TERMÉKPOLITIKA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Egyetemi prezentációs sablon
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Általános áruismeret A minőség
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Termék és márka politika
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Fogalma, összefüggések
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Alapfogalmak.
TERMÉK TERMÉKPOLITIKA TERMÉKSTRATÉGIA
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Termékkategóriák a marketingben Készítette: Árendás Veronika Forrás: Törőcsik Mária-Jakopánecz Eszter: A fogyasztói ellenállást kiváltó termékek – egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkommunikáció
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Termék & Márka Kopcsay László.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Minőségbiztosítási ismeretek
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Az árképzés szempontjai
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére. A termék konkrét fizikai alkotórészeket,
Vállalkozásmenedzsment I.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Marketing I. VI. előadás Termékpolitika
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Innováció és marketing – termékpolitikai döntések – marketing a termékfejlesztésben Marketing gyakorlat 5.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

TERMÉKPOLITIKA

BEVEZETÉS: MARKETING-MIX Az ún. marketingmix a 4P és a 7P keveréke, vagyis marketingeszközök összessége, melyeket a vállalat célkitűzései elérésére használ az adott piacon. A marketingmix célja, hogy a lehető legkevesebb befektetés mellett a lehető legnagyobb megtérülést, azaz eredményt hozza a vállalati stratégiénak és céloknak megfelelően, a versenytársaknál jobban.

BEVEZETÉS: MARKETING-MIX

1. Termék fogalmai: Olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztók igényeit hivatott kielégíteni és csere tárgya lehet. Mindaz, amit a piacon igények és szükségletek kielégítésére fel lehet kínálni.

2. A TERMÉK SZINTJEI:

2. A TERMÉK SZINTJEI: a.) Generikus termék: az az alaptulajdonság, amely nélkül a termék az adott feladat megoldására, az adott igény kielégítésére alkalmatlan. b.) Elvárt termék: generikus termék és a hozzá kapcsolódó megfelelő hely, idő, ár, csomagolás és presztízs. c.) Kiterjesztet termék: az elvárt szolgáltatáson felül nyújtott szolgáltatásokat értjük d.) Potenciális termék: a jövőbeni lehetséges kiterjesztések tartományát foglalja magában.

3. A TERMÉK MINŐSÉGI JELLEMZŐI 3.1. Objektív jellemzők: számszerűsíthető értékek fizikai és kémiai paraméterek: hőértékek, összetétel 3.2. Szubjektív minőségjellemzők: érzékszervi tulajdonságok szín, íz, illat,

3. A TERMÉK MINŐSÉGI JELLEMZŐI 3.3. Dinamikus minőségjellemzők: élettartam: fizikai, erkölcsi, optimális megbízhatóság: hibamentes működés korszerűség: gazdaságosság

4. A TERMÉKEK OSZTÁLYOZÁSA Az osztályozás célja: a vállalatoknak az eltérő termékekre más stratégiát kell alkalmazni. A három alapvető csoport: fogyasztási cikkek, termelési eszközök, szolgáltatások

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: a társadalom tagjainak személyes fogyasztására, az ő szükségleteik kielégítésére hivatottak. főbb jellemzői: - nagy a döntési szabadsága a vevőnek - keverednek a racionális és az emocionális elemek a vásárlás során. a fogyasztási cikkek osztályozása: a vásárlók jellemző vásárlási magatartása

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: 4.1.1. Kényelmi termékek: - a fogyasztónak már a vásárlás előtt elegendő ismeretei vannak, - lehető legkisebb energia és időráfordítás, - a minőségnek és az árnak nincs akkora jelentősége, - csekély márkahűség: könnyen helyettesíthetők.

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: 4.1.1. Kényelmi termékek: Fajtái: a háztartási alaptermékek: amelyeket gyakran, rutinszerűen, mindennemű komolyabb megfontolást mellőzve szoktak vásárolni, az impulzus termékek: amelyeket nem tervezett vásárlás formájában vásárolnak, rendkívüli helyzetekben szükséges termékek: amelyeket hirtelen kialakult helyzetekben vásárolnak.

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: 4.1.2. Bevásárlási termékek: a vevők több üzletet látogatnak meg és hasonlításokat végeznek több az idő és energia-befektetés, a kisker részt vesz a reklámozásban is, fontos a márkatudat, az üzleti image.

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: 4.1.2. Bevásárlási termékek: Fajtái: a) a homogén bevásárlási termékek: amelyet a vevők viszonylag egyformára értékelnek, ezért az olcsóbbat keresik, a termelőnek fokozottabb differenciálással kell védekeznie. b) a heterogén bevásárlási termékek: a vásárló különbözőnek tartják, döntési kritériumok: minőség, forma, image, stb.

4.1. FOGYASZTÁSI CIKKEK: 4.1.3. Speciális termékek: erős márkapreferencia: ismerik és igénylik nem kell széleskörűen teríteni a terméket, a termelő és a kisker. között a kapcsolat közvetlen.

