Pénzügyi jog A jövedéki adó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
© Dézsi Zsolt Vám és jövedéki ismeretek az adóellenőrzésben APEH Dr. Dézsi Zsolt.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Uniós Vámkódex szerinti vámeljárások április 14.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
A termékpálya szintű integrációs együttműködés : az integrációs szerződés Dr. Mikó Zoltán.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény szabályozó rendszere
Pásztorné Szerezlai Márta
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Egyéb munkaerő-piaci programok
3. tétel.
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.

Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Pénzügyi jog A jövedéki adó

A jövedéki jog szabályozási területe A jövedéki adó egyfázisú forgalmi adó, amely meghatározott termékek – a jövedéki termékek – értékesítését adóztatja. A jövedéki jog átfogja a jövedéki tevékenység engedélyezését, jogszerű folytatását, a jövedéki adózás anyagi és eljárási szabályait, valamint a rájuk vonatkozó ellenőrzési szabályokat és szankciókat.

A jövedéki adókötelezettség fogalma A jövedéki adó egyfázisú, fogyasztást terhelő adó, ahol a jövedéki adókötelezettség csak egy konkrétan meghatározott termékkör ( a jövedéki termékek) vonatkozásában áll fenn és a jövedéki termékekkel kapcsolatban az adókötelezettséget ezek - belföldi előállítása, - belföldre történő behozatala (EU tagállamból, vagy import) alapozza meg.

A jövedéki adókötelezettség feltételei a) az adóköteles jövedéki termék kizárólag adóraktárban állítható elő, b) a jövedéki adó megfizetése nélkül importált jövedéki termék kizárólag adóraktárba vagy adómentes felhasználó üzemébe kerülhet, c) a jövedéki terméket az adó megfizetése nélkül csak adóraktárban, adómentes felhasználó üzemében, vagy tranzitterületen lehet tárolni, d) szabadforgalomban csak olyan jövedéki termék legyen beszerezhető, tartható, értékesíthető, amely után az adót megfizették.

A szabályozás rendszere A hatályos jövedéki szabályozás vizsgálatakor át kell tekinteni mind az európai uniós, mind a magyar szabályozást. A közösségi szabályozás horizontális és vertikális irányelveken keresztül jelenik meg. A magyar szabályozás az egységes jövedéki adóról szóló törvény.

Az uniós szabályozás 1. Az uniós jövedéki szabályozás kiterjed többek között – az adókötelezettség keletkezésére, – az adóztatás helyének meghatározására, – a jövedéki termékek előállítására, feldolgozására, tartására, – a jövedéki termékek közösségen belüli és kívüli kereskedelmére, – az adóvisszatérítésre, – az adókedvezmények és mentességek általános és különös szabályaira, valamint – a jövedéki adó szerkezetére és mértékére.

Az uniós szabályozás 2. A közösségi jövedéki szabályozás két fő jogszabály-csoportból áll: – egyrészt a jövedéki adóztatás általános szabályait tartalmazó ún. horizontális irányelvből, valamint – a három termékkör (az energiahordozók, az alkoholtermékek és alkoholos italok, valamint a dohánytermékek) vonatkozásában a jövedéki adó szerkezetét összehangoló szabályokat, illetve a minimálisan alkalmazandó adómértékeket tartalmazó ún. vertikális irányelvekből.

A hatályos EU jogszabályok a) A Tanács 2008/118/EK irányelve a jövedéki adóra vonatkozó általános rendelkezésekről (a horizontális irányelv) b) A vertikális irányelvek: A Tanács 2011/64/EU irányelve a dohánygyártmányokra alkalmazott jövedéki adó szerkezetéről és adókulcsáról a Tanács 92/83/EGK irányelve az alkohol és az alkoholtartalmú italok jövedéki adója szerkezetének összehangolásáról a Tanács 92/84/EGK irányelve az alkohol és alkoholtartalmú italok jövedékiadó-mértékének közelítéséről a Tanács 2003/96/EK irányelve az energiatermékek és a villamos áram közösségi adóztatási keretének átalakításáról

A jövedéki termékek meghatározása a közösségi szabályozásban A jövedéki termékek általános meghatalmazását: energiahordozók (ásványolajtermékek, földgáz, szén) és az elektromos áram, alkoholok és alkoholtartalmú italok, valamint dohánytermékek a horizontális irányelv, míg részletes leírását az egyes termékkörökre vonatkozó vertikális irányelvek tartalmazzák.

