Kórházi könyvtárak az információs társadalomban Kührner Éva Informatio Medicata Budapest, 2004. október 13-14.
„A pesterzsébeti kis gyermekkórházban dolgoztam, ahol nagyfokú só- és vízveszteség miatt rengeteg csecsemőt vesztettünk. Akkor a szakkönyvtárban egy amerikai újságcikkre akadtam, s ennek nyomán bevetettem a modern infúziós terápiát.” (Balavány György interjúja Boda Domokossal Magyar Nemzet 2004. júl. 10.)
Információszerzés egykor Kevésbé specializált az orvostudomány Kevesebb forrásdokumentum (1935-44 között kb. 30 magyar orvosi folyóirat, ma 3-4-szerese), Csekélyebb az információszóródás (2003: „Valóság”-ban 5 orvosi cikk, „Magyar Tudomány”-ban 36), Több idő az információszerzésre Információhordozó elvihető, bárhol olvasható Információszerzés fő helye a könyvtár (1933-ban hazánkban 155 kórházi orvosi-, 63 közművelődési könyvtár)
Könyvtári paradigmaváltás Gazdasági megszorítások Felhasználói kör átalakult szakdolgozók, hallgatók, laikusok Igények változtak - bővültek gazdasági, jogi, társadalomtudományi ismeretek Új ismeretszerzési szokások Internet, kongresszusok Olvasók időhiánya Technika megjelenése
Probléma: Megoldás: Eredmény: Hagyományos könyvtári funkciók átalakulása – veszélyben a könyvtár? Megoldás: Korszerű menedzsment elvek alkalmazása – belső tartalékok feltárása Eredmény: Változások uralása – túlélés
Könyvtárhasználat jellemzői: - Alkalomszerű használat
- Ismeretszerzés célja: munka
- Konkurencia a könyvtárnak
Az Állomány szerkezete
Folyóirat állomány megújítása Kihasználtság vizsgálata: Használat Periodicitás Lemondás Elektronikus változatok Konzorciumok létrehozása Internetes ingyenes változatok felkutatása
Változtatások: Az állományrészek arányának javítása Informatikai szolgáltatások Távszolgáltatások – távkölcsönzés e-mail-ben Tudásportál Előadás kivitelezés Felhasználó képzések PR-tevékenység Kiállítások, író-olvasó találkozók, publikációk, honlap Kórháztörténeti gyűjtemény
A könyvtáros Munkaerő felvétel – rátermettség Egyéni képzettségek/képességek kihasználása Szemléletváltás Életfogytig tartó tanulás informatika, nyelv, menedzsment, pszichológia, általános műveltség Jutalmazás – szakmai elismerések
Az olvasó A szakmai információ iránti igény felkeltése referálások, házi tudományos ülések Helyes informálódási szokások kialakítása kongresszusok mellett létezik könyvtár is elektronikus – hagyományos eszközök helyes használata Az Internettel kapcsolatos téveszmék eloszlatása Az igényes információhoz való jutás pénzbe és időbe kerül.
„Hány olyan eset volt, mikor csak törtem és törtem a fejem, de nem találtam a megoldást! Volt, hogy éjjel nem tudtam aludni, elővettem egy szakfolyóiratot, és az első cikk az én kérdésemet válaszolta meg! Vagy bementem a könyvtárba, levettem egy könyvet, és ott volt a válasz. Ehhez persze kell, hogy az ember imádkozzon és keresse a választ.” (Balavány György interjúja Boda Domokossal Magyar Nemzet 2004. júl. 10.)