Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
DSC TÁMOP Munkahelymegőrző támogatás munkaidő csökkentéssel és képzéssel kombinálva 2009.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Előadó: Bali Kornél Mikro-, kis-és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Egyéb munkaerő-piaci programok
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Van ötletem, de hogyan valósítsam meg?
Esélyek a munkaerőpiacon
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
NYUGDÍJ, EGÉSZSÉGÜGY, AGE(I)NG
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Folyamatosan emelkedik a lakosság
címzetes egyetemi docens
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Gazdaságpolitika 7. ea.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A rendszerváltás óta eltelt időszak gazdasági fejlődése
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök Magyarok a piacon II. konferencia A mikro- kis és középvállalkozások nemzetközi versenyképességének helyzete 2008. november Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

„Oly korban éltem én e földön, mikor az ember úgy elaljasult, hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,..” Radnóti Miklós

A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok Költség struktúra

Tehernövelő tételek 2004-ben (Mrd Ft) A járulékalapot kiszélesítik − a természetbeni juttatások többsége 2004-től bérjellegű jövedelem módjára viselkedik, ezért a járulékterheket is t. viselik (-10) A rehabilitációs hozzájárulás összege 37.300 Ft-ról 132.300 Ft-ra nő, (-7) ÁFA: a 0-kulcs megszűnik, 5%-ra emelkedik, a normál kulcs nem változik, a kedvezményes kulcs 3 százalékponttal emelkedik (mértéke 15% lesz). (-45) A támogatások utáni áfa levonásának tilalma (-22) SZJA: (-19) Egyes kedvezmények megszüntetése, illetve hatókörének és/vagy mértékének korlátozása (nyugdíjjárulék, befektetési adóhitel, lakásépítés). Az elkülönülten adózó jövedelmek adókulcsának emelése. A cégautó adótételének kétszeresre növelése Egyéb adóemelés és új adónemek bevezetése: Súlyadó felemelése. (-1) Energiaadó, és a környezetterhelési díj bevezetése. (-22) Bevezetik az innovációs járulékot (-25) Minimálbér emelés terhei (-39) ÖSSZESEN (-190)

Tehercsökkentő tételek 2004-ben Mrd Ft A társasági adó két százalékponttal csökken (65) Az iparűzési adóból levonható a befektetett pénzügyi eszközök és a kamatbevételek 50 százaléka (7) A veszteség korlátlan ideig elszámolható Az ötven év feletti munkanélküliek, a gyesről visszatérők után nem kell megfizetni a havi 3.450 forintos egészségügyi hozzájárulást Kedvezőbbé válnak a fejlesztési adókedvezmény feltételei. (5) A hátrányos helyzetű régiókban az eddigi 3 helyett 1 milliárd, az ország többi pontján 10 helyett 3 milliárd forintos beruházás is elegendő a kedvezmény igénybevételéhez. A további kötelező létszámnövelés a hátrányos régiókban 50 (az eddigi 300 helyett), az ország többi pontján 100 (az eddigi 500 helyett). A kedvezmény 5 helyett 10 éven át jár, azonban az adónak csak 80 százaléka írható le. A kedvezmény beruházási minimum nélkül igénybe vehető, ha a foglalkoztatottak számát 300 fővel (hátrányos helyzetű térségben 150 fővel) növelik, és 20 százalékuk pályakezdő, A kisvállalkozói beruházási kedvezmények a közepes vállalkozóknak is járnak. A kisvállalkozók beruházási hiteleinek – a kamat 40 százalékát jelentő – kedvezménye 5 helyett maximum 6 millió forint lehet, Az egyetemek területén működő vállalkozások kutatás-fejlesztési ráfordításaik háromszorosát, legfeljebb 50 millió forintot írhatjnak le az adóalapjukból de minimis támogatásként. A szakképző tanulói alkalmazottat foglalkoztatók a jelenlegi hatezer helyett a minimálbér 20 százalékával csökkenthetik az adóalapjukat A megváltozott munkaképességűeket alkalmazók dolgozónként a minimál- bér fele helyett annak teljes összegével csökkenthetik az adóalapjukat Az EVA árbevételi határa 25 millió forintra emelkedik. ÖSSZESEN (77)

vállalkozói teher növekedés 2004. évi hatás + 100 milliárd vállalkozói teher növekedés

Tehernövelő tételek 2005 Vállalkozási járulék bevezetése 17-18 Innovációs járulék ütemezett növelése 5-7 Mobiltelefon 22-27 Termékdíj növekedés, hulladék-feldolgozás többletterhei 4-6 Regisztrációs adó + áfa 8-9 Cégautó adó emelése 0,5-0,6 Egyéb helyi adók emelése 3 Illetékek 1,5-2,0 Együtt 61-72,6 Bankadó 30-32 Minimálbér emelése, közterhekkelb) 32-42 Összesen 123-146,6

