Kun Gabriella, referens AM, Környezetmegőrzési Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Levegőtisztaság-védelem várható változásai 2015 Bibók Zsuzsanna MAVESZ Október 15.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Az Európai Unió Belső Piaca Egységes belső piac Vámeljárások, vámszabályozás EU és a Magyar piacvédelem.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A közepes tüzelőberendezések légszennyező anyag kibocsátásának hazai és európai uniós szabályozása Kun Gabriella, referens AM, Környezetmegőrzési Főosztály MaTáSzSz Szakmai Workshop Budaörs, 2018. október 2.

Előzmények – nagy ipari kibocsátók szabályozása – integrált környezetvédelmi engedélyezés 2010/75/EU irányelv az ipari kibocsátásokról (a környezetszennyezés integrált megelőzése és csökkentése) 50 MWth feletti tüzelőberendezések, hulladékégetők, VOC technológiák – kibocsátási határértékek BAT következtetések – kibocsátási szintek (BAT-AEL) – legkésőbb a kihirdetést követő 4 éven belül A BIZOTTSÁG (EU) 2017/1442 VÉGREHAJTÁSI HATÁROZATA (2017. július 31.) a 2010/75/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti elérhető legjobb technikákkal (BAT) kapcsolatos következtetéseknek a nagy tüzelőberendezések tekintetében történő meghatározásáról (kihirdetés 2017.08.17., kötelező alkalmazás: 2021.08.18-tól)

Előzmények – egyedi fűtőberendezések termék oldali szabályozása 2009/125/EK irányelv az energiával kapcsolatos termékek környezetbarát tervezésére vonatkozó követelmények megállapítási kereteinek létrehozásáról 65/2011. (IV. 15.) Korm. rendelet az energiával kapcsolatos termékek környezetbarát tervezési kötelezettségeinek előírásáról, valamint forgalomba hozatalának és megfelelőség-értékelésének általános feltételeiről 193/2011. (IX. 22.) Korm. rendelet az energiával kapcsolatos termékek energia- és egyéb erőforrás-fogyasztásának címkézéssel és előírt termékismertetővel történő megadásáról 813/2013/EU bizottsági rendelet - helyiségfűtő berendezések és a kombinált fűtőberendezések környezettudatos tervezésére vonatkozó követelmények 2015/1188 EU bizottsági rendelet - egyedi helyiségfűtő berendezések környezettudatos tervezésére vonatkozó követelmények 2015/1189 EU bizottsági rendelet - szilárd tüzelésű kazánok környezettudatos tervezésére vonatkozó követelmények

Az új hazai jogszabály készítésének indokai 2015/2193 EU irányelv (Medium Combustion Plant: MCP irányelv) a közepes tüzelőberendezésekből származó egyes szennyező anyagok levegőbe történő kibocsátásának korlátozásáról 1-50 MW közötti tüzelőberendezések hatályba lépés: 2015. december 18. átültetési határidő: 2017. december 19. Korábbi hazai szabályozás felülvizsgálata 23/2001. (XI. 13.) KöM rendelet a 140 kWth és az ennél nagyobb,de 50 MWth-nál kisebb névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezések légszennyező anyagainak technológiai kibocsátási határértékeiről 7/1999. (VII. 21.) KöM rendelet a 140 kWth és az ennél nagyobb, de 50 MWth-nál kisebb bemenő hőteljesítményű, helyhez kötött gázturbinák légszennyező anyagainak technológiai kibocsátási határértékeiről 32/1993. (XII. 23.) KTM rendelet a helyhez kötött földgázüzemű gázmotorok technológiai kibocsátási határértékeiről Új, egységes szerkezetű miniszteri rendelet 53/2017.(X.18.) FM rendelet

Az új hazai jogszabály készítésének alapelvei Szerkezet: 110/2013.(XII.4.) VM rendelethez hasonló legyen 1-50 MW közötti berendezésekre - MCP irányelv előírásainak átvétele, kivéve, ahol a jelenleg hatályos szabályozás szigorúbb, mint az irányelv Alaptörvény P) cikk (1) bekezdésének való megfelelési kötelezettség alapján egyetlen korábban meghatározott kibocsátási határértéket sem növelhető. 1 MW alatti berendezésekre meglévő berendezések: jelenleg hatályos előírások megtartása új berendezések: szigorúbb előírások bevezetése (~ MCP 1-5 MW) Kategorizálás: I. és II. kategóriájú tüzelőberendezés (meglévő/új berendezés - üzembe helyezés 2018. december 20-ig vagy utána) teljesítmény alapján 140 kW-1 MW, 1-5 MW, 5-50 MW tüzelőberendezés típus alapján: kazánok, motorok és gázturbinák tüzelőanyag típus alapján: szilárd biomassza, egyéb szilárd tüzelőanyag, tüzelőolaj, egyéb folyékony tüzelőanyag, földgáz, egyéb gáz (biogáz, kohógáz, kamragáz)

