Jelentések és reklámok Dr. Szigeti Cecília
Forrás: http://www.zpok.hu/genmanipulacio/kepregeny/2.htm
Greenwash „Környezetpusztító vagy társadalmilag ártalmas cégek arra irányuló kísérlete, hogy úgy őrizzék meg vagy terjesszék ki piacaikat, hogy környezetbarátnak vagy a szegénység elleni küzdelem bajnokainak tettetik magukat. Bármilyen, a fogyasztók vagy a döntéshozók agymosására irányuló kísérlet, amely azt kívánja elhitetni, hogy a szennyező óriásvállalatok a fenntartható fejlődés meghatározó tényezői.” www.guardian.co.uk/environment/2008/oct/23/et... Corporate Watch
Környezeti jelentések Az első különálló környezeti jelentések Észak-Amerikában és Nyugat-Európában jelentek meg az 1990-es évek elején. „A gazdálkodó egység környezeti hatásairól és üzemi teljesítményéről rendelkezésre álló információk összessége, melyek relevánsak az adott vállalat és annak érintettjei, ún. stakeholderei közötti kapcsolat felmérésében.” (Forrás:ACCA)
www.kovet.hu
http://sustainability.hu/index.php/query/
GRI A GRI (Global Reporting Initiatives) az ENSZ égisze alatt működő, holland székhelyű, független civil szervezet, melynek célja egy nemzetközileg elfogadott jelentéskészítési standard elkészítése és folyamatos fejlesztése. A GRI-t 1997-ben hívta össze a Coalition for Environmentally Responsible Economies (CERES) szervezet az ENSZ Környezeti Programjával (UNEP) közösen. A GRI által összeállított 'Sustainability Reporting Guidelines', azaz útmutató a legelterjedtebb nemzetközi standard
A GRI-standard nincs vállalatmérethez, iparághoz kötve az útmutató alkalmazhatósága - minden vállalat és szervezet megtalálja a számára fontos, értelmezhető és összemérhető mutatókat. A különböző standardok közül a GRI számít a legelterjedtebbnek.
http://database.globalreporting.org/
www.kpmg.com
KPMG 2015
Különbségek 79 indikátor Jelentéstételi szintek: A,B,C + külső fél ellenőrizte az adatok helyességét (akár csak egy-egy adatot) Adott vállalatra vonatkozik 150 indikátor In accordance with G4 Minden adatnál külön kell jelölni, hogy auditálták-e Értéklánc szemlélet: beszállítókra is kiterjed Lényegesség elve kiemelkedik a többi közül Forrás: Győri Zsuzsanna, Adieu A, B, C in: Lépesek 18 (2)
Norvégia, Dánia, Finnország, Svédország Norvégia törvényben szeretné rögzíteni a "Jelents vagy magyarázd!" elv betartását, ami azt jelenti, hogy a vállalatok vagy beszámolnak fenntarthatósággal kapcsolatos teljesítményükről vagy meg kell magyarázniuk, hogy ezt miért nem teszik. Dániában a nagyvállalatoknak már 2001 óta évente kötelező nyilvánosságra hozniuk a CSR-rel kapcsolatos adataikat vagy kijelenteniük, hogy a cég nem rendelkezik CSR-politikával. Finnországban, Svédországban pedig az állami vagy többségében állami tulajdonú cégek számára kötelező a CSR-jelentéskészítés. http://www.csrhirlevel.hu/hu/2013-01-04/csr_jelentesiras_norvegiaban/nemzetkozicsr.html
EU Az Európai Unió a számviteli jogszabályok megváltoztatására készül, melynek keretében a pénzügyi jelentések nem pénzügyi információkkal (környezetvédelmi, társadalmi hatások) való kiegészítését tűzte ki célul. A trendek azt mutatják, hogy az integrált jelentések használata és elfogadottsága kezd elterjedni a piacon. Az Európai Bizottság hivatalos javaslata alapján módosításra kerülnek a 78/660/EEC és a 83/349/EEC számviteli direktívák. https://www.deloitte.com/assets/Dcom-Hungary/Local%20Assets/Documents/Attachments%20FY14/ENV_Integralt%20jelentes_2013_FINAL_Jav_jav.pdf
Jelen kihívásai 2017-től minden közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatnak, amely 500 főnél több munkatársat foglalkoztat, mérlegfőösszege meghaladja a 20 millió eurót, nettó árbevétele több mint 40 millió euró kötelező lesz az éves konszolidált beszámolóban a fenntarthatósággal kapcsolatos eredményeit is közölni. Az Európai Unió számviteli direktíváját 2016. decemberig minden tagországnak implementálni kell.
Zöld szimbólumok, vagy zöld tartalom?
Szempontok „ Zöld” szimbólumok, Környezetbarát megvalósítás, „Zöld” tartalom
Agyonhasznált szimbólumok jégtáblán sétáló jegesmedvék (Ariel, HSBC, a Philips és a Ben & Jerry ) virágok (Toyota, a Volkswagen és az Ibuyeco.co.uk), játszó gyermekek (Philips, a B&Q és az Earthwatch), egzotikus állatfajok (HSBC, az E.on és a GE), kék ég zöld mezővel (E.on-on a B&Q és az Anchor Butter) http://www.alternativenergia.hu/zold-marketing-mi-az-irany/4187
A Coca Cola és a WWF közös összefogásaként a széndioxid szennyezés csökkentéséért megszületett ez a teacserjéktől burjánzó plakát. http://psprovocative.com/kedvenc-zoldsegeink/
Víz elmossa, de nem baj…
Szépség ára… http://psprovocative.com/kedvenc-zoldsegeink/
Játék a logóval….
Zöld reklámok http://365.postr.hu/rendezok-remalma-hogyan-lehet-sikeres- zold-reklamot-csinalni-h http://psprovocative.com/kedvenc-zoldsegeink/
https://www.youtube.com/watch?v=OW-p_3NbtVI https://www.youtube.com/watch?v=m3rsNamXkgA#t=14 https://www.youtube.com/watch?v=j-SH85wtSoY