Magyar szabályozás A hatályos szabályozás: 2016. évi LXVIII. törvény a jövedéki adóról

A jövedéki adókötelezettség keletkezése A jövedéki adókötelezettség a jövedéki termékek Unión – bármely tagállam – területén történő előállítása, illetve importálása esetén keletkezik. A tagállamok közötti szállítás nem termékexport illetve import, hanem Unión belüli értékesítés illetve beszerzés!

A jövedéki adófizetési kötelezettség A jövedéki adófizetési kötelezettség a jövedéki termék szabadforgalomba bocsátásakor keletkezik. A szabadforgalomba bocsátás fogalmába beletartozik a) jövedéki termék adófelfüggesztés alóli kikerülése, ideértve a szabálytalan kikerülést is; b) az adófelfüggesztés alatt nem álló jövedéki termékek birtoklása; c) jövedéki termék adófelfüggesztésen kívüli előállítása, ideértve a szabálytalan előállítást is; d) jövedéki termék importálása, ideértve a szabálytalan importálást is, ha a jövedéki termék az importálást követően nem kerül azonnal adófelfüggesztés hatálya alá.

Az adóraktárak A szabályozás egyik legfontosabb fogalma az adóraktár, ahol a még nem adózott jövedéki termékek előállíthatók, illetve tárolhatók. Az adóraktárak engedélyeseinek engedélye kiterjed mind az adott tagállamon belüli, mind a tagállamok közötti szállításokra. Az adóraktári engedélyeket a tagállam hatóságok adják ki.

Az adóraktárak 2. Az adóraktárak adóhatósági ellenőrzése sokkal szigorúbb, mint az adóellenőrzés más adónemek vonatkozásában. E szigorú ellenőrzés azonban nem vonatkozik az elektromos áramra, a szénre és a kokszra, valamint a földgázra, így ezeket nem kell az adóraktárakra vonatkozó szabályozás szerint előállítani, illetve tárolni.

Az adóraktárak 3. Az adóraktár engedélyese köteles: a) szükség esetén biztosítékot nyújtani a jövedéki termékek előállításával, feldolgozásával és birtoklásával együtt járó kockázatok fedezésére; b) teljesíteni az adóraktár helye szerinti tagállamban megállapított követelményeket; c) minden raktár tekintetében nyilvántartást vezetni a készletről és a termékek szállításáról; d) az adófelfüggesztéssel szállított jövedéki termékeket a szállítás befejezését követően haladéktalanul adóraktárába beraktározni és nyilvántartásba venni; e) hozzájárulni teljes tevékenységének és a raktárkészletnek az ellenőrzéséhez.

Az adófizetés helye Az adófizetés vonatkozásában a jövedéki szabályozás alapelve, hogy a jövedéki adót a rendeletetési hely szerinti tagállamban kell megfizetni, vagyis ahova a jövedéki termék végcélként megérkezik (ahol a jövedéki terméket felhasználják, elfogyasztják). A rendeltetési ország elve alóli kivétel, hogy amennyiben a nem kereskedelmi mennyiségű jövedéki terméket 1. gazdasági tevékenységet nem folytató magánszemélyek 2. saját használatukra szerzik be és 3. maguk szállítják el, akkor az adót a beszerzés országában kell megfizetni. Csomagküldő kereskedelem esetén mindig a rendeltetés hely elvét kell alkalmazni!

A bejegyzett címzett Az adózatlan jövedéki terméket főszabályként csak adóraktárak között lehet szállítani, a horizontális irányelv lehetővé teszi, hogy a címzett adóraktári engedély nélküli hivatásos kereskedő (bejegyzett címzett) is lehet. Az ilyen bejegyzett címzett üzletszerű tevékenysége keretében adófelfüggesztés mellett más tagállamból származó jövedéki terméket is átvehet, azonban ezeket a termékeket adófelfüggesztés mellett nem tárolhatja és adhatja tovább, hanem a jövedéki termék átvételének időpontjában beáll az adófizetési kötelezettsége.

