Referátum Kálmán Judit MTA KRTK KTI Szirák,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
MUNKAÜGYI TANÁCSOK ORSZÁGOS KONFERENCIÁJA A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései, a társadalmi érdekegyeztetés szerepe a foglalkoztatáspolitikában.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Családi napközi.
Évtizedes csúcson a magyar foglalkoztatás!? Látjuk, de nem értjük (egyelőre) Cseres-Gergely Zsombor MTA KRTK KTI “Munkaerőpiaci Tükör 2012” bemutató.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Segélyezési rendszer átalakítása
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
VI. Országos Távmunka Konferencia „Foglalkoztatás – távmunka – képzés” DECEMBER 6. Dr. Székely Judit Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Szektorok közötti együttműködések
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Hogyor Veronika referens Herman Ottó Intézet
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Szociális földprogram és foglalkoztathatóság Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Konferencia szeptember 29.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása
Út a munkához program Pécs
Molnár György a – Bazsalya Balázs b
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A közfoglalkoztatás hatása a helyi gazdaságra, helyi társadalomra
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

Referátum Kálmán Judit MTA KRTK KTI Szirák, 2018 11.09 A közfoglalkoztatás hatása a helyi gazdaságra, helyi társadalomra Koltai Luca et al. – HÉTFA konzorcium (Agrárkut. MTA KRTK RKI) Referátum Kálmán Judit MTA KRTK KTI Szirák, 2018 11.09

BM által megrendelt kutatás – a cél a közfoglalkoztatás továbbfejlesztése a közfoglalkoztatásnak, mint munkaerőpiaci, szociális és településfejlesztési eszköznek a helyi gazdaságra és társadalomra gyakorolt hatásait vizsgálja Átfogó, hiánypótló tanulmány – elméleti keretek is Sok témafelvetés, nem mindegyik hasonló kidolgozottsággal Kombinált Módszertan: kvalitatív - települési és járási terepmunka (Szabolcs, Nógrád, Baranya, Zala, – 15 település, sokféleség –kiválasztás kvanti alapon munkaerőpiac D/S, szociális,közfogl.kiterjedtsége!) , survey, helyi workshopok 300.o., ebből itt egy fejezet

TÉMÁK KF Foglalkoztatáspolitikai, szociális és településüzemeltetési céljai, elméleti keretek a lehetséges hatásokról a KF foglalkoztatási szerepe: tranzit, reintegrációs jelleg, Egyéni szint:a résztvevők munkaerőpiaci kompetenciáinak fejlődésére gyakorolt hatások, kilépés- és beragadás-ösztönzők és ellenösztönzők; Közösségi szint:a helyi társadalomra, intézményes szereplőkre gyakorolt hatások, ösztönzők és ellenösztönzők és a helyi érdekviszonyok alakulása; a KF torzító és kiszorító hatások; helyi gazdasági lehetőségekre, a piaci vállalkozásokra gyakorolt hatása Jövedelmi hatás (+ egyéni és települési szinten is) Életminőség javulása, helyi gazdaságfejlesztés Munkaerőpiac átláthatósága ? Kiszorító/piactorzító hatás – nem annyira? Tovagyűrűző hatások? Fenntarhatóság? a szociális gazdaság lehetőségei és a helyi felzárkóztatási programok, lehetséges kiutak Leghátrányosabb helyzetű települések? A szociális gazdaságok , mezőgazd. Programok lehetőségei Fejlesztési együttműködések – volt is, kéne jobban ösztönözni ! Lakossági vélekedés a közfoglalkoztatásról és résztvevőkről

Ami nekem hiányzott Pozitívumok összegyűjtése o.k., igen vannak, problémák feltárása is DE: végre van lehetőség egy ennyire átfogó elemzésre, ráadásul policy megrendelésre  miért nem mennek messzebb az elemzés eredményeinek radikálisabb megfogalmazásában és a policy javaslatokban? KÖLTSÉGES - Ennyi pénzért ennyi hatás? Nagyon komoly ktgv. ment el közfogl.ra, ennek bemutatása hiányzik – és úgy általában is a közpénzügyi szempontok mintha mellékesek lennének felhívni a figyelmet, h ennyiből sokkal hatékonyabb szoc. ellátórendszert, vagy foglalkoztatáspolitika más aktív elemeit, és személyre szabását is meg lehetett volna/lehetne jól megcsinálni -- amikről evidenciák vannak, hogy többet ér hosszú távon, a munkapiac rugalmasságát növelné (a segély elvágása nem növeli a munka-kínálatot) Hosszú távú ↔ rövid távú hatások részletesebb szétszálazása - jövedelemtranszfernek és hátrányos helyzetek ellen jó átmenetileg, de a közgazd.tani nemzetk. irodalomban az evidenciák negatívak KF hosszútávú munkaerőpiaci hatásairól!! ( Card 2010, Kluve 2010, Brown-Koettle 2012, Rodriguez-Planas–Jacob, 2010, stb), a KF akkor jó, ha minél jobban imitálja a valódi foglalk.helyzetet, az aktív programok közül a minél egyénre szabottabbak a jók! Nemzetközi összehasonlítás/kitekintés – épp ezek miatt vitatott eszköz !

