Kommunikáció a gyermekkel Dr. Visontai-Szabó Katalin Dr. Gyurkó Szilvia
Modellek a gyermek részvételére Lundy modell Hart féle létra modell: A gyermek eszköz A gyermek díszlet Tokenizmus = idomítás Tájékoztatás és lehetőség a véleménye elmondására Tájékoztatás, vélemény, hatással van a döntéshozatalra A gyermek kezdeményezi az eljárást
A gyermekkel való kommunikáció Mire van szüksége a gyermeknek? Ne kelljen félni Bizalom Biztonság Hitelesség Megértés A pillanatnyi szükségleteit is figyelembe vegyék Értő figyelem titoktartás Diszkréció Ne neki kelljen dönteni Partnerség Elfogadás Empátia Őszinteség Igazodás az ő ritmusához Érthető nyelvezet Tájékoztatás türelem
Soha ne mondd! Tudom, hogy most mit érzel Miért nem mentél el onnan? Nekem ennyi idős koromban már több eszem volt Miért nem mondtál nemet? Ha a te helyeden lennék, én…
Mondd! Tudod, hogy miért vagy itt? Tudod, hogy mi fog történni? Akarsz még mondani valamit?
Mit nem szabad? Túlzott bizalmaskodás Merev távolságtartás Túl hivatalos viselkedés Választásra kényszeríteni Elítélni, minősíteni Olyasmit ígérni, ami nem rajtunk múlik Kijavítani, amit mond Szájába adni szavakat Félni a csendtől Kioktatni Másokhoz hasonlítani Vitatkozni a gyerekkel Saját érzelmeinkről beszélni
A gyermek képviselete Nem feltétlenül a jogait, inkább az érdekeit kell képviselni Ne érezze azt, hogy semmire sincsen befolyása Ügygondnok vagy támogató személy, esetleg egy állat
Köszönöm a figyelmet! Co-funded by the Rights, Equality and Citizenship (REC) Programme of the European Union