Beruházások az emberi tőkébe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Makroökonómia gyakorlat
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
A szabadidő fogalma.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Beruházások elemzése Beruházás: tárgyi eszközök létesítésre, a tárgyi eszköz állomány bővítésére irányuló műszaki – gazdasági tevékenység. Jellemzői: Nagy.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
Humán erőforrások értékelése. Miért fontos a „humán tőke” vizsgálata? –Gazdasági növekedés hiányzó tényezője Munka, tőke,föld –Hagyományosan a tőkeállományt.
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Közgazdasági elméletek története 3. Előadás július 12. Ricardo.
Az infláció és az inflációs folyamatok
Neoklasszikus szintézis
Elmélettörténet A neokeynesiánus válasz. Tobin álláspontja A neokeynesiánusok a monetarista kritika több elemét beépítették Tobin: a megnövekedett pénzmennyiség.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
3. előadás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Makroökonómia II. ea. Munkakereslet és munkakínálat. Munkapiac a neoklasszikus modellben. Neoklasszikus árupiac.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
A tananyag a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központja és a Polányi Károly Alapítvány támogatásával készült Beruházási projektek értékelése Gazdasági.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A piac és a piacgazdaság
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Dolgozói mobilitás.
Csoportkülönbségek a munkaerőpiacon
Munkagazdaságtani feladatok
Készítette: Farkasné Veres Edina
Félig állandó munkaerőköltségek
Dolgozói mobilitás.
A munkaerőpiac áttekintése
Bérmeghatározás a vállalaton belül
Félig állandó munkaerőköltségek
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Emberpiac a Moszkva téren
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Kereseti egyenlőtlenségek
Munkagazdaságtani feladatok
Félig állandó munkaerőköltségek
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Dolgozói mobilitás.
Munkagazdaságtani feladatok 1
Előadás másolata:

Beruházások az emberi tőkébe

A téma Nem csak a „folyó” bérek lényegesek: Munkavállalói beruházás a teljes élettartamra Munkaadói beruházás A társadalom összes termelőtőke-állománya: fizikai tőke emberi (vagy tudás) tőke (továbbiakban HC) Miért különböznek az egyes emberek emberi tőke beruházási magatartásai?

Az emberi tőke fogalma Az egyén mindazon belső, személyétől elválaszthatatlan tulajdonságainak, képességeinek összessége, melyre beruházási folyamat (tehát jelenbeli fogyasztásról való lemondás) révén tesz szert, és amely növeli az egyén munkatermelékenységét, ezáltal nagyobb életkeresethez juttatja a jövőben (várhatóan megtérítve a beruházás költségeit és azon felül még a normál profitot, mindent jelenértéken számítva). Amennyiben szervezetekről vagy közösségről van szó, úgy az emberi tőke a tagok valamilyen alkalmas módon összesített egyéni emberi tőkéjével lesz egyenlő. egyéntől elválaszthatatlan, beruházással jön létre, növeli a munkatermelékenységet, megnövekedett életkeresetben térül meg.

Az emberi tőke értéke Mennyit lehet vele keresni a munkaerőpiacon (munkavállaló) Mennyit lehet vele termelni (munkaadó) A fentieket nem csak az emberi tőke állománya (pl. tudásanyag mennyisége) befolyásolja, hanem az is, hogy hol (földrajzilag) és milyen feltételek közt (foglalkozás, munkahely) hasznosul.

Emberi tőke felhalmozás 3 legismertebb módja Tanulás, képzés Vándorlás Új munkahely (állás) keresése

Az egyéni emberitőke-felhalmozás szakaszai Kisgyermekkor (piac előtti különbségek létrejötte): Mások döntései és erőforrásai Szülők, közösség, társadalmi kapcsolatok Egészségi állapot és várható élettartam meghatározódása Tizenéves és fiatal felnőtt kor: Tanulás „teljes munkaidőben” Munkavállalóként: Részidőben, munka mellett való emberi tőke felhalmozás

Háborúk, helyreállítási periódusok és emberi tőke

A HC beruházás összetevői Költségei: Közvetlen költségek (pl. tandíj, tanszerek költségei) Alternatívaköltségek (pl. elmaradt kereset) Pszichés veszteségek (pl. unalmas tanórák, kilépni egy jó kollektívából) Hozadékai: Magasabb jövőbeli kereset (Munkanélküliség elleni védelem – különösen az iskolázottság esetében) Jövőbeli magasabb munkaelégedettség Jövőbeli magasabb haszon a fogyasztásból Diszkontráta: Bizonytalanság (jövőbeli fogyasztás hasznossága is bizonytalan) Kamatláb Jelenérték (NPV) vagy belső megtérülési hányados (IRR) Határhozam (MB) és határköltség (MC) egyenlősége egyensúlyban

Optimális HC beruházás Az MB csökkenő, mert a hozamok begyűjtésére annál kevesebb idő áll rendelkezésre, minél többet időt költünk a HC megszerzésére.

