Közlekedési döntések racionalitásának modellezése avagy a cipzár-elv automatikus alkalmazásának lehetőségei a közlekedés-optimalizálásban Pitlik László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Advertisements

MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Hidak a közgazdaságtan és a gazdálkodástan között: a vállalatelméletek
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Részekre bontás tilalma
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Dr. Kovács László Főtitkár
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Monostoriné Hörcsik Renáta
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Newcomb-paradoxon Előttünk van két doboz, A és B. Ezekbe egy nagyon megbízható jövendőmondó helyezett el pénzt, amihez úgy juthatunk, ha mind a két dobozt.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A projektek jelentősége a Műegyetemen
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Hallgatói juttatási rendszer
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Perspektív térábrázolás
Robotszemmel Pitlik László, Szani Ferenc
Robotszemmel Pitlik László, Szani Ferenc
Önkormányzati adattárház
Innovatív oktatás, avagy hasonlóságelemzés a mindennapokban
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nemzetközi, nyers és modellezett vízgazdálkodási adatok komplex értékelése idősoros és regionális szempontból Pitlik Marcell (BME), Pitlik László (SZIE)
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
(Geolevel Geoinformatikai és Szolgáltató Kft.)
Játékosított keretrendszerben történő tanulás log-adatainak elemzése
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Hasonlóságelemzés a szummatív értékelésben
Az Ipar 4.0. – a tudásmenedzsment legújabb kihívásai az oktatásban avagy esettanulmány az oktatásról a „Jó” fogalmának tudományos értelmezése kapcsán.
A tacit tudás tudásmérnöki kezelésének lehetőségei a mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás keretei között (Knowledge engineering on the field.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Előadás másolata:

Közlekedési döntések racionalitásának modellezése avagy a cipzár-elv automatikus alkalmazásának lehetőségei a közlekedés-optimalizálásban Pitlik László – Pitlik László (jun) – Pitlik Mátyás – Pitlik Marcell (SZIE MY-X, ELTE TTK, ELTE IK, BME GPK) III. GAZDÁLKODÁS ÉS MENEDZSMENT TUDOMÁNYOS KONFERENCIA „VERSENYKÉPESSÉG ÉS INNOVÁCIÓ” 2018. Szeptember 27-28. – Kecskemét / Neumann János Egyetem

ELŐZMÉNYEK/PÁRHUZAMOK Ez a tanulmány egy immár 10 elemből álló sorozat speciális része, ahol egy GINOP projekt keretében azon módszertani lehetőségek kerülnek kidolgozásra, melyek a mesterséges intelligencia-alapú forgalom-/környezeti terhelés-optimalizálás kapcsán újszerű megközelítésnek számítanak: vö. 1. http://miau.gau.hu/miau/233/kvant_monitoring_v5.docx 2. http://miau.gau.hu/miau/235/kvant_simulation_v1.docx 3. http://miau.gau.hu/miau/235/kvant_geneticpotential_v1.docx 4. http://miau.gau.hu/miau/238/Manuscript_Template_2017_myx.docx 5. http://miau.gau.hu/miau/239/kvant_behavior_patterns_v1.docx 6. http://miau.gau.hu/miau/240/lampa_ki_be.docx 7. http://miau.gau.hu/miau/240/traffic_layers_1.docx 8. http://miau.gau.hu/miau/240/lampaprogramok_versenye.docx 9. http://miau.gau.hu/miau/241/traffic_szimulaciok_ertekelse.docx 10. http://miau.gau.hu/miau/241/only_one_engine.docx 11. a speciális Turing-teszt statikus döntéstámogatásáról (folyamatban)

A CIPZÁR-PROBLÉMA Racionális döntést hozott-e az önvezető jármű vagy sem, amikor egy (dinamikus helyzetben) elfordult/besorolt egy védett szakaszon közlekedő jármű elé - ennek adott pillanatig mért és értelmezett mozgása alapján anélkül, hogy a járművek egymással kommunikálni tudtak volna? Antagonizmusok: Elsőbbség-adási kényszer (a preferált forgalom védelme érdekében) vs. Aktivitási (elfordulási/besorolási) kényszer (a háttérforgalom minimális akadályozása céljából)

TARTALOMJEGYZÉK Előzmények/párhuzamok (GINOP-cikksorozat) A cipzár-probléma (antagonizmusai) Turing-teszt (klasszikus és speciális) Mottó (KNUTH, 1992) A KRESZ – nem matematika Az elsőbbség – keletkezése Hasonlóságelemzés – a megoldás Konklúziók

TURING-TESZT Klasszikus értelmezés: intelligens (döntés) az, ami az emberek szemében annak látszik Speciális Turing-teszt: intelligens (döntés) az, amit egy robot (egy önvezető jármű) is megtett volna (dinamikus és statikus döntések esetén is vizsgálva)

MOTTÓ (vö. Ipar 4.0 elvei) Tudás/tudomány csak az, ami forráskódba átírható, minden más emberi aktivitás művészet… (Knuth, 1992) Bírói, igazságügyi szakértői, rendőri, közterületfelügyelői, stb. gyakorlat várható/elvárt jövője: az elsőbbség fogalmának operacionalizálása, avagy mesterséges-intelligencia-alapú fogalomalkotás hasonlóságelemzés-láncok keretében

A KRESZ – NEM MATEMATIKA

AZ ELSŐBBSÉG KELETKEZÉSE Az elsőbbség fogalmának definíciós kísérlete csak az elsőbbség már fennálló létét feszegeti és semmit nem mond ennek keletkezéséről, a keletkezés feltételeiről, noha két, egymástól tetszőlegesen nagy távolságra lévő jármű között az elsőbbség a közeledéssel jön létre egy adott pillanattól, de előtte nem létezik az elsőbbségi viszony, különben sosem lehetne sehol elkanyarodni, s egy idő után az elsőbbség átszáll arra, aki már pozíciót vett fel (kanyarodik, besorolás végez), s innentől a másik fél kötelessége a defenzív vezetés

HASONLÓSÁGELEMZÉS: OAM-képzés

Hasonlóságelemzés + naiv-norma-képzés Norma (sárga): a becsült kockázat centruma Óvatos vezetés (zöld): kockázatminimalizáló/defenzív vezetés Aggresszív vezetés (piros): kockázatvállalás

Hasonlóságelemzés: szakaszhatár-keresés Norma (13-tól 56-ig = 37 körül) Óvatos vezetés (13-ig balról) Aggresszív vezetés (56-tól jobbra) Robotszem: a látszólag egyenletes becslési hiba-lefutás matematikai értelmezése

Konklúziók (vö. Knuth és Ipar4.0) A racionális döntés fogalma nem statikus, hanem a vezetők, járművek, utak, stb. paramétereinek változásával dinamikusan alakul (ahol a döntési helyzet lehet statikus/dinamikus). A racionalitás mértékét jelző színkód egy útvonal-tervezéssel támogatott sofőr esetén adott kanyarodási műveletet feltételezve a GPS-koordináták és az utcaszerkezet-térkép alapján a sötétzöldtől a sárgán át a mélyvörösig változóan automatikus támogatást is adhat az emberi vezetőnek, ill. az önvezető jármű maga is egy ilyen real-time helyzetértelmezési keretrendszerben várakozhat a kanyarodásra a járművek közötti kommunikáció hiányában. (Statikus döntés esetén: pl. parkolni/várakozni ott szabad, ahol egy önvezető autó is várakozott/leparkolt volna…)

Köszönjük a megtisztelő figyelmet! MY-X TEAM: miau@miau.gau.hu Részletek: http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=miau128&where[indexkod]=miau241 INNOCSEKK 156/2006