Elektronikus - online - adatszolgáltatás
Jogszabályok Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.). Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.). Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló 2002. évi XLIII. törvény (továbbiakban: Eva tv.). A számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet, és annak módosítása 2/2018. (VI. 1.) PM rendelet (továbbiakban: Rendelet). Kihirdetve: Magyar Közlöny 77. szám
Előzmény 1.) 2013. évben online pénztárgépek bevezetése. Az online érkező adatok elemzésre alkalmas adatbázisba - adattárházba - kerülnek, amelyek kockázatelemzés keretében összevetésre kerülnek az adózó bevallásaiban feltüntetett adataival. (48/2013. NGM rendelet) 2.) 2015. január 1-től az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) bevezetése. Valós idejű forgalmi adatokat biztosít és lehetővé teszi a kockázatos szállítmányok kiszűrését. (5/2015. NGM rendelet) 3.) A tesztelés után - 2018. július 1-től - élesben a számlaadatok online adatszolgáltatása.
Elektronikus - online - adatszolgáltatás közvetlen előzménye 2017. január 1-jétől a számla kötelező adattartalma a termék beszerzőjének, szolgáltatás igénybevevőjének az adószámának vagy csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegye, amely alatt, mint belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítették, feltéve, hogy a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő adóalanyra a k) pont szerinti áthárított adó a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja és a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal belföldön telepedett le, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön. (Áfa tv. 169. § d) pont dc) alpont)
Elektronikus - online - adatszolgáltatás célja, előnyei Célja: a gazdaság fehérítése és az adócsalások visszaszorítása. Előnyei: Adóhatósági oldalon: a kiállított számlákról valós idejű adatok érkeznek a NAV-hoz, a nagy mennyiségű számlaadat gyorsan elérhető hatékony kockázatelemzés és ellenőrzés céljára, ami segíti az adócsalások felderítését. Adózói oldalon: az új rendszer kiváltja a számlakibocsátók összesített adatszolgáltatását (Áfa-bevallás M-es lap), az adatszolgáltatás automatizálásával az adminisztratív terhek csökkennek a számlázó programot használóknál, a kiállított számlákat lekérdezhetik a számlabefogadók és a számlakibocsátók is.
Kire vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatás? A számla kibocsátásra kötelezett - vagyis a termékértékesítő, szolgáltatás nyújtó - valamennyi belföldön nyilvántartásba vett adóalany. Ha a számla kibocsátási kötelezettségnek a kötelezett - megbízása alapján és képviseletében - az általa választott meghatalmazott útján tesz eleget, akkor a meghatalmazó. Az Áfa-regisztráltak is. Az Eva alany is. A számla előállítás helye - külföld - irreleváns! (Áfa tv. 10. számú melléklet, Eva tv. 16. § (9) bekezdés - hatályos 2018. július 1-től)
Mely számlákra vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség? (1.) Kötelező az adatszolgáltatás számlakibocsátó által egy másik belföldi adóalanynak kiállított, legalább 100 000 forint áthárított adót tartalmazó számláinak az Áfa tv. - 169., illetve 170. § - szerinti valamennyi kötelező adatáról. Nem terjed ki ez az adatszolgáltatás: ha a számlában áthárított általános forgalmi adó nem éri el a 100 000 forintot, áthárított adó hiányában a fordított adózás alá eső ügyletekre, a másik tagállamba vagy harmadik országba teljesített adómentes termékértékesítésről kiállított számla adataira, nem adóalanynak kibocsátott számlákra. (Áfa tv. 10. számú melléklet - hatályos 2018. július 1-től)
Mely számlákra vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség? (2.) Számla módosítás, érvénytelenítés esetén: A módosító és érvénytelenítő számlákról is adatot kell szolgáltatni, ha az eredeti számla áfa tartalma elérte az összeghatárt. A módosító számlákról adatot kell szolgáltatni akkor is, ha a módosítás eredményeként éri el vagy haladja meg az áfa a 100 000 forintos összeghatárt.
Az adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik Mely számlákra vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség? (3.) Az adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik Az online pénztárgép által kibocsátott számlákra nem! a számlázó programmal előállított számlákra a nyomdai úton előállított nyomtatvány felhasználásával előállított számlákra is!