Egyéni különbségek forrásai Piac előtti tényezők: Erőforrások Tanulási képesség (költség) Várakozások

Egy példa: felsőoktatás iránti kereslet Miért vásárolják? Fogyasztás: tanulás öröme, diákélet stb. Beruházás: költségek vs. jövőbeli hozamok Eltérő keresetáramlás az élet során az eltérő végzettségek esetén Miért „muszáj” magasabb végzettséggel többet keresni?

Alternatív keresetáramlások

Előrejelzések A magasabb diszkontrátával rendelkezők (jelenre orientáltak) közül kevesebben tanulnak tovább. A felsőoktatásban a fiatalok dominálnak. A részvétel (kereslet) csökken, ha költségei nőnek. A részvétel (kereslet) nő, ha a várható bérprémium növekszik.

Jelenre orientáltság vizsgálata Felsőoktatási részvétel és egészségtudatosság Várható élettartam Betegség-tünet Önminősítés Káros életvitel (pl. dohányzás) Az iskola és az egészségi állapot összefüggése jövedelemtől független (kiv. legszegényebb) Egészségügyi erőforrások kihasználtsága nem tér el az iskolázottság függvényében

Felsőoktatás költségérzékenysége „Önrész”: a jobb módúak jelenléte nagyobb azonos képességek mellett Az elmaradt kereset az idősebbeknél nagyobb: visszahúzza a részvételüket A jövőbeli hozamok összege az idősebbeknél kisebb: ez is csökkenti a részvételüket Alacsonyabb kognitív képességűek jövőbeli valószínű keresetnövekedése kisebb, jelenbeli költségeik nagyobbak

Keresetkülönbözet vagy bérprémium Ennek a legerősebb a hatása a beiratkozásokra

Egyéb tényezők Ismerősök Etnikai hovatartozás Szomszédsági környezet Ezek az ismeretek csökkentik a bizonytalanság érzetét

Piaci reakciók a felsőoktatási részvétel változására Kínálatnövekedés a munkaerőpiacon: bércsökkenés, foglalkoztatás-növekedés Hatás az alacsonyabb végzettségűek piacára: Kínálat csökken: béremelkedés Kiszorítás Várakozások szerepe: előrehozott reakciók

Munkába állás utáni képzés Munkahelyi képzések: Nehéz megfigyelni, nagy részben informális Négy jellemző: A teljes munkaidős dolgozók átlagos keresete emelkedik a végzettség emelkedésével A leggyorsabb keresetemelkedés az aktív életszakasz elején történik Az iskolázottsági bérprémiumok az életkorral nőnek A férfiak életkor-kereset profiljai konkávabbak és jobban szétnyílnak, mint a nőkéi

Átlagkereset és iskolázottság az életkor függvényében (USA adat) Férfiak Nők

Munka közbeni képzés és keresetek A kereset-életkor görbe erősen konkáv. Ezt részben magyarázza a munka közbeni képzés. 3 típusa: „Csinálva tanulás” Munkatárs segítségével való tanulás Formális tanulás Költségek megosztásának alapja: Általános vagy Speciális képzés

Általános képzés Költségét a munkavállaló viseli Rendszerint alacsonyabb bér formájában Megtérülése a munkavállaló számára az életkereset növekedése (= formális oktatás) Az ilyen beruházások fiatalabb korban jobban megtérülnek

Munka közbeni képzés megtérülése A meredekség csökken a beruházások elmaradásával

Életkor-kereset profilok szétnyílása A jobb képességűek ruháznak be többet Majd olyan munkahelyet választanak, ami további tanulást igényel

Női munkavállalók és az HC A női keresetek kevésbé emelkednek Rövidebb a munkában töltött éveik száma Kevesebb átlagos heti munkaóra A karrier a gyermekvállalás miatt megszakad Kevesebb munkahelyi képzés A formális képzésben a részvételük meredeken emelkedik, de a szakterületi különbségek jelentősek De: mindezen különbségek folyamatosan csökkennek!

Jó beruházás-e a tanulás? Egyén Vállalat Társadalom

Nemzetközi összehasonlítás 2006-ból

Végzettség és keresetek 2011-ben

Végzettség nyújtotta munkanélküliség elleni védelem

A hagyományos képzések 2008-ban végeztek, a többiek 2010-ben! Felsőfokú végzettségek típusai közti kereseti különbségek 2011-ben (Veroszta 2012) A hagyományos képzések 2008-ban végeztek, a többiek 2010-ben!

Torzítások a tanulás hozadékrátájának becslésében Felfelé torzítás Személyes képességek vs. oktatás Lefelé torzítás Termelékenységen kívüli hasznok kimaradnak Nem mért javadalmazás (nem pénzbeni) Kiválasztási torzítás Alacsonyabb szinten talán nem állná meg a helyét A képességei csak a magasabb végzettséget igénylő munkára teszik alkalmassá

Jó társadalmi beruházás-e az oktatás Ok-okozati viszony kérdése Emberi tőke növelés vagy jelzés Az iskola minősége A vita jelentőssége

Köszönöm a figyelmet!