Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló, bevezetés, prezentáció
Mottó A kommunikációs munka legátfogóbb és általában legbonyolultabb formája a kommunikációs akció, ami a megrendelőtől - lehet az a cégvezetés, vagy egy szakmai terület a cégen belül, esetleg egy külső megbízó - kapott kommunikációs feladat teljes megoldását jelenti a tervezéstől az akció lebonyolításán át az eredmények értékeléséig. Minden eddig megszerzett tudásra, valamint sok-sok önálló kutatásra és kreativitásra van szükség ahhoz, hogy a hallgatók által kidolgozott kampány elérje a kitűzött üzleti és kommunikációs célokat - a megrendelő legnagyobb megelégedésére.
Elhelyezés – „leszállítandók” egyeztetése Agenda Elhelyezés – „leszállítandók” egyeztetése Kritikai áttekintés / Kutatás 3. / Vezetői összefoglaló / Prezentáció Konzultációk
Elhelyezés – Kritikai áttekintés / Kutatás 3 Elhelyezés – Kritikai áttekintés / Kutatás 3. / Vezetői összefoglaló, prezentáció Alapdokumentum: A PROJEKT ÁLTALÁNOS VÁZLATA A feladat Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1) A Kommunikációs célok, tervek, stratégiák kidolgozása (Kutatás 2.) A projektterv visszatekintő ellenőrzése, kritikája, még a projekt megvalósításának megkezdése előtt A kommunikációs projekt megvalósítását követő utólagos értékelésének, az eredmények felmérésének terve (Kutatás 3.) Vezetői összefoglaló elkészítése Prezentáció
Leszállítandók Minden projektet két-háromtagú csapat dolgoz ki. Egy átfogó projekt-dokumentáció (a fenti releváns szempontoknak és vázlatpontoknak megfelelő projekt-dokumentáció), mely két részből áll: (1) egy minimum 15, maximum 20 oldal (Times New Roman 12p, 1,5 sorköz) terjedelmű főszöveg, tanulmány és egy melléklet (nincs maximális terjedelem), melyben minden, a tanulmányhoz felhasznált és a projekt egyes lépéseit indokoló háttéranyag szerepel (adatok, ábrák, grafikonok, táblázatok, kérdőívek, stb.). (2) Egy összefoglaló prezentáció max. 15 perces időtartamban. + Bírálat! ppt és 10 perc
A sorrend: hogyan készül el a leszállítandó? A feladatterv Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1) A Kommunikációs célok, tervek, stratégiák kidolgozása (Kutatás 2.) A projektterv „visszatekintő” ellenőrzése, kritikája, még a projekt megvalósításának megkezdése előtt A kommunikációs projekt megvalósítását követő utólagos értékelésének, az eredmények felmérésének terve (Kutatás 3.) Tervek kidolgozás – beavatkozási/kritikus pontok meghatározása! Megvalósult / kidolgozott anyagok Prezentáció Összefoglaló Vezetői összefoglaló elkészítése
Mire figyeljünk? (1) A projektterv értékelési szempontjai (summa 60 pont): A projektdokumentáció mennyire kidolgozott, rendszerezett és teljes? (20p) Mennyire sikerült az általános tervezési szempontokat és a tárgyalt anyagot az adott feladatra szabni? (15p) Milyen saját kutatásból származó többlet van az anyagban? (20p) A szerkesztés és megfogalmazás minősége, formai szempontok. (5p)
Mire figyeljünk? (2) A feladat elkészítésének kulcs sikertényezői: ütemterv, Gantt-diagram készítése csoporton belül világos feladatkiosztás a csoporttagok rendszeres személyes megbeszélése rövid email-reakcióidő a csoporton belül kiadott feladatok és a határidők számonkérése a sillabuszban adott menetrend követése menet közbeni figyelmeztetés a „lazsálónak” A projekt vezetése / menedzselése
Gantt-diagramm
Egyéb megoldások: speciális free / vásárolt szoftverek Excel: megoldások: https://d2myx53yhj7u4b.cloudfront.net/sites/default/files/haymaker/online-gantt-chart.gif https://youtu.be/_u_jm1211D4 Egyéb megoldások: speciális free / vásárolt szoftverek
a tervező lássa, hol kell javítani, A projektterv visszatekintő ellenőrzése, kritikája, még a projekt megvalósításának megkezdése előtt Célja, hogy: a tervező lássa, hol kell javítani, a megvalósítás résztvevői lássák, mire kell figyelni, a megrendelő lássa, mik a kockázatok mi lehet kockázat?
A projektterv visszatekintő ellenőrzése, kritikája, még a projekt megvalósításának megkezdése előtt A célok konzisztensek, reálisak? Ez a projekt összességében alkalmas-e a megvalósításukra? A projekt maga megvalósítható-e? A cél – eszköz – időráfordítás, valamint a feladat – idő összerendelések reálisak? Ütemezés konzisztens, reális? A tervezett kommunikációs akció veszélyeinek felmérése (pl: SWOT analízis) A fenti terv mely pontjai a legmegalapozatlanabbak (kevés info, gyenge eszközháttér, bizonytalan források, partnerek, felkészületlen felelősök, végrehajtók stb.)? Melyek a legkritikusabbak? (Az a kritikus, ami ha bedől, nagy a baj.) Vész-forgatókönyv: mit teszünk, ha bedől? Krízis és kezelése!