Mely számlákra vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség? (4.) Átmeneti rendelkezés Az Áfa tv. 2018. július 1-jétől hatályos 10. számú mellékletét a 2018. június 30-át követően kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat tekintetében kell először alkalmazni. Azon kibocsátott vagy kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat tekintetében, amelyről mind a 2018. június 30-ig hatályos, mind a 2018. július 1-jétől hatályos szabályok alapján adatot kell szolgáltatni, az adóalany dönthet úgy is, hogy csak a 2018. július 1-jétől hatályos szabályok szerint szolgáltat adatot. A 2018. július 1-jét megelőzően kiállított számla, amelyben feltüntetett adót 2018. június 30-át követően kezdődő adómegállapítási időszakban kell megállapítani és bevallani, az adóalany a 10. számú melléklet 2018. június 30-án hatályos szabályait köteles alkalmazni (vagyis a tételes összesítő jelentést). (Áfa tv. 317. § - hatályos 2018. július 1-től )
A számlák mely adatára vonatkozik az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség? A számla Áfa tv. 169. §-a szerinti adatának szolgáltatása kötelező, más adat esetén lehetőség. A 100 ezer forint alatti áfa tartalmú számlákról az adatszolgáltatás lehetőség (adóalany részére kiállított számlák esetén!).
Hol kell teljesíteni az elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettséget? Az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon! Az elektronikus felület az adóalany egyedi azonosítására szolgáló adatok igénylését követően használható. 2018. július 1-jéig a NAV lehetőséget biztosít az adatszolgáltatást végző informatikai alkalmazás tesztelésére - adózói teszt. Az adózói tesztre biztosított elektronikus felület - ahogyan majd a 2018. július 1-től kötelezően használandó felület is - regisztrációhoz kötött. INTERNET szükséges! (Áfa tv. 10. számú melléklet 9. pont - hatályos 2018. július 1-től)
Ki jogosult a regisztrációra, és az elektronikus - online - adatszolgáltatásra? (1.) Előfeltétele: élő KÜNY tárhelyes (korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáférés. Ki végezheti el a regisztrációt? Aki az adatszolgáltatásra kötelezett vagy annak képviseletére jogosult, azaz: az adózó, az adózó törvényes képviselője, aki a NAV nyilvántartásában állandó meghatalmazottként szerepel, vagy akit az adóügyek elektronikus intézésére az adózó az Egységes Képviseleti Adatlapon - EGYKE - feljogosította, és rendelkezik ügyfélkapuval.
Ki jogosult a regisztrációra, és az elektronikus - online - adatszolgáltatásra? (2.) Az állandó meghatalmazott akkor jogosult regisztrálni, ha valamennyi elektronikusan, telefonon, valamint személyesen és papír alapon intézhető ügytípusban teljeskörű képviseletre jogosult (EGYKE 01-A lap D/3. rovat), valamennyi adóügy elektronikus intézésére jogosult (EGYKE 01-A lap E/1. rovat), valamennyi adóügyi bevallás, adatszolgáltatás és elektronikusan teljesíthető bejelentés, beadvány, kérelem intézésére jogosult (EGYKE 01-B lap H/1. rovat), valamennyi adatszolgáltatás intézésére jogosult (EGYKE 01-B lap H/8. rovat), általános forgalmi adóval összefüggő adatszolgáltatások elektronikus intézésére jogosult (EGYKE 01-B lap H/12. rovat). (A fentiek alatt az EGYKE nyomtatvány bevezetése előtti bejelentések esetén a T180-as nyomtatvány megfelelő rovatai értendőek.)
Az elsődleges felhasználó regisztrációjának folyamata Az adózót regisztráló természetes személy (törvényes képviselő vagy állandó meghatalmazott) az ún. „elsődleges felhasználó”.
1) „Regisztráció” panelre kattintás
2) „ÜGYFÉLKAPU BEJELENTKEZÉS” Az adózói teszt időszakában elvégzett regisztrációnak része, egyben első lépése egy adatkezelési tájékoztatás, és az abban foglaltak megismerése és elfogadása („Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam. Hozzájárulok adataim kezeléséhez”).
