Versenyhelyzet- elemzés 2019.01.17. by deakati
A stratégiai marketing folyamata: 2019.01.17. by deakati 2019.01.17. 2
A versenytárs és versenykörnyezet elemzésének kiinduló kérdései: Ki tekinthető ellenfélnek, miért? Melyek a versenytársak céljai? Milyen és mennyire eredményes stratégiát követnek a versenytársak? Melyek a versenytársak erősségei és gyengeségei? Milyen a versenytársak viselkedése az adott versenyhelyzetben? Hogyan reagálnak a versenytársak a piaci változásokra és támadásokra? 2019.01.17. by deakati
1. A versenykörnyezet elemei: a piac mérete és növekedési üteme, a piac szerkezete és a piaci részesedés, a vállalkozás alkupozíciója, ágazati átlagos költségszint. 2019.01.17. by deakati
1.1. A piac mérete és növekedési üteme: A piac szintjei: Általános piac: ha az eladók egymást helyettesítő termékeket kínálnak az adott piacon, amelyek mind fizikai jellegüket, mind megfogalmazott céljaikat illetően eltérő karakterisztikájúak. Pl.: Szabadidő eltöltését elősegítő termékek: mozijegy, kártya, uszodabérlet. 2019.01.17. by deakati
1.1. A piac mérete és növekedési üteme: A piac szintjei: - Termékpiac: az eladók olyan egymást helyettesítő termékeket kínálnak, amelyek mind fizikai jellegüket, mind megfogalmazott céljaikat illetően hasonló karakterisztikájúak. Pl.: cipők, ruhákpiaci potenciál – piaci volumen – értékesítési volumen - Nevezetes piac: akkor, ha a vállalat számára elérhető. Azonosítása a piaci lehetőségek és a vállalati erőforrások szembesítésével történik. 2019.01.17. by deakati
A porteri versenystruktúra 2019.01.17. by deakati
1.2. A piaci struktúra és a piaci részesedés: Az új belépők támadása: Az új belépők támadásának hevessége függ: a belépési korlát szintjétől, és a versenytársak reakciójától Mi lehet belépési korlát: gazdaságos sorozatnagyság, termékdifferenciálódás, tőkeszükséglet, a fogyasztó megnyerésének költségei az elosztási csatornák megnyerése, a termékvolumentől független költségek, a gazdaságpolitika. 2019.01.17. by deakati
1.2. A piaci struktúra és a piaci részesedés: Az új belépők támadása: Erőteljes válaszra számíthat az új belépő, ha: az ellenfelek erőforrásokban jól ellátottak, sikeres belépés, a már piacon lévő bukását okozhatja, a piac fejlődése korlátozott, a korábbi belépési kísérletekre adott válaszok is erősek voltak. 2019.01.17. by deakati
A belépési és a kilépési korlát kapcsolata 2019.01.17. by deakati
1.3. A már piacon lévő vállalkozások közötti harc erőssége: 2019.01.17. by deakati
1.3. A már piacon lévő vállalkozások közötti harc erőssége: 2019.01.17. by deakati
1.3. A már piacon lévő vállalkozások közötti harc erőssége: 2019.01.17. by deakati
1.4. Helyettesítő termékek támadása: a termékek jelentős része helyettesíthető más termékekkel, annál nagyobb veszélyt jelent a vállalkozásra, minél kedvezőbb ár/mennyiség hányadost képesek felmutatni, 2019.01.17. by deakati
1.5. Az alkupozíció és a költségek: 1.5.1.A vevők alkupozíciója:a vevő alkupozíciója erős,ha a vevő az eladó termékeinek nagy részét vásárolja meg, a vásárolt termék a vevők költségeinek fontos részét alkotja, a termék differenciálatlan – pl.: liszt, cukor a partnerváltoztatás költségei alacsonyak, 2019.01.17. by deakati
1.5. Az alkupozíció és a költségek: 1.5.1.A vevők alkupozíciója:a vevő alkupozíciója erős,ha a vásárló, ha kell, előállítja a terméket, a vásárolt termék befolyásolja a vevő termékének minőségét, a vevő ismeri a terméktulajdonságokat – hivatkozhat a hibák árcsökkentő hatására 2019.01.17. by deakati
