Felzárkóztatás, korrepetálás, csoportbontás Matematika órán Készítette: Bakosné Novák Andrea
Sok szó esik a tehetséggondozásról új módszerekről, kooperatív technikákról a kétszintű érettségi rendszer előnyeiről, problémáiról érdekes problémakörökről, amiket a középiskolai oktatásba is bevihetünk a problémás jelenségekről általánosságban A következő diagramok Csapodi Csaba doktori értekezéséből származnak és 2015-ös adatokat dolgoznak fel
Középszintű érettségi átlagok
Összesítve: 2015-ben 73738 tanuló közép szinten és 3468 tanuló emelt szinten érettségizett. A 77206 érettségizőből 30431 tanuló legfeljebb elégséges eredményt ért el. 39,4%
A középszintű vizsgaeredmények alakulása 2013-2017-ig 2013. – 2014. – 2015. – 2016. – 2017.
A gimnáziumi és szakgimnáziumi eredmények alakulása 2015. – 2016 30%-ról 20%-ra csökkent a kettesnél nem jobb Szakgimnázium 60%-ról 50%-ra csökkent a kettesnél nem jobb
Differenciálás Tananyag tartalomra vonatkozóan- vizsgakövetelmény Tanítási módszerekre, eszközökre vonatkozóan- ??? Csoporton belül- 45 perc Szintek szerinti csoportbontásban- ??? Korrepetálások, szakkörök- 26++ Egyéni fejlesztések- gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus Versenyfelkészítés, versenyeztetés - 26++
Csoportbontás Szükséges, de hogyan? Figyelembe kell venni: Véletlenszerűen? Szintenkénti bontásban? Nyelv szerint?, Tagozat szerint? Figyelembe kell venni: Tanári , tantermi kapacitás, Tantárgyfelosztás, osztályfőnök Órarendi problémák, Más tantárgyak szempontjai
Felzárkóztatás Tanórán Szintek szerinti csoportbontásban Korrepetáláson Egyéni fejlesztésekkel (fejlesztő pedagógus, nevelési tanácsadó?) Csoporttárs segítségével
Így működik a Kempelenben 5.o. csoportbontás véletlenszerű 6-8. o. a csoportbontás gyakran módosul 9.o (de legkésőbb 10.o.) tudásszint szerinti bontás 11. o. ez módosul a fakultáció választás következtében 9. osztálytól: Évfolyamonként 4 tanár (két párhuzamos osztály) Az órák évfolyamonként egy időben
Előnyök Tudásszintnek, igénynek megfelelő oktatás (módszer és tananyag differenciálás) a tanórán!!! Nagyon jó, hatékony! Kisérettségire készítés könnyebb Helyettesítés egyszerűbb A diákok megismerik a párhuzamos osztály tanulóit (11. osztályban a fakultációk kapcsán már természetes, hogy keverve vannak az osztályok tanulói) Csoporton belül azonos problémák, azonos érdekeltség, könnyebb motiválni Van mód indokolt esetben a csoportváltásra
Hátrányok, nehézségek Osztályfőnöki munka? Tanárváltás „átvészelése”, új ember, új módszer, követelmény Gyakran változik a csoportok összeállítása Átjárhatóság a csoportok között??? Beskatulyázás??? A tanár beskatulyázása??? Ugyanazt „érik” a jegyek? Van, ahol könnyebb ötöst szerezni?
Milyen jelek utalnak problémára? Nem néz fel, nyakát behúzza „Én ezt nem tudom” Nem ír semmit a dolgozatfeladatokhoz Nem mer kérdezni Nagyon apró betűs, halvány írás „Rajzolja” a füzetét Üveges tekintettel másol a tábláról, „rendes diák” A kérdésre mindig visszakérdez stb.
Mikor, miért veszett el a gyerek? Tanulási nehézségek Viselkedési, magatartási problémák Teljesíthetetlennek tűnő elvárások Hallja, de nem érti, nem egy nyelvet beszélünk Egyszer lemaradt és a hiányosság csak halmozódik Sok negatív tapasztalat, kudarc Csukott fülek, teljes feladás, bizalom elvesztése Minden egyszeri és végleges, nincs mód javításra „Butának” érzi magát társai és tanárai előtt, szégyelli Érdektelen (nem itt akar lenni)
Mitől félnek legjobban? Szöveges feladatok!!! Geometria feladatok Kombinatorika feladatok Különböző területek összekapcsolása Ábra készítése, grafikon (diszgráfia)
Néhány ötlet Adjunk ötöst!!!!! Használjunk a gyerekekhez közelebb álló nyelvet, vagy hagyjuk, hogy egymásnak elmagyarázzák a feladatokat Előbb a módszer, a gyakorlat, aztán a tapasztaltak összegzéséből az elmélet, bizonyítás Tegyük konkrétabbá a feladatot (vegyen fel adatokat és próbálkozzon azokkal!) Írja le a feladathoz kapcsolódó minden gondolatát
Néhány ötlet folyt. Nem baj, ha hibázik, adjunk részpontszámot! Készítsük az ábrát, grafikont a táblánál, példát adva arra, hogyan lehet a lényeget pontosan szemléltetni Húzzuk alá a szövegben a lényeges információt Örüljünk a kérdéseknek!!! Inkább kevesebbet, egyszerűbbet, de mélyebben megértve, mint sokat, bonyolultat, de lényegében semmit Nem kell mindenkinek mindent tudni!
Jó lenne Több fórum a problémák megbeszélésére Módszertani „ötlettár”, „jó gyakorlatok” gyűjtése Fejlesztő, felzárkóztató munka órarendbe építése Csoportbontás megvalósítása mindenhol A tanárjelöltek a gyakorlatokon megismerkedhetnének a felzárkóztató munkával is Szakon belül szakosodás a feladatokban ?! (Nem hálás feladat és nem sikertörténet!)
Végül egy példa FOGYASZTÓ Egy nyelvet beszélünk?