3) „ADATSZOLGÁLTATÁSRA KÖTELEZETT ADÓZÓI REGISZTRÁCIÓ” panelre kattintás Az ügyfélkapuba történő bejelentkezés a magánszemély felhasználónevének, valamint jelszavának megadásával teljesül. A megadott adatok alapján az ügyfélkapu a felhasználó azonosítását kísérli meg.
4) Természetes személyazonosító adatok megadása („ÜGYFÉL REGISZTRÁCIÓ - ALAPADATOK MEGADÁSA”) Az ügyfélkapus beazonosítás sikeressége esetén következő lépésként a regisztrációt végző személy természetes személyazonosító adatainak (hibalehetőség: Budapest 14.), valamint adóazonosító jelének megadása szükséges a viszontazonosítás érdekében. 2018. június 18-ától az éles felületen már csak az adóazonosító jelének megadása szükséges!
Az „Ellenőrzés” panelre kattintással megtörténik a viszontazonosítás.
5) "Felhasználónév ellenőrzése" A viszontazonosítás során vizsgálja a rendszer azt, hogy az előbb megadott azonosító adatokkal létezik-e már regisztrált felhasználó. Amennyiben már létezik felhasználó, lehetőség van annak kiválasztására, hogy a regisztrációt végző személy a létező felhasználónevével, vagy új felhasználónévvel kíván regisztrálni.
6) „ÜGYFÉL REGISZTRÁCIÓHOZ SZÜKSÉGES RÉSZLETES ADATOK MEGADÁSA” Ezen oldalon történik az adatszolgáltatásra kötelezett adózóra vonatkozó adatok megadása. A „Regisztráció típusa” alatt lenyíló panellel kell kiválasztani, hogy a regisztrációt végző adózó gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó.
Amennyiben az adatszolgáltatásra kötelezett gazdálkodó szervezet, akkor az adószámot kell kizárólag feltüntetni.
Amennyiben az adatszolgáltatásra kötelezett nem minősül gazdálkodó szervezetnek, hanem egyéni vállalkozó (vagy őstermelő, vagy adószámmal rendelkező magánszemély), akkor az „ügyféltípus” lenyíló paneljében az egyéni vállalkozót kell megadni, és ebben az esetben az adószám mellett az adóazonosító jelet is fel kell tüntetni.
Sikeres képviseleti jog vizsgálata esetén a korábban választott felhasználónév megjelenik, majd jelszó megadása (és megerősítése) szükséges. Továbbá az adóhatósággal történő kapcsolattartás biztosítása érdekében fel kell tüntetni (megerősítéssel) a felhasználó e-mail címét, és telefonszámát, valamint a kapcsolattartás nyelvét (lenyíló panel segít a kiválasztásban). A feltüntetett adóazonosító szám alapján a rendszer automatikusan megjeleníti az adatszolgáltatásra kötelezett adózó állami adó- és vámhatóság nyilvántartásában szereplő adatait. A fenti adatok mellett az adatszolgáltatásra kötelezettnek fel kell tüntetnie az adóhatósággal történő kapcsolattartás biztosítása érdekében az adózó e-mail címét, és telefonszámát, valamint a kapcsolattartás nyelvét.
Sikeres regisztráció elfogadását követően megjelenik a főoldal. Az elsőként regisztráló elsődleges felhasználó a „FELHASZNÁLÓK” oldalon az „ÚJ FELHASZNÁLÓ” gomb kijelölése után jelenthet be technikai vagy elsődleges vagy másodlagos felhasználókat.
Új elsődleges felhasználó hozzáadása létező regisztrációhoz (1.) A már regisztrált adózóhoz felvehető további elsődleges felhasználó is, ha törvényes képviselő vagy állandó meghatalmazott. Az ún. külső regisztráció megegyezik az előbbiekben részletezett adózói regisztráció során követendő eljárással. Ezzel a lehetőséggel biztosítható az is, hogy ha pl. megváltozik a vezető tisztségviselő személye vagy új állandó meghatalmazottat választ az adózó, az új képviselő regisztrációja megtörténhessen. Az elsődleges felhasználók azonos, teljes körű jogosultsággal rendelkeznek az Online Számla rendszerben.