A bejegyzett címzett 2. A bejegyzett címzettnek a következő követelményeket kell teljesítenie: a) a jövedéki termékek feladását megelőzően a rendeltetési hely szerinti tagállam illetékes hatóságai által meghatározott feltételekkel biztosítékot kell nyújtani a jövedéki adó megfizetésére; b) a szállítás befejezését követően az adófelfüggesztéssel fogadott jövedéki termékeket nyilvántartásba kell venni; c) hozzá kell járulni minden olyan ellenőrzéshez, amely lehetővé teszi a rendeltetési hely szerinti tagállam illetékes hatóságai számára, hogy megbizonyosodjanak a termékek tényleges átvételéről.

Az adóügyi képviselő Az adóügyi képviselőt az átadó adóraktár engedélyese nevezi ki a rendeltetés helye szerinti (másik) tagállamban, 1. akit ennek a tagállamnak az adóhatósága nyilvántartásba vesz és kiadja a részére a tevékenységéhez szükséges engedélyt, 2. amelynek birtokában az adóraktári engedély nélküli címzett helyett és annak nevében intézi a rendeltetési hely szerinti tagállamban a jövedéki adó-ügyeket: biztosítékot nyújt az adó megfizetésére, a rendeltetési hely tagállamában megfizeti a jövedéki adót, nyilvántartást vezet és adatot szolgáltat az adóhatóság részére.

A tagállamok között adófelfüggesztéssel való szállítás A jövedéki termékek különböző tagállamokban lévő adóraktárak közötti, illetve adóraktárból bejegyzett címzett, vagy adómentes személy részére valamint 3. ország irányába történő szállítása adófelfüggesztés mellett elektronikus adminisztratív okmánnyal lehetséges. A termék átvételét a címzett adóraktár, illetve a bejegyzett címzett köteles visszaigazolni a feladó adóraktár részére, aki ezáltal mentesül a felfüggesztett adó megfizetése alól, és a felfüggesztett adófizetési kötelezettség a címzett adóraktárra száll át.

A jövedéki biztosítékok A jövedéki biztosíték megkövetelésének célja az adófelfüggesztésből eredő adókockázat kezelése, csökkentése. A szabályozás különbséget tesz 1. az adóraktárak tevékenységéhez kapcsolódó, a jövedéki termékek előállítása, raktározása során keletkező kockázatok kezelésére szolgáló tevékenységi biztosíték, valamint 2. a jövedéki termékek tagállamok közötti szállítása esetén nyújtandó szállítási biztosíték között. Míg a szállítással kapcsolatos biztosíték alkalmazását kötelezően előírja, addig a tevékenységi biztosíték esetén csak a lehetőséget kínálja fel a tagállamok részére, de bevezetését a tagállamok döntésére bízza.

A jövedéki biztosítékok 2. Az adófelfüggesztéssel történő szállítással és az adófizetési kötelezettség teljesítésével járó adókockázatra az adóraktár engedélyesének jövedéki biztosítékot kell nyújtania. A jövedéki biztosíték - készpénz, vagy - pénzügyi biztosíték (garancia, kezességvállalás) lehet.

Az adózott termékek szállítása az Unión belül Abban az esetben, ha a jövedéki adót az egyik tagállamban már megfizették, de az érintett jövedéki terméket egy másik tagállamba szállítják végső felhasználás céljából, főszabály szerint adókötelezettség keletkezik a címzett tagállamban, vagyis az adót a címzett tagállamban, az ottani előírások szerint (is) meg kell fizetni. Az adó akkor téríthető vissza, ha a rendeltetési hely tagállamában az adó megfizetése megtörtént, és ezt megfelelően visszaigazolták.

Kereskedelem harmadik országokkal Az importált jövedéki terméket vámeljárás alá kell vonni, és amennyiben végleges rendeletetéssel kerül behozatalra, akkor meg kell fizetni a vámhatóság határozatában meghatározott vámot, és a vámteher részét képező forgalmi adókat, így az Áfá.-t és a jövedéki adót. Bármely, a rendeltetési hely tagállamától eltérő tagállamban az Unió területére lépő jövedéki terméket az egységes vámeljárás alá kell vonni, majd azt követően az adó felfüggesztésével valamely tagállamban adóraktárba kell betárolni, vagy az adó megfizetésével szabadforgalomba kell bocsátani. Export esetén, a nem adózott jövedéki termék adófelfüggesztéssel szállítható, és amikor elhagyja az Unió közös vámterületét, akkor pedig felfüggesztett adókötelezettség megszűnik.

