MFTTT 2016. április 20. Fővárosi és Pest Megyei Földmérő Nap 2016 MFTTT 2016. április 20. Fővárosi és Pest Megyei Földmérő Nap 2016. január 1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) módosításának hatása a záradékolási és telekalakítási eljárásokra Borbély Katalin földmérési szakfelügyelő Pest Megyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztály 02:28
Tartalom A Ket. 2016. január 1-től hatályos módosításainak bemutatása. A Ket. módosítás alkalmazhatósága és alkalmazása a záradékolási eljárásokban, a módosítás miatt változó eljárási szabályok bemutatása. Az eljárási határidők betarthatóságának segítése A Ket. módosításának hatása a telekalakítás engedélyezési eljárásokra. 02:28
2016. január 1-el módosult: A Ket. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (Inytv.) Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény A 373/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet A 63/1999. (VII. 21.) FVM-HM-PM együttes rendelet 02:28
2016. január 1-el módosult: A Ket. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (Inytv.) Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény A 373/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet A 63/1999. (VII. 21.) FVM-HM-PM együttes rendelet 02:28
2016. január 1-el nem módosult: A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény Az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet A 15/2013. (III. 11.) VM rendelet A telekalakítási engedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 166/2009. (XII. 9.) FVM rendelet 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Belföldi jogsegély csak elektronikus úton kérhető és teljesíthető (Ket. 26. § (9)-(10)) Írásbelinek minősülő elektronikus Elektronikus levél 02:28
A Ket. fontosabb módosításai A hatóság az eljárást megszünteti, ha az ügy érdemi eldöntése olyan kérdés előzetes elbírálásától függ, amelyben az eljárás más szerv hatáskörébe tartozik, vagy ugyanannak a hatóságnak az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntése nélkül megalapozottan nem dönthető el, és törvény nem biztosít lehetőséget az eljárás felfüggesztésére. (Ket. 31. § (1) bekezdése l) pont) 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Eljárás felfüggesztése csak törvényben meghatározott esetekben lehetséges (Ket. 32. §) Az eljárás nem függeszthető fel többek között: Az ügyfél kérelmére Az érdemi döntés olyan kérdés elbírálásától függ, mely az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntés nélkül megalapozottan nem dönthető el, az eljárás felfüggesztésére csak törvény adhat felhatalmazást. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Az eljáró hatóság az ügyintézési határidőt nem hosszabbíthatja meg ! pl. ügyfél kérelmére sem (Ket. 33. § (7) (9) és 33/A § (4) bekezdés) 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Új eljárási forma: sommás eljárás (Ket. 29. §) a kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok (ide értve az olyan adatokat is, amelyek szolgáltatására a kérelmező nem kötelezhető) alapján a tényállás tisztázott, nincs ellenérdekű ügyfél az eljárásra irányadó ügyintézési határidő nem haladja meg a két hónapot, vagy a hatvan napot. Együttesen szükséges feltételek a sommás eljáráshoz! 02:28
