Derzsényi Attila alezredes HONVÉDSÉGI BESZERZÉS Derzsényi Attila alezredes
TEMATIKA 1) Ismertesse a beszerzési igény keletkezésétől a beszerzési eljárás megindításáig végrehajtandó feladatokat. 2) Ismertesse a honvédelmi szervezetek beszerzési jogosultságait 3) Becsült érték és egybeszámítás meghatározásának alapelvei 4) Ismertesse a katonai beszerzési eljárások típusait, megjelölve az egyes értékhatárokat 5) Ismertesse a beszerzési eljárás lefolytatásának főbb állomásait az egyes beszerzési eljárásoknak megfelelően. 6) Ismertesse a közbeszerzési eljárásban alkalmazható értékelési módszereket.
Honvédség által alkalmazott beszerzési eljárás típusok EU irányelvek Kbt. Uniós/nemzeti Központosított NSIP Vbt. Uniós/nemzeti HM Utasítás Különleges NATO közös védelmi képesség biztosítása érdekében a szükséges beruházások megvalósítását Magyar Honvédség műveleti alkalmazásával közvetlenül összefüggő beszerzés Külképviseletek beszerzési eljárásai Külföldi szervezetek által felajánlott haditechnikai eszközök beszerzése Közfoglalkoztatással összefüggő beszerzés „in house” beszrzés Értékhatár alatti beszerzés Közösségi értékhatár Nemzeti értékhatár KEF: Általános irodai felhasználású termékek ÁEEK- Egészségügyi központosított BV KESZ- BV ellátási kötelezettség NKH Kommunikációs feladatokhoz tartozó beszerzés NSPA Nemzetközi szerződés v. megállapodás Közösségi értékhatár Nemzeti értékhatár + európai uniós alapokból származó támogatásokra megvalósuló (köz)beszerzési eljárások
Értékhatárok Közösségi Nemzeti Vannak speciális kivételek: Kbt. Uniós/nemzeti Közösségi Nemzeti Árubeszerzés és szolgáltatásmegrendelés minisztériumok 41 427450 forint; egyéb ajánlatkérő 64 135 830 forint; ha a beszerzés tárgya a Kbt. 3. mellékletében szereplő szociális és egyéb szolgáltatás, 230.152.500 forint. Építési beruházás :1 603 395 750 forint Árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése 15 000 000 forint; építési beruházás esetében 25 000 000 forint. Vannak speciális kivételek: Lásd: A Közbeszerzési Hatóság Elnökének tájékoztatója a 2017. január 1-jétől irányadó közbeszerzési értékhatárokról
Értékhatárok Nemzeti Közösségi Vbt. Uniós/nemzeti Nemzeti Közösségi Árubeszerzés és szolgáltatásmegrendelés 418 000 EUR / 128 271 660 HUF Építési beruházás 5 225 000 EUR. / 1 603 395 750 HUF A védelmi beszerzések vonatkozásában e törvényt értékhatárra való tekintet nélkül kell alkalmazni.. A Bizottság közleménye – A 2014/23/EU, a 2014/24/EU és a 2014/25/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv értékhatárainak megfelelő értékek AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2009/81/EK IRÁNYELVE
Honvédelmi szervezetek beszerzési jogosultságai HM VGH MH BHD Általános irodai központosított (168/2004) Korm r. Közbeszerzés HM szervek beszerzései a) Vbt, b) importbeszerzés, c) hajtóanyag-, elhelyezési célú tüzelőolaj, d) jövedéki termékek, e) KM eljárás első rész, f) központosított közbeszerzés, g) 109/2012. (VI. 1.) Korm.r. NSIP, h) valamennyi beszerzés, amelynek értéke a nemzeti közbeszerzési értékhatárt eléri vagy meghaladja, i) kiemelt hadfelszerelés-fejlesztési programmal kapcsolatos és a haditechnikai kutatás-fejlesztési beszerzések j) Kbt. 9. § (1) b) pont k) kezdeményező megbízása alapján a HVKF vagy HM VGHÁT előzetes engedélyével HM objektumok ellátása érdekében a feladatkörébe tartozó, a feladatra jóváhagyott előirányzatok terhére MH Egészségügyi Központ a) Vbt b) a Kbt. 9. § (1) bekezdés b) pont, c) „in house”, d) hajtóanyag-, elhelyezési célú tüzelőolaj, e) jövedéki termékek beszerzését, f) NSIP, g) haditechnikai kutatás-fejlesztési beszerzéseket, h) KM első rész, valamint i) NKHR. hatálya alá tartozó központosított közbeszerzéseket.
