MMK Oktatási bizottságának elnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
E-learning alapú távoktatásos képzés
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Csongrád Megyei Mérnöki Kamara Hírközlési és Informatikai Szakcsoport Távközlési Világnap május 18. AGORA Előadó: Engedi Antal Magyar Mérnöki Kamara.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Könyvtárhasználati verseny
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szoftvertechnológia Bevezetés.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Controlling a gyakorlatban
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Mérnökök szerepe a gazdaság fejlődésében AGTEDU tudományos konferencia Kecskemét Rónay István Elnök Bács-Kiskun Megyei Mérnöki Kamara.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Vállalkozói Klub indítása a Szegedi Tudományegyetemen.
Célja A minősítés célja a közalkalmazott munkaköri feladatai ellátásának megítélése, az ezt befolyásoló ismeretek, képességek, személyi tulajdonságok.
Fiatal építészek Rostás Zoltán a felmérők felmérése fiatal építészek
A probléma forrása! általános iskola
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
a felmérők felmérése fiatal építészek
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Tudásfelmérések és tudásfejlesztési próbálkozások
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

MMK Oktatási bizottságának elnöke A magyar felsooktatás helyzete a Magyar Mérnöki Kamara szemszögébol ” ” Összeállította: Dr. Mecsi József MMK Oktatási bizottságának elnöke MRK Műszaki Tudományok Bizottságának ülése 2009. december 16. Miskolc

A felvételi minimális pontszámok A minimális pontszám egy jelzőszám, hogy mennyi ponttal lehetett kitölteni a megállapított országos keretszámokat. 35,1%-os arány! Nappali BSC képzésbe 2009. évben felvett hallgatók

150-200 pont közötti minimális pontszámú intézménybe kerületek be! Megjegyzés: A felsőoktatásba felvett hallgatók 35,2%-a, több mint 26 000-en 150-200 pont közötti minimális pontszámú intézménybe kerületek be! A műszaki szakterülethez közelebb álló felsőfokú intézményekbe az első helyen jelentkezettek 82,6%-át, később a pótfelvételivel 95,2%-át vették fel.

KÉRDÉS: Hány sora van az összeállított Excel táblázatnak, azaz hányféle képzés van/lehet Magyarországon 2009-ben? VÁLASZ: 7253 !!

Fontos kérdés, hogy a belépő hallgatók hány százaléka 424161 381019 Fontos kérdés, hogy a belépő hallgatók hány százaléka tud megfelelni az egyetemi követelményeknek? Milyen hatása van-lesz az alacsony felvételi küszöbnek a későbbi oktatási színvonalra? Fontos kérdés, hogy tisztán lássuk a hatásokat, és a változtatási kényszerek irányát, mértékét és lehetőségeit! 120821

O pont

Felvételi pontok eloszlása Felmérő pontszáma 350 pont Érettségi jegy 300 pontos különbség Érettségi éve O pont!

A matematikai felmérő dolgozat egyértelműen azt Megjegyzés: A matematikai felmérő dolgozat egyértelműen azt mutatja, hogy a műszaki pályára felvételizők matematikai tudásszintje alacsony; A „0”-ás eredmény körüli nagy dolgozatszám és ebben a tartományban a felvételi pontszámok széles tartománya nyugtalanító. A felmérésben résztvevő hallgatók 50%-a 350 pont feletti felvételi pontszámmal került be, de ez nem tükröződik a felmérő eredményében.

Sok szervezet, bizottság foglalkozik a felsőoktatás kérdéseivel: Feladat: Jobb kommunikáció, a vizsgálatok ismertté tétele széles körben. Ne csak belső anyagok szülessenek, legyen hatása és eredménye az elemző munkáknak !

A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a felsöoktatás minöségi kérdéseinek megoldásában ” ”

A Magyar Mérnöki Kamara szerepe: Szabályozza a szakmagyakorlás feltételeit. Meghatározza a tervezői és szakértői szakmagyakorlás kritérium rendszerét; Rendszeres szakmai továbbképzéseket tart és felügyeli a továbbképzéseket;

Megfontolandó javaslat: A felsőfokú képzés első félévében vissza lehetne/kellene állítani a tankör-rendszert. Ez nem ellentétes a Bologna-i rendszerrel. Erre épülhertne egy tutori támogatói

Melyek a legfontosabb feladatok? hogyan lehetne erősíteni a tanulási motiváltságot? kialakítani a helyes arányokat a mérnöki ismeretek fejlesztésében erősíteni kell a kapcsolatokat a gyakorlati mérnökök és az oktatási intézmények között. A mérnöki példakép bemutatása, a mérnöki életpálya népszerűsítése segítheti a hallgatói motiváltságot.

A felsőoktatási intézménynek a tudományos szakmai alapokat kell adnia. képzés mellett szakmai alapokat kell adnia. A jelenlegi értékítéleti rendszerben, az oktatóknál a tudományos irányultság mellett megfelelő és hatékony elismerését és megbecsülését kell adni a professzionális mérnöki szemléletnek. Ez a szemléletmód a meglévő ismeretek biztos, megalapozott a nemzetközi tendenciákat kritikusan figyelemmel kísérő alkalmazásokat tekinti a feladatának alkotó, innovatív (megújulása és újításokra képes) szemlélettel párosulva.

A professzionális innovatív szemléletmód nem jelenti a tudomány háttérbe szorítását, mert egyértelmű az elismerése az új eredményekre törekvő szemléletnek, azonban veszélyes, ha a professzionális mérnökök kiszorulnak a mérnöki képzésből, nem biztosítjuk az elismerésüket, felismerésüket és megbecsülésüket.

„ Kiemelt professzionális mérnök oktató” cím alapítását Az Magyar Mérnöki Kamara Oktatási Bizottsága javasolja: „ Kiemelt professzionális mérnök oktató” cím alapítását csak meghatározott korhatár fölött adható, korlátozott számban intézményenként, bizonyított kiemelkedő, hiteles szakmai munka elismeréseként (tervezési segédletek, jegyzetek, szoftverfejlesztések, alkotások elismeréseként.)

A mérnöki képzéseknél át kell gondolni a hangsúlyokat. A korábbi gyakorlattól eltérően ezért jobban előtérbe kellene helyezni a projektorientáltságú képzést, azaz olyan gyakorlati feladatok megoldását, ami a teljes összefüggésében tárgyalja a problémákat, bizonyos részleteket (azokat amik a készségfejlesztést a leginkább szolgálják) kiemelve. Ez a műszaki területen azért kedvező, mert nagyobb motivációt ad a hallgatóknak arra, hogy a megszerzett ismereteket használni is tudják.

A piac, új kompetenciákat vár el a végzős hallgatóktól, amik inkább készségekre, szélesebb körű tájékozottságra irányulnak. Ilyenek a számítógép használata, a kommunikációs készség, beleértve a nyelvismeretet, a team-munka képessége, a projektszemlélet, a gazdasági tájékozottság, stb. Ezeket az ismereteket a megalapozott szakmai ismeretanyag mellett kell a hallgatóknak megszerezniük.

Műszaki rektorok, dékánok tanácsa

„Ha nem a megoldás része vagy, akkor a probléma részévé váltál” Mottó: „Ha nem a megoldás része vagy, akkor a probléma részévé váltál” Dr. Varga László gyűjtéséből