Az 53/2017.(X.18.) FM rendelet hatálya – összesítési szabály Hatály: 140 kWth és annál nagyobb, de 50 MWth-nál kisebb teljes névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezés ….. Összesítési szabály A legalább kettő különálló tüzelőberendezés - füstgázainak közös közös kéményen keresztül történő kibocsátása esetén, vagy - füstgázai közös kéményen keresztül kiengedhetők a területi környezetvédelmi hatóság engedélyében foglaltak szerint (műszaki és gazdasági tényezők figyelembevételével), a tüzelőberendezéseket egy tüzelőberendezésnek kell tekinteni, és névleges bemenő hőteljesítményeiket a teljes névleges bemenő hőteljesítmény kiszámításához össze kell adni. - az egyedi tüzelőberendezés névleges bemenő hőteljesítménye lehet 140 kW alatti (pl. P1 kémény= 90 kW+90 kW) - teljes névleges bemenő hőteljesítmény lehet 50 MWth feletti (pl. P2 kémény=20 MW + 20 MW + 15* MW) *110/2013.(XII.4.) VM rendelet 5.§ (3) bekezdés „ …tüzelőberendezések teljes névleges bemenő hőteljesítményének kiszámításához a 15 MWth-nál kisebb névleges bemenő hőteljesítménnyel rendelkező tüzelőberendezéseket nem kell figyelembe venni.”

Összesítés a kibocsátási határértékek alkalmazása során 4.§ (15) Amennyiben a 3. § (1) és (2) bekezdések alapján egy tüzelőberendezésnek tekintett tüzelőberendezés teljes névleges bemenő hőteljesítményének számítása során valamennyi egyedi tüzelőberendezés névleges bemenő hőteljesítménye 1 MWth-nál kisebb, akkor a kibocsátási határértéket a névleges bemenő hőteljesítmény figyelembevételével kell meghatározni. (16) Amennyiben a 3. § (1) és (2) bekezdések alapján egy tüzelőberendezésnek tekintett tüzelőberendezés teljes névleges bemenő hőteljesítményének számítása során legalább egy egyedi tüzelőberendezés névleges bemenő hőteljesítménye eléri, vagy meghaladja az 1 MWth-ot, akkor a kibocsátási határértéket a teljes névleges bemenő hőteljesítmény figyelembevételével kell meghatározni.

Az 53/2017.(X.18.) FM rendelet hatálya 1.§ (2) E rendelet hatálya nem terjed ki: 110/2013.(XII.4.) VM rendelet hatálya alá tartozó nagy tüzelőberendezésekre 29/2014.(XI.28.) FM rendelet szerinti hulladékégető művekre és hulladék-együttégető művekre … a gáznemű égéstermékeket a gyártási folyamatokban közvetlenül felhasználó, hevítésre, szárításra, vagy tárgyak, anyagok bármely más kezelésére használó tüzelőberendezésekre; azokra a tüzelőberendezésekre, amelyekben gáznemű égéstermékeket közvetlen fűtésére használják a munkahelyi feltételek javítása érdekében, belső terek fűtése céljából; önálló tüzelőberendezésként nem üzemeltetett, az ipari folyamatok során keletkező füstgázok égetés útján történő tisztítására tervezett utóégető berendezésekre; …. krematóriumokra; az energiatermelés céljából önállóan vagy más tüzelőanyagokkal együtt finomítói tüzelőanyagot égető ásványolaj- és gázfinomítói tüzelőberendezésekre; (BAT Következtetés 2014/738/EU) a papírrostot gyártó létesítmények hőhasznosító kazánjaira (BAT Következtetés 2014/687/EU) a tüzeléstechnikai eljárások továbbfejlesztése céljából kutatásra, fejlesztésre, tesztelésre használt berendezésekre és azok üzemeltetésére.

