Magyar Helga, Aleva István Újra túra! Irány a PiramisTM OHE Konferencia 2008. 05. 27. - 29. Balatonfüred Magyar Helga, Aleva István Szakmai prezentáció L-SOFT KFT 2008. május 28.
Cool túra a PiramisTM -ban A tegnap eseményei… Munkavállalói életgörbe elemzés HR feladatok vs HR IT támogatás feltárása A HR motor teljesítmény jelleggörbéje Erőforrás optimalizálás / racionalizálás Rutin feladatok erőforrás igényének csökkentése Hatékonyság növelés
HR működésével szemben támasztott elvárások Előadás áttekintés HR működésével szemben támasztott elvárások Szükséglet vizsgálat Vállalati életgörbe elemzés HR feladatok vs HR IT támogatás feltárása Vállalati információ és adatáramlás átvilágítása SOM elemzés Összegzés
A HR szervezet működésével szemben támasztott elvárások Munkajogi és hatósági megfelelés Pontos és gyors kiszolgálás Az erőforrások racionális felhasználása „Láthatatlan üzemmód”- önjáró és önfenntartó Menedzsment döntések előkészítése Vállalati, társosztály elemzések támogatása input adatokkal Vagyis: Minimális ráfordítás – maximális információ áramlás
Vállalati életgörbe a HR feladatok összefüggés rendszerében Növekedési fázis Átalakulási fázis Megszűnési fázis
Szervezeti életgörbe Növekedési fázis Átalakulási fázis Megszűnési fázis
Vállalati növekedésből következő változások – HR feladatai Kapacitás bővülés, új termékvonal bevezetése, új szolgáltatás indítása Humán erőforrás igény feltárása Esetleges szervezeti és/vagy folyamatátszervezés koordinálása Toborzás – kiválasztás Munkavállalói felvétel kezelése* Személyügyi nyilvántartás bővítés* Előzetes oktatások szervezése, lebonyolítása* Munkaköri alkalmassági vizsgálatok szervezése, lebonyolítása* Munkajogi dokumentálás*
Vállalati növekedésből következő változások – HR IT támogatása EPK modul Jelöltek nyilvántartása, kezelése EÜV modul Előzetes orvosi alkalmassági vizsgálat Oktatás modul Előzetes oktatások kezelése Bér modul Felvett dolgozók adatainak kezelése Cafeteria modul Új munkavállalók jogosultságának kezelése VH modul új szervezeti ábrák előállítása, vállalati kapcsolatok frissítése
Vállalati növekedés HR IT támogatása
Vállalati növekedés HR IT támogatása
Vállalati növekedés HR IT támogatása
Szervezeti életgörbe Növekedési fázis Átalakulási fázis Megszűnési fázis
Szervezeti átalakulás – HR feladatai Szervezet szétválás – összeolvadás – beolvadás Változás menedzselése Munkafolyamat átszervezés támogatása Létszám átcsoportosítás koordinálása* Létszámleépítés elvégzése* Belső oktatás szervezése (igény esetén)* Kommunikáció, dolgozói tájékoztatás Munkajogi változások átvezetése*
Szervezeti átalakulás - HR IT támogatása Bér modul Munkaszerződések módosítása, analitikus adatok változtatása Esetleges leépítések adminisztratív feladatainak elvégzése Cafeteria modul Csomagátvezetések leképzése, csomag megszüntetés, időarányos elszámolás Tanulmányi szerződés Még futó szerződések átvezetése, módosítások rögzítése EÜV Előírt vizsgálatok rögzítése, eredmény kezelése VH modul A szervezeti változások átvezetése a vállalati hierarchián
Szervezeti átalakulás - HR IT támogatása
Adatok automatikus átvezetése Szervezeti átalakulás - HR IT támogatása Adatok automatikus átvezetése Kézi karbantartás csökkentése migrációval A változásban érintett adatok körének megfeleltetése új – régi viszonylatban
Szervezeti életgörbe Növekedési fázis Átalakulási fázis Megszűnési fázis
Szervezet megszűnés, felszámolás – HR feladatai Létszám átcsoportosítás koordinálása Átlépések kezelése* Munkajogi változások átvezetése* Személyügyi nyilvántartás aktualizálása* Vállalati orgchart frissítése* Elbocsátás kezelés Függőben lévő munkajogi, munkaügyi folyamatok lezárása Dolgozói elszámolás * Cafeteria, tanulmányi szerződés, dolgozói költségek, vállalati kölcsön Outplacement Elhelyezkedés támogatás Átképzés támogatás
Szervezet megszűnés, felszámolás - HR IT támogatása Bér modul A szervezeti egység tagjainak kiléptetése, áthelyezése A szükséges dokumentumok előállítása, elszámolás Dolgozói juttatás Juttatások lezárása, elszámolása Cafeteria modul Dolgozói igénylések lezárása, csomagátvezetés kezelése Tanulmányi szerződés Megállapodás elszámolása, költségátvezetés Adatszolgáltatások Kilépési adatszolgáltatások elvégzése Bértervezés Áthelyezések elemzése
Szervezet megszűnés, felszámolás - HR IT támogatása
Szervezet megszűnés, felszámolás - HR IT támogatása
Vállalati életgörbe vizsgálat Növekedési fázis Átalakulási fázis Megszűnési fázis beolvadás jogutód nélkül beolvadás jogutóddal csődeljárás
„Elágazás kezelés” - HR feladatai Jogi személyek beolvadása, összeolvadása, szétválása, jogutód nélküli megszűnés, munkáltató személyében bekövetkező változás Változás menedzselése Vállalati orgchart frissítése Létszám átcsoportosítás koordinálása Létszámleépítés* Dolgozói elszámolás* Munkafolyamat átszervezés támogatása Belső oktatás szervezése (igény esetén)* Kommunikáció, dolgozói tájékoztatás Munkajogi változások átvezetése* Személyügyi nyilvántartás aktualizálása
„Elágazás kezelés” - HR IT támogatása Migráció Adott rendszeren belül Adatváltozás körének meghatározása Megfeleltető táblák létrehozása Rendszerek között A régi rendszerből az adatok átemelése az újba Konszolidált adatgazdálkodás Adatmegfeleltetés kezelése
HR- rel szemben támasztott általános követelmények Ismerje és támogassa a vállalat célkitűzéseit. Aktív tanácsadó szerepet vállaljon a humánerőforrás gazdálkodásra vonatkozóan a vezetés számára. Naprakész információkkal rendelkezzen saját munkavállalóiról és a munkaerőpiacról. Folyamatosan gyűjtse és elemezze a humánerőforrásra vonatkozó információkat, visszacsatolással ellenőrizze a HR irányelvek betartását. Folyamatosan tájékoztassa a vezetést, elősegítve azt, hogy ez által az adott döntések az irányelvek keretein belül legyenek meghozva. Állandó és folyamatos információ - és adatszolgáltatási kötelezettség!!
