A szociális ellátóintézmények integritási helyzete Előadó: Prof. Németh Erzsébet felügyeleti vezető Budapest, 2018. március 22.
Integritás felmérés Az Integritás felmérés célja: A közszféra intézményi szintű korrupciós kockázatainak, illetőleg azok mérséklésre hivatott kontrollok szintjének felmérése. Hozzájárulás az egyes intézmények korrupcióval szembeni védettségének a erősítéséhez. Integritás alapú kultúra fejlesztése és terjesztése. Alkalmazott módszertan: Holland módszer adaptálása és továbbfejlesztése (kérdőív, indexek). A felmérésben való részvétel önkéntes. 2017-ben hetedik alkalommal végezte el az ÁSZ a felmérést.
Korrupciós kockázatok elemzése Ellenálló képesség: Kockázatokat Mérséklő Kontrollok Tényezője (KMKT) Indexek Korrupciós kockázatok elemzése Kockázati kitettség: Eredendő Veszélyeztetettségi Tényezők (EVT) Korrupciós Veszélyeket Növelő Tényezők (KVNT) Maradvány kockázat
Részvétel
Eredmények: A szociális ellátóintézmények integritása
Indexértékek változásai 2013-ról 2017-re és főbb változások
Közszolgáltatások korrupciós kockázatai A közszolgáltatások integritás szempontú elemzése a közbizalom szempontjából kiemelten fontos. A szolgáltatások minősége befolyásolja az állampolgárok testi és szellemi jólétét (egészségügyi ellátás, közoktatás, ivóvíz, fűtés). A közszolgáltatások kapcsán jelentős korrupciós veszélyek jelenhetnek meg, mivel az állampolgárok érdekeltek abban, hogy ezeket a szolgáltatásokat a legjobb feltételekkel vehessék igénybe.
Módszerek A közszolgáltatás nyújtása területén a kockázatokat erősítő tényezőkből (egy eredendő veszélyeztetettségi, valamint hét kockázatokat növelő tényező) összesített kockázati indexet képeztünk. A kontrollszint meghatározásához nyolc közszolgáltatások kockázatait mérséklő kontrollt vettünk figyelembe, amelyből szintén indexet képeztünk.
Szervezetük nyújt-e közszolgáltatást? KÉRDÉS-SZÁM KÉRDÉS INDEX TÍPUS 55 Szervezetük nyújt-e közszolgáltatást? EVT alap-kérdés 56 A nyújtott közszolgáltatások között van-e olyan, ahol kereslet tartósan meghaladja a kínálatot? kockázati index 57 Van-e a Szervezetnek olyan szolgáltatása, amely díjköteles? KVNT 58 A szolgáltatási díjat Szervezetük állapítja-e meg? 59 A Szervezetnek van-e jogköre méltányosságból elengedni vagy csökkenteni a szolgáltatási díjat? 60 Megismerhetők-e teljes körűen az ügyfelek számára a közszolgáltatás igénybevételének feltételei? 61 Lehetőséget ad-e a közszolgáltatás nyújtására vonatkozó szabályozása arra, hogy egyedi feltételek mellett kerüljön sor a szolgáltatás igénybevételére? 62 Kialakították-e a nyújtott közszolgáltatással összefüggően beérkező panaszok kezelésének rendjét? 90 Szervezetük kapott-e magánszervezetektől vagy magánszemélyektől adományt, pénzbeli vagy más támogatást? 63 Amennyiben az ügyfélnek pénzbeni vagy természetbeli ellátás jár, készül-e hivatalos átvételi dokumentum? KMKT kontroll index 119 Szervezetük szabályozza-e az összeférhetetlenség kérdéskörét? 120 Szervezetük kötelezővé teszi-e, hogy a munkatársak nyilatkozzanak gazdasági vagy egyéb érdekeltségeikről? 121 Szervezetükön belül szabályoz-e a különféle ajándékok, meghívások, utaztatás elfogadásának feltételei? 122 Szervezetüknek van-e belső szabályzata a Szervezeten belüli közérdekű bejelentők védelmére? 133 Meghatározták-e a vagyonnyilatkozat-tételre köteles személyek körét? 154 Szervezetük működtet-e külső panaszokat kezelő rendszert? 155 Szervezetük működtet-e közérdekű bejelentéseket kezelő rendszert? 159 Működik-e Szervezetüknél munkahelyi rotáció?
A közszolgáltatást nyújtók kockázati szintje (%)
A közszolgáltatást nyújtók kontrollszintje (%)
A közszolgáltatáshoz kapcsolódó kockázati és kontrollindex mutatói intézménycsoportonként A két index közti korreláció értéke abban a csoportban, ahol a közszolgáltatást nyújtó intézmények aránya 30% feletti: 0,9, amely egy pozitív irányú, erős kapcsolatot mutat. Egyes közszolgáltatást kisebb arányban nyújtó szervezetek kontrollszintjei kiemelkedően magas, ami a hatósági és ellenőrző tevékenységükkel függhet össze.
A túlkereslet és az ajándékozás szabályozása
A szervezet általi díjmegállapítás és a külső panaszkezelő rendszer
Következtetések A közszolgáltatást nyújtó intézmények körében az integritáskockázatok szintje és a kontrollok kiépítettsége együtt mozog. A legjelentősebb kockázatokat a díjköteles szolgáltatás nyújtása, a méltányosság gyakorlásának lehetősége és a szolgáltatás iránti túlkereslet jelenti. A közérdekű bejelentések és panaszok kezelésére való felkészületlenség miatt a szolgáltatás színvonalát negatívan befolyásoló jelenségek, de az integritást sértő tevékenységek észlelésére és kezelésére sem kerülhet sor. Az, hogy az állampolgár panasza érdemben és hivatalosan nem tud megjelenni a rendszerben, tovább gyengítheti a bizalmat és erősítheti azt a tendenciát, hogy az állampolgár az őt ért hátrányt ne a hivatalos eljárásban bízva, hanem kerülő utakon igyekezzen kiküszöbölni. Jelentős korrupciós kockázatot hordoz az a tény, hogy az ajándékok, meghívások, utaztatás elfogadása nem megfelelően szabályozott, különösen ott, ahol a kereslet tartósan meghaladja a kínálatot.
Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! www.asz.hu www.aszhirportal.hu