Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Minőségmenedzsment alapelvek
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Ellenőrzés, visszacsatolás
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A QF Embodiment projekt
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
AZ ASEDEM ÉS A QF EMBODIMENT. 2 Spanyol Multimédia Szövetség Célja:  A multimédiával és az új technológiákkal kapcsolatos képzés és ismeretterjesztés.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
Molnárné Stadler Katalin
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos MKKR Konferencia 3. műhely A képesítési keretrendszer és a minőségbiztosítás kapcsolata Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos

Definíciók (1) Európai Képesítési Keretrendszer Olyan átfogó keretrendszer, amely világossá teszi az európai nemzeti képesítési keretrendszerek, valamint az azokban foglalt képesítések viszonyát, és ezáltal a nemzeti keretrendszerek közötti illeszkedési mechanizmusként, metakeretként szolgál. Nemzeti Képesítési Keretrendszer Azon egységes leírás, amely nemzeti szinten az egész oktatási-képzési rendszerre vagy annak egy részére valamennyi képesítést nemzetközileg is érthető és koherens módon határoz meg és illeszt össze, és meghatározza az adott rendszerben megszerezhető képesítések egymáshoz való viszonyát.

Definíciók (2) Minőségbiztosítás (EQAVET értelmezés) Bizonyítékok alapján rendszeresen értékelni kell, és ez alapján javítani kell azt, hogy az oktatás és képzés mennyire hatékonyan és eredményesen felel meg a társadalom, a gazdaság és az egyének folyamatosan alakuló igényeinek. A minőségbiztosítás eszköz ennek eléréséhez. Úgy kell tekinteni, mint az oktatás és képzés folyamatos javításának és fejlesztésének eszközét, amely a képzéshez kapcsolódó tervezés, végrehajtás, értékelés és felülvizsgálat megfelelő és kölcsönös kapcsolatait megteremtő minőségbiztosítási cikluson alapszik. A minőségbiztosításnak ezért szisztematikus megközelítéssel kell járnia. Tartalmaznia kell olyan módszereket is, amelyekkel az oktatás és képzés teljesítménye irányítható és figyelemmel kísérhető, a képzés rendszeres és intézményi szintű felülvizsgálatának és javításának támogatásához pedig méréseket kell végezni.

Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóság QPK SZEGED A PDCA logika Beavatkozás Tervezés A P C D Ellenőrzés, értékelés Megvalósítás 4 2018.12.29. Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóság

Közös célok Átláthatóság biztosítása. Kölcsönös bizalom biztosítása. A képesítések kölcsönös elismerésének biztosítása. A képesítések megértésének és összehasonlíthatóságának biztosítása. A mobilitás segítése. …

Európai szint: Az EQF és az EQAVET kapcsolata Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) III. sz. Melléklet: Közös elvek az oktatás és képzés minőségbiztosítására vonatkozóan. Közös követelmények és eljárások a nemzeti képesítési szintek EQF-nek történő megfeleltetésére (5. és 6. kritérium a minőségbiztosításra vonatkozik). Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQAVET) „A keretrendszernek támogatnia kell az EQF végrehajtását, különös tekintettel a tanulási eredmények tanúsításának minőségére.” (14) Minőségjellemzői a képesítéseket odaítélő hatóságokra is vonatkoznak.

A minőségbiztosítás (QA) közös elvei az oktatásban és képzésben (1) A QA politikáknak és eljárásoknak az Európai Képesítési Keretrendszer valamennyi szintjét alá kell támasztaniuk. A QA az oktatási és képzési intézmények belső irányításának szerves részét képezi. A QA magában foglalja az intézményeknek és azok programjainak vagy QA rendszereinek rendszeres, külső értékelő testületek vagy ügynökségek általi értékelését. A QA magában foglalja a tartalom, a bemenet, a folyamat, a kimenet dimenziókat, kiemelve ezek közül a kimenet és a tanulási eredmény fontosságát.

A minőségbiztosítás (QA) közös elvei az oktatásban és képzésben (2) A QA rendszerek a következő elemeket foglalják magukban: – pontos és mérhető célok és normák, – iránymutatások a végrehajtáshoz, ideértve az érdekelt felek bevonását is, – megfelelő erőforrások, – következetes, önértékelést és külső értékelést is tartalmazó értékelési módszerek, – visszacsatolási mechanizmusok és eljárások a minőség javítása érdekében, – széles körben hozzáférhető értékelési eredmények. 8

A minőségbiztosítás (QA) közös elvei az oktatásban és képzésben (3) A különböző szinteken kezdeményezett QA tevékenységeket összehangolják az áttekinthetőség, a koherencia, a szinergia és az egész rendszerre kiterjedő elemzés érdekében. A QA egy együttműködési folyamat az oktatási és képzési szintek és rendszerek között , amelyben minden érdekelt fél részt vesz. A közösségi szintű minőségbiztosítási iránymutatások viszonyítási pontként szolgálhatnak az értékelésekhez és az egymástól való tanuláshoz.

