A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

Az InfoRádió 95.8 hallgatottságának alakulása május, országos és budapesti hallgatottság -
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
MBE Gyülekezetplántáló regionális találkozó április 20. Eger
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Mozgáskorlátozott emberek foglalkoztatását, önálló életvitelét segítő eszközfejlesztő műhely és szolgáltatási hálózat  Azonosító szám:TÁMOP /
EU-információs és pályázati szolgáltatások civil szervezeteknek (Soros Alapítvány) Dr. Benedek László CELODIN Kht.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet „Határ mentiségtől az integrált határrégióig” Győr, 2005 október 5. Települések,
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
„Szárnyakat adni a Malacnak”. „Szárnyakat adni a malacnak” A projekt bemutatása TÁMOP /
A szociális képességek fejlesztése módszertana
és a társadalmi csoportok jól-lét szintjei közötti összefüggések
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Internet a családban Székely Levente –
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
2010. február 10. Együttműködési ajánlat Labdarúgó Világbajnokság 2010.
TÖBBCÉLÚ KÖZÖSSÉGI TEREK FEJLESZTÉSE AZ IKSZT-KUTATÁS ELSŐ EREDMÉNYEI II. SZAKMAI MŰHELY KŐVÁGÓSZŐLŐS, 2015 MÁJUS 21.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT JÚLIUS.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Hogyan indítsunk cserkészcsapatot közösségünkben?
A tévés főműsoridő a célkeresztben Látogatottsági adatok után már nézettségi adatok?! Mester Sándor [origo] értékesítési igazgató T-Online Magyarország.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
HAJLÉKTALANSÁG ÉS DROGHASZNÁLAT
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
A szociális vezetőképzés EDDIGI Tapasztalatairól
„ÉLETREVALÓ – U4 LIFE” TPPA/2012/03/30
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
A BIIRSZ tegnap, ma és holnap;
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

Országos Keresztény Véleménykutatás – 2017 Szécsi Árpád – Kocsev Bence – Rosta Gergely A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával, a NEA-KK-16-SZ-1734 kódszámú projekt keretében valósult meg.

A kutatásról „A megújulás reménye a keresztény társadalmi jelenlétben” című kutatás előzményeként a Keresztény Demokrata Fórum (KDF) egyesület támogatásával hasonló online felmérésre került sor „hívő fiatalok” körében (400-500 válaszadói elérés) 2010-ben és 2014-ben is. 2017-ben a KDF egy NEA-pályázat keretében szervezett „összgenerációs” keresztény (értelmiségi) véleménykutatást, partnerségben több keresztény civilszervezettel: Keresztény Értelmiségiek Szövetsége 72 Tanítvány Mozgalom HÁLÓ – Katolikus Közösségek Hálózata számos további keresztény ifjúsági és civilszervezet, szakmai műhely, médiumok, vö. www.amur.hu A kutatás módszertani eszköze: anonim online kérdőív (linkje promotálva széles körben), a lekérdezési felület nyitva: 2017. március 7–20. (Összes válaszadó száma: 2674 fő)

A kérdőívről „A megújulás reménye” című kutatás célja a magukat templomba/gyülekezetbe járó, hívő kereszténynek valló magyar felnőttek attitűdvizsgálata. Főbb témakörök: tájékozódás (milyen egyházi és világi médiumokon keresztül informálódnak) közösségi „beágyazottság”, kapcsolatrendszer egyházi és civil elköteleződés, ökumené – véleménykérdések (keresztény társadalmi jelenlétre és civilszervezeti működésre vonatkozó kérdések – kiértékelésükre később kerül sor)

A válaszadói minta* összetételének vizsgálata (összevetve a 2014-es magyarországi ESS-minta** jellemzőivel) * A továbbiakban: A megújulás reménye („AMÚR”) mintája ** European Social Survey 2014-es magyarországi (ESS 2014) mintája

Templomba járás gyakorisága (%)

Templomba járás gyakorisága – a min. heti templomba járók körében (%)

A nemek szerinti megoszlás összehasonlítása a min A nemek szerinti megoszlás összehasonlítása a min. hetente templomba járók körében (%)

A kor szerinti megoszlás összehasonlítása a min A kor szerinti megoszlás összehasonlítása a min. hetente templomba járók körében (%)

A felekezeti tagság szerinti megoszlás összehasonlítása a min A felekezeti tagság szerinti megoszlás összehasonlítása a min. hetente templomba járók körében (%)

A legmagasabb iskolai végzettség szerinti megoszlás össze-hasonlítása a min. hetente templomba járók körében (%)

A lakóhely régiója szerinti megoszlás összehasonlítása a min A lakóhely régiója szerinti megoszlás összehasonlítása a min. hetente templomba járók körében (%)