A Ket. fontosabb módosításai A sommás eljárásban a kérelem beérkezését követő napot követően a határozatot azonnal, de legfeljebb nyolc napon belül kell meghozni, és gondoskodni a döntés közléséről (postára adásáról). (Ket. 33. § (1a) bekezdés) A sommás eljárást lezáró, kérelemnek helyt adó döntésből mellőzhető az indokolás = egyszerűsített határozat (Ket. 72. § (5) bekezdés) A sommás eljárás feltételeinek vizsgálatát a hatóságnak minden ügyben el kell végeznie. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Ha a kérelem nem felel meg a 35. §-ban, továbbá a 36. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek, az eljáró hatóság a kérelem beérkezésétől számított nyolc napon belül – a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett – legfeljebb negyvenöt napos határidővel hiánypótlásra hívja fel az ügyfelet. (Ket. 37. § (3) bekezdés) 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Amennyiben a sommás eljárás feltételei nem állnak fenn, úgy a hatóság függő hatályú döntést (Ket. 71/A. §) vagy a Ket. 71/A. § (6) bekezdés a) pontjában meghatározott döntést hoz: érdemben dönt, vagy a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, vagy az eljárást megszünteti, vagy az eljárást felfüggeszti vagy függőben tartja, vagy (törvény felhatalmazása alapján) vagy nemzetközi jogsegélykérelemmel külföldi hatósághoz fordul. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Nem kell függő hatályú döntést hozni Ha a hatóság a Ket. 71/A. § (6) bekezdés a) pontjában meghatározott döntést hoz Vagy a hatósági eljárás ügyintézési határideje legalább 60 nap, vagy két hónap 02:28
A Ket. fontosabb módosításai A függő hatályú döntés: 8 napon belül kell kiadni és rendelkezni kell arról, hogy az eljárás lefolytatásáért fizetendő illetéknek vagy díjnak megfelelő összeget, ennek hiányában tízezer forintot a hatóság köteles az ügyfél részére megfizetni; a kérelmező ügyfél mentesül az eljárási költségek megfizetése alól; a kérelmezett jog gyakorlása az ügyfelet megilleti. meghatározott esetekben eljárás megindításáról szóló értesítés mellőzhető a függő hatályú döntéshez akkor kapcsolódik joghatás, ha a kérelem beérkezését követő két hónap elteltével a hatóság a hatósági ügy érdemében nem döntött és az eljárást nem szüntette meg. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai A függő hatályú döntésben nem kell rendelkezni a kérelmezett jog gyakorlásáról, ha az eljárás hatósági bizonyítvány kiállítására, a hatósági igazolvány kiállítására, a hatósági nyilvántartásba való bejegyzésre, törlésre és módosításra, azon eljárásokban, ahol az ügy érdemében a hatóság mérlegelésétől vagy a tényállás tisztázásától függő összeget kell meghatározni, valamint ha törvény ekként rendelkezik. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai (1) bekezdés: az ügyfél az elsőfokú határozat ellen fellebbezhet. (1a) bekezdés: a fellebbezésben nem lehet olyan új tényre hivatkozni, amelyről az ügyfélnek a döntés meghozatala előtt tudomása volt. A fellebbezést indokolni kell. Tehát, ha a fellebbező olyan tényre hivatkozik a fellebbezés benyújtásakor, melyről már a döntés meghozatala előtt is tudomása volt, vagy a fellebbezést nem indokolja, az első fokú hatóság a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. 02:28
A Ket. fontosabb módosításai A másodfokú döntést hozó hatáság az első fokú döntést: helybenhagyja megváltoztatja megsemmisíti (Ket. 121. § semmisségi okok alapján) hatályon kívül helyezi és ezzel összefüggésben új eljárásra utasítja az első fokú döntést hozó hatóságot Nem lehet a tényállás tisztázása miatt új eljárásra utasítani az első fokú hatóságot! (Ket. 105. § (2) bekezdés) Egy esetet kivéve: Ha a másodfokú eljárásban azt állapítja meg a hatóság, hogy további ügyfél bevonása szükséges. (Ket. 105. § (3) bekezdés) 02:28