Alkalmazás kezdő időpontja Alkalmazás végső időpontja Kibocsátási határértékek alkalmazása Melléklet Kire vonatkozik Alkalmazás kezdő időpontja Alkalmazás végső időpontja 1. melléklet 1 MW-nál kisebb meglévő 2017.12.19.   1-5 MW meglévő 2029.12.31. 5-50 MW meglévő 2024.12.31. 1-5 MW meglévő, 500 üzemóra/év (biomassza, por max: 200 mg/m3) NYILATKOZAT!!! 2030.01.01. 5-50 MW meglévő, 500 üzemóra/év 2025.01.01. 5-50 MW meglévő távhős (Szilárd és folyékony tüzelés SO2:1100 mg/m3, por: 150 mg/m3) 5-50 MW meglévő, gázkompresszor áll. motor és gázturbina, NOx 140 kW-50 MW új, 500 üzemóra/év szilárd tüzelés, por:100 mg/m3 NYILATKOZAT!!! 2018.12.20. 2. melléklet 3. melléklet 5-50 meglévő biomassza tüzelésű por max: 150 mg/m3 4. melléklet 1 MW-nál kisebb új 2018.12.21. 5. melléklet 1-50 MW új

Kibocsátási határértékek – vonatkoztatási oxigéntartalom változása 1. melléklet szerinti határértékek megfeleltethetők a korábbi szabályozásban lévő értékeknek, de egyes tüzelőanyag fajták esetében változott a vonatkoztatási O2 tartalom kazánok- szilárd tüzelőanyagok 6 tf% (korában 7 tf%, szilárd biomassza 11 tf%) kazánok - folyékony vagy gázhalmazállapotú tüzelőanyagok 3 tf% (nincs változás, kivétel biogáz, korábban 11 tf%) gázturbinák 15 tf% (nincs változás) motorok 15 tf% (korábban 5 tf%) Meglévő engedélyeket nem kell hivatalból módosítani a vonatkoztatási O2 tartalom változása miatt. 12.§ (4) A tüzelőberendezés működtetésének levegővédelmi követelményeit megállapító engedély soron következő felülvizsgálatáig vagy módosításáig az 1. mellékletben szereplő kibocsátási határértékek a) a szilárd tüzelőanyaggal - biomassza kivételével - üzemeltetett tüzelőberendezések esetében 7 tf%, b) biomasszával vagy biogázzal üzemeltetett tüzelőberendezések - kivéve motorok és gázturbinák - esetében 11 tf%, és c) motorok esetében 5 tf% vonatkoztatási oxigéntartalomra átszámolt értékei alkalmazandók az engedélyben.

Kibocsátási határértékek – 1. melléklet - kazánok Szilárd biomassza Egyéb szilárd tüzelőanyag (szén)   Kibocsátási határérték (mg/m3) 11 tf% O2 6 tf%O2 Szilárd anyag 150 225 CO 1000* 1500 NOx 650 fluid kazán: 200 975 fluid kazán: 300 SO2 1000 Elégetlen szerves vegyületek 50 75   Kibocsátási határérték (mg/m3) 7 tf% O2 6 tf%O2 Szilárd anyag 150 160 CO 250 300 NOx 650 hazai lignit: 300 fluid kazán: 200 700 lignit: 320 fluid kazán: 210 SO2 2000 barnaszén: 3000 import szén: 400 2100 barnaszén: 3200 EU-n kívüli szén: 420 *1 MW feletti berendezéseknél 250 mg/m3, 6 tf%-on 375 mg/m3 Biogáz   Kibocsátási határérték (mg/m3) 11 tf% O2 3 tf% O2 Szilárd anyag 5 9 CO 100 180 NOx 350 630 SO2 35 65

