1./ A magyar közoktatás rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az iskolai dokumentumok
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az országos mérések megújult rendszere
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A Nemzeti alaptanterv változásai
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Tantervtípusok; NAT-ok
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Informatika tanítása ea.
Közgazdaság szakmacsoport
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
1 AZ ÁTALAKULÓ SZAKKÉPZÉS FŐVÁROSI PEDADÓGIAI NAPOK 2OO4.november 15. Dr. Szenes György igazgató.
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
A testnevelési tanterv.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A kerettantervek fejlesztése
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
A középiskolai oktatás szabályzatai
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az országos mérések megújult rendszere
A NEMZETI ALAPTANTERVHEZ ILLESZKEDŐ TANKÖNYV , TANESZKÖZ ÉS NEMZETI KÖZOKTATÁSI PORTÁL FEJLESZTÉSE TÁMop B/ Műhely
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
Barcsák Marianna KPSZTI
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Fenyő D. György: A tantervi szabályozás dilemmái és lehetőségei az irodalomtanításban 1./ A magyar közoktatás rendszere 2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén 3./ A tantervi szabályozás rendszere 4./ A magyar irodalom tantervi logikája 5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya 6./ Tanterv és egyéb elemek 7./ A kánon kérdése 8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére 9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre

A magyar közoktatás rendszere 1./ A magyar közoktatás rendszere Általános iskola kb. 741.000 fő   Híd I. és II. kb. 5-7.000 fő Középiskola: kb. 435.000 fő Gimnázium kb. 182.000 fő Szakgimnázium kb. 169.000 fő Szakközépiskola kb. 78.000 fő Speciális szakiskola kb. 8.700 fő

A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén 2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén

3./ A tantervi szabályozás rendszere     Nemzeti Alaptanterv ↓ ↘ Kerettantervek Érettségi ált. követelmények Érettségi részl. követelmények Pedagógiai program ↘ Tankönyvek ↙ Oktatási infrastruktúra Felvételi (4.,6.,8. oszt.) Kompetenciamérés, mérések Helyi tanterv Tanmenet

A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája 4./ A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája Céltételezések és tantervi logikák: történetiség és kánonközvetítés életkor / olvasói fokozatok és olvasóvá nevelés szövegértés és szövegalkotás irodalomértés és -ismeret, elemzőkészség világ- és önismeret

Kötelező olvasmány és tanterv viszonya 5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya   Viszony a kötelező olvasmányok és a megtanított művek (tantervi tartalmak) között: metonímia speciális olvasói helyzet speciális tanítási helyzet

Tanterv és egyéb elemek 6./ Tanterv és egyéb elemek   Az oktatás tartalmát, légkörét, minőségét meghatározó tényezők: tanterv (tananyag + elrendezés) módszer infrastruktúra (tankönyvi kínálat, háttéranyagok, könyvkiadás) tanárképzés és tanártovábbképzés elvárások rendszere és üzenete (mérések, felvételik, vizsgák)

7./ A kánon kérdése Mi a kánon? kánon és legitimációja: megszentelt szövegállomány – megszentelő elv kánonok és Kánon művelődési kánon és aktív kánon a kánon történetisége a kánon és a medialitás összefüggése nemzeti kulturális kánon – tanítási kánon

Javaslatok a szabályozás rendezésére 8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére   összevonás: NAT – érettségi helyettesítés: kerettantervek – mintatantervek újrahasznosítás: 1988-2018 közötti oktatási kataszter újraélesztés: tankönyvpiac, pedagógusképzés, pedagógus- továbbképzési rendszer 

Javaslatok a magyar irodalom tantervre 9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre Szemléletváltás: idő / mélység / szövegközpontúság kortárs populáris gyermekirodalom, ifjúsági irodalom, young adult irodalom epika – regény, próza képességfejlesztés Különböző életkorok és képzési szintek, képzési formák: különböző céltételezések különböző tananyagelrendezési elvek