Madách Imre: Az ember tragédiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Erzsébet kor színháza
Advertisements

„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
A romantika.
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
Madách Imre Érettségi tételminta.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
Németh Antal Németh Antal rendezésében Tanulmányai ( ) KölnPárizs Bécs Berlin Irodalmi+művészettörténeti tanulmányok budapesti + berlini egyetem.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Paulay Ede Tokaj, márc. 2 - Budapest, márc. 12.
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében A Nemzeti Színházban.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében. Németh Antal Modern irányzatok felé érdeklődött expresszionista Szintetikus rendezés ‘’kukucska” színpad térszínpad.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésésben. Pár szó a rendezőről…  Paulay Ede tokaji születésű rendező volt.  Rendező mivoltja mellett, még számos címet.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Készítette: Latabár Kálmán csoport
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
1879. december 1..
Paulay Ede rendezésében
/Paulay Ede rendezésében/
Paulay Ede élete és munkássága
Szabó Kira, Sándor Zsuzsanna, Magyar Fanni, Brenner Ági
Paulay Ede rendezésében
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
A Megalkuvók csapata bemutatja:
A színházkészítő.
Tragédia „Némethesen”
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezésében
Műfaja: drámai költemény
Ember tragédiája Paulay ede.
Gyenes László mint Lucifer
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Az ember tragédiája színdarab
Bemutató: Budapest; Nemzeti Színház, szeptember 21.
Katona József Érettségi tételminta.
Nem mindennapi sikert aratott az előadás ami bizonyította Paulay páratlan tehetségét. Az ember tragédiája ősbemutatója a színháztörténet egyik legnagyobb.
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Nemzeti Színház szeptember 21.
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Ősbemutató Paulay Ede rendezésében
Németh Antal Az ember tragédiája.
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
1883. Szeptember 21-én mutatták be először
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája Bemutatta a Nemzeti Színház szeptember 21-én Paulay Ede rendezésében.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája a színpadon
Iglódi István rendezése
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
A Blaha Lujza téri Népszínház
Németh Antal 10 Credójából
Az első évad /36 Az évad megnyitója Beethoven dramatizált Missa Sollemnise volt. Nagy sikert ért el a nálunk már hetvenhárom éve nem játszott Shakespeare.
IGAZGATÓI PÁLYÁZAT Nemzeti Színház Készítette: Dr. Németh Antal 1940
Előadás másolata:

Madách Imre: Az ember tragédiája Rendezte: Dr. Németh Antal

1903. május 19-én születtem Budapesten 1903. május 19-én születtem Budapesten. Tanulmányaimat a budapesti és a berlini egyetemen végeztem. Megismerkedtem Kassák Lajossal a gimnáziumban, így bejáratos lettem a Tett és a Ma című folyóiratok szerkesztőségébe, ahol biztatást kaptam, s érdeklődésem az irodalom mellett a kor haladó modern művészete felé fordult. 18 évesen, az érettségi évében rendszeresen publikáltam, s már akkor tudtam, hogy színházi rendező szeretnék lenni. Németországban felfedeztem Reinhardt, Gessner és Piscator színházát, a szomszéd Bécsben az ott vendégeskedő szovjet Tairov társulatának stílusát. „Goethe und die mo­der­ne Bühne” című tanulmányomnak köszönhetően a nemzetközi szakma figyelmét sikerült magamra irányítanom, s az itt elért tudományos sikerrel végre a magyar hivatalos szervek is felfigyeltek tehetségemre.

1934-ben 31 évesen szerepeltem Rómában, a Reale Accademia d’Italia (Olasz Királyi Akadémia) által szervezett egyhetes nemzetközi színházi tanácskozáson. Fiatalon, 32 évesen lettem a Nemzeti Színház, az ország első színházának igazgatója. Nagy igyekezettel készültem Madách Imre Az ember tragédiája című művének centenáriumi előadására, melyet magam rendeztem. Hogy minden tökéletesen menjen, előtte Hamburgban megrendeztem és kipróbáltam bizonyos színpadi hatásokat. Célom egy olyan előadás volt, amely egyrészt korszerű a Paulay teremtettte hagyományoknak, másrészt vizuálisan értelmezi, kommentálja a drámai költemény mélyebb értelmét.

A műben próbáltam a legjobb képi világot megjeleníteni a nagyközönség számára és ebben segítségemre volt Horváth János díszlettervező. A forgószínpadon egy torony állt, valamint a zsinórpadláson leereszthető elemek tagolták a teret. Az álomképek megjelenítésére fátyolfüggönyt eresztettünk le, ahogy Paulay is, melyre vetíteni lehet, mögötte megvilágítva előtűnnek a szereplők. A színpad mélyén szintén fátyolfüggöny határolta a teret, kifeszítve, alkalmassá téve a vetítésre. Megpróbáltuk felhasználni a technika adta lehetőségeket: megafon, vetítés, modern világítás, zenekar, hangeffektusok.

Mindig szívesen emlékszem vissza a mennyben vetített gomolygó fényfoltokra, melyek a bolygók mozgását érzékeltették, hanghatásként pedig az angyalok kara énekelt. Nem ragaszkodtam a Madách által meghatározott időpontokhoz. A londoni színt 1912-re tettem át. Az előadást sok kritika követte, melyekben kifogásolták azt, hogy néhány jelenetet kihagytam a Tragédiából .

A színdarab főszerepére Lehotay Árpádot választottam A színdarab főszerepére Lehotay Árpádot választottam. 1926-ban került a Nemzeti Színházhoz. Két évvel ezelőtt az Országos Színészegyesület színiiskolájának tanára lett. Azért is őt választottam, mivel kitűnő beszédtechnikája, jó megjelenése van, valamint csiszolt mozgású, sokoldalú színész.

Az örök asszony szerepére Tőkés Annát választottam, aki 1925-ben szerződött a Nemzeti Színházhoz. Szoborszerű alakjával, tiszta, mély zengésű hangjával és átélt játékaival kitűnő Évának gondoltam.

Lucifer szerepével Csortos Gyulát bíztam meg Lucifer szerepével Csortos Gyulát bíztam meg. 1937-től a Nemzeti Színház tagja. Művészi alakításainak csúcsa Hauptmannak a Vígszínházban előadott Naplemente előtt című drámájának Clausen tanácsosa volt. Rendkívül széles skálájú művész, alaphangulata a tragikum, épp ezért esett rá a döntésem.