Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dózsa Csaba, ügyvezető Budapest, május 28. GKI-EKI Egészségügykutató Intézet A patikák tulajdonosainak és vezető gyógyszerészeinek véleménye a gyógyszertárak.
Advertisements

Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Fizetésképtelenné váló patikák Dr. Horváth Tamás Magyar Gyógyszerészi Kamara november 10.
1. évf.rez.Budapest, október 22.1 Gyógyszerpolitika - rezidenseknek Hankó Zoltán.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az adó mint bevételi forrás Badak Zsuzsanna június.
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A cash flow kimutatás összeállítása és elemzése
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
MUNKA-TERMELÉKENYSÉG
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Az átalakulási formák felé mutató döntések célszerűsége a gazdálkodás, befektetés, működtetés, vagyoni érték szempontjából.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Egészségügyi finanszírozás
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
1/7 KONSZENZUS: PRIVATIZÁCIÓ. 2/7 A privatizációs stratégia javasolt elemei I. A privatizációs stratégiának az alábbi területeket kell érintenie: –A privatizáció.
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
Mérleg, eredménykimutatás, cash flow
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A Magyar Köztársaság kormánya. A gyógyszer-gazdaságossági törvény eredményei és a patikaliberalizáció.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Informatika a gyógyszertárban
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
A gyógyszertárak és az ÁNTSZ feladatai a megváltozott jogszabályi környezetben Dr. Bódis Lászlóné országos tisztif ő gyógyszerész.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói. 1. Likviditási mutatók Arányszámok, amelyek a rövid lejáratú kötelezettségek likvid eszközökkel való fedezettségét.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
Megbecsülés az idős embereknek
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A TÉR_KÖZ pályázat számokban
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
A lakossági gyógyszerellátás rendszerének aktuális változásai
Előadás témája: Eredménykimutatás fogalma, célja, szerkezete, formái
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők 1 Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők Hankó Zoltán Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 1

Vázlat I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai 2 Vázlat I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai II. Modellkorrekció – 2011. január III. A Széll Kálmán-terv IV. A Semmelweis-terv V. A gyógyszertár-működtetés kérdései Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 2

A gazdasági társaságok számának alakulása 3 A gazdasági társaságok számának alakulása I. táblázat Gyógyszertári vállalkozások számának alakulása 2006-2010 között Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 3

4 Árbevétel A belföldi értékesítés árbevételének alakulása 2008-2010 között (milliárd forintban) A belföldi értékesítés árbevétele mellett a beszámolók alapján mintegy 3 milliárd Ft értékben a vállalkozások export-bevételt is realizáltak. A szakágazati besorolás pontatlanságai miatti adat leválasztás 6-10 Mrd Ft. Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 4

Adózott eredmény 5 III. táblázat A gyógyszertári vállalkozások adózott eredményének alakulása 2008-2010 között (milliárd forintban)  Az egyéni vállalkozások becsült adóhányada alapján számított értékek Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 5

Veszteséges gyógyszertári vállalkozások 6 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások IV. táblázat A veszteséges gyógyszertári vállalkozások száma és aránya A vállalkozások száma 2009-ben 72-vel, 2010-ben pedig 47-tel nőtt. Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 6

Veszteséges gyógyszertári vállalkozások 7 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások V. táblázat A veszteséges vállalkozások néhány mutatója Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 7

Személyi jellegű ráfordítások 8 Személyi jellegű ráfordítások VI. táblázat Személyi jellegű ráfordítások 2008-2010 között (milliárd forintban) Az egyéni vállalkozások adata a bérköltségből arányosítással számított érték. Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 8

Gyógyszertárak árbevétele 9 Gyógyszertárak árbevétele VII. táblázat Egy gyógyszertárra jutó árbevétel (mFt/hó/gyógyszertár) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 9

Saját tőke ellátottság I. 1010 Saját tőke ellátottság I. VIII. táblázat Egy gyógyszertárra jutó saját tőke (mFt/gyógyszertár) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 10

Saját tőke ellátottság II. 1111 Saját tőke ellátottság II. VIII/a táblázat Megjegyzés: A veszteséges vállalkozások össz-vesztesége 6,7 MdFt A veszteséges vállalkozások bérköltsége 2008 – 184 e Ft/fő/hó, 2010 – 205 e Ft/fő/hó A 286 negatív saját tőkéjű vállalk. saját tőke értéke 2010-ben kb. 8 MdFt és legalább 350 gyógyszertárat jelent Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 11

Szállítói kötelezettség 1212 Szállítói kötelezettség IX. táblázat A rövid lejáratú kötelezettségekből a szállítók felé fennálló kötelezettség (MrdFt) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 12

Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? 1313 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? X/a táblázat Megjegyzés: Egyéni vállalkozások száma 244-ről 217-re csökkent Az 1365 bt kb. 1400 gyógyszertárat működtet, a 706 Kft. kb. 750 gyógyszertárat működtet A patikák eladósodásának 2009-es és 2010-es növekedése teljes egészében a kft.-khez köthető A bt-knél a készletérték 1/3-dal nagyobb, mint a szállítókkal szembeni kötelezettség, a kft-knél a szállítókkal szembeni kötelezettség a készletérték 2,2-szerese Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 13