Új elsődleges felhasználó hozzáadása létező regisztrációhoz (2.) Az adózó/törvényes képviselő/állandó meghatalmazott, mint elsődleges felhasználó a bejelentkezést követően a „FELHASZNÁLÓK” oldalon az „ÚJ FELHASZNÁLÓ” gomb kijelölése után megjelenő ablakban jelenthet be (igényelhet) az adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges technikai felhasználót, hozhat létre másodlagos felhasználót Az elsődleges felhasználó a web felületen teljes körű intézkedési joggal rendelkezik. Fontos! A tesztrendszerben korábban regisztráltaknak az éles rendszerben ismételten regisztrálniuk kell!
Elsődleges felhasználó számlázó program használata esetén nyomtatvánnyal kibocsátott számla Technikai felhasználó regisztrációja Másodlagos felhasználó regisztrációja
Számlázó programmal történő adatszolgáltatás
Számlázó programmal szembeni követelmény Valós idejű adatszolgáltatás, azaz a számla kiállítását (lezárását) követően azonnal, emberi beavatkozás nélküli, közvetlen gép-gép kapcsolat útján automatikusan valósul meg. Adatexport funkció marad. Külföldön előállított számlákra is vonatkozik. Internet kapcsolat szükséges. Azonnali adatszolgáltatás. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges XSD séma az adóhivatal honlapján vagy a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu linken található.
A létrehozott elsődleges felhasználó teendői számlázó program használata esetén (1.) Számlázó programból teljesítendő adatszolgáltatás esetén adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat (interfész) útján történhet. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez a gép-gép interfész használatához szükséges adatokat, azaz a technikai felhasználót nyilvántartásba kell venni. Az Online Számla felületre történő bejelentkezést követően az „Cég-felhasználó kapcsolatok” felületen választható ki a törzsszámot tartalmazó piros panelre történő kattintással, hogy mely adózóhoz legyen technikai felhasználó létrehozva. A technikai felhasználót az elsődleges felhasználó hozhatja létre, a “FELHASZNÁLÓK” oldalon az “ÚJ FELHASZNÁLÓ” panel kijelölése után a “Technikai felhasználó” opcióra kattintva.
ezt kell kiválasztani
A létrehozott elsődleges felhasználó teendői számlázó program használata esetén (2.) Fontos, hogy a technikai felhasználó jogosultság kizárólag az Online Számla felület (interfész) használatára, mint adatszolgáltatás teljesítésére terjed ki, egyéb jogosultságra nem.
A létrehozott elsődleges felhasználó teendői számlázó program használata esetén (3.) A „Mentés” gomb aktiválását követően automatikusan létrejön egy Felhasználónév, ezt követően a „Részletek” lap alján található „Kulcsgenerálás” nyomógombra kattintva XML aláírókulcs és XML cserekulcs generálható, mely az adózó számlázó programja és a NAV szervere közötti kommunikációhoz szükségesek (tehát 4 dolog: kulcsok, a Felhasználónév, valamint a jelszó). A kulcsoknak nincs elévülési ideje, ugyanakkor az arra jogosult felhasználó – figyelemmel a saját biztonsági intézkedéseire – tetszőleges gyakorisággal megváltoztathatja az adott technikai felhasználó jelszavát vagy kulcsait továbbá módosíthatja a kapcsolattartás nyelvét és a jogosultságokat. Fontos, hogy a „Kulcsgenerálás” nyomógombra történő ismételt – akár több alkalommal történő – kattintással a rendszer új, megváltozott XML kulcsokat állít elő.
Mit kezdjünk az adatszolgáltatást követő válaszüzenettel? Az adatszolgáltatás teljesített, ha: szabályszerűen történt a benyújtása és a sikeres feldolgozást a NAV rendszere visszaigazolta! Elfogadó nyugta (sikeres feldolgozás) Hibás adatszolgáltatás két esete: 2. Warning: sikeres feldolgozás, de hibás az adatszolgáltatás! Számla hiba / adatszolgáltatás hiba. Számla módosítás / adatszolgáltatás javítás. Fejlesztő bevonása! Az adatszolgáltatás megismétlése. 3. Error: az adatszolgáltatás nem, dolgozható fel! Adatszolgáltatás javítása, megismétlése.
