Számítógépes Hálózatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Advertisements

TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
1 Számítógép Hálózatok A hálózatok kialakulása, alapfogalmak Készítette: Csökmei István Péter ( CsIP ) Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kar levelező.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Iskolai információs rendszer. Alapkövetelmények Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett.
Gazdasági informatika - bevezető
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
3. tétel.
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Valószínűségi kísérletek
Alhálózat számítás Osztályok Kezdő Kezdete Vége Alapértelmezett CIDR bitek alhálózati maszk megfelelője A /8 B
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Számítógépes hálózati alapismeretek - vázlat
A mozgás kinematikai jellemzői
Integráció a felsőoktatási könyvtárak szolgáltatásfejlesztésében
3.4. Adatkapcsolati réteg az internetben
Kockázat és megbízhatóság
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Az OSI hivatkozási modell és a hálózati réteg
Programozás I. Gyakorlás egydimenziós tömbökkel Többdimenziós tömbök
„AZ IGÉNYTŐL A MEGVALÓSULÁSIG” HONI PLUSZ EGYESÜLÉS – GAIASOLAR KFT.
Struktúra predikció ápr. 6.
Kovács Gergely Péter Egyszerű lekérdezések
Rangsorolás tanulása ápr. 13..
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
PHP-SQL adatbáziskezelő parancsai
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
középfokú felvételi eljárás
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Az én házi feladatom volt:
Számítógépes Hálózatok
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
3. A robot képernyőmenüje
Tilk Bence Konzulens: Dr. Horváth Gábor
AVL fák.
TÉNYEK UTÁN CSELEKVÉS Viziné Molnár Anna Uzsoki Utcai Kórház
Dr. Varga Beatrix egy. docens
Környezeti Kontrolling
A megelőző karbantartás és a hibaelhárítás
Minimális feszítőfák Definíció: Egy irányítatlan gráf feszítőfája a gráfnak az a részgráfja, amely fagráf és tartalmazza a gráf összes cúcspontját. Definíció:
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
További rendező és kereső algoritmusok
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
SQL jogosultság-kezelés
Mintaillesztés Knuth-Morris-Pratt (KMP) algoritmus
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
Körmentes irányított gráfban legrövidebb utak
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
Mesterséges intelligencia
Hagyományos megjelenítés
Számítógépes Hálózatok
Előadás másolata:

Számítógépes Hálózatok Christo Wilson 8/22/2012 Számítógépes Hálózatok 7a. Előadás: Hálózati réteg Based on slides from Zoltán Ács ELTE and D. Choffnes Northeastern U., Philippa Gill from StonyBrook University , Revised Spring 2016 by S. Laki Defense

Legrövidebb út alapú forgalomirányítás Alhálózat reprezentációja Az alhálózat tekinthető egy gráfnak, amelyben minden router egy csomópontnak és minden él egy kommunikációs vonalnak (link) felel meg. Az éleken értelmezünk egy 𝑤:𝐸→ ℝ 0 + nem-negatív súlyfüggvényt, amelyek a legrövidebb utak meghatározásánál használunk. G=(V,E) gráf reprezentálja az alhálózatot P útvonal súlya: 𝑤 𝑃 = 𝑒𝜖𝑃 𝑤(𝑒) 5 kommunikációs vonal (link) B C 1 1 2 A D 2 1 1 súly router E F 3

Távolságvektor alapú forgalomirányítás Dinamikus algoritmusoknak 2 csoportja van: távolságvektor alapú illetve (distance vector routing) kapcsolatállapot alapú (link-state routing) Távolságvektor alapú: Minden router-nek egy táblázatot kell karbantartania, amelyben minden célhoz szerepel a legrövidebb ismert távolság, és annak a vonalnak az azonosítója, amelyiken a célhoz lehet eljutni. A táblázatokat a szomszédoktól származó információk alapján frissítik. Elosztott Bellman-Ford forgalomirányítási algoritmusként is nevezik. ARPANET eredeti forgalomirányító algoritmusa ez volt. RIP (Routing Information Protocol) néven is ezt használták. Routing Information Protocol

Távolságvektor alapú forgalomirányítás Távolságvektor alapú forgalomirányítás Elosztott Bellman-Ford algoritmus Környezet és működés Minden csomópont csak a közvetlen szomszédjaival kommunikálhat. Aszinkron működés. Minden állomásnak van saját távolság vektora. Ezt periodikusan elküldi a direkt szomszédoknak. A kapott távolság vektorok alapján minden csomópont új táblázatot állít elő. Nincs bejegyzés C-hez Kezdetben csak a közvetlen szomszédokhoz van info Más célállomások költsége = ∞ Végül kitöltött vektort kapunk C állomás DV táblája C Cél Ktsg. A 5 B 2 D E 4 F 1 A direkt szomszédokhoz ismeri a késleltetést. E 1 3 2 F 2 1 A D 3 B 3

Distance Vector Initialization Node A Node B 3 B D Dest. Cost Next B 2 C 7 D ∞ Dest. Cost Next A 2 C 1 D 3 2 1 1 A C 7 Initialization: for all neighbors V do if V adjacent to A D(A, V) = c(A,V); else D(A, V) = ∞; … Node C Node D Dest. Cost Next A 7 B 1 D Dest. Cost Next A ∞ B 3 C 1