A Ket. fontosabb módosításai Az általános ügyintézési határidő a Ket. 33. § (1) bekezdés alapján: 21 nap (2014. január 1. óta) Az Inytv. 45. § (1) bekezdésének hatályon helyezése miatt a felmérési, térképezési, területszámítási hiba kiigazítására irányuló eljárás és a 373/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet 37. § (1) bekezdésének hatályon kívül helyezése miatt a telekalakítási eljárás ügyintézési határideje is 21 napra változott 2016. január 1-től. 02:28
A záradékolási eljárás A 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet 47. § (1) bekezdés alapján: A változási vázrajzok vizsgálatát és záradékolását a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény előírásai szerint kell végrehajtani. A záradékolt változási vázrajz hatósági bizonyítvány. A változási vázrajz záradékolása csak akkor lehetséges, ha az mindenben megfelel az e rendelet által előírt rendelkezéseknek. 02:28
A záradékolási eljárás – hatósági bizonyítvány A Ket. 83. § rendelkezik a hatósági bizonyítvány kiadásáról (1) bekezdés: A hatóság a jogszabályban meghatározott esetekben, valamint az egyébként hatáskörébe tartozó eljáráshoz kapcsolódóan az ügyfél kérelmére tény, állapot vagy egyéb adat igazolására hatósági bizonyítványt ad ki. E törvény hatósági bizonyítványra vonatkozó szabályait kell alkalmazni a hatóság által kiadott minden olyan okiratra, amelyet jogszabály nem hatósági bizonyítványként nevesít, de a hatósági bizonyítvány e törvényben meghatározott feltételeinek megfelel. 02:28
A záradékolási eljárás – hatósági bizonyítvány A Ket. 83. § rendelkezik a hatósági bizonyítvány kiadásáról (2) bekezdés: A hatósági bizonyítvány kiadására a területileg illetékes hatóságok, továbbá az a hatóság is illetékes, amelynek nyilvántartása az adatot tartalmazza. 02:28
A záradékolási eljárás – hatósági bizonyítvány A Ket. 83. § rendelkezik a hatósági bizonyítvány kiadásáról (3) bekezdés: Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a hatósági bizonyítványt a kérelem előterjesztésétől számított tíz napon belül kell kiadni, illetve az ügyfél által benyújtott iratot záradékkal ellátni. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a hatósági bizonyítványban fel kell tüntetni, hogy azt kinek és milyen bizonyítékok alapján adták ki. A hatósági bizonyítvány alakiságára is irányadók a 72. § (1) bekezdésének a) és f) pontjában fogalt követelmények a) pont: az eljáró hatóság megnevezését, az ügy számát és ügyintézőjének nevét, és f) pont: a döntéshozatal helyét és idejét, a hatáskör gyakorlójának nevét, hivatali beosztását, valamint a döntés kiadmányozójának a nevét, hivatali beosztását, ha az nem azonos a hatáskör gyakorlójával 02:28
A záradékolási eljárás – hatósági bizonyítvány Összefoglalva, a hatósági bizonyítványra vonatkozó követelményeket: tény, állapot vagy egyéb adat igazolására szolgál a hatóság nyilvántartása alapján, tíz napon belül kell kiadni tartalmazza: kinek, milyen bizonyítékok alapján került kiadásra fel kell tüntetni: eljáró hatóság, ügyszám, ügyintéző, hatáskör gyakorlója, kiadmányozó neve és hivatali beosztása A változási vázrajz záradékolása csak akkor lehetséges, ha az mindenben megfelel a 25/2013. (IV.16.) VM rendelet által előírt rendelkezéseknek. 02:28
Korábbi záradékolási eljárás 21 napon belül Vizsgálat Hiánypótlási felhívás kiadása (végzés) Előzetes nyilvántartásba vétel és előzetes átvezetés a térképi adatbázisban Záradékolt vázrajz kiadása = egyszerűsített döntés 02:28
Záradékolási kérelem benyújtása Vizsgálat Sommás eljárás Nem sommás eljárás 02:28
Sommás eljárás esetén 8 napon belül Vizsgálat Előzetes nyilvántartásba vétel és előzetes átvezetés a térképi adatbázisban Záradékolt vázrajz kiadása = egyszerűsített döntés 02:28
Nem sommás eljárás esetén 8 napon belül Függő hatályú döntés kiadása Hiánypótlási felhívás (végzés) kiadása 02:28