A képesítési keretrendszer és a minőségbiztosítás lehetséges kapcsolódási pontjai 1. Képesítési keretrendszer (KKR) fejlesztés, működtetés

KKR és a minőségbiztosítás (1) A keretrendszer és a minőségbiztosítás kölcsönhatásban van egymással. 1. A keretrendszer fejlesztése, bevezetése és működtetése csak minőségbiztosított folyamatként szolgálhatja az átláthatóság és a bizalom megteremtését. Jól meghatározott, látható követelmények. Szabályozott, kimutathatóan jól működő folyamatok. Megbízható (belső és külső) minőségbiztosítási, minőségértékelési eljárások. 2. A keretrendszer maga is a minőségbiztosítás eszközévé válik.

KKR és a minőségbiztosítás (2) Képesítések besorolása a keretrendszer alá A besorolt képesítéseknek bizonyos minőségbiztosítási kritériumoknak meg kell felelniük, például: Akkreditált intézmények által kerüljenek kiadásra. Tanulási eredményeken alapuljanak. Formális értékelési eljárások eredményeként kerüljenek odaítélésre. 2. Megfeleltetési/illesztési folyamat Képesítések érthetősége, összehasonlíthatósága függ az illesztés eredményétől. 3. A keretrendszer működtetésének minőségbiztosítási elemei Belső és külső minőségbiztosítás megléte a képesítési sztenderdek és / vagy a képesítések validálására, a képzési szolgáltatók akkreditációjának folyamatára, a képesítések kiadásához vezető értékelési eljárásokra.

A képesítési keretrendszer és a minőségbiztosítás lehetséges kapcsolódási pontjai 2. Tanulási eredmények (learning outcomes, LO) megközelítés

Fókuszban a tanulási eredmények EQF /NKKR Tanulási eredmények Nem-formális tanulás Informális tanulás Formális tanulás

A tanulási eredmények és a minőségbiztosítás (1) A tanulási eredmények a képzés célja és tartalma meghatározásának, valamint a képzés tervezésének és értékelésének az alapjait képezik.  Az oktatás és képzés tartalmának minőségi alapjai. Közös, egységesített struktúra és szabályok a tanulási eredmények leírásához  a kompetenciák és a képesítések összehasonlításához. Tanulási eredmények egyértelmű, pontos leírása  közös nyelv az érintettekkel való kommunikációhoz. Tanulási eredmények  közös referencia a tanítás-tanuláshoz és az értékeléshez.

A tanulási eredmények és a minőségbiztosítás (2) Követelmények és eljárások kidolgozása a tanulási eredmények meghatározásához, dokumentálásához, értékeléséhez, validálásához és elismeréséhez, felülvizsgálatához. Tanulási eredmények értékelése  az adott tanulási eredmény értékeléséhez megfelelő értékelési szempontok, indikátorok, eljárások, módszerek, eszközök, technikák. Visszahatás: a minőségbiztosítási rendszerekben a hangsúly a folyamatokról, eljárásokról a kimenetekre (tanulási eredmények) helyeződjön át.

A képesítési keretrendszer és a minőségbiztosítás lehetséges kapcsolódási pontjai 3. Érintettek bevonása

Érintettek bevonása A minőségbiztosítási rendszerek és a KKR implementációs folyamatok segítik a munkaerő-piac, valamint az oktatás és képzés szereplői közötti kapcsolatépítést, párbeszédet. Szisztematikus tevékenység legyen! Együttműködés. Kommunikáció. Érintettek részvétele a minőségbiztosítási tevékenységekben, például képzési program / képesítés megtervezésében, a tanulási eredmények meghatározásában  képesítések munkaerő-piaci relevanciájának biztosítása. intézményi minőségbiztosítási felülvizsgálatban, értékelésben. igény- és elégedettségmérésben.

Kérdések, dilemmák Meghatározhatóak-e olyan általános minőségbiztosítási elvek, amelyek minden alágazat számára elfogadhatóak, és amelyek alapján aztán kidolgozhatóak a szektor-specifikus minőségbiztosítási követelmények és eljárások? A meglévő tapasztalat, a létező minőségbiztosítási rendszerek/modellek/módszerek mennyiben alkalmazhatóak az MKKR bevezetéséhez? Az egyes alágazatokban (és ezen belül szervezetekben) jelenleg működő minőségbiztosítási rendszerek mennyire veszik figyelembe az „új” szempontokat például az alábbi területeken Tartalmi és vizsgakövetelmények meghatározása (elmozdulás a kimenetek /tanulási eredmények/ értékelése felé); Validálás, tanúsítás; Szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet?), monitoring; Intézményi (ön)értékelések?

Köszönjük a figyelmet. katalin. stadler@t-online. hu Menner. Akos@oh Köszönjük a figyelmet! katalin.stadler@t-online.hu Menner.Akos@oh.gov.hu

Kérdések