Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
PAÁL ÁKOS A gyermekrajzok fejlődésének motivációi c. tanulmányában PAÁL ÁKOS A gyermekrajzok fejlődésének motivációi c. tanulmányában* 4 szempont szerint vizsgálódik: az emberi alak a mozgás ábrázolása a tér kifejezése a cselekmény kifejezése *Magyar Pszichológiai Szemle XXII. Kötet 4.sz. 1970.
az emberi alak 1. fejes-lábas emberke 2 vonalséma 3 körvonal séma 4 kevert-profil
5. teljes profil 6. jelenségszerű ábrázolás
2. a mozgás ábrázolása 1. mozgás-jelzés nélkül 2. merev-mozgás 3. izületben mozgó alak 4. mindenütt mozgó alak
3. a tér megjelenítése középkor művészete 3. többvonalas sorakoztatás ( fríz) → az ókor és a középkor művészete 1. szétszórt rendezés →őskori művészet 2. egyvonalas sorakoztatás
5. a „kevert látás” magasabb szintje, törekvés a perspektivikus ábrázolásra 6. Perspektivikus Ábrázolás →reneszánsz művészet 4. „kevert látás” →ókori Egyiptom művészete, falfestmények
4. a cselekmény kifejezése 2. elbeszélő szalagkép →asszír művészet 3. Folyamatos elbeszélő szalagkép →ókori Egyiptom művészete, falfestmények 1. töredékes kép →őskori művészet 4. Hangulati kép