Szakmai gyakorlat 2017.9.8-20 Szarvas
Alma csoport Cseresznye csoport Gál Ferenc Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda, Bölcsőde Alma csoport képzőművészeti csoport (B lépcsőház) vegyes korcsoportú összlétszám: 22 Óvónők: Mihály Zoltánné Roholy-Szedljak Mária Dajka: Balogné Domokos Anikó Cseresznye csoport képzőművészti csoport (B lépcsőház) középső csoportosak összlétszám: 25 Óvónők: Hárskúti Evelin Gyekiczki Istvánné (Piroska néni) Dajka: Ági néni
Csoportok tevékenységeinek megfigyelése Játék és játékos tevékenység szabad játékok: konstruktív j. (várak, vasutak, autók építése …); szerepjátékok (főzőcske, babázás); didaktikus j. (puzzle, képkirakók, rajzolás, gyöngyfűzés) irányított játékok: szerepjáték: virágárusos ( téma- őszi virágok); ismerkedés az órákkal (téma- idő); ének-zenei képességfejlesztés (ritmusérzék fejlesztése) szabad játékok: konstruktív j. (várépítés, vasút építés, állatkert építése, garázsépítés); szerepjátékok (főzőcske, üzletes, babázás); didaktikus j. (puzzle, pexeso, rajzolás) Irányított játékok: szerepjáték: bábozás (Aranyos tarajos kiskakas) ének-zenei képességfejlesztés (egyenletes lüktetés fejlesztése)
Egészségügyi gyakorlatok (testnevelés) előtte higiénia és átöltözés Célja: a mozgáskészség és a mozgás koordináltságának fejlesztése; mozgásigény kielégítés; kitartás, csapat- és versenyszellem erősítése Tartalma: távolugrás és függés gyakorlása; szabályjátékok („Tűz,víz, repülő”, „Kidobós”); egyéni, páros labdagyakorlatok; futóverseny … előtte higiénia és átöltözés Célja: mozgáskészség fejlesztése, mozgásigény kielégítése, versenyszellem kialakítása Tartalma: -akadálypálya, szabályjátékok( „Mókusok ki a házból”, „Kocsis játék”), bordásfalon való mászás, babzsákkal való gyakorlatok
Oktatás Az ember és a természet Téma: Őszi virágok Nevelési területek: Az ember és a természet (növények) Az ember és a természet Téma: Őszi virágok Célja: ismeretek szerzése, társadalmi szokások gyakorlása (köszönések), megfigyelőképesség és logikus gondolkodás fejlesztése Tartalma: piaclátogatás , őszi virágok megfigyelése, részeinek megnevezése, színek ismétlése, megnevezése, beszélgetés az őszi virágokról Téma: Őszi virágok Célja: ismeretek,tapasztalatok elmélyítése; emlékezőképesség, megfigyelőképesség és logikus gondolkodás fejlesztése; környezet megismerése … Tartalma: virágok összehasonlítása; virág részeinek megnevezése; virágok felismerése; beszélgetés a virágokról; feladatlap és képkirakó; „Mi tűnt el” c. játék …
Az ember és a társadalom (időben való tájékozódás) Az ember és a munka világa Téma: Őszi virágok Célja: színek ismétlése, őszi virágok felismerése, esztétikai készség fejlesztése Tartalma: beszélgetés az őszi virágokról (ki milyen fajtát ismer), virágválasztás, virágkötés, párokban való munka, színek ismétlése Téma: Idő Célja: tapasztalat-, ismeretszerzés a környezetből; észlelés pontosítása; matematikai képességek, készségek elsajátítása és fejlesztése Tartalma: beszélgetés az órákról; templom- és napóra megtekintése; az órai mutatói és számai; beszélgetés a napszakokról; „Igaz- Hamis” c. játék; kakukkos óra megismerése, időmérő eszközök feladatlap; didaktikus játékok a napszakokról; „Melyik napszak lehet” c. játék …
Nyelv és kommunikáció valamint gyermekirodalom Nyelv és kommunikáció valamint gyermekirodalom, dramatizáció Témák: Őszi gyümölcsök; Csacsi Célja: szókincs bővítése; fantázia és kifejezőkészség fejlesztése; irodalmi élményszerzés; figyelemösszpontosítás Motivációk: dalok (Magyar népmesék főcímdala) ; versek (Gazdag Erzsi: Kicsi csacsi, kicsi kocsi …) mondókák; találós kérdések; gyertyagyújtás … Tartalma: mesehallgatás: Benedek Elek: Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack – jelenet eldramatizálása mesehallgatás: Kolontos Palkó c. népmese Téma: Ősz Célja: szókincsbővítés, figyelemösszpontosítás fejlesztése, fantázia fejlesztése, fegyelemre való szoktatás Motiváció: magyar népmese zenéjének meghallgatása CD lejátszó segítségével Tartalom: mesehallgatás(Vajas Pánkó), majd mese eldramatizálása, majdmese dalánakéneklése( Vajas Pánó dala)
(képzőművészeti nevelés) Művészet és kultúra (képzőművészeti nevelés) Téma: Őszi virágok Célja: fantázia kifejezése, fejlesztése; képzőművészeti készségek, szépérzék és finommotorika fejlesztése Tartalma: dekoráció készítés őszi virágokból, levelekből és termésekből Segédeszközök: oázis, őszi virágok,levelek és termések (csipkebogyó, makk) mikrocsoportokban elkészült munkákból kiállítás készítése Téma: Őszi levelek Célja: fantázia fejlesztése, finommotorika fejlesztése, esztétikai érzék fejlesztése Tartalom: levelekből állatképek készítése kombinált technikával Segédeszközök: tempera, papír(fehér), levelek, ragasztó Munkaforma: mikrocsoportokban Minigaléria készítése a unkából a szülők részére
Kinttartózkodás – játék a szabadban Szabad játékok : csúszdázás; hintázás; mászókázás; sportkörhinta; téma nélküli mozgásos j. – fogócska, bújócska; sportjellegű – foci; szerepjátékok – vendéglős, utazós, orvosos … Kötött játékok : – Szabad játékok : hintázás, mászókázás, csúszdázás, téma nélkül: fogócska, bújócska, sportjellegű: foci, szerepjáték: apás-anyás Kötött játékok: séta az Erzsébet ligetben- levelek gyűjtése, gesztenyék gyűjtése
Gondozási feladatok és szokásrendek Gondozási feladatok: higiénia, öltözködés, étkezés – önállóan Szokások: folyamatos tízóraiztatás és „fakanál rendszer”; önálló megterítés; testnevelésnél jókívánság; rajzolásnál és képzőművészeti tevékenységnél abrosz használata; irodalmi nevelés előtt gyertyagyújtás … Gondozási feladatok: higiénia, öltözködés Szokások: -folyamatos tízórai csoportosan-fakanál rendszer nálunk is -testnevelés végén jókívánság -ebéd előtti ima -képzőművészeti tevékenységnél abrosz és védőruha használata -mese előtt gyertyagyújtás
Kivételes napok Színházlátogatás: Kutyánszky Kázmér kalandjai c. színdarab megtekintése a szarvasi Cervinus Teátrum színházban Ovikoncert : hangverseny népdalokból Tamás Margit és hallgatói előadásában
Köszönjük a lehetőséget! Készítette : Nagy Nikoletta (Alma csoport) és Nagy Ágnes (Cseresznye csoport)