Nyomdai úton előállított számlákról történő - online - adatszolgáltatási kötelezettség
Nyomdai úton előállított számlákról történő - online - adatszolgáltatási kötelezettség határideje (1.) Az adóalany termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetén azon nyomdai úton előállított nyomtatvány használatával kibocsátott számlákról, amelyekben egy másik, belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra áthárított adó összege a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja, de az 500 000 forintot nem éri el, a számla kibocsátását követő öt naptári napon belül, az 500 000 forintot eléri vagy meghaladja, a számla kibocsátását követő naptári napon belül számlánként köteles a számla 169. § szerinti tartalmáról adatot szolgáltatni. (Áfa tv. 10. számú melléklet 5. pont - hatályos 2018. július 1-től)
Elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett számlák Áfa nélküli ellenérték Ft-ban Alkalmazott adó mértéke % Áthárított adó összege Bruttó ellenérték 2 000 000.- 5 % 100 000.- 2 100 000.- 555 556.- 18 % 655 556.- 370 370.- 27 % 470 370.- Áfa nélküli ellenérték Ft-ban Alkalmazott adó mértéke % Áthárított adó összege Bruttó ellenérték 10 000 000.- 5 % 500 000.- 10 500 000.- 2 777 780 18 % 3 277 780.- 1 851 852.- 27 % 2 351 852.-
Nyomdai úton előállított számlákról történő - online - adatszolgáltatási kötelezettség határideje (2.) Számla nyomdai úton előállított nyomtatvány használatával történő módosítása esetén a számlával egy tekintet alá eső okiratot kibocsátó adóalany köteles ezen okirat 170. § szerinti tartalmáról adatot szolgáltatni annak kibocsátását követő öt naptári napon belül, ha a számlában áthárított adó akár a módosítást megelőzően, akár azt követően vagy a módosítást megelőzően és azt követően is eléri vagy meghaladja a 100 000 forintot, de nem éri el az 500 000 forintot, naptári napon belül, ha a számlában áthárított adó akár a módosítást megelőzően, akár azt követően vagy a módosítást megelőzően és azt követően is eléri vagy meghaladja az 500 000 forintot. (Áfa tv. 10. számú melléklet 7. pont - hatályos 2018. július 1-től)
Nyomdai úton előállított számlákról történő - online - adatszolgáltatási kötelezettség határideje (3.) Számla nyomdai úton előállított nyomtatvány használatával történő érvénytelenítése esetén a számlával egy tekintet alá eső okiratot kibocsátó adóalany köteles ezen okirat 170. § szerinti tartalmáról adatot szolgáltatni annak kibocsátását követő öt naptári napon belül, ha az érvénytelenített számlában áthárított adó elérte vagy meghaladta a 100 000 forintot, de nem érte el az 500 000 forintot, naptári napon belül, ha az érvénytelenített számlában áthárított adó elérte vagy meghaladta az 500 000 forintot. (Áfa tv. 10. számú melléklet 8. pont - hatályos 2018. július 1-től)
Másodlagos felhasználó 1. Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése (pl. számlák lekérdezése vagy exportálása, illetve kézi számla feltöltése esetén), a felület használatának biztosítása érdekében másodlagos felhasználó is létrehozható. Az Online Számla felületre történő bejelentkezést követően az „Cég-felhasználó kapcsolatok” felületen választható ki a törzsszámot tartalmazó piros panelre történő kattintással, hogy mely adózóhoz legyen másodlagos felhasználó létrehozva. Erre kell kattintani.
Másodlagos felhasználó 2. Itt történik meg a Másodlagos felhasználó hozzáadása, amely létrehozásához felhasználónév és jelszó megadása kötelező, továbbá itt lehet beállítani az online számla adatkezelővel és az online számlázó programmal kapcsolatos jogosultságokat. Az arra jogosult felhasználó megváltoztathatja a másodlagos felhasználó jelszavát továbbá módosíthatja a kapcsolattartás nyelvét, email címét, telefonszámát és a jogosultságokat.