Nem sommás eljárás esetén 21 napon belül Vizsgálat Határozat Előzetes nyilvántartásba vétel és előzetes átvezetés a térképi adatbázisban 02:28
Nem sommás eljárás esetén 21+10 napon belül Záradékolt változási vázrajz kiadása 02:28
Miről döntünk a vizsgálati és záradékolási eljárásban? Hatósági bizonyítvány kiadásáról? Azaz tény, állapot vagy egyéb adat igazolásáról? Arról, hogy a helyrajzi számozás és a területszámítás helyes? A 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet 47. § (1) bekezdés alapján A változási vázrajz mindenben megfelel az e rendelet által előírt rendelkezéseknek? A már nem hatályos 46/2010. (IV. 27.) FVM rendelet 50. §-nak megfelelően A megvizsgált változási vázrajz megfelelőségéről, valamint a változás előzetes nyilvántartásba vételéről, és a változás ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban történő előzetes átvezetéséről? Inytv. térkép : szemle, vagy teljes másolat (előzetes térképi adat is) 02:28
Miért kellene közigazgatási döntés? Ket. szerinti hatósági bizonyítvány: tény, állapot vagy egyéb adat igazolására, a hatóság nyilvántartása alapján 46/2010. (IV. 27.) FVM rendelet 50. § (1) bekezdés: a megvizsgált és helyesnek talált változási vázrajzot a földhivatal záradékolja. (2) bekezdés: a záradékolással egyidejűleg a földhivatal a változási vázrajzot előzetes nyilvántartásba veszi, továbbá gondoskodik a változás ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban történő előzetes átvezetéséről. A 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet a fentieket nem tartalmazza! Nincs tehát jogszabályi felhatalmazás a térképi adatok előzetes térképi átvezetésére, így jogszerűen csak közigazgatási döntéssel kerülhetne be a hatósági nyilvántartásba az előzetes térképi állapot. A Ket. alapján egyszerűsített döntést csak sommás eljárásban lehet hozni Álláspontunk szerint, ha függő hatályú döntés kerül kiadásra, lezáró döntést is kell hozni A Ket. 72. § tartalmazza a közigazgatási döntések kötelező tartalmi elemeit (jogszabály további követelményt megállapíthat) 02:28
A hatályos jogszabályi környezetben az ingatlanügyi hatóságok a változási vázrajzok vizsgálata és záradékolása során nagyon nehezen tudnak minden tekintetben jogszerűen eljárni 02:28
A záradékolási eljárás Lehetőség szerint 10 napon belül Vizsgálat Hiba esetén vizsgálati jegyzőkönyv kiadása Előzetes nyilvántartásba vétel és előzetes átvezetés a térképi adatbázisban Záradékolt változási vázrajz kiadása 02:28
Megoldási lehetőségek Jogalkotás Nagyon várjuk már a 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet utódját, amely várhatóan rendezi az ismertetett problémák nagy részét A vizsgálati és záradékolási eljárásban nem kellene függő hatályú döntést kiadni 02:28
Megoldási lehetőségek Földmérők Megkönnyítheti és egyszerűsítheti a hatósági vizsgálatot, ha a leadott munka jó, és jól dokumentált Nem: leadok valamint a földhivatal úgyis leírja majd, hogyan kellett volna csinálni! 02:28
Műszaki leírás „A helyszíni mérést GNSS RTK módszerrel végeztük, a munkarészeket ITR5 térképszerkesztő programmal készítettük el.” 02:28
Műszaki leírás „Előzetes helyszínelést követően a meghatározási terv szerinti tájékozással sokszögvonalat vezettünk, az így létrehozott kisalappont-hálózat segítségével mértük fel, illetve tűztük ki a munkába bevont ingatlanok sarokpontjait.” 02:28
