Hungarian Testing Board

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Humán rendszerek, közszféra
A régiók kialakításának finanszírozási kérdései Vigvári András
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A környezetvédelem intézményrendszere
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az Ügyfélkapu TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A vállalat szervezete.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Stratégiai tervezés.
Egységes egészségügyi információrendszer
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
Divizionális (divíziós) szervezet
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Az ÚMVP intézményrendszere
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Controlling a gyakorlatban
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Az információrendszerek kialakulása
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Foglalkoztatás-politika
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
Alkalmazott egészségügyi informatika
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
Az adatvédelem szabályozása
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A járási rendszer megújítása
Hungarian Testing Board
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Hungarian Testing Board
A közigazgatás szervezete
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Hungarian Testing Board The Home of Certified Testers in Hungary Közigazgatási informatika Dr. Csonka Béla György

© Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board Alapinformációk Közigazgatási információk Mobil egyedek Helyhez kötött egyedek Az információrendszer felépítése Személy (szervezet is) Ingatlan (létesítmény is) Pénz (mint erőforrások fogyasztásának közös mértéke) Alapvető egyedtípusok SZEMÉLY (természetes jogi személy) INGATLAN (az épített környezet bármely objektuma) PÉNZ (pénz, munkaerő, eszköz) 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Közigazgatási szempontból lehatárolt adathalmazok Természetes személyek, nem természetes személyek Terület (ingatlan) alatta, felette elhelyezkedő építmények Személyek részére, közvetlen ellátást, közigazgatási szolgáltatást biztosító intézmények számára épített környezet fejlesztését, fenntartását, üzemeltetését lehetővé tévő eszközök (pénzeszközök) 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Önkormányzatok gazdálkodása A gazdálkodás fő elemei Közvetlen forráselérés Felhasználásban: teljes szabadság Normatív alapú forráselosztás Helyi adók Regionális feladatok Körzeti szolgáltatások Területfejlesztés szervezése Államigazgatási feladatok Költségvetési szabályozás Konkurrencia rendszer Megosztott rendszer Vegyes rendszer Kiutalásos rendszer 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

A közigazgatási információrendszer egészének problémái I. Adatgyűjtések Nyilvántartások 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

A közigazgatási információrendszer egészének problémái II. Az önkormányzat belső munkafolyamatainak egyes problémái Bonyolult felelősségi rendszer Merev elkülönülés Szervezeti önállóság Szervezetek létrehozása – a folyamatszervezés helyett Ügyfajta – szakosított ügyintéző funkcionális adatáramlás – párhuzamos adatfeldolgozás Ügyrendi szabályozás merev Dinamikus működési szabályzatok hiányoznak Ellátási szolgáltatás – feltételi folyamatok Információrendszer: széttagolt, merev, késedelmesen követi a gazdasági körülmények változását 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

A közigazgatási információrendszer egészének problémái III. Az önkormányzatok és intézményeik közötti információs kapcsolatok jellemzői Intézményi tervek Intézmények gazdálkodásáról nincs operatív információ Nem szolgáltat megfelelő információt az elemzéshez Döntési információk: külön feldolgozásból nyerik Nagytömegű adatfeldolgozás - nincs idő a fejlesztésre Ellátási feladatok átcsoportosítása A szabályrendszer hiányos – önburjánzás Túlzott szakosodás – nincs komplex szemlélet Feladat végrehajtás: intézmény, szakigazgatási szerv, önkormányzati szerv Bonyolult felelősségi rendszer 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

A közigazgatási információrendszer egészének problémái IV. Önkormányzati intézmények gazdálkodásának problémái Nem elemzik a gazdálkodást Intézményen belül nincs rögzített munkamegosztás Az intézmények nem képesek az információs rendszerüket racionalizálni 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

A gazdasági hatékonyság vezérelte fejlődési spirál . A gazdasági hatékonyság vezérelte fejlődési spirál 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

© Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board Az egységes közigazgatási számítógépes információs rendszer gazdaságossága A számítógépek alkalmazásának célja Öt eltérő irányzat Pragmatikus irányzat Koncentrált adatkezelés Dekoncentrált adatkezelés Elosztott adatfeldolgozás Információszabadság 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Pragmatikus irányzat (1) Számszerűsíthető adattömeg rutinszerű feldolgozása Pénzügyi területen kezdték – ott ahol volt erőforrás Sziget alkalmazások: számítóközpontok Racionalizálás – integrált adatkezelés Közös használat Szervezetek közötti megosztás Alcsoportokba bevonás Elektronikus adatcsere – ez ma már fontosabb igény Adatmegosztás, integrált adatbázis Adminisztratív feladatokhoz – ajánlatos Vezetés, tervezés, ellenőrzés – meg kell oldani 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Koncentrált adatkezelés (2) Okok: Számítógép időkihasználása Több program is futtatható Nagy gépek vásárlása, bérlet (SZÜV) Hearle és Meason: „Egységes információs rendszer” Adatbank-gondolatra épül Adatokat egy helyre gyűjtik, elkülönített számítógépközpontra bízzák Az adatokhoz a felhasználók hozzáférnek Szabványos formátum Nincs speciális igény szerint rendezve Központi adatok (személyek, ingatlanok, vagyon adatok) 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Koncentrált adatkezelés (2.1) A közigazgatás külső adatai Természetes és jogi személyek – állam kapcsolat Ingatlan, személyi, vagyoni adatok Szervezetileg egy információs központ (központi, megyei, helyi) Javaslatuk a szervezésre, létrehozásra Ne lépésenként hozzák létre Helyi, horizontálisan integrált információs rendszert hozzanak létre – később ezt lehet átfogóvá tenni Van másik!!! Ágazatonként, felülről lefelé, horizontálisan integrálva Ez mellett közigazgatási célra – országos nyilvántartás Központi megoldás mellett: minta információs rendszer az önkormányzatnak. 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Koncentrált adatkezelés (2.2) Munkaerőpiac információs rendszerében alapnyilvántartások Népesség nyilvántartás Szervezet nyilvántartás Adóügyi nyilvántartás Munkapiaci nyilvántartások Társadalombiztosítási nyilvántartások 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Koncentrált adatkezelés (2.3) Általános forgalmi adórendszeri és a külkereskedelmi (vámügyi) információs rendszerben is alapnyilvántartások Termék nyilvántartás Vám nyilvántartás Szervezet nyilvántartás Adóügyi nyilvántartás 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Koncentrált adatkezelés (2.3) A személyi jövedelemadó, a vagyonadó, a vállalkozási nyereségadó rendszerekben egyaránt szükséges alapnyilvántartások Gépjármű nyilvántartás Út nyilvántartás Ingatlan nyilvántartás Népesség nyilvántartás Szervezet nyilvántartás Rendőrségi nyilvántartások Adóügyi nyilvántartások 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Dekoncentrált adatkezelés (3.1) Adatbank elmélet elvetése I. Operatív munka segítése Adatokat gyűjteni, tárolni, dolgozza fel, jelezze a megteendő intézkedéseket, rögzítse a megtett intézkedéseket, organikus egészet képezzen Adatbank elmélet hibája Szervezeti elkülönülés Emiatt olyan döntéseket nem lehet meghozni Helyi szintű Döntéshez szükséges megfelelő részletezettségű Döntéshez speciálisan csoportosított Naprakész Rövid idő alatt kell dönteni 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Dekoncentrált adatkezelés (3.1) Adatbank elmélet elvetése II. A „felhasználók” széles köre részére nem „hozzáférhető” Sérti az önkormányzatok érdekeit Megnehezíti a funkciók ellátását Drága a számítógép PC-k megjelenése Igény a számítógépek összekapcsolására 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Elosztott adatfeldolgozás (4) Centralizált megoldás: számítógép végállomás Nem centralizált megoldás: kis számítógépet vásároltak Nem kötegelt feldolgozás – eseményorientált feldolgozás Eseményorientált feldolgozás – time sharing, táv-adatfeldolgozás – drága, a vonalak terheltek Kisgépes hálózatok – helyi adatfeldolgozás A számítástechnika-alkalmazás fejlődése Decentralizált adatkezelés Centralizált adatkezelés Elosztott adatkezelés A sokcsatornás kézi adatfeldolgozás hátrányai Inkompatibilitás Párhuzamos adatkezelések A közigazgatási struktúrának is változnia kell Hagyományok, jogszabályok, társadalmi viszonyok, érdekek bonyolult összefüggései 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Információszabadság (5.1) Napjaink irányzata: vertikális és horizontális integráció Szervezetek egységes adatkezelésének „összekötése” Adatgyűjtés összehangolása Közös adatbázisokban való részesedés Adatok cseréje – kölcsönösségi alapon Közös adatfeldolgozó erőforrások kihasználása Jelentős politikai problémák akadályozzák Adatkezelés automatizálása Szervezeti átalakítás Gazdasági megfontolás Politikai folyamat Centralizál – decentralizált megoldások Állami monopólium 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board

Információszabadság (5.2) Gazdaságossági érdek – centralizált adatok Útlevél nyilvántartás, személyi igazolvány nyilvántartás, anyakönyvi nyilvántartás, népesség nyilvántartás, stb. Szociális nyilvántartás, egészségügyi nyilvántartás Személyi azonosító használata Személyi adatok védelme Információs önrendelkezés A közigazgatás köteles a polgár nyilatkozatának megfelelően eljárni (védelme, részbeni védelme, teljesen szabad lekérdezhetősége) Naplózás – drága Címlisták „beetető” marketing NKH – AIR – Összesítő számla adatai 2018.12.27. 15:42 © Dr. Csonka Béla György - Hungarian Testing Board