Kibocsátási határérték (mg/m3) Kibocsátási határérték (mg/m3) Kibocsátási határértékek – 1. melléklet – motorok Gázmotorok Benzin- és dízelmotor   Kibocsátási határérték (mg/m3) 5 tf% O2 15 tf% O2 CO 650 biogáz: 700 245 biogáz: 260 NOx négyütemű: 500 kétütemű: 800 biogáz: 600 négyütemű: 190 kétütemű: 300 biogáz: 225 TOC 150 55   Kibocsátási határérték (mg/m3) 5 tf% O2 15 tf%O2 Szilárd anyag dízelmotor: 130 dízelmotor: 50 CO 650 245 NOx négyütemű: 500 kétütemű: 800 dízelmotor: 4000 négyütemű 190 kétütemű: 300 dízelmotor: 1500 „ 4.§ (13) Az 1 MWth-nál kisebb névleges bemenő hőteljesítményű helyhez kötött motorok esetében a kibocsátási határértékeket nem kell alkalmazni a) azon tüzelőberendezésekre, amelyek tüzelőanyag-felhasználása 50 kg/h alatt van, és b) a szükségáramforrást hajtó, helyhez kötött motorokra, amelyek 50 h/év-nél rövidebb ideig üzemelnek.

Kibocsátási határértékek – 4. melléklet 1 MWth alatti új (II. kategóriájú) kazánok, 2018. december 21-től Szilárd biomassza Egyéb szilárd tüzelőanyagok Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Gázhalmaz-állapotú tüzelőanyagok SO2 200 1100 350 35 NOx 650 450 250 Szilárd anyag 100 50 5 CO 1500 300 175 TOC 75 - SO2 kibocsátási határérték - nem kell alkalmazni kizárólag fa- és fahulladék biomasszával üzemelő berendezésekre, szalma 300 mg/Nm3. - EU-n kívüli országból származó szén 420 mg/m3 - kamragáz 400 mg/Nm3, kohógáz 200 mg/Nm3, biogáz: 65 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték lignit tüzelés esetében 320 mg/m3, fluid tüzelésű kazán esetében 210 mg/m3, biomasszás fluid 300 mg/m3. szilárdanyag-kibocsátási határérték biogáz 9 mg/m3

Kibocsátási határértékek – 4. melléklet 1 MWth alatti új (II. kategóriájú) motorok és gázturbinák, 2018. december 21-től Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmazállapotú tüzelőanyagok   SO2 Motorok - 120 15 Gázturbinák 115 NOx 250 190 200 150 Szilárd anyag Motorok és gázturbinák 20 Korom 4 CO 245 100 TOC Gázmotorok 55 SO2 kibocsátási határérték kamragáz 130 mg/Nm3, kohógáz 65 mg/Nm3, biogáz: 60 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték - 1850 mg/Nm3 2006.05.18. előtt gyártott dízelmotor, kettős üzemű motor folyékony üzemmód - kettős üzemű motor, gáz üzemmód 380 mg/Nm3

Kibocsátási határértékek – 5. melléklet 1MWth-ot meghaladó új (II. kategóriájú) kazánok, 2018. december 21-től Szilárd biomassza Egyéb szilárd tüzelő-anyagok Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmaz- állapotú tüzelőanyagok SO2 200 400 350 35 NOx 300 100 Szilárd anyag 20 5 CO 1500 175 TOC 75 SO2 kibocsátási határérték - nem kell alkalmazni kizárólag fa- és fahulladék biomasszával üzemelő berendezésekre, szalma 300 mg/Nm3. - kamragáz 400 mg/Nm3, kohógáz 200 mg/Nm3, biogáz: 65 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték - 1-5 MWth lignit tüzelés 320 mg/m3, egyéb szilárd tüzelőanyag 500 mg/m3 - fluid tüzelésű kazán 210 mg/m3, szilárdanyag-kibocsátási határérték 1-5 MWth szilárd tüzelőanyag, tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyag 50 mg/Nm3 5-20 MWth, szilárd tüzelőanyag 30 mg/Nm3 - biogáz 9 mg/m3

Kibocsátási határértékek – 5. melléklet 1 MWth-ot meghaladó új (II. kategóriájú) motorok és gázturbinák, 2018. december 21-től Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmazállapotú tüzelőanyagok   SO2 Motorok - 120 15 Gázturbinák 115 NOx 190 95 75 50 Szilárd anyag Motorok és gázturbinák 10 Korom 4 CO 245 100 TOC Gázmotorok 55 SO2 kibocsátási határérték biogáz: 40 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték - dízelmotor 20 MW alatt 1300 mg/Nm3, 20 MW felett 1850 mg/Nm3, 1200/perc fordulatszám felett 750 mg/Nm3 - kettős üzemű motor folyékony üzemmód, 20 MW alatt 225 mg/m3 - kettős üzemű motor, gáz üzemmód 190 mg/Nm3 szilárdanyag-kibocsátási határérték -1-5 MWth , 20 mg/m3