Rövid lejáratú kötelezettségek 1414 Rövid lejáratú kötelezettségek X/b. táblázat Egy gyógyszertárra jutó rövid lejáratú kötelezettség és szállítói állomány értéke (mFt) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 14

Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? 1515 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? X/c táblázat Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 15

A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv 1616 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai A gyógyszertárak árrés-jellegű bevételei - 2010 XI. táblázat Közfinanszírozott gyógyszerek kb. 52 MrdFt Közfinanszírozott hányad 38 MrdFt Térítési díj 14 MrdFt Nem közfinanszírozott gyógyszerek kb. 23,5 MrdFt Egyéb termékek (étrend-kiegészítők, gyógytermékek stb.) kb. 5,5 MrdFt Nagykereskedelmi kedvezmény kb. 10 MrdFt Összesen kb. 91 MrdFt Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 16

Teendők - az adatok alapján 1717 Teendők - az adatok alapján ??? Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 17

II. Modellkorrekció – 2011. január 1818 II. Modellkorrekció – 2011. január A modellkorrekció célja A gyógyszerellátás nemzeti és szakmai érdekkörben maradjon A gyógyszerész szakmai és egzisztenciális önállóságának biztosítása A gyógyszertár-működtetés gazdasági feltételeinek biztosítása A működési anomáliák megszüntetése A gyógyszerellátás vissza-integrálása az egészségügybe Új gyógyszertári szolgáltatások (pl. gyógyszerészi gondozás, prevenció, népegészségügyi program) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 18

II. Modellkorrekció – 2011. január 1919 II. Modellkorrekció – 2011. január Közforgalmú gyógyszertár létesítés Újra geográfiai és demográfiai korlátok szerint Országos pályázattal Személyi joggal rendelkező gyógyszerész tulajdonosi közreműködésével Gyógyszertár-működtetés Személyi jogos gyógyszerész menedzsment kötelességei rögzítve 2014-től 25%-osnál, 2017-től 50%-osnál nagyobb gyógyszerészi tulajdonnal Gyógyszertárlánc nem jöhet létre A már meglévő gyógyszertárlánc nem növekedhet Off-shore cég gyógyszertárat nem működtethet Gyógyszergyár és –nagykereskedő tulajdont nem szerezhet Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 19

III. A Széll Kálmán-terv 2020 1. Helyzetkép III. A Széll Kálmán-terv Helyzetkép 1. Gyógyszerkassza (MdFt) Lakossági terhek Gyártói befizetések 2010-ben: kb. 51 Mrd (a támogatáskiáramlás kb. 15%-a) Gyártói befizetések 2011-ben 43,5 MdFt (terv) kb. 57 Mrd (tény) Gyártói befizetések 2012-ben (terv): 58,5 MrdFt A 2012-2014 közötti kivonás egyenleg-szemléletben értendő Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 20

Helyzetkép – 2. 2121 12% adó emelés 20%-ra Orvos-látogatói díj Támogatás-volumen szerződések Generikus program Lejáró szabadalmak Biohasonló Közgyógyellátás Beteg-együttműködés Koleszterinszint-csökkentők Egyedi méltányosság Átsorolás Összesen 83 MdFt (+ az idei túllépés?) Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 21

Helyzetkép – 3. Kétfordulós vaklicit 2222 Helyzetkép – 3. Kétfordulós vaklicit 906 támogatott gyógyszer ára átlagosan 18-20%-kal csökkent Legalább 20-25 MrdFt kassza-megtakarítás/év Gyógyszertáraknál készletátértékelési veszteség elfekvő készletek árrés-csökkenés Kb. 3 MrdFt árrés-kiesés/év Következő vaklicit 2012. április 1. Eredményessége függ a forgalmi szerkezet változástól Generikus ösztönzés Hatóanyag-rendelés Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 22

A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv 2323 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv III. A Széll Kálmán-terv A Széll Kálmán-terv hatása a gyógyszerellátásra Közfinanszírozott gyógyszerek kb. 52 MrdFt ? Közfinanszírozott hányad 38 MrdFt Térítési díj 14 MrdFt Nem közfinanszírozott gyógyszerek kb. 23,5 MrdFt Egyéb termékek (étrend-kiegészítők, gyógytermékek stb.) kb. 5,5 MrdFt Nagykereskedelmi kedvezmény kb. 10 MrdFt ? Összesen kb. 91 MrdFt ? Kompenzáció kell! Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 23

Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái és működési zavarai 2424 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái és működési zavarai ??? Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 24

Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái 2525 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái Az állami/biztosítói szerep nem érvényesül hatékonyan Nincs egyértelmű szabályozási környezet Az adminisztratív szabályozási elemek kimerültek A befogadási eljárások bonyolultak, nem egyértelműek, transzparensek A tényleges költség-hatékonyság értékelése korlátos Nincs ösztönző elem a rendszerben a hatékony gyógyszer-felírásra, kiadásra, felhasználásra A magas költségű terápiák aránya növekszik a gyógyszertámogatási kiadásokban (biológiai terápiák) A gyógyszerek támogatása nem függ a tényleges hatékonyságtól A generikus gyógyszerárak magasabbak a nemzetközi árakból következtethető lehetségesnél Egyes onkológiai gyógyszerek támogatása a járóbeteg-ellátáson keresztül valósul meg, a fejlett országokban jellemzően fekvőbeteg-ellátáson keresztül történő finanszírozás helyett. Nem elég hatékony a forrásallokáció A társadalom egészségi állapota EU-s mércével mérve nagyon rossz Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 25

A támogatási rendszer működési zavarai 2626 A támogatási rendszer működési zavarai Hatékonyságot gátló belső ellentmondások, érdekellentétek Gyártó – orvos – OEP háromszög Kórházi gyógyszerportfolió vs. lakossági gyógyszerellátás Kórházi felhasználású gyógyszerek a járóbeteg-gyógyszerkasszában OTC gyógyszerek támogatással? Beteg-együttműködés hiánya Orvosilag lehetséges / gazdaságilag megengedhető / etikailag vállalható „Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét…” ……. Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 26

A kompenzációról 2727 Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek mérséklik a működési zavarokat és növelik a hatékonyságot elősegítik a térben és időben folyamatos ellátást, a társadalompolitikai célokkal harmonizálnak (nemzeti és szakmai érdekkör), támogatják a Semmelweis-terv céljait ??? Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 27

A kompenzációról Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek 2828 A kompenzációról Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek mérséklik a működési zavarokat és növelik a hatékonyságot elősegítik a térben és időben folyamatos ellátást, a társadalompolitikai célokkal harmonizálnak (nemzeti és szakmai érdekkör), támogatják a Semmelweis-terv céljait Kamarai javaslatok Generikus ösztönzés 850 Ft-os fix árréshatár emelése Likviditás-javítás Szolgáltatási díj degresszív, vényhez kötődő gyógyszerészi gondozás Vidéki gyógyszerellátás biztosítása Egészségpolitikailag fontos gyógyszertárak Fiókgyógyszertárak működtetése Magisztrális gyógyszerkészítés Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 28

IV. A Semmelweis-terv 2929 Semmelweis terv közzététele 2010. november 4. Társadalmi egyeztetés 2010. november – 2011. február 600 hozzászólás 2000 oldalon Előterjesztés véglegesítése 2011. március-április Kormányülés, és elfogadása 2011. május 31. Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 29

3030 Beavatkozási irányok Pénzügyi, szervezeti gazdasági konszolidációhoz forrásjuttatások, fejlesztési források új prioritásai Betegút-szervezést támogató új állami egészségszervezési intézményrendszer kialakítása Ágazati informatika újragondolása, rendszerszintű fejlesztése Alapellátás és járóbetegszakellátás megerősítése, kompetenciák tisztázása, sürgősségi ellátás újraszervezése Gyógyszertárak egészségügyi integrálása, támogatáspolitika hatékonyságának javítása Egészségügyi és szociális ágazat fejlesztéseinek összehangolása Egészségügyi minőségfejlesztés Homogén foglalkozási csoportok életpályamodelljei Népegészségügyi program megújítása Betegjogok érvényesülésének javítása Egészségturizmus, egészségipar rendszerszintű támogatása Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 30

Hogyan értékeljük a Semmelweis-tervet? 3131 Hogyan értékeljük a Semmelweis-tervet? A tavaly elkezdett átalakítás szerves folytatása A helyzetértékeléssel egyetértünk A célok és feladatok kijelölésével egyetértünk Együttműködést igényel, erre készek vagyunk: Standardokat elkészítettük Vényköteles és vénynélküli expediálási protokollt elkészítettük Gyógyszerészi gondozást végezzük, fejlesztjük, Generikus programhoz csatlakozunk (pl. helyettesítés, hatóanyag-rendelés) Etikai rendszer keretei között etikai audit bevezetését előkészítjük A tulajdonosi programhoz csatlakozunk De! Nagyfokú eladósodás, körbetartozás Széll Kálmán-terv: brutális forráscsökkenés A fő kérdés az lesz: Ki marad életben? Milyen eszközökkel lehet életben maradni? Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 31

V. A gyógyszertár-működtetés kérdései 3232 V. A gyógyszertár-működtetés kérdései Megőrizhető-e a gyógyszerellátás egyenletessége térben és időben? Ki a gyógyszertár valódi működtetője? 1994-2006: személyi jogos gyógyszerész 2006- gazdasági társaság 2011- személyi jogos és gazdasági társaság Mik a személyi joghoz tapadó jogok és kötelességek? Mi a gyógyszerpiaci szereplők jogköre / mozgástere? Mi lesz a gyógyszertári fúziókkal? Nemzeti kézben maradnak-e a gyógyszertárak? Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 32

3333 Szép hétvégét! Bp. rez. II.-III. 2011.11.12. 33