Összegzés – az „AMÚR” (2017) minta jellemzői A kitöltők a vallásukat rendszeresen gyakorló népességen belül is egy igen speciális csoportot képviselnek. A hetinél rendszeresebb vallásgyakorlók az átlagosnál nagyobb arányban vannak jelen köztük. (A magasfokú elköteleződés abból is látszik, hogy 2/3-uk valamilyen egyházi feladatot, funkciót is ellát) Jellemzően budapestiek vagy Pest megyeiek (agglomeráció?) és felsőfokú végzettséggel rendelkezők. A heti templomba járók országos almintájához képest ez a minta nem mutat női és idős többletet. Különösen a középkorúak érdeklődtek átlag felett a kutatás iránt. A katolikusok felülreprezentáltak a heti templomba járók országos almintájához képest. A teljes felnőtt lakosság jóval kevesebb mint 1%-át képviseli ez a minta. Az ESS 2014 mintájában 3 fő (= 0,17% = kb. 14.000 fő) volt központi régióban élő, diplomás, min. heti templomba járó. Az AMÚR kutatásban ugyanez az arány 53%. Nagy leegyszerűsítéssel: az elért minta a „budapesti katolikus elit”?

Az „AMÚR” (2017) minta és a kutatási eredmények részletesebb bemutatása 1. Demográfiai mutatók

Iskolai végzettség/felekezeti megoszlás

2. Tájékozódás

Vallási/egyházi hírekhez való hozzájutás forrásai

Közéleti hírekhez való hozzájutás forrásai

3. Egyházi „beágyazottság”, aktivitás

Egyházi „intézményi” funkció(k), feladat(ok), szolgálat(ok)

Világi szervezetek összejövetelein, munkájában való részvétel

Egyházi és világi aktivitás: szervezeti tagság gyakorisága

Hány egyházi közösség, mozgalom, civil szervezet tagja? (%)

Összesen hány közösség, mozgalom, civil szervezet tagja? (%)

Hány fajta világi civilszervezet tagja? (%)

Hány fajta (világi és egyházi) civil szervezet tagja? (%)

Összefüggés az egyes tagságtípusok száma között (Pearson’s correlation)   hány fajta világi civilszervezet tagja? hány lelkiségi mozgalom tagja? hány közösség tagja? hány egyházi civil szervezet tagja? 1 -,009 ,126** ,111** ,253** ,076** ,091** **A korreláció 0,05 szignifikancia szinten szignifikáns

Összefüggés az egyes tagságtípusok száma között – A korrelációk értelmezése Pearson’s correlation Az egyházi részvétel három típusa pozitívan, de nem túl erősen korrelál egymással. Ez azt jelenti, hogy ha valaki az egyik típusban aktív, arról valószínűsíthető, hogy egy másik típusban is az. Ugyanez igaz a nem egyházi civil részvételre is: aki valamilyen egyházi közösségnek, civil szervezet(ek)nek tagja, az világi téren is valószínűleg aktív. Ez alól csak a lelkiségi mozgalmak jelentenek kivételt, amelyekben történő részvétel nem függ össze szignifikánsan a világi aktivitással.   hány fajta világi civil- szervezet tagja? hány lelkiségi mozgalom tagja? hány közösség tagja? hány egyházi civil szervezet tagja? hány fajta világi civilszervezet tagja? 1 -,009 ,126** ,111** ,253** ,076** ,091** **A korreláció 0,05 szignifikancia szinten szignifikáns

A szervezeti-mozgalmi tagság átlagos száma nemenként

A szervezeti-mozgalmi tagság átlagos száma korcsoportonként

A szervezeti-mozgalmi tagság átlagos száma a legmagasabb iskolai végzettség szerint

A szervezeti-mozgalmi tagság átlagos száma településtípus szerint

A szervezeti-mozgalmi tagság átlagos száma az egyházi feladat, funkció szerint

Összegzés Az AMÚR kutatás mintájába bekerültek mind egyházi, mind világi téren jóval aktívabbak nemcsak a teljes magyar társadalomnál, hanem a heti vallásgyakorlóknál is. A két fajta aktivitás viszonylag gyenge összefüggést mutat egymással. A világi civilszervezeti részvétel leginkább az egyházi civil szervezeti részvétellel korrelál. A civil részvétel nem mutat erős összefüggést a szocio-demográfiai háttérváltozókkal. A legerősebben az iskolai végzettség hat a világi szervezeti tagságra. Az egyházi funkciókat ellátók közül a papok/szerzetesek/lelkészek a legaktívabbak mind egyházi, mind világi téren.

Köszönjük a figyelmet! Az adatfeldolgozás további folyamatában kerül sor a társadalmi (jelenlétre vonatkozó) és a civilszervezeti (működési javaslatokat magukban foglaló) véleménykérdések kiértékelésére, valamint a további összefüggések elemzésére. www.amur.hu