Bevezetés a környezetvédelembe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XXI. Országos Főépítészi Konferencia augusztus , Kecskemét Ipari melléktermékek hasznosítása építőanyagipari célra, különös tekintettel az.
Advertisements

A globális melegedést kiváltó okok Készítette: Szabados Máté.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Összefoglalás Csillagászat. Tippelős-sok van külön 1. Honnan származik a Föld belső hője? A) A Nap sugárzásából. B) A magma hőjéből. C) A Föld forgási.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
FÖLDRAJZ Készítette: Koleszár Gábor 1 A világnépesség növekedése.
Készítette: Dr. Hautzinger Zoltán Budapest, február 16. A MIGRÁCIÓ BŰNÖZÉSI ÉS BÜNTETŐJOGI HATÁSAI.
Egyed feletti szerveződési szintek Biológiai tanulmányaink során eddig azzal foglalkoztunk, mi jellemző az élőlények sejtjeinek, szöveteinek, szerveinek,
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Johannes Kepler Történelmi előzmények Ptolemaiosz (Kr. u ) Ptolemaiosz (Kr. u ) geocentrikus-földközéppontú világkép geocentrikus-földközéppontú.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A víz.
A városok belső viszonyai
Atomerőművek és radioaktív hulladékok kezelése
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Energetikai gazdaságtan
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Nemzeti parkok szerepe az ökológiai szemlélet megismertetésében és formálásában
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Helyszín Dátum Előadó Előadó szervezete.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Bevezetés a kémiába.
AZ ÓKORI KELETI TÍPUSÚ ÁLLAMOK
Téma:Környezetvédelem
Konfliktusok az iskolában
Környezeti teljesítményértékelés
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Bevezetés a környezetvédelembe
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Környezettan alapszak (BSc)
Ptolemaiosztól Newton-ig
Szelektív hulladékgyűjtés
A FONYÓDI MÁTYÁS KIRÁLY GIMNÁZIUMBAN
Béres Róbert Irinyi János Szakközépiskola Kazincbarcika
Környezeti Kontrolling
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
1-2. A FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
REND ÉS RENDEZETLEN a molekuláktól a társadalmakig
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A BIOTIKUS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK RENDSZERE POPULÁCIÓÖKOLÓGIA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Vállalati fenntarthatóság
A TALAJT VESZÉLYEZTETŐ TÉNYEZŐK
Informatikai eszközök a földrajzórán
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
7. A FÖLDKÉREG GEOLÓGIAI FEJLŐDÉSE.
Társadalmi integráció kistelepüléseken
A bioszféra.
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
A Föld kőzetburka.
A LEVEGŐ, MINT ABIOTIKUS ÖKOLÓGIAI TÉNYEZŐ
Előadás másolata:

Bevezetés a környezetvédelembe I. Környezet fogalma, Ember és környezete, Tágabb környezetünk Béres Csilla

Mit nevezünk környezetnek? A saját környezetünket? A várost? Az országot? A Földet? Az Univerzumot? Mindenkinek azonos a környezete egy ugyanazon helyen?

Hogy érzik magukat?

De jó lenne kivágni egy kis erdőt!

De rosszul érezzük magunkat!

Környezettudomány Olyan szintetizáló tudomány, amelynek alapvető feladata e heterogén (TERMÉSZETES ÉS EMBER ÁLTAL ALKOTOTT) környezeti rendszerek működésének és működési zavarainak feltárása, megismerése, abból a célból, hogy az élővilág számára, kiemelten az ember számára, tartósan kedvező életfeltételeket biztosítsunk.

Környezettudomány(Mészáros E.) A földi környezet kialakulásának és jelenlegi állapotának leírása az ember és környezete kapcsolatának természettudományos tárgyalása.

Környezettudomány Az ember és természeti környezet kapcsolata kétarcú: alkalmazkodik a természeti környezethez „uralkodni” akar a természeti környezeten TÁRSADALMI kérdések nem kerülhetők meg

Ökológiai környezet A miliőspektrumnak ténylegesen ható (biotikus és abiotikus) része, amely az ökológiai tűrőképességgel összekapcsolódva a populációk tér-időbeli mennyiségi viszonyaiért felelőssé tehető

TUDOMÁNYTÖRTÉNET A természettudományok és a geológia fejlõdése Arisztotelész (Kr. e. 384-322): csillagászati és biológiai jelenségek leírása, geocentrikus elmélet Arisztarkusz (Kr. e. 312-230): heliocentrikus elmélet Ptolemaiosz (Kr. u. 150): geocentrikus elmélet, bolygók mozgásának geometriája N. Copernicus (1473-1543): heliocentrikus elmélet kidolgozása J. Kepler (1571-1630): bolygók mozgástörvényei G. Galilei (1564-1642): új csillagászati és fizikai felfedezések I. Newton (1642-1727): a tömegvonzás és az égitestek mozgásának törvényszerûségei G. Agricola (1546): ásványtani és bányászati könyvek N. Steno (1638-1686): települési törvények J. Hutton (1726-1797): uniformitarizmus elve Ch. Lyell (1797-1875): aktualizmus elve A. Wegener (1880-1930): kontinensvándorlás elmélete H. Hess (1906-1969): lemeztektonikai elmélet

A Naprendszer bolygóinak adatai

A Föld övezetességének kialakulása A kezdetben szilárd állapotú Föld anyagi eloszlása homogén volt (A). Az elkülönülési folyamatok a földtömeg megolvadása révén váltak lehetõvé (B). Az elkülönülés során a nehéz elemek a magban, a könnyebbek a külsõ övekben koncentrálódtak (C)

A Föld öves felépítése Információforrás: P és S hullámok terjedése A Föld belső övei összetétel alapján: mag köpeny kéreg A Föld belső övei fizikai jellemzők alapján: belső mag külső mag mezoszféra asztenoszféra litoszféra

Az élettelen Föld 4,5 milliárd év: olvadt anyag rendeződik Ütközés: Hold 460 millió év: víz lehűléssel-világóceán

Megkezdődik az élet kialakulása Redukáló légkör Óceánok UV lejut a felszínre Villámlások (energia) Óceánokban különböző ásványok (pirit, agyag)

Mitől élő? Környezettel való kapcsolat Információ átadás

Kémiai evolúció Szerves vegyületek Makromolekulák RNS világ