Munkagazdaságtani feladatok 6

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
KÖZÖS UTAKON – PÁRBESZÉD A TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSÉRT KONFERENCIA DECEMBER 2. DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS HELYETTES-ÁLLAMTITKÁR.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Bolyai Farkas Szakképző Iskola „ Régi hagyományok… … új tudományok”
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására
Hiteltörlesztési konstrukciók
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Egyéb munkaerő-piaci programok
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
PÉLDÁK: Beruházás értékelés Kötvény értékelés Részvény értékelés.
2. előadás Viszonyszámok
2017. Szeptemberében induló képzések
Összeállította: Horváth Józsefné
Esélyek a munkaerőpiacon
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az „Út a munkához” program évi változásai
Szőke Zoltán KSH, GKI adatok alapján
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
„Út a munkához”program
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
Munkagazdaságtani feladatok
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Új pályainformációs eszközök - filmek
Kereseti egyenlőtlenségek
Háztartási termelés, család, életciklus
A munkaerő-kereslet.
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Munkagazdaságtani feladatok
Termelési tényezők piaca
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Munkagazdaságtani feladatok
Baranya Megyei Önkormányzat
Kereseti egyenlőtlenségek
Munkagazdaságtani feladatok
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az „Út a munkához” program évi változásai
Termelési tényezők piaca
Termelési tényezők piaca
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Munkagazdaságtani feladatok 6 Gyakorlás 2. zh-ra

Emberi tőke beruházás (egyén, oktatás) Mennyi iskolát érdemes végeznie annak, aki a következő információkkal rendelkezik? Mennyi a teljes iskolarendszer elvégzésének nettó jelenértéke? Iskolai beruházás nélkül az éves várható átlagkeresete 1 millió Ft. Két év alatt érettségit szerezhet. Az érettségizett munkaerő éves várható átlagkeresete 1,5 millió Ft. Egy év iskola 100 ezer Ft-ba kerül. További 3 év beruházással alapképzést végezhet a felsőoktatásban. Az alapképzéssel rendelkezők éves várható átlagkeresete 1,7 millió Ft. Egy év iskola 300 ezer Ft. Az iskolarendszer csúcsa a 2 éves mesterképzés, amit elvégezve várhatóan 2,0 millió Ft-ot kereshet éves szinten. Egy év a mesterképzésben 400 ezer Ft-ba kerül. A döntéshozó most 18 éves, és várhatóan 65 éves koráig fog dolgozni. Az egyéni éves diszkontráta 15%. A tandíjat az év első napján kell fizetni, a kereset pedig az év legvégén esedékes. Ha valaki iskolába jár, mellette nem dolgozhat.

Megoldás NPVéretts.nélkül = 6.658.631 Ft NPVérettségi = 7.362.276 Ft NPValap= 4.838.258 Ft NPVmester= 3.841.840 Ft

Diszkriminációs együttható Adott egy bérelfogadó munkaadó, amelynél az első munkavállaló óránként 25 forintnyi árbevételhez juttatja a vállalatot, majd pedig minden újabb munkavállaló az előzőtől 1 forinttal kevesebbhez. A piaci bérszint 12 Ft. A piacon a munkavállalók termelékenység szempontjából homogének, ám külsődleges jegyeik alapján különböznek (α és ω típus). A munkaadó hasznosságát óránként 3 forinttal csökkenti, ha típusú munkavállalót kell alkalmaznia. A hasznosságot ezen kívül csak a nyereség határozza meg (azzal egyenlő). Mennyi a munka határtermék-bevétele ennél a munkaadónál? Mennyi a profitmaximalizáló foglalkoztatási szint? Mennyi a hasznosság-maximalizáló foglalkoztatási szint? Mennyi nyereséget „áldoz fel” a munkaadó hasznosságnövelés érdekében?

Megoldás MRPL = 25 – L MRPL = W = 25 – L = 12 azaz L = 13 U = MRPL – 3 = W 25 – L – 3 = 12 azaz L = 10 (13 – 10) x [(25 – 10) – 12] / 2 = 3 x 3 / 2 = 4,5

Disszimilaritási index Adott egy 3 foglalkozást tartalmazó munkaerőpiac, amelyen a nemek megoszlása: Megoldás: Foglalkozás A típus B típus Váltás A (5/12) 20 (125) 125-20 = +105 B (0,25) 50 (75) 75-50 = +25 C (1/6) 60 (50) 50-60 = -10 D 170 (50) 50-170 = -120 Összesen (100%) 300 130 fogl. vált. Foglalkozás A típus B típus Összesen A 100 20 120 B 60 50 110 C 40 D 170 200 240 300 540 130/300 = 43.33%

Gini-együttható és Lorenz-görbe Számítsa ki a Gini mutatót (kvintilisekkel) és ábrázolja a Lorenz-görbét! Adott 10 db, egyforma számosságú csoport és ezek összkeresetei: Csoport A B C D E F G H I J Kereset 100 200 300 150 250 400 500 50 350 450

Megoldás Helyes sorrend kialakítása: A Gini-koefficiens: Csoport H A D B E C I F J G Kereset 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 A Gini-koefficiens: Összes jövedelem: 2750 Kumulált kereseti arányok kiszámítása Együttható: [0,5 – 0,1 – 0,2 ∙ (0,0545+0,1818+0,3818+0,6545)] / 0,5 = = 0,2910 = 29,10% Csoport H A D B E C I F J G Kum. 5,45% 18,18% 38,18% 65,45% 100,00%

Megoldás A Lorenz-görbe:

Köszönöm a figyelmet!