A tacit tudás tudásmérnöki kezelésének lehetőségei a mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás keretei között (Knowledge engineering on the field.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
M OBILROBOT - PROGRAMOZÓ VERSENY Készítette: Szomjas Oroszlánok Team.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Számítógépes szimuláció
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szociális kompetencia
Dr. Kovács László Főtitkár
1. dia A szakdolgozat címe

Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
Közlekedési döntések racionalitásának modellezése avagy a cipzár-elv automatikus alkalmazásának lehetőségei a közlekedés-optimalizálásban Pitlik László.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Robotszemmel Pitlik László, Szani Ferenc
Robotszemmel Pitlik László, Szani Ferenc
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nemzetközi, nyers és modellezett vízgazdálkodási adatok komplex értékelése idősoros és regionális szempontból Pitlik Marcell (BME), Pitlik László (SZIE)
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Játékosított keretrendszerben történő tanulás log-adatainak elemzése
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Az Ipar 4.0. – a tudásmenedzsment legújabb kihívásai az oktatásban avagy esettanulmány az oktatásról a „Jó” fogalmának tudományos értelmezése kapcsán.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Mesterséges intelligencia
Stratégiai gondolkodás
Szabálytalanságkezelés
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Szigeti-Böröcz Ferenc 2013 November 26, Kecskemét URBACT konferencia
Előadás másolata:

A tacit tudás tudásmérnöki kezelésének lehetőségei a mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás keretei között (Knowledge engineering on the field of tacit knowledge based on artificial intelligence-oriented term-creation processes) Pitlik László, Szani Ferenc, Mihályi Gabriella (MYX knuth-ató csoport) A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik ipari forradalom során – konferencia 2018.05.03.Veszprém – a MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottsága szervezésében

Tartalom Turing teszt Tacit tudás < szómágia < explicit tudás < forráskód (KNUTH) Multistruktúra-elmélet vs. Mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás Analógiák, metaforák, példázatok, történetek, tanmesék = hasonlóságok Koestler és a lakatos, avagy az intuíció is algoritmus A Simpson-effektus és a naiv logika Nem-tudás-formák: fogalomhiány, objektumszintű értelmezési űr, … Konklúziók

Turing-teszt Ha lenne olyan emberi viselkedésmód/tudásforma, mely nem lenne átadható a mesterséges intelligenciák számára, akkor a Turing-teszten minden robot azonnal megbuktatható lenne… De nincs ilyen viselkedésmód/tudásforma, mert az intuíció maga is egy biokémiai algoritmus, mely közelíthető matematikai alapokon…

KNUTH: Tudás az, ami forráskódba átírható, minden más emberi aktivitás művészet… vagyis a tacitnak nevezett tudás attól még nem lesz explicit, hogy szöveggé formálódik pl. tudásmérnökök által, egyedül a forráskód az a szint, amitől egy emberi gondolat elnyeri az egyértelműséget… A művészet és a véletlen egymástól elválasztandó. Ami művészi, az már nem lehet véletlen. Vagyis a művészet is felismerésre váró matematika. A szómágia az ember alkotta fogalmak játéktere, a mesterséges intelligencia- alapú fogalomalkotás képessége a tükör, mely elválasztja a matematikát a véletlentől… Tacit tudás < szómágia < explicit tudás < forráskód (KNUTH)

Tacit tudás = ami még! nincs matematizálva, de nem azért, mert nem lehet, hanem azért, mert még olyanok nem foglalkoztak a jelenséggel, akik erre képesek… a tudósok személyiségfejlődése a forráskódokhoz vezető út maga s minden út Rómába vezet… de nem minden út kell, hogy másként egyformán helyes legyen (vö. Occam’s razor) a legjobb út felismerésének képessége egyben az utak felismerésének képessége, mert a Jó fogalmának értelmezni tudása a tudás Szent Grálja! Multistruktúra-elmélet vs. Mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás

Hasonlóságok Az intuíciós/asszociációs folyamatok olyan kreatív üzenet-értelmezési eljárások, melyekben az üzenet maga sem egyértelmű, s így az üzenet megérkezése sem lehet egyértelmű, vagyis a szómágia lényege a katalízis, a kényszeres, de éppen ez által alkotó félreértés, átértelmezés, mely folyamat alapja a hasonlóságok matematikája/biokémiája! Analógiák, metaforák, példázatok, történetek, tanmesék = hasonlóságok

A véletlen nem elég hatékony „Érdemes még e helyen megemlíteni az íróként és tudományos gondolkodóként egyaránt becsült Arthur Koestler véleményét is, amely szerint a tacit knowledge birtokában az ember bizonyos helyzetekben szinte „alvajáróként” tesz meg valamit. Koestler szerint ugyanis az ember korábbi ismereteihez különféle tudattalan visszacsatolások is hozzákapcsolódtak: „A lakatos, aki komplikált zárakat nyit fel egy meghajlított drótdarabbal, nem logikus eszét és tárgyi ismereteit alkalmazza a műveletnél, hanem számtalan korábbi tapasztalat tudattalan üledékét, s ebből olyan bölcsességet, készséget nyer, amellyel tudatosan nem rendelkezett.” (Koestler ezzel a példával tette érthetővé sajátos fogalomhasználatát.” (Forrás: http://ofi.hu/tudastar/mihaly-ildiko-tacit) NEM-NEM-ÉS-NEM! (Részletek: http://miau.gau.hu/miau/238/tacit_v1.docx) Koestler és a lakatos, avagy az intuíció is algoritmus

Ha elhisszük: nagyon igazunk van, az gyanús?! Ha egy KRESZ-vizsgaközpontban minden nap a sikeres vizsgát tevő férfiak aránya nagyobb, mint a sikeres vizsgát tevő nők aránya, akkor ugye lehetetlen, hogy pl. havi átlagban mégis a nők sikeraránya legyen a nagyobb?! A Simpson-effektus és a naiv logika

Nem-tudás-formák Emberi fogalom-absztrakciók nem minden big-data erőtér esetén nyernek értelmet (= nem-tudás-forma I.) Nem minden jelenség helyezhető el egy mesterséges intelligencia- alapú fogalomalkotás keretében létrejött skálán azonos becslési minőséggel… (= nem-tudás-forma II.) Nem kellően konzisztens modell-láncok vezethetnek alternatív valóságélményekhez (= nem-tudás-forma III.) Nem-tudás-formák: fogalomhiány, objektumszintű értelmezési űr, …

Konklúziók „Probleme kann man niemals mit derselben Denkweise lösen, durch die sie entstanden sind.” (Einstein) A tacit tudás, vagyis a tudás jelenségének problémái ennek nem megfelelő komplexitású kezelésére vezethetők vissza. A szómágia már/még csak egy fajta naiv népművészet a forráskód- alkotás kényszerével összevetve. A nem KNUTH-i megoldások nem megoldások, csak katalitikus erők a megoldásokhoz vezető úton.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Email: pitlik@miau.gau.hu PPT: http://miau.gau.hu/miau/238/tacit_v1.pptx Full text: http://miau.gau.hu/miau/238/tacit_v1.docx Abstract: http://miau.gau.hu/miau/238/TMKonf20180503_pitlik.doc