A jövedéki termékek A jövedéki adó tárgyi hatálya az alábbi termékekre terjed ki: 1.      az energiatermék (az ásványolajtermékek, minden ami üzemanyag, villamos energia, szén, földgáz) 2.      az alkoholtermék, 3.      a sör, 4.      a bor (csendes és habzó), 5.      a csendes és habzó erjesztett ital, 6.      a köztes alkoholtermék, 7.      a dohánygyártmányok.

A jövedéki adókötelezettség keletkezése Adókötelezettség keletkezik, ha a) a jövedéki terméket belföldön előállítják, b) a jövedéki terméket importálják, c) másik tagállamban szabadforgalomba bocsátott jövedéki terméket kereskedelmi céllal vagy csomagküldő kereskedelem keretében belföldre szállítják, vagy d) másik tagállamban szabadforgalomba bocsátott jövedéki termék kereskedelmi célú vagy csomagküldő kereskedelem keretében végzett szállítása során a szabálytalanságot belföldön követik el.

A jövedéki adó alanya Az adó alanya a belföldi termék előállítása esetén a jövedéki terméket előállító személy, a termékimport esetén pedig az importáló, de bizonyos esetekben az adóalanyiság kiterjed a jövedéki terméket betároló adóraktár engedélyesre, és az adómentes felhasználóra is.

Az adófelfüggesztés a) A jövedéki termék belföldi előállítása és jövedéki termék adóraktárba vagy adómentes felhasználó üzemébe való betárolása esetén az adófelfüggesztés az adómegállapítás és az adófizetés halasztását jelenti. b) A jövedéki termék importja esetén az adófelfüggesztés az adó fizetésének halasztása. Jövedéki termék belföldi előállítása esetén az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség nem áll be, amíg a jövedéki terméket a) az adóraktár engedélyese az adóraktárában tárolja, raktározza; b) az adómentes felhasználó az üzemében tárolja, raktározza; c) az adóraktár engedélyese az adóraktárából, illetve az adómentes felhasználó az üzeméből, raktárából adófelfüggesztéssel szállítja, és a betárolás, illetve a harmadik országba való kiléptetés visszaigazolása még nem történt meg, de legfeljebb a kitárolást követő 30. napig.

Az adófelfüggesztés megszűnése Az adófelfüggesztés megszűnik, ha a) az adóraktár engedélyese vagy az adómentes felhasználó az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség alól, az importáló az adófizetési kötelezettség alól véglegesen mentesül, vagy b) az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség beáll. Az adóraktár engedélyese a felfüggesztett adómegállapítási és adófizetési kötelezettsége alól véglegesen egyebek mellett akkor mentesül, ha a kitárolt jövedéki terméket a) egy másik adóraktárba betárolták, és azt a betároló adóraktár engedélyese visszaigazolta a termékkísérő okmány egy példányán; b) az adómentes felhasználó betárolta, és a betárolást visszaigazolta a termékkísérő okmány egy példányán; c) végleges rendeltetéssel harmadik országba kiléptették és azt a vámhatóság igazolta; d) amennyiben a törvényben meghatározott ásványolaj terméket a NATO tagállamainak és a Békepartnerség más részt vevő államainak Magyarországon tartózkodó fegyveres erői és polgári állománya részére a szolgálati járművek, légi járművek és hajók üzemanyag ellátása céljából szállították ki és visszaigazolták az átvételt. Az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség -        a jövedéki termék szabadforgalomba bocsátásának -        továbbá a jövedéki terméknek - kivéve az adójeggyel ellátott dohánygyártmányt - a Közösségen belüli végső úti céllal utazó utas részére tranzitadóraktárban (pl. repülőtéri adómentes üzletben) történő értékesítésének és onnan az utas általi kitárolásának napján áll be.