Közfoglalk. – ha fejlettebb országok egyátalán alkalmazzák, akkor az vagy makro, anticiklikus eszközként (stimuláció, D↑)– átmenetileg, gyors sokk-kezelésként (EUban 2008 után: LT,HU, SI, CZ, PT) vagy hatékonysági szempontból (jóléti ellátásról leválás) , strukturális munkanélk. és regionális problémák megoldására, de nagyon kiegészítve egyéb aktív eszközökkel (képzés, tapasztalat,profiling foglalkoztathatóság) pl. skandinávok , ügyelve, hogy a szegénységet ne növelje! ( inkább adókedvezmények, fokozatos segélycsökk. ha munkába áll, könyebb, gyorsabb elbírálás, ha mégis vissza a segélyre stb) – pl. ‘Jefes’ Argentína is átalakult sokk-kezelésből kb. 20%ot lefedő szociális hálóra ↔ Mo.  erre ment el a fogl.pol.szinte teljes ktgv.kerete, kiszorított minden mást, mégis a szegénységi csapdából nem vezet ki, az olló csak növekszik , a résztvevők foglalkoztathatóságát ez növelte? (nem, a gazd.növek), kimenetek az elsődlegesre? és a területi egyenlőtlenségeket se igazán sikerült ezzel oldani  akkor hogyan tovább?

Aktív munkapiaci eszközökre fordított kiadások, milliárd Ft Költségvetési adatok Aktív munkapiaci eszközökre fordított kiadások, milliárd Ft 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Közfoglalkoztatás 101 66 132 171 225 254a 268b 285c Növekedés az előző évi %-ában - 65 200 129 113 106 79 Közfoglalkoztatás egy főre jutó havi költsége, ezer Ft 102 111 99 100 a tervezve 270 b tervezve 340 c tervezve 325

Kontextus még jobb hangsúlyozása Nem légüres térben működik a közfoglalk.program! szoc. Kiadások ↓, oktatási rendszer termeli újra ezeket, lakhatás ≠, területi ≠ 2018 épp növekedés: piaci munkaerőkereslet ↑  megváltozott a közfog.célcsoport! Egyre elesettebb, képzetlen, egyéb skillek és kompetenciák hiánya, eü., alkohol stb. problémák + Közfogl.= Befogadó munkahely? (na de kiknek? nem stabil, nem kiszámítható, epizódok vannak csak, kiskirály polgármesterek, krónikus szegényeknek nem megoldás az átmeneti fogl.! Passzív ellátások ↓.  Nem inkább a szoc. Ellátórendszert kéne alakítani? KF szinte kiszorította!  És az aktív munkaügyi eszköztárat: a személyre szabott segítést, felnőttképzés hatékonyságát, piaci igényekhez szabását? -- > POLICY JAVASLATBA!

sok funkció keveredik, csak kényszerpálya, hogy a közfogl sok funkció keveredik, csak kényszerpálya, hogy a közfogl.ban valósul meg – de ezekre lehetnének sokkal hatékonyabb policy megoldások pl. településüzemeltetés – pedig voltak már rá kapacitások, akár ÖNK akár kiszerződve cégekkel önkormányzati kisebb fejlesztések, beszerzések (máshonnan nincs forrás – és megint a pályázat diktál, nem a valós helyi szükségletek + túltervezés : források apadásával kihasználatlan kapacitások, fenntarthatlanÖK rendszer , funkciók és finanszírozás átalakítása, az igazi ok→ különböző településméretek és kategóriák még jobb figyelembevétele! kisgyermekes anyák részmunkaidős, v atipikus foglalkoztatására is vannak, kellenének más formák  inkább a piac-ösztönzése, mint állami megoldás Pl. sokan eladósodottság miatt maradnak benn, mert a rendes munkajövedelemből levonható lenne  adósságrendezés, könnyítés, adókedvezmény stb.

A közfoglalkoztatás településméret (Molnár- Bazsalya 2018) minél nagyobb egy település, annál kisebb a közfoglalkoztatottak aránya Település járáson belüli helyzete– kedvezményezett járásokon belül a hátrányosabb helyzetű (kedvezményezett) településeken alacsonyabb a közfoglalkoztatási arány minél több egy településen az elsődleges munkapiacon foglalkoztatott, annál kevésbé elfogadott a látható munka nélküli közfoglalkoztatás minél kisebb egy település, annál elfogadottabb a szociális funkció minél kisebb egy település, annál kevésbé üzemeltethető közfoglalkoztatás nélkül ( önkormányzati forráselvonások más területeken) hátrányos helyzetű településeken kisebb kezdeményező erő, szervező- képesség kisebb településen nagyobb az informális kapcsolatok súlya (polgármester újraválasztásának kérdése) település adottságai - földhelyzet, projekteket „generáló” körülmények bevonható „célcsoport” – a közfoglalkoztatás is lefölöz - ki látja el a még ebből is kimaradókat? önkormányzat mozgástere szúk- nem mernek kockáztatni