Kutatás 3. Ez a pont – mivel a projekt tanulmányi feladat, és többnyire nem valósul meg – a gyakorlatban nem végrehajtható, de minden projekt teljesítéséhez hozzátartozik a lehetséges utánkövetés, felmérés forgatókönyvének kidolgozása, a kampány hatásának és eredményeinek felmérésterve. Ki kell dolgozni, hogyan fogjuk felmérni, hogy: mennyire volt sikeres a terv és annak végrehajtása, milyen szándékolt és nem szándékolt hatásai, következményei voltak a megvalósított kommunikációs tevékenységeknek, mit csináltunk jól a tervezés és a kivitelezés során, és min, hogyan kell javítani MÉRŐSZÁMOK, KPI!
Bevezetés vs. Vezetői összefoglaló
A Bevezetés I. Célja, hogy segítse a terv megértését, átlátását (megértés) segítse a jelentőségének felmérését (jelentőség) segítse az olvasót (megrendelőt, a megvalósításban résztvevőket stb. ), hogy meggyőződjenek arról, hogy a terv jó (meggyőzés)
A Bevezetés II. Tartalmazza: A feladatkiírást (Milyen kihívásnak a megoldási terve a kampterv.) Miért fontos ennek megoldása (ha ez a kiírásból nem magától értetődő). Mi az általunk javasolt megoldás (1 mondat) (Pl. ilyen és ilyen akció) Hogyan milyen módszerrel oldjuk meg a problémát! (módszertan bemutatása) Mi az anyag (a terv) felépítése. 1-4.-et ki lehet hagyni, ha a vez.össz-ból világos! A szöveg kezdőmondatainak alapinformációkat kell tartalmazniuk. (De nem copy-paste a vezetői összefoglalóból!) A követhetőség, a megértés és a kritikus értékelés megkönnyítése szempontjából a bevezetés a második legfontosabb!!!
Vezetői összefoglaló elkészítése A vezetői összefoglaló 1 oldalban kiemeli a terv legfontosabb pontjait, elemeit, és összefoglalja, mit miért teszünk. Célja, hogy a vezető kapjon egy átfogó képet a projektről, és meggyőzze őt, hogy a terv átgondolt, megalapozott, konzisztens, és így érdemes pénzt adni rá.
A vezetői összefoglaló A vezetői összefoglaló 1 oldalban kiemeli a terv legfontosabb pontjait, elemeit, és összefoglalja, hogy mit, miért teszünk. Célja, hogy a vezető egy átfogó képet kapjon a projektről, és meggyőzze őt, hogy a terv megoldja a problémát, átgondolt, megalapozott, konzisztens, és így érdemes pénzt adni rá. A terv legfontosabb 1 oldala! Független, önmagában értelmes egysége az anyagnak. Gyakran a vezetők (és mások is) csak ezt olvassák, és ez alapján döntenek a projektről!!! A követhetőség, a megértés és a kritikus értékelés megkönnyítése szempontjából az összefoglaló a legfontosabb!!!
A vezössz. tartalmi elemei A alapinformációkat kell tartalmaznia. (Az alábbiak közül csak az, ami kell.) A vezetői összefoglaló elemei: Mi volt a feladat? (1mondat) Miért fontos ennek megoldása (ha ez a feladatból nem magától értetődő). (1m) Mi az általunk javasolt megoldás a feladatra. (1m) Milyen kutatásokat végeztünk, melyek a legfontosabb eredmények, amelyekre a tervet alapozzuk. (3m) A kommunikációs terv legfontosabb elemei, utalva arra, hogy miért pont ezeket javasoljuk. (2m) A médiaterv legfontosabb elemei, utalva arra, hogy miért pont ezeket javasoljuk. (2m) Várható ráfordítások, várható eredmények, bemutatva, hogy az általunk javasolt terv végrehajtásával a kiadott feladat megvalósítható. Milyen plusz értéket ad az általunk javasolt megoldás, milyen előnye van.(3m)
Prezentáció értékelése Prezentáció értékelési szempontjai (summa 15 pont): Releváns szakmai tartalom (5 pont) Meggyőző és hiteles érvelés (5 p) Kérdések és hozzászólások kezelése (3 p) Időmenedzsment (2 p) A bírálat értékelési szempontjai (summa 15 pont): A bírálat minősége, sokrétűsége, kidolgozottsága, relevanciája.
Projektmunka megítélése Tényezők: Idő/Határidő Áttekinthetőség Relevancia Közös munka Eredményorientáció
Projektetek megbeszélése Hol tartunk? Megfelel-e az ütemezésnek? Lesz-e mit beadni és prezentálni? Hol kell korrigálni, kiegészíteni? Saját kutatás & következtetés = értékteremtés!
Köszönöm a figyelmet!