Fogyasztói vásárlói magatartás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szociális kompetencia
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Társadalmi célú reklám
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Munkanélküliség.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Háztartási termelés, család, életciklus
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

Fogyasztói vásárlói magatartás

I. rész: Maslow-féle piramis

hiányérzet, mely önmaga megszüntetésére cselekvést vált ki. 1. Szükséglet hiányérzet, mely önmaga megszüntetésére cselekvést vált ki.

2. A szükségletpiramis felépítése: Biológiai: éhség, szomjúság, szex, alvás, anyai viselkedés Biztonsági: egyén és családjának biztonsága, lakás, munkahely Szeretet iránti igény: szülők, testvérek, barátok, szerelem, közösséghez való érzelmi kötődés Elismerés iránti vágy: siker, pozíció, erkölcsi-anyagi elismerés, teljesítmény elismerése Önmegvalósítás: értelmet adni az életnek, azt csináljuk amit szeretünk

3. Maslow szükséglethiearchiájának alapelvei: az adott szükséglet kielégítése újabb szükséglet kielégítésére sarkall, a fogyasztó rangsorolja a szükségleteit, az erősebben jelentkező szükségletet elégíti először, az alacsonyabb rendű szükségleteinket előbb elégítjük ki, mint a magasabb rendűt.

olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket. 4. A motiváció fogalma: olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket.

A fogyasztói piac, a vásárlási magatartás modellje II. rész: A fogyasztói piac, a vásárlási magatartás modellje

1. A fogyasztói piac fogalma: azon egyéneket és háztartásokat foglalja magába, akik saját fogyasztásra, ill. felhasználásra vásárolnak termékeket és szolgáltatásokat.

2. A vásárlási magatartás modellje

III. rész: A vevő jellemzői: - kulturális - társadalmi - személyes - pszichológiai

1. Kulturális jellemzők 1.1. Kultúra: szocializáció, tanulás, értékekhez való igazodás – szokások, hagyományok, ünnepek, vallás, értékrend, törvény. 1.2. Szubkultúra: az adott kultúrán belüli kisebb csoportok – nemzetiségi csop., vallási csop., faji csop., földrajzi területek 1.3. Társadalmi osztály: hierarchikus felépítésű homogén csoportok – felső~, közép~ és munkásosztály

2. Társadalmi jellemzők: 2.1. Referencia csop.-ok: az ember attitűdjeire hatással vannak a.) Informális csoportok: hasonló gondolkodás, közös érdeklődés - család: orientációs és saját család, baráti kör b.) Formális csoportok: véletlenszerűen alakulnak, írásos szabályok szerint működnek - iskolai osztály, munkahelyi csoport

2. Társadalmi jellemzők: 2.2. Szerepek és státuszok: az ember az egyes csoportokban elfoglalt pozíciója a.) Szerepek: tevékenységek, melyek személyek igényeitől függetlenül jelennek meg - az egyén több szerepet is betölthet b.) Társadalmi státus: a társadalom értékrendjében elfoglalt hely - státusszimbólumok

3. Személyes jellemzők: 3.1. Nem 3.2. Jövedelem 3.3. Életkor 3.4. Iskolázottság, műveltség 3.5. Családi életciklus 3.6. Személyiség, énkép 3.6. Foglalkozás 

4. Pszichológiai jellemzők: 4.1. Motiváció: erről már mindent tudunk 4.2. Érzékelés, észlelés: ingerek: az érzékszervekre ható információ észlelés: az a folyamat, mely során a fogyasztó az ingereket szelektálja, jelentéssel bíró képekké rendezi tanulás: az a folyamat, melynek során az emberek megszerzik azon ismereteket és tapasztalatot, amely a jövőbeli magatartásukra hat ízlés: az érték és esztétikai jellemzők felismerésének és megítélésének képessége; az értékelő viszonylatok egyike