Honvédelmi szervezetek beszerzési jogosultságai Pályázatkérő honvédelmi szervezet Nettó 1 millió Ft felett KM második részének ajánlatkérőként történő lefolytatására (Nem központosított!!!) HM VGH által megkötött keretmegállapodás hiányában saját hatáskör nemzeti értékhatárig hazai nyelvképzés szolgáltatás uniós közbeszerzési értékhatárig, nem haditechnikai besorolású gépjármű-javítás szolgáltatás és gépjármű alkatrészek uniós közbeszerzési értékhatárig, honvéd tisztjelöltek „B” kategóriás, valamint a honvéd altiszt-jelöltek „B” és „C” kategóriás vezetői engedélyének megszerzését szolgáló tanfolyam-tárgyú közbeszerzéseket uniós közbeszerzési értékhatárig, Európai Unió által az operatív programok, valamint az Európai Gazdasági Térség és a Norvég Finanszírozási Mechanizmus, továbbá a Svájci-Magyar Együttműködési Program keretében biztosított és az egyéb európai uniós alapokból elérhető források vagy az azokhoz kapcsolódó önrész, illetve el nem számolható költség fedezetéül szolgáló hazai források terhére közbeszerzéseket lefolytatni
Becsült érték A közbeszerzés becsült értékén a közbeszerzés megkezdésekor annak tárgyáért az adott piacon általában kért vagy kínált - általános forgalmi adó nélkül számított - teljes ellenszolgáltatást kell érteni. Opcionális részt tartalmazó ajánlatkérés esetén a teljes ellenszolgáltatásba az opcionális rész értékét is bele kell érteni. nem a legmagasabb összegű teljes ellenszolgáltatást jelenti, hanem az adott piacon általában kért vagy kínált – nettó – teljes ellenszolgáltatás az alapja. ajánlatkérő köteles a becsült érték meghatározása céljából külön vizsgálatot végezni és annak eredményét dokumentálni. a) beszerzés tárgyára vonatkozó indikatív ajánlatok bekérése, b) beszerzés tárgyára vonatkozó,arra szakosodott szervezetek által végzett piackutatás, c) igazságügyi szakértő igénybe vétele, d) szakmai kamarák által ajánlott díjszabások, e) szakmai kamarák által előállított és karbantartott, megvalósítási értéken alapuló, részletes építési adatbázis, f) Közbeszerzési Hatóság által kiadott árstatisztika, g) ajánlatkérő korábbi, hasonló tárgyra irányuló szerződéseinek elemzése A Közbeszerzési Hatóság a becsült érték meghatározásának egyes módszereiről, illetve a módszer megválasztásának szempontjairól útmutatót ad ki.
Egybeszámítás- részekre bontás tilalma Fogalom: Tilos a közbeszerzést oly módon részekre bontani, amely e törvény vagy e törvény szerinti uniós értékhatárt elérő vagy meghaladó becsült értékű beszerzésekre vonatkozó szabályai alkalmazásának megkerülésére vezet. Részekre bontás alatt azt kell érteni, amikor az ajánlatkérő egy egységes közbeszerzést több szerződéssel valósít meg úgy, hogy azok értékét külön-külön veszi figyelembe a becsült érték megállapításakor és ez által nem alkalmazza a Kbt.-t, vagy nem a magasabb érték szerint alkalmazandó eljárási szabályok szerint folytatja le az egyes közbeszerzési eljárásokat. Mi számít egy közbeszerzésnek, amellyel kapcsolatban több szerződés értékét össze kell számítani? Műszaki-gazdasági funkcionális egység Kisegítő szempontok: az egységes tervezés és döntés, ugyanazon ajánlatkérő személye, azonos jogalap és azonos feltételek a szerződések megkötésekor, időbeli összefüggés.
