikeres iskolakezdést kívánok 