4. Pszichológiai jellemzők: 4.3. Gondolkodásmód és attitűdök: attitűd: átfogó értékelés, nézőpont, viszonyulás, érzelem; a magatartást befolyásoló meggyőződés, hit tulajdonságokról és azok értékéről – lelkes, pozitív, közömbös, negatív, ellenséges

A vásárlási döntés folyamata IV. Rész A vásárlási döntés folyamata

1. Probléma felismerése valamely szükséglet előtérbe kerülése, kiválthatja belső motivációs tényező és külső ok

2. Információgyűjtés 2.1. Fokozott figyelem: fogékonyság az adott termékkel kapcsolatos információkra: kirakat, tv, hirdetések 2.2. Aktív keresés: forrásai személyes forrás: család, barátok, ismerősök tömegkommunikáció tapasztalati forrás

3. Az alternatívák értékelése rangsorolás, összehasonlítás terméktulajdonságok, ár, minőség, hasznosság,

4. Vásárlási döntés: 4.1. Vásárlási szerepkörök: kinek üzenek és mit Kezdeményező: először veti fel a vásárlás ötletét Tanácsadó: tanácsai a döntésben meghatározóak Döntéshozó: Meghatározza a vásárlás tényét Vásárló: aki lebonyolítja a beszerzést Használó: aki fogyaszt

4. Vásárlási döntés: 4.2. Döntésben szerepet játszó legfontosabb tényezők: a.) Involvement: érintettség mennyire kötődik a vásárlás folyamatához

4. Vásárlási döntés: b.) Szituáció: vásárlás körülményei Vásárlási szituációt meghatározó tényezők:  fizikai környezet: bolt, vásárlási körülmények  társadalmi környezet: kísérők, eladók  időtényező: időpont, rendelkezésre álló idő  feladat jellege: napi vásárlás, ajándékozás

4. Vásárlási döntés: c. A meg nem valósuló vásárlás oka:  váratlan esemény,  mások véleménye eltérít,  kockázattól való félelem

4. Vásárlási döntés: d. A vásárlási kockázat típusai:  funkcionális kockázat: tartósság  fizikai kockázat: biztonság  pénzügyi kockázat: ár-minőség, törleszthetőség  pszichológiai kockázat: megérdemlem-e a terméket e.) kockázat csökkentésének lehetőségei:  márkahűség,  nem a legolcsóbbat kell venni,  üzleti image,  kipróbálás, múltbeli tapasztalatok,  garancia,  hivatalos tesztelés,  fogyasztók közötti kommunikáció

4. Vásárlási döntés: 4.3. Vásárlási döntések típusai: a.) Szokásokon alapuló vásárlás:  napi cikkek esetén,  mintakövetés: édesanyám is ezt veszi,  elégedettség alapján ismételt döntés,  márkahűség b.) Problémamegoldó vásárlás:  termék nagy értékű,  termék bonyolult,  ritka vásárlás esetén,  speciális tudást igénylő termék,  magas vásárlási kockázat,  termék fontos az egyén számára

4. Vásárlási döntés: 4.3. Vásárlási döntések típusai: c.) Impulzusvásárlás:  hirtelen hatás következtében dönt a vételről,  általában kisebb értékű termékek,  emocionális tényezők hatására jön létre,  az élményszerűség növelésével gyakoribbá tehető d.) Változatosságot kereső magatartás:  csekély érdeklődés a vétel iránt,  ismeri a márkák közötti különbséget  vásárlás ösztönzése: reklámok, alacsony árak

4. Vásárlási döntés: 4.4. A vásárlási döntés tárgya:  termékválasztás,  márkaválasztás,  kereskedőválasztás,  időpontválasztás,  vásárlásra szánt összeg meghatározása

5. Vásárlás utáni magatartás: vásárlás utáni összehasonlítás: elvárt és észlelt minőség,  vásárlás utáni fogyasztói reakciók: elégedett – elégedetlen,  elégedett: újravásárlás, szájreklám  elégedetlen: nem vásárol többé, elégtételt követel