SZÜLETÉS HETE - VÁC október

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
MI A SEO? KÜLSŐS SEO CÉG VAGY SAJÁT SZAKEMBER? MIKOR MELYIKET VÁLASSZAM, ELŐNYÖK/HÁTRÁNYOK Horváth Ernő – WebSEO Kft
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Előadó: Bali Kornél Mikro-, kis-és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Mayer József Budapest február 27.
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
ÉFOÉSZ LILIOM NAPKÖZI OTTHON Hódmezővásárhely
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Egészségügyi közbeszerzések
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Colorianne Reinforce-B
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Konfliktusok az iskolában
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
Család és iskola Nevelés.
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Összeállította: J. Balázs Katalin
Pénzügyi kontrolling bemutatása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Iskolai szociális segítő
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Áramlástan mérés beszámoló előadás
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Hagyományos megjelenítés
Előadás másolata:

SZÜLETÉS HETE - VÁC - 2018. október 10-13. Milyen a jó mese ? Bojtos Tünde pszichológus

Mesehallgatás közben: történethallgatási transz intenzív fókuszált figyelem sajátos tudatállapot: ilyenkor van az agy a legéberebb állapotában tökéletes egyensúlyban működik a bal és a jobb agyfélteke belső képek jelennek meg a hallott szöveg közben

Ebben az állapotban: oldódik a szorongás vígasztaló, megnyugtató hatás a figyelem fókusza megváltozik kinyílik a tudattalan ajtaja másképp raktároz el a memória: mélyen, de ugyanakkor ha szükségünk van rá, elő tudja teremteni

Indulatok, vágyak, szorongások, ismeretek feldolgozása BELSŐ KÉP A hallgatott szöveg hatására jelenik meg a gyermek képzeletében Indulatok, vágyak, szorongások, ismeretek feldolgozása

A látott mese = külső kép = belső képalkotás leállítása nem tudja a belső feszültségeket feldolgozni nem tudja a belső és a külső képet megkülönböztetni ---> nincs feldolgozás nő a feszültség

könyvből - előre elolvasva Mesemondás fejből: mert akkor a saját belső képeinkre támaszkodva mesélünk saját mesénket könyvből - előre elolvasva ritmus, dallam, ismétlés: ez segít a belső kép megalkotásában

Feszültséget teremt és feszültséget vezet le! Milyen a jó mese? Feszültséget teremt és feszültséget vezet le! Alapelv: a világban rend van és ha ez meg is bomlik, a harmónia helyreáll. Bejósolható a pozitív végkifejlet. A feszültséget pedig az előre nem látható események adják.

Klasszikus vagy kortárs? nem didaktikus nem kioktató nem fogalmaz meg direkt módon tanulságot érzelmileg is bevonja a gyermeket a kép és a szöveg aránya megfelelő beszélgetésre inspirálja a szülőt és gyermeket

Kell-e magyarázni? Nem, mert ezzel megöljük a varázslatot. Ne kérdezzük vissza a történetet! Ne kezdeményezzünk beszélgetést a mese mondanivalójáról vagy a szereplők jelleméről! Fontos, hogy a felnőtt ne vonjon le erkölcsi tanulságot a meséből

Egészen piciknek - 1-2 éves korban: Főleg lapozgatók, leporellók Egyszerűek, nagy strapabírásúak, tartósak. Nagy színes képekkel Az auditív és a vizuális memóriát fejleszti Hozzájárul a szókincs fejlesztéséhez is. Versek: még nem a tartalom a fontos, hanem a zeneiség, a ritmus.

2-3 éves korban: jön az állatmesék időszaka: olyan mesét válasszunk, amelynek elemei ismerősek a gyereknek és semmiképpen ne legyen még a mesében gonosz szereplő. A mese a gyermek egy napjáról vagy a családtagok napközbeni tevékenységéről, a környezetéről szólhat. A mese szerepe ebben az életkorban a biztonság kialakítása és a világban való eligazodás megtapasztalása.

3-4 éves korban: Versek, láncmesék (mondatai ritmikusan ismétlődnek) Állatmesék Párbeszédes, szófordulatokban gazdag Már vannak kedvenc könyvei Ekkor még nem tudja elkülöníteni a valóságot a mesétől, ezért szoronghat a varázsmeséktől. A rövid és minél egyszerűbb cselekményű, ismétlődő részeket és kevesebb konfliktust tartalmazó hétköznapi történetek a jók, melyeknek hőse ő maga lehet. A szókincse és a figyelme miatt egyszerű és rövid.

4-5 éves korban: Mérföldkő: a mesei érdeklődés szempontjából. Már el tudja különíteni a valóságot és a csodát, beleéli magát a mese történetébe, végigizgulja a kalandokat, de már nem téveszti össze magát a főhőssel. Ekkor alakul ki a mesei igazságtudat is. Képes beleélni magát a mesei helyzetekbe, azonosul a mesehőssel és szurkol neki. A mesék már lehetnek bonyolultabbak, de azért jó, ha elég áttekinthetőek ahhoz, hogy megértse őket. Ebben az életkorban szívesen hallgat hosszabb állatmeséket, novellameséket és egyszerűbb tündérmeséket

5-7 éves korban: A bonyolultabb és hosszabb tündérmesék ebben a korban érkeznek meg. A cselekmények már egészen szövevényesek, sok szereplősök és terjedelmileg is hosszabbak.

Később: Felnőttkorban is vannak mesék: Tolkien: A gyűrűk ura Bazsov: A Rézhegyek királynője

Könyvek: Boldizsár Ildikó Kádár Annamária

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Elérhetőségek: FB: Bojtos Tünde pszichológus 30 6623849 td.bojtos@gmail.com