Az adófelfüggesztés megszűnése 2. Az adóraktár engedélyese a felfüggesztett adómegállapítási és adófizetési kötelezettsége alól véglegesen egyebek mellett akkor mentesül, ha a kitárolt jövedéki terméket a) egy másik adóraktárba betárolták, és azt a betároló adóraktár engedélyese visszaigazolta a termékkísérő okmány egy példányán; b) az adómentes felhasználó betárolta, és a betárolást visszaigazolta a termékkísérő okmány egy példányán; c) végleges rendeltetéssel harmadik országba kiléptették és azt a vámhatóság igazolta;

Az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség beállta A jövedéki termék szabadforgalomba bocsátásával, a jövedéki törvény megsértésével, illetve a jövedéki törvény előírásainak nem – vagy nem teljes körű – teljesítésével annak napján beáll az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség.

Az adóraktár Adóraktár kizárólag a vámhatóság által kiadott érvényes adóraktári engedéllyel működtethető. Azon jövedéki termék, amelyre a törvény adómértéket állapít meg, a) kizárólag olyan adóraktárban állítható elő, amelynek működtetője e termék előállítására vonatkozó adóraktári engedéllyel rendelkezik; b) importálás esetén az adó megfizetése nélkül főszabályként csak adóraktárba tárolható be, és ott tárolható; c) betárolás esetén az adó megfizetése nélkül főszabályként csak adóraktárban tárolható.

Adóraktár 2. Adóraktár: az adóraktár engedélyese által működtetett, jövedéki termék adófelfüggesztési eljárás keretében történő előállítására, tárolására, felhasználására más termék előállításához, feladására és átvételére szolgáló, a) belföldön fizikailag, így különösen fallal, kerítéssel, mérési ponttal elkülönített, egy technológiai egységet képező üzem, raktár, amely megfelel az e törvényben meghatározott feltételeknek, b) egy másik tagállam illetékes hatósága által az adóraktár engedélyezésére meghatározott feltételeknek megfelelő hely;

Jövedéki termékek kereskedelme a szabadforgalomban A jövedéki termék szabadforgalomban végzett jövedéki engedélyes kereskedelme, szabadforgalomból történő exportálása, szabadforgalom számára történő importálása az adóhatóság által kiadott jövedéki engedéllyel történhet.

Jogkövetkezmények Jövedéki bírság – a Jöt. megsértése esetén : Az a személy, aki a Jöt.-ben meghatározott kötelezettségét megszegi, jövedéki bírsággal sújtandó. Ha a törvény megsértése a központi költségvetésnek vagyoni hátrányt okoz, a jövedéki bírság mértéke a központi költségvetésnek okozott vagyoni hátrány mértékének kétszeresétől ötszöröséig terjedő összeg, de legalább 30 ezer forint.

A zárjegy Dohánygyártmányt és alkoholterméket csak zárjeggyel ellátva bocsáthat szabadforgalomba forgalmazási céllal az adóraktár engedélyese, importálhat az importáló és lehet belföldön forgalmazni. A zárjegyet a Magyar Állam állíttatja elő és a NAV bocsátja megrendelés alapján az igénylő rendelkezésére. Zárjegyet igényelhet a) az adóraktár engedélyese, b) a bejegyzett kereskedő, c) az eseti bejegyzett kereskedő, d) az importáló, e) a másik tagállamban szabadforgalomba bocsátott terméket kereskedelmi céllal belföldre szállító személy.

Az adójegy A tárgyévben előállítani tervezett magánfőzött párlat előállításához az előállítást megelőzően párlat adójegyet kell beszerezni az állami adó- és vámhatóságtól. A párlat adójegy a beszerző magánfőzőt egy liter magánfőzött párlat tárgyévi előállítására jogosítja. A párlat adójegy 700 Ft értéket képvisel, 1 liter 42 v/v %-os tényleges alkoholtartalmú párlat adótartalmát figyelembe véve. A magánfőző tárgyévi első beszerzéskor legalább 5 legfeljebb 86 darab párlat adójegyet szerezhet be és legfeljebb ennek megfelelő mennyiségű párlatot állíthat elő. Ha a magánfőző a párlat adójeggyel megfizetett adójú párlatmennyiségnél több párlatot állít elő, akkor a tárgyév végéig be kell szereznie a többletmennyiség utáni párlat adójegyeket az állami adó- és vámhatóságtól azzal, hogy az éves mennyiségi korlátot ilyen esetben sem lehet túllépni. A magánfőzött párlat eredetét a párlat adójegy igazolja.