Tehercsökkentő tételek 2005 Vállalkozói adóalap csökkentése az iparüzési adó felével 5,7 Iparüzési adóalap csökkenthető 1 M Ft/új foglalkoztatott mértékbenc) 0,5-1 Egyéb iparüzési adóval összefügg (megosztás az áram- és gázszolg.)ő 2-3,5 1-5 fös mikrovállalkozás vállalkozói adóalap csökkentésed) 4-6 Csoportos áfa-alanyiság kiterjesztése 1,4 Bioüzemanyagok utáni adóvisszatérítés 3,4 Tb-járulék 50%-ának átvállalása egyes munkavállalói csoportoknále) 7,3-8,5 EHO 1.200 Ft/fö/hó csökkentése novembertől 9,4-10 Részmunkaidősök utáni EHO arányosítása 1-1,5 Egyéb (gyorsított écs, innováció támogatása, munkahelyteremtés, fejlesztési adókedvezmény feltételeinek enyhítése 4,7 Összesen 36-40,9

vállalkozói teher növekedés 2005. évi hatás + 100 milliárd vállalkozói teher növekedés

Tehernövelő tételek 2006 Minimálbér-emelés (63 E Ft-ra) - 68,0* - 68,0* Százalékos eho kiterjesztése - 4,0* Természetbeni juttatás adóztatása 400E Ft felett - 24,0* Megváltozott munkaképességűek utáni befizetés növelése Regisztrációs adó - 12,7* Innovációs járulék - 6,0* Összesen - 124,7

Tehercsökkentő tételek 2006 Társasági adó o        5 M Ft-ig 10% o        egyéb o        áfa eredmény-hatás o        iparűzési adó 100%-os leírása + 18,8 + 6,0 - 6,0 + 12,8 Egyszerűsített vállalkozói adó o        áfa-kulcs csökkentése o        ekho bevezetése + 4,9 + 2,8 + 2,1 Tb járulékok o        eho megszűntetése o        Start-kártya + 68,0 + 58,0 + 10,0* Összesen + 97,7

Vállalkozói teher növekedés 2006. évi hatás + 40 milliárd Vállalkozói teher növekedés

A „Gyurcsány csomag” részletei

vállalkozásokat érintő 2007-től jelentkező összes többlet terhelése A „Gyurcsány csomag” vállalkozásokat érintő 2007-től jelentkező összes többlet terhelése Kb. 600 milliárd Ft/év

2004-5-6-7 években 2003-hoz képest nőttek a vállalkozások terhei! kb. 800-840 milliárddal nőttek a vállalkozások terhei!

A magyar vállalkozások túladóztatottak! Milyen értelemben? Időben: növekedés 2003-2007! Térben: a környező országokhoz képest jelentősen magasabb elvonási mérték Közgazdaságilag: nincs meg az ésszerű arány a fejlesztési források meghagyásában - központi költségvetés - helyi költségvetés - vállalkozó fejlesztési forrásai

Összefüggések I. Nőnek az adók: csökken a befektetési kedv ! csökken a beruházás ! csökken a foglalkoztatás! nő a munkanélküliség! nő a fekete gazdaság! Következmény: a gazdasági növekedés lassul!

Összefüggések II. Csökkennek a reáljövedelmek Ha emiatt csökken a fogyasztás, csökkennek a fogyasztási típusú adó bevételek! és csökken a kereslet! Ha a megtakarítások terhére szinten marad a fogyasztás, csökken a megtakarítás, ezzel együtt csökken a beruházás! Következmény: a gazdasági növekedés lassul!

A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Támogatási rendszer

Gazdaságfejlesztési források 2007-2013

Viszonyítás I. 2007- től évi átlag 131 milliárdos forrás bővülés 2003-hoz képest évi 800 milliárdos adóteher emelkedés 2007- től évi átlag 131 milliárdos forrás bővülés

Viszonyítás II. Ha az évi átlag 80% -át le tudjuk hívni: 104,8 milliárd Ft A Real Madrid egy évi költségvetése : 87,45 milliárd Ft

A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok

Eredmény nélküli gazdaságpolitikai programok Első 100 napos program Második 100 napos program SMART Hungary Európa Terv Sikeres Magyarország Programja Első 100 lépés programja Második 100 lépés programja Nemzeti Fejlesztési Terv I Nemzeti Fejlesztési Terv II Új Magyarország Fejlesztési Terve Új Egyensúly Programja Konvergencia Program Új tulajdonosi program Megegyezés programja

A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok Költség struktúra

MIT TEHET AZ EMBER?: HA VÁLLALKOZÓ 2008-BAN!

Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Villamos energia: Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,08 Eurocent/Kwh átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Alacsonyabb a költségszint a volt EU15-ben: Ausztria, Finnország, Svédország, Franciaország, Spanyolország, Görögország, Dánia (2007-es adat)

Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Földgáz: Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,75 Eucent/Gjoule átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Németország, Svédország, Egyesült Királyság, Luxemburg kivételével valamennyi európai országnál magasabb a magyarországi árszint 2007-ben

Magyarország: 1,42 Euro/liter A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Gázolaj: Magyarország: 1,42 Euro/liter Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 1, 25 Euro/liter átlagszám Megjegyzés: 2007-ben tartósan alacsonyabb gázolaj árak voltak érvényben Finnországban, Görögországban, Spanyolországban , Luxemburgban és Ausztriában

A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Banki kamatok: Magyarország: 8,5 % Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 3,85 % átlagszám Megjegyzés: 2007 szeptemberi adat: magyar jegybanki alapkamat 7,5%, Németország 3,19% Ausztria 3,19%

Élőmunkát terhelő elvonások: A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Élőmunkát terhelő elvonások: Magyarország: kb. 50,5 % Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 39,4% 46,6% 47,5% 46,8% Németország 42,0% Ausztria 39,4% (2007-es adat)

Mire költünk kevesebbet, mint az EU 15 a GDP %-ban; Magyarország EU 15 Honvédelemre 1,3% 1,7% Egészségügyre 5,4% 6,5% Nyugdíjakra 9,3% 12,3% Kutatás- fejlesztésre 0,94% 1,91% Sportra 0,2% 2,0% Még jó néhány struktúra X < Y

Mire költünk többet, mint az EU 15 a GDP %-ban; Állam adósság szolgálatra! Állami túlköltekezés a közszférában Korrupció 2018.12.24. dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

Maastrichti kritériumok * Infláció: legfeljebb 1,5 % ponttal haladhatja meg annak a 3 EU-tagnak az átlagos inflációját, ahol az infláció a legalacsonyabb * 10 éves kamat: legfeljebb 2 % ponttal haladhatja meg annak a 3 EU-tagnak az átlagos kamatát, ahol ezek a kamatok a legalacsonyabbak * Forint árfolyam: az eurozónához való csatlakozás előtt minimum két év az ún. árfolyam mechanizmusban (ERM II); sáv: ± 15 % * Költségvetési hiány: a GDP 3 %-a * Államadósság: a GDP 60 %-a 2018.12.24. dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök Az Európai Unió (EU-27) és Magyarország nem pénzügyi szektorba tartozó vállalkozásainak fő jellemzői mikro kis közepes KKV együtt nagy Foglalkoztatottak megoszlása % EU-27 29,6 20,6 16.8 67,1 32,9 Magyarország 42,0 18,1 15,4 75,6 24,4 Hozzáadott érték (%) 20,9 18,9 17,8 57,6 42,4 20,2 15,6 17,6 53,4 46,6 Mért termelékenység (ezer euró/fogl.) 70,7 91,5 105,9 86,1 128.6 48,1 86,0 114,1 190,6 2018.12.24. dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök A kettős könyvvitelt vezető vállalkozások átlagos adóterhelése (Adóterhelés = fizetendő adó / számított adó) (Forrás: APEH) 2002 2003 2004 2005 2006 0-1 fő 99,3 99,2 99.2 99.1 2-9 fő 98,0 98,6 98,5 10-49 fő 97,0 97,7 97,9 MKV átlag 97,8 98,3 98,8 50-249 fő 86,5 95,0 97,4 97,5 92,9 KKV átlag 94,1 97,2 98,1 96,7 250 főnél nagyobb 56,4 46,8 65,3 42,2 Átlag 77,8 68,5 83,7 68,8 72,1 2018.12.24. dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) 2018.12.24. dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

Módszer: ár jóval a költség szint felett extraprofit Multinacionális Vállalatok Bankok Kifosztás I. Kifosztás II. Módszer: magas kamat Módszer: ár jóval a költség szint felett Polgárok (6,5 milliárd) Vállalkozások

Érték?

Milyen korban élünk mi?: Olyan korban, amikor ha pénzed van, mindent lehet! ( oktatás, kultúra, sport, egzisztencia ) És ha nincs?: Kérlek legyél boldog a tudattól, hogyha pénzed lenne, mindent lehetne.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!