A diszfunkcionálisan működő család

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A család társas támogatása és a lelki egyensúly
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Családi vállalkozás.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Mit tartunk ma normális családnak?
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kriminálpszichológia
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az iskoláskor küszöbén
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
Ráckeresztúri Drogterápiás Otthon
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
Erőszak a családban.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Generációk és család.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A pszichológiai mérés alapjai
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Asztrológiai továbbképzés
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Csókay László KPSZTI április 13.
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A diszfunkcionálisan működő család Tantárgy: Család és iskola Név: Gábor Angelika Évf.: Mgr. 1.

Családi diszfunkciónak minősül minden olyan állapot, amely az egészséges családi működés zavarát eredményezi. a problémák állandóak a gyerekek bizonyos dolgokban szükséget szenvednek negatív viselkedésminták

CSALÁDI JELLEMZŐK EGÉSZSÉGES CSALÁDOK DISZFUNKCIONÁLIS CSALÁDOK HATÁROK Világos, rugalmas, átjárható. Sérült, kaotikus, rugalmatlan. SZEREPEK Egyértelmű Minden a maga helyén! Felcserélt szerepek. STRUKTÚRA Ép, világos. Sérült, instabil, átláthatatlan. HIERARCHIA A szülőnek van tekintélye. A szülőnek nincs tekintélye. KOMMUNIKÁCIÓ Nyílt, kölcsönös, minden megbeszélhető. Tabuk, veszélyes zónák. ÉRTÉKEK, SZABÁLYRENDSZER Világos, a család minden tagja által tiszteletben tartott, számon kérhető. Kiismerhetetlen, ellentmondásos, nem számon kérhető. FELELŐSSÉG Megosztott, mindenkinek meg van a maga feladata. Egyesek túl nagy felelősséget vállalnak, mások felelősség nélküliek. BIZALOM Egészséges, őszinte. Nincs bizalom. ÉRZELMEK, INDULATOK KEZELÉSE Természetes, kívánatos, megfelelően kontrolált. Tiltott, veszélyes, túl- vagy alulkontrolált. INTIMITÁS Lehetséges, sőt kívánatos. Az egyik tag fejlődése veszélyt jelenthet a többiekre nézve.

Homeosztatikus mechanizmusok Fenntartják az érzelmi és viselkedési egyensúlyt. Kevés figyelmet szentelnek az egyes családtagok egyéni, érzékenységére, véleményére. „Hiedelmekhez” ragaszkodnak: „A felnőttnek mindig igaza van” „Csak úgy lehet csinálni, ahogy én mondom”

Érzelmi kötelékek hiányoznak, torzulnak A család nem tekinthető biztonságos érzelmi bázisnak. Szülők közötti kölcsönös viszony hiányzik. Nevelési eljárások is hiányoznak, vagy szélsőséges formákban működnek.

A szülő gyermek felé irányuló viszonya: Meleg- engedékeny Meleg-korlátozó Hideg-engedékeny Hideg-korlátozó

A szülők egymás iránti érzelmeik: Nem megfelelő Vagy egymás iránt túlzottan motiváltak Vagy a szülők alulmotiváltak egymással kapcsolatban

Rejtett érzelmi elhanyagolás Kettős kötés

Játszmák: A társas együttlét egyik formája Rejtett tranzakciók sorozata Sztereotip módon ismétlődő lépésekből áll „mintha-helyzet”, amely alapvetően nem őszinte, tisztességtelen

Fajtái: Felnőtt, szülő problémája: szenvedélybetegség, feldolgozatlan gyász Felnőttek párkapcsolatának súlyos problémája: szenvedély kiüresedése, szexuális probléma, szenvedélybetegség szülő-gyerek kapcsolat problémája: érzelmi elutasítás, büntetés

A válás hatása a gyerekekre: Apa- vagy anyahiány kezdete Egyik szülőt „elveszti” Így egyik fél sem biztos pont többé a gyermek számára Elfojtott érzelmek

A gyerek pszichológiai feladatai: Elfogadni a házasság felbomlásának tényét Feldolgozni a veszteséget Feldolgozni a haragot és az önvádat Elfogadni a válás állandóságának tényét

Szülői rivalizálás: A korábbihoz képest engedékenyebbek, türelmesebbek Állandó ajándékozás, erősebb anyagi támogatás Nem korlátozza, nem bünteti, nem tiltja a gyermek nem megfelelő viselkedését Amit az egyik megenged, azt a másik megtiltja Az egyik szülő gátolja a másikkal való kapcsolattartást Érzelmi zsarolás

Felhasznált irodalom: Bodonyi Edit, Busi Etelka, Hegedűs Judit, Magyar Erzsébet, Vizely Ágnes (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Család, gyerek, társadalom. Bölcsész Konzorcium, Budapest. URL: http://mek.niif.hu/05400/05461/05461.pdf Komáromi Éva: Szülői traumatizáció www.ndi-int.hu/.../Komáromi%20Éva%20előadása%20-%20Szülői%20traumatizáció.pdf Komáromi Éva: Családi játszmák www.ndi-int.hu/REND/kepz091026Család/Csaladi%20jatszmak.pdf

Köszönöm a figyelmet!