Distance Vector: 1st Iteration Node A Node B 3 B D Dest. Cost Next B 2 C 7 D ∞ Dest. Cost Next A 2 C 1 D 3 2 1 1 3 B A C 7 8 5 C B 2 C … loop: else if (update D(V, Y) received from V) for all destinations Y do if (destination Y through V) D(A,Y) = D(A,V) + D(V, Y); else D(A, Y) = min(D(A, Y), D(A, V) + D(V, Y)); if (there is a new min. for dest. Y) send D(A, Y) to all neighbors forever D(A,C) = min(D(A,C), D(A,B)+D(B,C)) = min(7, 2 + 1) = 3 Node C Node D D(A,D) = min(D(A,D), D(A,B)+D(B,D)) = min(8, 2 + 3) = 5 D(A,D) = min(D(A,D), D(A,C)+D(C,D)) = min(∞, 7 + 1) = 8 Dest. Cost Next A 7 B 1 D Dest. Cost Next A ∞ B 3 C 1 3 B 4 B

Distance Vector: End of 3rd Iteration Node A Node B 3 B D Dest. Cost Next B 2 C 3 D 4 Dest. Cost Next A 2 C 1 D 2 1 1 A C 7 … loop: else if (update D(V, Y) received from V) for all destinations Y do if (destination Y through V) D(A,Y) = D(A,V) + D(V, Y); else D(A, Y) = min(D(A, Y), D(A, V) + D(V, Y)); if (there is a new min. for dest. Y) send D(A, Y) to all neighbors forever Nothing changes, algorithm terminates Until something changes… Node C Node D Dest. Cost Next A 3 B 1 D Dest. Cost Next A 4 C B 2 1

Elosztott Bellman-Ford algoritmus – példa C E 1 3 2 F 2 1 A D 3 B 3 Becsült késleltetés A-tól kezdetben B vektora A-nak E vektora A-nak Új becsült késleltetés A-tól A vektora B-nek és E-nek Új becsült késleltetés A-tól A cost N. Hop B 3 C ∞ - D E 2 F A cost N. Hop B 3 C ∞ - D 6 E 2 F 4 A cost N. Hop B 3 C 5 D 6 E 2 F 4 A 3 B C ∞ D E F 1 A 2 B ∞ C D E F 3 A B 3 C ∞ D 6 E 2 F 4 ALHÁLÓZATBAN LÉVŐ ÖSSZES ROUTER SZERINT INDEXELVE A megelőző saját táblázatot nem használja …

Good news travels fast Link Cost Changes, Algorithm Starts Christo Wilson 8/22/2012 loop: wait (link cost update or update message) if (c(A,V) changes by d) for all destinations Y through V do D(A,Y) = D(A,Y) + d else if (update D(V, Y) received from V) for all destinations Y do if (destination Y through V) D(A,Y) = D(A,V) + D(V, Y); else D(A, Y) = min(D(A, Y), D(A, V) + D(V, Y)); if (there is a new minimum for destination Y) send D(A, Y) to all neighbors forever B 1 4 1 A C 50 Link Cost Changes, Algorithm Starts Algorithm Terminates Good news travels fast D C N A 4 1 B D C N A 1 B D C N A 1 B D C N A 1 B Node B Change circles to rectangles, don’t block the text D C N A 5 B 1 D C N A 5 B 1 D C N A 2 B 1 D C N A 2 B 1 Node C Time Defense

Távolság vektor protokoll – Végtelenig számolás problémája (count to infinity) D C N A 1 B D C N A 3 1 B D C N A 3 1 B D C N A 5 1 B Node B Konvergál a helyes válaszhoz, de lassan teszi. Késleltetés mértékegysége legyen az ugrások száma. Jó hír terjedése A megjavul (A addig végtelen súllyal szerepel.) leghosszabb útnyi csere kell. Végtelen választása … (hop/késleltetés) ROBOSZTUSSÁG?? D C N A 2 B 1 D C N A 2 B 1 D C N A 4 B 1 D C N A 4 B 1 Node C Time

Példa - Count to Infinity Problem Node B knows D(C, A) = 5 However, B does not know the path is C  B  A Thus, D(B,A) = 6 ! B 60 4 1 Bad news travels slowly A C 50 D C N A 4 1 B D C N A 6 1 B D C N A 6 1 B D C N A 8 1 B Node B D C N A 5 B 1 D C N A 5 B 1 D C N A 7 B 1 D C N A 7 B 1 Node C Time

Elosztott Bellman-Ford algoritmus – Végtelenig számolás problémája Probléma A „jó hír” gyorsan terjed. A „rossz hír” lassan terjed. Azaz ciklusok keletkezhetnek. Lehetséges megoldás: „split horizon with poisoned reverse”: negatív információt küld vissza arról a szomszédjának, amit tőle „tanult”. (RFC 1058) Osztott láthatár tiltott visszaúttal A path vektor a megoldás. (BGP) ELDÖNTENI, hogy rajta van-e az úton

Split horizon with Poisoned Reverse Ha C B-n keresztül irányítja a forgalmat A állomáshoz C állomás B-nek D(C, A) = ∞ távolságot küld Azaz B állomás nem fog C-n keresztül irányítani az A-ba menő forgalmat B 60 4 1 A C 50 D C N A 4 1 B D C N A 60 1 B D C N A 60 1 B D C N A 51 1 B Node B D C N A 5 B 1 D C N A 5 B 1 D C N A 50 B 1 D C N A 50 B 1 Node C Time

Vége Köszönöm a figyelmet!