1.5. Az alkupozíció és a költségek: 1.5.2.A szállítók alkupozíciója: a szállítók száma kevés, nincsenek helyettesítő termékek, a vevő ágazata nem fontos a szállító számára, a szállító terméke fontos a vásárlónak, a vásárló csak költségek árán választhat partnert, a szállító előre integrálódott – képes feldolgozni 2019.01.17. by deakati
1.5. Az alkupozíció és a költségek: a vállalat belső költségei, gazdaságos sorozatnagyság, tanulási hatások, nagyobb vásárolt mennyiség kedvezményének iparági hatásai 2019.01.17. by deakati
2. Stratégiai csoportok a versenyhelyzet elemzése során: - A vállalkozások versenytársi hasonlóságaik illetve különbségeik, alkalmazott stratégiáik és követett útjuk alapján osztályozhatók. - A stratégiai csoport olyan vállalkozásokat foglal magában adott piacon, amelyek tágabb értelemben hasonló stratégiát követnek. 2019.01.17. by deakati
2.1. Csoportképző ismérvek: - a termék-piac specializáció foka, - a márkaimázs, - a pull vagy push értékesítési csatornarendszer használata, - a termékminőség, - a technológiai vezető szerep, - a vertikális integráció kiterjedtsége, 2019.01.17. by deakati
2.1. Csoportképző ismérvek: - a költségelőnyök, - az árpozíció, - a pénzügyi és működési feltételek formája, - a szervezeti struktúra, - a szolgáltatások megléte és/vagy hiánya, - kapcsolat a kormányzattal. 2019.01.17. by deakati
2.2. A stratégiai csoportok létrehozásának módszerei: kétdimenziós hálók: két különböző stratégiai tényező összehasonlító elemzése többdimenziós elemzés: 2019.01.17. by deakati
3. A versenytársak azonosításának módszerei: 3.1. Helyettesítési elemzés: A termékek közötti versengés a használati helyzet függvénye. Egymástól eltérő termékek is egymás versenytársai lehetnek, ha a fogyasztó hasonló helyzetben használja fel azokat. Helyettesítési elemzés folyamata: Ötletteremtés szakasza: milyen helyzetben használják az adott termékeket, melyiket mikor, Adatgyűjtés: terméklistában szereplő termékek használatáról kérdezik a fogyasztókat, Adatelemzés: hasonlóságok értékelése történik. 2019.01.17. by deakati
3.2. Percepciós (észlelési) térkép: - a versenytárselemzés, - azonosítás lehetősége, - két márka akkor van egymáshoz közel, ha azt a vevő pszichológiailag hasonlónak ítéli, - ha egymás közelébe kerül két márka, akkor egymást helyettesítik a vevő szemében. 2019.01.17. by deakati
3.3. A kényszerválasztás módszere: az üzleti életben nem derül ki, hogy a vevő mérlegelése során ki volt a második, ez a helyzet a fogyasztó megkérdezésével feloldható, - „Milyen márkát vennénk, ha az adott márka nem kapható többé a piacon?” 2019.01.17. by deakati
3.3. A kényszerválasztás módszere: 2019.01.17. by deakati
4. A versenytársak lépéseinek előrejelzése: A prognózisok két területre terjedhetnek ki: - a már létező versenytársak jövőbeli lépéseinek meghatározása, - az új piaci belépők előrejelzése. 2019.01.17. by deakati
4.1. A játékelmélet: racionális várakozásokon alapuló elmélet Fő feltételezések: - a vállalkozások haszna matematikai formában kifejezhető, - a haszon a versenytársak döntéseitől függ, - minden vállalkozás ismeri a feltételezéseket, - az egyes versenytársak – kellő rövidlátással – csak a saját hasznukra koncentrálnak. Pl.: strand – lángosos 2019.01.17. by deakati
4.2. A nem racionális várakozásokon alapuló előrejelző módszerek: Hivatalos bejelentések: elgondolások közzététele Múltbeli magatartás elemzése – következtetés a jövőbeni viselkedésre - Szerepjátékok: szimulációk lejátszása 2019.01.17. by deakati
2019.01.17. by deakati
2019.01.17. by deakati
2019.01.17. by deakati