6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Az iskolai szociálismunka
Civil szerepek és civil szereplők
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékelés a pedagógiában
A személyiség.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Szerepek.
Szabályjátékok.
A játék A játékosság.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Jogviszony és jogi felelősség
CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOK Tapasztalatok Javaslatok Ajánlott dokumentum.
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
A család szerepe, jellemzői
A SZOCIALIZÁCIÓ.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Társas kapcsolatok iskoláskorban
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Személyközi kapcsolatok és típusai (általános szintek)
Tanári szerep, hatalom és tekintély problémái
A társas kölcsönhatás és a szociális befolyásolás elmélete
Szerepek, elvárások, elégedettség
A deviancia értelmezési kerete
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HÁZASSÁG – CSALÁD - ÉLET Mégis élni akar Európa?
Speciális gyermekvédelem
Társadalmi szerkezet Munkamegosztás. Társadalmi pozíciók  Az a hely amelyet egy egyén egy adott társadalomszerkezetben egy adott időben elfoglal.  Munkamegosztás.
A munkahelyi diszkrimináció
Neveléslélektan Debrecen
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Szociálpszichológia-3 Szociális szerepek; elhárító mechanizmusok.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
A játék A játékosság.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A társas kölcsönhatás és a szociális befolyásolás elmélete
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
Előadás másolata:

6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában

Szerep eredete, szerep fogalma Linton (1971): pozíció vagy státusz: az a hely, amit adott egyén, adott időben egy adott szociális struktúra keretén belül elfoglal szerep: a pozíció betöltéséhez szükséges viselkedési technika mindig feltételezzük a másik jelenlétét

előreláthatóvá teszi az érintkezéseket időbeli változás A szerep funkciói leegyszerűsíti a társadalmi együttélést előreláthatóvá teszi az érintkezéseket időbeli változás szerepviselkedés rendszerjellegű

A szerep, mint interakciós forma G. H. Mead: role play és role game (fejlődéslélektan) Role play (szerepjáték): komplementer diádikus szerepkapcsolatokat játszik le mindig konkrét orvos, postás viselkedését reprodukálja 2. Role game (szabályjáték): úgy azonosul szerepével, hogy egyben elsajátítja a játékhoz szükséges konvenciók, szabályok összességét megtapasztalja a szabályok önkényességét a csalás révén

Szereptípusok Strukturalista, funkcionalista megközelítés Veleszületett típusok: nemek, kasztok Szerzett szerepek: egyéni aktivitás függvényében alakul ki 2. Szerepek átfogósága szerint Pervazív szerepek: nemi szerep Rokonsági, családi szerep Foglalkozási szerep Szituációs szerep

Szerepelvárások Dahrendorf (1958):a szerepelvárásokat a következmények súlyossága szempontjából osztályozta kann-elvárások: csekély szankcióval járó következmények, illem és jómodor szabályai soll-elvárások: közösségi szankció, kiközösítés, kerülés muss-elvárások: társadalmi szankció, büntetőjog

Gross és mtsai: szerepküldés: az adott interakcióban részt vevők kommunikatív eszközökkel küldik egymásnak a szerepigényeket szerepnyomás: szankcionálják a kihágást

Szerepkészlet és szerepkomplexum szerepkészlet: egy státuszhoz tartozó szerepnek több vonatkozása is lehet (pl.: a tanár ha diákkal beszél, ha az igazgatóval, ha a szülőkkel stb) szerepkomplexum: az egyén által betöltött különböző státusok szerepkészletei összességükben (pl.. Férfi – apa, társ, tanár, barát) a szerepkomplexum zsugorodása a társadalomból való kihullás jele - vagy tudatos visszahúzódás

Goffman (1989) szerepelmélete Szerep: az a tevékenység, melyet bizonyos helyzetű ember akkor végezne, ha kizárólag a helyzetéből adódó normatív követelmények alapján kellene cselekednie. Szerepalakítás/Szerepmegvalósítás: vmely egyén tényleges viselkedése, mikor helyzetének megfelelően cselekszik. Szerepháló: az egyén számára lényeges közönség, akivel kapcsolatba kerül a szerep megvalósítása közben Szerep szektorok vagy alszerepek

Goffman járulékos szerepfogalmai szerep rendszeres alakítása – szerep rendszeres alakítója szerepfunkció:eufunkció = támogató, diszfunkció = romboló erőfeszítések elkötelezettség: ha a pozíciókhoz kapcsolódó intézményes megegyezések arra kényszeríti, hogy bizonyos módon cselekedjék

eltérő szerepfelfogások szereptávolítás: hangsúlyos eltérés az egyén és vélt szerepe között. Az egyén valójában nem a szerepet tagadja, hanem azt a virtuális ént, amelyet a szerep mindenki számára tartalmaz, aki csak elfogadja.

Szereptávolítás módjai: Megpróbálja elkerülni, hogy hasson rá a helyzet (pl. a felnőtt, aki azért lovagol a körhintán, hogy vigyázzon gyermekére, erőfeszítéseket tesz, hogy érzelem nélküli és aggodalmas maradjon) A helyzethez igazodva egyfajta gyermeki ént vetít ki, amely kielégíti a helyzeti követelményeket, ekkor azonban egy kis gesztus révén eltávolodik ettől a kivetített éntől, jelezve, hogy túl messzire ment a viccelődésben. Védekező funkciója van

Státusz-inkongruencia Szerepkonfliktus Szerepkonfliktusok Nem megfelelő szerepilleszkedés Szerepen belüli ellentétes elvárások Szerepek közötti Szerep-én Státusz-inkongruencia

Szerepkonfliktusok feloldása Gross és mtsai (1973): Morális igazodás Kibúvókeresés Morális kibúvókeresés Instrumentális cselekvések Szerepek elkülönítése Szerep összeolvasztás Elmenekülés a helyzetből

5. Figyelemváltás 6. Átértékelés 7. Nyugtatók és serkentők