4.2. TERMELÉSI ESZKÖZÖK A ter. eszk.-ket a termelési folyamatban betöltött szerepe alapján kell vizsgálni, mivel ez határozza meg, hogy: - az áru mennyire fontos a vevőnek, - a vásárló miből finanszírozza a beszerzést, - a beszerzés költségeit hogyan számolja el, - milyen vásárlói magatartást tanúsít.

4.2. TERMELÉSI ESZKÖZÖK Háromtípusú vásárlói magatartást különböztetünk meg: A.) Az új vásárlás: újonnan felmerült igény kielégítésére hivatott B.) Azonos újravásárlás: korábbi beszerzések rutinszerű újraismétlése c.) Módosított újravásárlás: korábbi beszerzések felülvizsgálata

4.2. TERMELÉSI ESZKÖZÖK A termelési eszközök osztályozása során három fő kategóriát különböztetünk meg: Anyagok és alkatrészek: Tőkejavak: Segédanyagok és szolgáltatások:

TERMÉKFEJLESZTÉS

1. Marketinginnováció fogalma: A marketingeszközök olyan újszerű alkalmazását és kombinálását értjük, melynek eredményeként a fogyasztók új termékkel, vásárlási szituációval, reklámmal stb. találkoznak.

2. A termékfejlesztés fogalma A termékfejlesztés folyamatán az új ötletek keresésétől a termék piaci bevezetésig tartó tevékenységek összessége

3. A termékfejlesztés különböző típusai - Kezdeményező: ha a vállalat új, a piacon eddig ismeretlen terméket hoz létre. Követő: a vállalat olyan termékek gyártását kezdi meg, amely a piacon már ismert, de eddig még nem gyártotta. Termékmódosítás: a termék működési elvei nem változnak, de valamilyen többletfunkcióval rendelkezi. Termékvariációk: ha vállalat különböző vevőcsoportok számára a termékek különböző változatait fejleszti ki.

4.Az új termékvariációk lehetséges formái: - abszolút újdonság, - új termékcsalád, - meglévő termékcsalád kiegészítése, - meglévő termék javított változata, - újrapozícionált termék, - olcsóbb változat.

5. A termékfejlesztés folyamata a) ötletek keresése, b) ötletek szűrése, c) termékfejlesztés, d) terméktesztelés, e) termék bevezetése  

5.1. Ötletgyűjtés: - belső források: termelési-, értékesítési-, marketingrészleg, vevő-szolgálat, piaci elemzők, K+F külső források: vevők, fogyasztók, szállítók, versenytársak, vásárok, szakmai kiadványok

5.2. Ötletek szelektálása: - durva szűrés: illeszkedés, kivitelezhetőség finom szűrés: piaci szempontok, termék egyedisége, a fejlesztés kivitelezhetősége, pénzügyi megfontolások, időigény

5.3. Termékfejlesztés: - prototípus kialakítása, prototípus tesztelése

5.4. Terméktesztelés: - termékkoncepció és terméktesztek, labortesztpiacok, tesztpiaci tesztelés

5.5. Termék bevezetése a piacra: - biztosítani kell a megfelelő termékmennyiséget, széles körű terítés, fel kell készíteni a forgalmazókat, ki kell alakítani a szerviz és vevőszolgálat rendjét, kommunikációs feladatok időzítése.

6. A termék sikerét befolyásoló tényezők: - előnyök, értékrenddel való egyezés, használhatóság, alkalmazás egyszerűsége, eredmények kézzelfoghatósága.

A TERMÉK ÉLETÚTJA

1. Termékéletgörbe fogalma: - A termékeknek a piacon való megjelenésétől a piacról történő kivonulásig terjedő szakaszt a termék életciklusának nevezzük. A termék értékesítését az idő függvényében leíró görbét termékéletgörbének, a hozzá kapcsolódó magyarázatrendszert termékéletgörbe-elméletnek nevezzük.

2. A termékéletgörbe szakaszai:

3. A bevezetés szakasza: - innovátorok vásárolják, presztízsvásárlók a forgalom alacsony, marketingköltségek magasak, negatív nyereség, a forgalom növelése csak kampányon keresztül, a marketingstratégia célja: Betörés a piacra

4. A növekedés szakasza - korai elfogadók, a forgalom emelkedik, a profit emelkedik, növekszik a versenytársak száma, a reklám a tulajdonságokra összpontosít, növekszik a kapcsolódó szolgáltatások száma, a marketingstratégia célja: Piacbővítés

5. Érettség szakasz: - a vevők a korai többség, késői divatkövetők a forgalom tovább emelkedik, a marketingköltségek mérséklődnek, a nyereség eléri a maximumot, szélesek az értékesítési utak, a marketingstratégia célja: Piacmegtartás

6. Telítődés szakasza - a vevők a kései többség, a forgalom eléri a maximumát, majd csökken, csökkennek a költségek, a profit eleinte magas, majd csökken, vevőmegtartás SP eszközökkel, árharc, a marketingstratégia célja: Versenytársakkal szembeni védekezés, illetve támadás

7. Hanyatlás szakasza: - a lemaradók vásárolják, a forgalom csökken, a profit csökken, az értékesítés alapja a megbízhatóság, kevés számú szolgáltatás, a marketingstratégia célja: termék kivonása, új termék bevezetése