Műszaki leírás „A munka elvégzésének rövid leírása: A helyszíni mérés a földhivataltól kapott adatok felhasználásával történt. A mérés során két felmérési alappont lett meghatározva GPS-sel (20001 és 20002). A GPS mérés hálózati RTK módszerrel történt a GNSS szolgáltató központ által sugárzott valós idejű korrekciók (NTRIP) igénybevételével és a Földmérési és Távérzékelési Intézet által fejlesztett transzformációs szoftver (VITEL 2009S, licence: xxxx) használatával. A mérés ellenőrzését 15 perc elteltével ismételt méréssel végeztük, az eltéréseket az ellenőrzési jegyzőkönyvben dokumentáltuk. A további méréseket mérőállomással végeztük. A feldolgozás és a leadandó munkarészek elkészítése ITR programmal történt.” 02:28
A területszámítási jegyzőkönyv A 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet előírásai A 2. § (1) bekezdés alapján a járási hivatalnak ugyan kell ellenőriznie a térképi és nyilvántartott terület összhangját adatszolgáltatás előtt, ugyanakkor ezt az ellenőrzést a földmérőnek is el kell végeznie a 22. § (2) bekezdés alapján. A 23. § (2) bekezdés alapján a vonalponttal érintett, de nem változó földrészleteket a területszámításba be kell vonni, és területüknek változás előtt és változás után négyzetméterre egyezniük kell. A 47. § (2) bekezdés h) pont alapján, az ingatlanügyi hatóságnak a vizsgálat során ellenőrizni kell a területszámítás helyességét. Amennyiben a földmérő nem csatolja legalább digitálisan a 22. § (2) bekezdése szerinti ellenőrző területszámítást, vagy a 23. § (2) szerinti területszámítási jegyzőkönyvet, akkor a vizsgálatot végzőnek kell ellenőriznie a digitális állományokból a fentiek teljesülését, és az ellenőrzését dokumentálnia is szükséges, hogy a későbbiekben bizonyítható legyen, hogy az ellenőrzést elvégezte . A munkát végző földmérő a fenti területszámításokat elvégzi, hiszen szükségesek ahhoz, hogy a munka jó legyen, már csak mentenie és csatolnia kell a leadandó munkarészekhez. A vizsgálatot gyorsítja, ha a járási hivatal részére rendelkezésre áll a fenti területszámítás, és segíti annak eldöntését, hogy az eljárás sommás eljárás-e. 02:28
Megoldási lehetőségek Földmérők Egyszerűsíti a hatósági vizsgálatot, ha a leadott munka jó, és jól dokumentált: Valóban műszaki adatokat bemutató és részletező műszaki leírás, amely összhangban van a dokumentációval Szükséges munkarészek csatolása: pl.: területszámítási jegyzőkönyv A hatóság könnyebben eldöntheti, hogy az eljárás sommás eljárás-e, és a vizsgálat érdemi lefolytatása is egyszerűbb, mert nem a munka feltárása kell az időt fordítani, hanem tényleg csak ellenőrizni kell. 02:28
Megoldási lehetőségek Hatóság A szakmai irányító szerveknek semmilyen befolyásuk nincs a járási hivatalok és megyei kormányhivatalok személyi állományára Értekezletek, eljárási javaslatok Helyi vezetők lehetőségei Munkaszervezés A vizsgálatot végzők Szakmai önfejlesztés – felkészültség Célszerűség – nem automatizmus 02:28
Telekalakítás engedélyezési eljárás változásai Nem sommás eljárás Függő hatályú végzés kiadása (nem tartalmaz rendelkezést a kérelmezett jog gyakorlásáról) Az eljárás nem függeszthető fel Ha pl. a záradékolási eljárás még folyamatban van, a telekalakítási engedélyezési eljárást meg kell szüntetni, és nem adható vissza az eljárási díj Az eljárás ügyintézési határideje 21 nap 02:28
Felmerülő kérdések a telekalakítás engedélyezési eljárásban Nem kell tervezői jogosultság, csak ingatlanrendező földmérő minősítés a telekalakítási dokumentáció készítéséhez, vagy minősítéséhez Milyen változások lehetnek egy vázrajzon a telekalakítással Nem lehetnek A 25/2013. (IV.16.) VM rendelet „utódja” rendezni fogja, hogy mely vázrajzok vonhatóak össze Mi történik, ha egyesített telekalakítás engedélyezési eljárásban a telekalakítást nem engedélyezi a járási hivatal Az ingatlan-nyilvántartási eljárást akkor is meg kell indítani 02:28
Köszönöm a figyelmet! 02:28