Egybeszámítás- részekre bontás tilalma az egyes beszerzések ugyanazon közvetlen cél megvalósítására irányuljanak. Szolgáltatás-megrendelések az egy építési beruházás értéke nem bontható részekre. Építési beruházások a) a Kbt. 1. mellékletében felsorolt tevékenységek egyikéhez kapcsolódó munka kivitelezése vagy kivitelezése és külön jogszabályban meghatározott tervezése együtt; b) építmény kivitelezése vagy kivitelezése és külön jogszabályban meghatározott tervezéssel együtt; c) az ajánlatkérő által meghatározott követelményeknek megfelelő építmény bármilyen eszközzel vagy módon történő kivitelezése. az áruk azonossága, illetve azok hasonló felhasználási célja a meghatározó szempont. Árubeszerzések Áruk tekintetében hasonló felhasználásra szolgálhatnak például különféle élelmiszerek vagy különböző irodabútorok. Hatóság példatára ad útmutatót
Előkészítés feladatai Igény keletkezése Igény megfogalmazása Harcászati, hadműveleti, stratégiai szintű megfelelőség Határidő Műszaki követelmény Élettartam menedzsment Minőségbiztosítás Piackutatás (K+F ?) Becsült érték meghatározása Pénzügyi fedezet Hol keletkezik? Költségvetési forrás? Mi a célja? Rendszeres jelleggel visszatérő vagy adott feladathoz köthető Határozott vagy határozatlan időtartamú, Meghatározott mennyiségű vagy meghatározott értékű (keretösszeg) Tervezett vagy terven felüli Erőforrás – költség - beszerzés tervezés
Előkészítés feladatai Megbízás elkészítése Szakértelem biztosítása Iratok elkészítése Engedélyeztetés Megbízás kötelező tartalmi elemei Bíráló bizottság szakmai, közbeszerzési jogi és pénzügyi AF+KD Kötelező nyilatkozatok hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás esetén a Közbeszerzési Hatóság elnökének küldendő tájékoztatás Bíráló bizottság megalakítására és összetételére vonatkozó iratok, Összeférhetetlenségi nyilatkozatok Egyedi jóváhagyás esetén engedély Becsült érték kiszámítását alátámasztó irat Fedezetigazolás Értékelési szempontok kötelezettségvállalás HM KGIR-ben történő rögzítése Felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó részben vagy egészben európai uniós forrásból megvalósuló, valamint árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén az uniós értékhatárt elérő, építési beruházás esetén az ötszázmillió forintot elérő értékű közbeszerzési eljárásba Szükség esetén szakértői bizottság összehívása
KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁS FŐBB SZAKASZAI Részvételi/ Ajánlattételi szakasz Előkészítés Megjelentetés/ megküldés Engedélyeztetés HM GTSZF 63/2016. (XII. 19.) HM utasítás Közösségi- TED KH SZB keresztül Kiegészítő tájékoztatás. Vitarendezés, jogorvoslat, Módosítás (adott esetben) ME 320/2015. (X. 30.) Korm. rendelet NEMZETI- KÉ KH SZB keresztül Részvételi szakasz végén engedélyeztetés Közvetlen megküldés FAX v. fokozott biztonsági aláírással ellátott elektronikus
ELJÁRÁS FŐBB SZAKASZAI Ajánlatok bontása Értékelés Döntési javaslat Engedélyeztetés HM GTSZF 63/2016. (XII. 19.) HM utasítás Hiánypótlás, Felvilágosítás kérés, Hatósági nyilvántartások ellenőrzése Döntési javaslat, Összegezés tervezet Bíráló bizottság végső értékelés Egyéni bírálati lapok Bontási jkv ME 320/2015. (X. 30.) Korm. rendelet Döntés előtt igazolások bekérése Eredményhirdetés Szerződéskötés Összegezés megküldése Hirdetmény nemzeti eljárásban Moratórium lejártát követően Hirdetmény közösségi eljárásban
ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK Legalacsonyabb ár követelmények a) a szerződés tárgyához kell kapcsolódniuk; b) nem biztosíthatnak önkényes döntési lehetőséget az ajánlatkérőnek, hanem mennyiségi vagy szakmai szempontok alapján értékelhető tényezőkön kell alapulniuk; c) biztosítaniuk kell az alapelvek betartását; d) az értékelési szempontok körében nem értékelhető az ajánlattevő szerződés teljesítéséhez szükséges alkalmassága. e) nem eredményezhetik ugyanazon ajánlati tartalmi elem többszöri értékelését. a legalacsonyabb költség, amelyet az ajánlatkérő által meghatározott költséghatékonysági módszer alkalmazásával kell kiszámítani a legjobb ár-érték arányt megjelenítő olyan - különösen minőségi, környezetvédelmi, szociális - szempontok, amelyek között az ár vagy költség is szerepel
ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK Ajánlatkérő köteles meghatározni a legalacsonyabb költséget vagy a legjobb ár-érték arányt megjelenítő értékelési szempontokat és az azok súlyát meghatározó - az értékelési szempont tényleges jelentőségével arányban álló - szorzószámokat (súlyszám), ha az értékelési szempont körében alszempontok is meghatározásra kerülnek, alszempontonként azok - tényleges jelentőségével arányban álló - súlyszámát, az ajánlatok értékelési szempontok szerinti tartalmi elemeinek értékelése során adható pontszám alsó és felső határát, amely minden értékelési szempont esetében azonos, azt a módszert (módszereket), amellyel megadja a ponthatárok [c) pont] közötti pontszámot.
/ ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK Az ajánlatkérő köteles a legalacsonyabb költség vagy a legjobb ár-érték arányt megjelenítő értékelési szempontok alkalmazására. Az ajánlatkérő csak akkor választhatja a legalacsonyabb ár egyedüli értékelési szempontját, ha az ajánlatkérő igényeinek valamely konkrétan meghatározott minőségi és műszaki követelményeknek megfelelő áru vagy szolgáltatás felel meg, és a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat kiválasztását az adott esetben további minőségi jellemzők nem, csak a legalacsonyabb ár értékelése szolgálja. Az ajánlatkérő nem alkalmazhatja a legalacsonyabb ár szempontját egyedüli értékelési szempontként tervezési, mérnöki és építészeti szolgáltatások, valamint építési beruházások esetében. Legalacsonyabb ár /
ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK A legalacsonyabb költség alkalmazása során ajánlatkérő egy általa meghatározott költséghatékonysági módszerrel választja ki a gazdaságilag legelőnyösebbnek tekinthető ajánlatot. Az életciklusköltség-számítás (LCC) lényege, hogy számításba vegyük az adott eszköz, beruházás teljes életciklusa alatt felmerülő, összes költségét. Az életciklusköltség közbeszerzési értékelési szempontként történő alkalmazásának célja az összességében legköltséghatékonyabb ajánlat kiválasztása, jó minőségű, fenntartható beruházások megvalósításának elősegítése. a legalacsonyabb költség, amelyet az ajánlatkérő által meghatározott költséghatékonysági módszer alkalmazásával kell kiszámítani
ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK Alkalmazási területei: minőség, műszaki érték, esztétikai és funkcionális tulajdonságok, valamennyi felhasználó számára való hozzáférhetőség, hátrányos helyzetű munkavállalók alkalmazása és egyéb szociális, környezetvédelmi és innovatív tulajdonságok, forgalmazási feltételek, vevőszolgálat és műszaki segítségnyújtás, pótalkatrészek biztosítása, készletbiztonság, a teljesítés időpontja, időszaka; a szerződés teljesítésében részt vevő személyi állomány szervezettsége, képzettsége és tapasztalata, ha a személyzet minősége jelentős hatással lehet a szerződés teljesítésének színvonalára. a legjobb ár-érték arányt megjelenítő olyan - különösen minőségi, környezetvédelmi, szociális - szempontok, amelyek között az ár vagy költség is szerepel ár vagy költség elem lehet előre rögzített!!!