Munkagazdaságtani feladatok 4

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Ahol a nők nincsenek hátrányos helyzetben Patai Ágnes humánpolitikai igazgató november 15.
1 Bérezési tanulmány  Munkaerőköltségek és nemzetközi versenyképesség Dirk Wölfer december 11.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Civil szervezetek a munka világában
Munkagazdaságtan Gyakorlat II. Fortuna Zoltán költségvetési és kontrolling igazgató 1Munkagazdaságtan.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Munkanélküliség.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
A Grundfos Vállalatcsoport
Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 4. A munkahelyi esélyegyenlőség megvalósulása a dolgozók és érdekképviseleteik véleményének tükrében.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
V á rosi Intézményi Központ Remenyik Zsigmond Gimn á zium és Szakközépiskola Érettségi ut á ni szakképzések.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A munkahelyi diszkrimináció
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
2014 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Munkaerőpiaci helyzetkép 2014 Emberi erőforrás menedzsment Munkaerőpiaci helyzetkép 2014 Krajcsák Zoltán.
“TE IS részese lehetsz” EQUAL konferencia Cséfalvay Ágnes.
Demográfiai problémáink megoldási lehetőségei
Összehasonlító példák
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
Győztesek és vesztesek
Employer Branding - gyakornokok
Munkaerő-piaci helyzetkép A munkaerőválság makrogazdasági okai
A külföldi állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának főbb jellemzői I. félév szeptember 12.
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
Dolgozói mobilitás.
Munkagazdaságtani feladatok
Csoportkülönbségek a munkaerőpiacon
Munkagazdaságtani feladatok 7
Munkagazdaságtani feladatok
Készítette: Farkasné Veres Edina
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Dolgozói mobilitás.
A munkaerőpiac áttekintése
Munkagazdaságtani feladatok
A munkaerő-kereslet.
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
Munkagazdaságtani feladatok
Emberpiac a Moszkva téren
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok 5
Munkagazdaságtani feladatok 3
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Kereseti egyenlőtlenségek
A munkaerő-kereslet.
Közvélemény- és piackutatási igazgató
A munkaerő-kereslet.
Munkagazdaságtani feladatok
Dolgozói mobilitás.
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok 1
Előadás másolata:

Munkagazdaságtani feladatok 4 Diszkrimináció

Számítsa ki a disszimilaritási indexet! (TK példa) Adott egy 3 foglalkozást tartalmazó munkaerőpiac, amelyen a nemek megoszlása: Megoldás: Foglalkozás Férfiak Nők Váltás A 40 (40%) 20 (70x0,4=28) 28-20= +8 B 25 (70x0,4=28) 28-25= +3 C 20 (20%) 25 (70x0,2=14) 14-25= -11 Összesen 100 (100%) 70 11 fogl. váltás Foglalkozás Férfiak Nők Összesen A 40 20 60 B 25 65 C 45 100 70 170 1. Tfh. a férfiak maradnak jelenlegi munkakörükben (%) 2. Hány nőnek (fő) kellene az egyes munkakörökben dolgoznia, hogy a megoszlás a férfiakéval egyező legyen? 3. Számítsuk ki a szükséges munkahely-változtatást százalékos formában! 11/70 = 15,71%

Számítsa ki a disszimilaritási indexet! (KSH, 2011 okt-dec) Nem Munkakör Férfiak (eFő) Nők (eFő) Részmunkaidő 100 106 Teljes munkaidő 1980 1605 Összesen 2080 1711 Nem Munkakör Férfiak (%) Nők egyenlő aránya (eFő) Szüks. váltás Részmunkaidő 4,81 82 - 24 Teljes munkaidő 95,19 1629 + 24 Összesen 100 1711 DI: 1,40%

Számítsa ki a disszimilaritási indexet! (KSH 2004 IV. negyedév) Nem Munkakör Férfiak (eFő) Nők (eFő) Törvényhozók, igazgatási, érdekképviseleti vezetők, gazdasági vezető 196 104 Egyetemi, főiskolai képzettség önálló alkalmazását igénylő foglalkozások 226 291 Egyéb felsőfokú képzettséget igénylő foglalkozások 192 367 Irodai és ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozások 17 221 Összes szellemi 631 983 Disszimilaritási index: 26,65% (305-104) = +201 (299-367) = -68 (352-291) = +61 (26-221) = -195 <nettó kerekítés veszteség: -1>

Disszimilaritási index: 396,5/1754,6=22,60% Számítsa ki a disszimilaritási indexet! (KSH 2011, http://www.ksh.hu/docs/hun/xtabla/munkero/tablmp114_07c.html) Nem Munkakör Férfiak (eFő) Nők (eFő) Vált. Szellemi foglalkozások összesen 691,0 985,8 589,3 -396,5 Fizikai foglalkozások összesen 1 356,0 767,1 1156,5 +389,4 Fegyveres erők, fegyveres testületek foglalkozásai 10,4 1,7 8,9 +7,2 Összes 2 057,3 1 754,6 Disszimilaritási index: 396,5/1754,6=22,60%

Ízlés alapú diszkrimináció (TK példa) Ábrázolja a munkaerőkeresletét és -kínálatát, ha MRPL = 20 – 0,5L , ahol az MRP munkaórában van mérve, és a piaci bér W = 10. Hogyan alakul azon munkaadó kereslete, akinek diszkriminációs együtthatója óránként 2? Feláldozott profit

Ízlés alapú diszkrimináció (folyt.) Mennyi lesz az alkalmazott dolgozók száma? 20 – 0,5L – 2 = 10, ebből pedig L = 16 Mennyi lesz a munkaadó diszkriminációból származó pénzbeli vesztesége? A többletet jelző háromszög területének csökkenése, azaz: (20 – 16) x (12 – 10) / 2 = 4

Egyenlő bérek, különböző foglalkozások (TK példa) LS1 = -45 + 5W és LD1 = 180 – 10W LS2 = -15 + 5W és LD2 = 190 – 10W Mi lesz a hatása, ha a béreket az 1. munkavállalói csoport bérének szintjére emelik a 2. csoportban is?

Köszönöm a figyelmet!