SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7. előadás 1
Az előadás tartalmi elemei Az önértékelési folyamat áttekintése 1. Előkészítési fázis részletesen lépések felelősök dokumentumok
Önértékelési folyamat fázisai 1. Előkészítési fázis 2. Önértékelési fázis 3. Fejlesztési fázis 4. Összegzés az önértékelés megvalósításának tapasztalatairól 3
1. Előkészítési fázis 4
2. Önértékelési fázis 5
3. Fejlesztési fázis 6
0. A projekt indítása Ami eddig történt… Tantestület ismertetése a projektről Szakértő kiválasztása Döntés egyéni, vagy csoportos megvalósításról Szerződéskötés Intézményi felelősök kiválasztása Önértékelő team létrehozása Intézményi helyzetfelmérés Ütemterv elkészítése (leadás)
Team létrehozása A tevékenységek definiálásakor, vagy a projekt előtervezésekor kell kiválasztani a csapatot; A team meghatározó a projekt sikerét illetően; Kiválasztási szempontok: szakértelem, a kiválasztott tagok együttműködési képessége. 8
Team munka Egy csoport még nem csapat! Közös (nem pusztán azonos) cél Egyéni/csoport érdek Közös stratégia Alapszabályok kialakítása Kommunikáció Szerepek kialakítása
Hatáskör és felelősség Tisztázni kell: milyen szakmai kompetenciákra van szükség mivel rendelkezik a szervezet ki melyik szerepet tölti be kinek mire van ráhatása, és mire nincs Lehetséges eszközök: kompetencia mátrix tevékenység-felelősség mátrix
SZÖM I. bevezetés tervezése Ütemterv készítése a SZÖM I. bevezetésére (2006. május 10.) Bevezetés fázisai, lépései A feladat felelőse A feladat elvégzésének határideje Intézményi feladatok felsorolása Szükséges erőforrások meghatározása Intézményi konzultáció dátuma Szakértő feladatai Szakértői kontaktóra az intézményben Elvárt eredmény 11
1. Előkészítési fázis 12
1. Előkészítési fázis 1.0 Intézményi felelősök képzése 1.1 Projektterv készítése 1.2 Tantestületi tájékoztató 1.3. Az intézményi önértékelő team felkészítése
1.0. Intézményi felelősök képzése Célja az SZFP-ben résztvevő intézményi felelősök felkészítése: az önértékelés elvégzésére, az európai Keretrendszer szerinti minőségirányítási rendszer kidolgozásának elindítására, a meglévő minőségfejlesztési rendszerelemek integrációjára. 14
1.0. Intézményi felelősök képzése 3 napos képzés az NSZI szervezésében 2-2 fő vesz részt intézményenként Tartalma: SZÖM kritériumok megismerése Önértékelés folyamata, lépései Projektmenedzsment ismeretek Csoportos felkészítés menete Európai Keretrendszer elemei 15
1.1. Projektterv készítése Kiinduló dokumentum: a szakértővel közösen elkészített Ütemterv. Feladat: az önértékelés lépéseinek részletezése, az Ütemtervben foglaltak felülvizsgálata, az intézmény feladatainak konkretizálása, intézményi felelősök, határidők, egyéb erőforrások pontosítása. Egyéni és csoportos megvalósításra készül! 16
1.1. Projektterv készítése Kötelező tartalmi elemek: Az önértékelés megvalósításának lépései Feladatok felelősei, közreműködők Feladatok határideje, ütemezése Erőforrások (emberi, infrastrukturális, pénzügyi) Elvárt eredmény 17
1.2. Tantestületi tájékoztató Az önértékelési projekt bemutatása Várható előnyök ismertetése Szükséges feladatok meghatározása Felelősök „bemutatása” Munkatársak bevonásának segítése Vezetői elkötelezettség kinyilvánítása 18
1.3. Az intézményi önértékelő team felkészítése Célja, az önértékelési munka támogatása A felállított önértékelő csoport felkészítése: csoportmunkára, a modell helyes értelmezésére, önértékelésre, módszerek alkalmazására. 19
Kérdések 20
Köszönöm a figyelmet! 21