Rutin jellegű feladatok kezelése –HR vállalati adatszolgáltatás Éves szintű feladatok Bértervezés, szabadságtervezés Bérváltozás kezelése Havi szintű feladatok Beosztás tervezés Adatszolgáltatás (belső, külső) Vállalati juttatás kezelése Jóléti alap kezelése Egyéb költségek elszámolása Jogszabályi változás kezelése Heti szintű feladatok Munkaidő kihasználtság, hiányzás kezelés Biztosítottak kezelése, jelentése Jelenlét adatok kezelése, beléptető rendszer adattisztítása
Éves szintű feladatok – HR IT támogatása
Havi szintű feladatok – HR IT támogatása
Heti szintű feladatok – HR IT támogatása
Ad hoc információ igények kiszolgálása Vállalati döntések előkészítése Humán tőke gazdálkodáshoz kapcsolódó mutatószám elemzés Üzleti célkitűzések alátámasztása számokkal, elemzéssel Szervezeti átalakítás HR vizsgálata Társosztályok felé adatszolgáltatás Vezetői információs igények kiszolgálása Tulajdonos, anyavállalat felé információ továbbítás
Belső erőforrásból megoldható Riport tipológia Belső erőforrásból megoldható Informatikai tudást nem igénylő Beégetett listák Szabadformátumú Informatikai tudást igénylő Ad hoc listák Külső erőforrásból megoldható Fejlesztést igénylő riportok
Crystal riport
MET-es technológia
Pivot megjelenítés
Jogosultság kezelés – adathozzáférés szabályozása Adattartomány vezérlés Elérhető munkavállalói kör meghatározása Funkció jogosultság Elérhető tevékenységek meghatározása Elvégezhető feladatok meghatározása Adatszintű jogosultság Elérhető információk meghatározása
Adatváltozás nyilvántartása Felhasználó szintű logolás Naplózás Adatváltozás nyilvántartása Hisztorika – időbeli történetiség Felhasználó szintű logolás Jogosultság vizsgálat Ki?, Mikor?, Mit?, Hol?
Naplózás
Adatkapcsolatok vállalaton belül – Integráció és interfész
A HR a vállalati teljesítmény motorja? Stratégiai Operatív feladatMátrix teljesítmény HR nincs IT Belső sziget Külső sziget Belső össze-kapcsolt Külső össze-kapcsolt Külső integrált
A HR a vállalati teljesítmény motorja! IGEN, tud az lenni! A mód, ahogyan ez elérhető és erősíthető: Rutin feladat időráfordítás csökkentés Erőforrás racionalizálás/optimalizálás Sebesség – Minőség ezáltal Hatékonyság növelés Megoldás eszköze? HR informatika Piramis integrált humánügyviteli rendszer
Helyzeti előnye a nemzetközi rendszerekkel szemben Miért a PIRAMISTM? Helyzeti előnye a nemzetközi rendszerekkel szemben Magyar jogszabályi háttér teljes körű ismerete Magyar munkavégzési folyamat sajátosságok ismerete Gyors hibajavítás Rugalmas ügyfélszolgálat A programnak nemcsak egy része a humánügyvitel feladatok kezelése
Saját rendszer kontra vásárolt termék Közvetett módon nem jelentkezik költség (?) Vállalati sajátosságok alapos ismerete (+) Belső igények teljes körű kiszolgálása (+) Egyszerűbb működtetés (+) Kevés törvény kezelési tapasztalat (-) Vásárolt termék Fejlesztési rutin (+) Széles körű vállalati tapasztalat integrálása (+) Profi csapat (+) Nagyobb költségvonzattal jár (-) Többlet erőforrás igénye van (-)
Belső – külső erőforrás igénybevétel Folyamat menedzselés vizsgálat Belső kolléga kontra tanácsadó Belső kolléga: mélyebb saját vállalati ismeret, belső folyamat rutin, de csekély rálátás más vállalati folyamatokra, kevés rendelkezésre álló idő plusz feladat végzésre Tanácsadó: projektmenedzsment szemlélet, szélesebb körű vállalati tapasztalat, nagyobb bevezetési rutin, de kevesebb információ a vállalat folyamatairól Feladat végrehajtás Házon belül kontra kiszervezésben Házon belül: kisebb ráfordítás, nagyobb erőforrás felhasználás Outsourcing: hatékonyabb feladat meghatározás, koncentráltabb igény definiálás, határozottabb ügymenet
Köszönjük figyelmüket! L-SOFT Kft. www.piramisrendszer.hu lsoft@lsoft.hu PIRAMISTM humán szakértői rendszer