Kibocsátási határértékek – 3. melléklet 5 MWth-ot meghaladó meglévő ( I. kategóriájú) kazánok, 2025. január 1-től Szilárd biomassza Egyéb szilárd tüzelőanyagok Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmazállapotú tüzelőanyagok SO2 200 (1500) 400 (2100) 350 (1000) 350 (1700) 35 NOx 650 (975) 650 (700) 200 (450) 450 200 (350) 250 (350) Szilárd anyag 30 (225) 30 (160) 30 (50) 30 (80) 5 CO 1500 300 175 100 TOC 75 - ( ) 1. melléklet szerinti értékek SO2 kibocsátási határérték - nem kell alkalmazni kizárólag fa- és fahulladék biomasszával üzemelő berendezésekre, szalma 300 mg/Nm3. - 5-20 MWth, EU-n kívüli országból származó szén 420 mg/m3, egyéb szilárd tüzelőanyaggal 1100 mg/Nm3. - 5-20 MWth, fűtőolaj 2030. január 1-jéig 850 mg/Nm3. - kamragáz 400 mg/Nm3, kohógáz 200 mg/Nm3, biogáz: 65 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték lignit tüzelés esetében 320 mg/m3, fluid tüzelésű kazán esetében 210 mg/m3, biomasszás fluid 300 mg/m3. szilárdanyag-kibocsátási határérték - 5-20 MWth, szilárd tüzelőanyag 50 mg/Nm3 - biogáz 9 mg/m3

Kibocsátási határértékek – 3. melléklet 5 MWth-ot meghaladó meglévő (I. kategóriájú) motorok és gázturbinák, 2025. január 1-től Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmazállapotú tüzelőanyagok   SO2 Motorok - 120 15 Gázturbinák 115 NOx 190 200 150 Szilárd anyag Motorok és gázturbinák 10 Korom 4 CO 245 100 TOC Gázmotorok 55 SO2 kibocsátási határérték kamragáz 130 mg/Nm3, kohógáz 65 mg/Nm3, biogáz: 60 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték - 1850 mg/Nm3 2006.05.18. előtt gyártott dízelmotor, kettős üzemű motor folyékony üzemmód - 5-20 MWth kétütemű motor, tüzelőolajtól eltérő 225 mg/Nm3 - kettős üzemű motor, gáz üzemmód 380 mg/Nm3 szilárdanyag-kibocsátási határérték -5-20 MWth , 20 mg/m3

1-5 MW közötti meglévő ( I. kategóriájú) kazánok, 2030. január 1-től Kibocsátási határértékek – 2. melléklet 1-5 MW közötti meglévő ( I. kategóriájú) kazánok, 2030. január 1-től Szilárd biomassza Egyéb szilárd tüzelőanyagok Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Gázhalmazállapotú tüzelőanyagok SO2 200 (1500) 1100 (2100) 350 (1000) 350 (1700) 35 NOx 650 (975) 650 (700) 200 (450) 450 250 (350) Szilárd anyag 50 (225) 50 (160) 50 50 (80) 5 CO 1500 300 175 100 TOC 75 - ( ) 1. melléklet szerinti értékek SO2 kibocsátási határérték - nem kell alkalmazni kizárólag fa- és fahulladék biomasszával üzemelő berendezésekre, szalma 300 mg/Nm3. - EU-n kívüli országból származó szén 420 mg/m3 - kamragáz 400 mg/Nm3, kohógáz 200 mg/Nm3, biogáz: 65 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték lignit tüzelés esetében 320 mg/m3, fluid tüzelésű kazán esetében 210 mg/m3, biomasszás fluid 300 mg/m3. szilárdanyag-kibocsátási határérték biogáz 9 mg/m3

Kibocsátási határértékek – 2. melléklet 1-5 MWth közötti meglévő ( I. kategóriájú) motorok és gázturbinák, 2030. január 1-től Tüzelőolaj Tüzelőolajtól eltérő folyékony tüzelőanyagok Földgáz A földgáztól eltérő gázhalmazállapotú tüzelőanyagok   SO2 Motorok - 120 15 Gázturbinák 115 NOx 250 190 200 150 Szilárd anyag Motorok és gázturbinák 20 Korom 4 CO 245 100 TOC Gázmotorok 55 SO2 kibocsátási határérték kamragáz 130 mg/Nm3, kohógáz 65 mg/Nm3, biogáz: 60 mg/Nm3 NOx-kibocsátási határérték - 1850 mg/Nm3 2006.05.18. előtt gyártott dízelmotor, kettős üzemű motor folyékony üzemmód - kettős üzemű motor, gáz üzemmód 380 mg/Nm3

