Fenyő D. György: A tantervi szabályozás dilemmái és lehetőségei az irodalomtanításban 1./ A magyar közoktatás rendszere 2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén 3./ A tantervi szabályozás rendszere 4./ A magyar irodalom tantervi logikája 5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya 6./ Tanterv és egyéb elemek 7./ A kánon kérdése 8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére 9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre
A magyar közoktatás rendszere 1./ A magyar közoktatás rendszere Általános iskola kb. 741.000 fő Híd I. és II. kb. 5-7.000 fő Középiskola: kb. 435.000 fő Gimnázium kb. 182.000 fő Szakgimnázium kb. 169.000 fő Szakközépiskola kb. 78.000 fő Speciális szakiskola kb. 8.700 fő
A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén 2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén
3./ A tantervi szabályozás rendszere Nemzeti Alaptanterv ↓ ↘ Kerettantervek Érettségi ált. követelmények Érettségi részl. követelmények Pedagógiai program ↘ Tankönyvek ↙ Oktatási infrastruktúra Felvételi (4.,6.,8. oszt.) Kompetenciamérés, mérések Helyi tanterv Tanmenet
A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája 4./ A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája Céltételezések és tantervi logikák: történetiség és kánonközvetítés életkor / olvasói fokozatok és olvasóvá nevelés szövegértés és szövegalkotás irodalomértés és -ismeret, elemzőkészség világ- és önismeret
Kötelező olvasmány és tanterv viszonya 5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya Viszony a kötelező olvasmányok és a megtanított művek (tantervi tartalmak) között: metonímia speciális olvasói helyzet speciális tanítási helyzet
Tanterv és egyéb elemek 6./ Tanterv és egyéb elemek Az oktatás tartalmát, légkörét, minőségét meghatározó tényezők: tanterv (tananyag + elrendezés) módszer infrastruktúra (tankönyvi kínálat, háttéranyagok, könyvkiadás) tanárképzés és tanártovábbképzés elvárások rendszere és üzenete (mérések, felvételik, vizsgák)
7./ A kánon kérdése Mi a kánon? kánon és legitimációja: megszentelt szövegállomány – megszentelő elv kánonok és Kánon művelődési kánon és aktív kánon a kánon történetisége a kánon és a medialitás összefüggése nemzeti kulturális kánon – tanítási kánon
Javaslatok a szabályozás rendezésére 8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére összevonás: NAT – érettségi helyettesítés: kerettantervek – mintatantervek újrahasznosítás: 1988-2018 közötti oktatási kataszter újraélesztés: tankönyvpiac, pedagógusképzés, pedagógus- továbbképzési rendszer
Javaslatok a magyar irodalom tantervre 9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre Szemléletváltás: idő / mélység / szövegközpontúság kortárs populáris gyermekirodalom, ifjúsági irodalom, young adult irodalom epika – regény, próza képességfejlesztés Különböző életkorok és képzési szintek, képzési formák: különböző céltételezések különböző tananyagelrendezési elvek