Mérési kötelezettség Időszakos mérés: - adott tüzelőberendezésre határértékkel rendelkező szennyezőanyagok; - egyéb légszennyező anyagok (tüzelőanyag függvényében, környezetvédelmi hatóság mérlegelési jogkör); - hőmérséklet, nyomás, és sebesség; - oxigén- és nedvességtartalom. Mérés gyakorisága: < 1 MWth ötévente legalább egyszer 1 MWth - 15 MWth háromévente legalább egyszer Átmeneti rendelkezés: 1-5 MW 2030-tól, 5-15 MW 2025-től, addig 5 évente legalább egyszer > 15 MWth évente legalább egyszer gázüzemű motorok évente legalább egyszer < 500 óra/év eltelt üzemóra alapú mérési lehetőség, de legalább 5 évente Folyamatos mérés előírható Mérés alóli felmentési lehetőség: - kén-dioxid, szilárd anyag kizárólag földgázzal üzemelő tüzelőberendezéseknél - többféle tüzelőanyagot használó tüzelőberendezések esetében, azon tüzelőanyagra vonatkozóan, amellyel éves szinten igazoltan kevesebb, mint 50 órát üzemelt a tüzelőberendezés, az üzemeltető kérésére - legfeljebb öt évre

110/2013. (XII. 4. ) VM rendeletből („nagytüzelős rendelet” Ntr 110/2013. (XII.4.) VM rendeletből („nagytüzelős rendelet” Ntr.) átvett szabályozási elemek Vegyes tüzelés, együttműködő berendezések (5.§) Számítási szabályok Ntr. 3-5. mellékletek alapján Rendkívüli eltérés (6. §) Üzemeltető kérelmére, hatóság engedélyezi (nem automatikus mentesség) - Alacsony kéntartalmú folyékony tüzelőanyag ellátási zavar esetén (SO2, max. 6 hónapra) - Gázellátási zavar vagy válsághelyzet esetén (max. 10 nap) Nem megfelelő működés (9. §) Tüzelőberendezés vagy kibocsátás-csökkentő berendezés meghibásodása A kibocsátásmérések eredményeinek értékelése (10. §)  időszakos kibocsátásmérések: órás középértékek, vagy mérési időszakra vonatkozó középérték folyamatos kibocsátásmérés eredményeinek értékelése (Ntr. 8. melléklet)

Levegőtisztaság-védelmi adatok nyilvánossága A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. Rendelet módosítása „32.§ (3) A tüzelőberendezések LAL nyilvántartásban szereplő adatainak, valamint az LM nyilvántartásban szereplő összes telephely levegőterhelési adatainak interneten keresztül történő elérhetőségét az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer publikus felülete biztosítja.” (hatályba lépés 2017. december 19.) OKIR publikus felületre (web.okir.hu) kerülnek a közepes tüzelőberendezésekből származó egyes szennyező anyagok levegőbe történő kibocsátásának korlátozásáról szóló 2015/2193 irányelv alapján a következő adatok: 1. tüzelőberendezés névleges bemenő hőteljesítménye (MW); 2. tüzelőberendezés típusa (dízelmotor, gázturbina, kettős üzemű motor, más motor vagy más tüzelőberendezés); 3. felhasznált tüzelőanyagok típusa és aránya a tüzelőanyag-kategóriák szerint; 4. tüzelőberendezés üzembe helyezésének időpontja; 5. gazdasági tevékenységi terület, amelyhez a tüzelőberendezést vagy az azt alkalmazó létesítményt sorolják (NACE-kód); 6. tüzelőberendezés éves üzemóráinak várható száma és az átlagos terhelés; 7. 500 üzemóra/év mentesítés alkalmazása esetén az üzemeltető által aláírt nyilatkozat arról, hogy a közepes tüzelőberendezést legfeljebb az ezen bekezdésekben meghatározott számú üzemórán át üzemelteti; 8. üzemeltető neve és hivatalos székhelye, tüzelőberendezés esetében a cím, ahol a berendezés található.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! gabriella.kun@am.gov.hu 24