Számla adatszolgáltatás - manuális -bejelentés Weboldalon, mobileszközről is elérhető rögzítő felület készül, melyen lehetőség lesz: a kézi számlák adatainak kézi rögzítésére, figyelmeztetési üzenettel visszatérő adatszolgáltatások javítására, üzemzavar alatt kiállított számlák adatainak rögzítésére, meghatározott feltételek esetén. Manuális rögzítés hibás adatszolgáltatás esetén: adóalany döntése szerint azonnal, kötelezően, ha a hiba elhárítása 3 munkanapon belül nem történt meg.
Üzemszünet (1.) Üzemszünet, üzemzavar, karbantartás fogadó (NAV) oldalon közlemény a kezdő és a megszűnési időpontról, tervezett karbantartásról tájékoztató, adatszolgáltatás teljesítése üzemzavar karbantartás internet szolgáltatás elégtelensége megszűnést követő 24 órán belül elektronikus úton. 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet 13/B. § (1)-(3) bekezdése
Üzemszünet (2.) Üzemzavar, internet szolgáltatás elérhetetlensége az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany oldalán Üzemzavar, internet szolgáltatás elégtelensége Teendők 48 órát meghaladó üzemzavar esetén: 48 óra leteltekor bejelentés a NAV rendszerébe, ezt követő 24 órán belül MANUÁLIS RÖGZÍTÉS, amennyiben az üzemzavar/internet szolgáltatás elégtelensége nem hárul el ismételt bejelentéssel az időkeret 24 órával többször hosszabbítható az üzemzavar megszűnéséig. megszűnést követő 24 órán belül elektronikus úton 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet 13/B. § (4)-(5) bekezdése
Számlázó program fejlesztőit segítő információk A NAV az online adatszolgáltatás fejlesztéséhez kapcsolódóan fejlesztői konzultációkat biztosít. A fórumokon történő részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amely a https://kobakreg.nav.gov.hu weboldalon, az „Események” menüpont alatt végezhető el. REST API interfész kommunikációját magyarázó technikai segédlet a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/dokumentaciok oldalon került publikálásra. A technikai vonatkozású kérdés-válasz gyűjtemény a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/technikai_kerdesek_valaszok oldalon érhető el.
Belföldi összesítő jelentéssel kapcsolatos változások 2018. január 1. és 2018. július 1. között nincs változás. A kibocsátott számlákról 2018. július 1-jétől az összesítő jelentés korábbi módja megszűnik. A befogadott, adólevonási jog alapjául szolgáló számlák adatairól továbbra is szükséges az adatszolgáltatás, de az új 100 000 forintos értékhatárt alkalmazva.
Elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett számlák lekérdezése A tételes adatszolgáltatás teljesítéséhez a számlát befogadó adóalany - a számlázó programból a NAV-hoz továbbított, illetve nyomdai úton előállított számla esetén a webes felületre feltöltött számla adatok alapján - a számára kibocsátott számlák adatait a NAV rendszeréből lekérdezheti. Várhatóan 2018. június 30. után. Megkönnyíti a számla befogadójának az áfa bevallásában teljesítendő adatszolgáltatását (Áfa-bevallás M-es lap).
Elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség melletti adatszolgáltatások Az Áfa-bevallás 07-08. lapjain teljesítendő adózói nyilatkozat a fordított adózás alá eső egyes gabonák, olajos magvak, acélipari termék ügyletek vonatkozásában megmarad. Közösségi termékértékesítés, termékbeszerzés, a 37. § hatálya alá eső azon szolgáltatásnyújtás- igénybevétel számla adatairól az összesítő nyilatkozattételi kötelezettség - A60-as nyomtatvány - megmarad. A PTGSZLAH nyomtatványon nem adóalany részére - nyugta helyett - kibocsátott számlák adataira vonatkozó adatszolgáltatás megmarad. (Áfa tv. 142. § (9) bekezdés, 257/G. §, 4/A., 6/C. számú melléklet - hatályos 2018. július 1-től)
Számlázó program használata Számlázó program használata nem kötelező, továbbra is megmarad a kézi számla kiállításának lehetősége. A számlázó programnak 2018. július 1-jét követően is rendelkeznie kell adatexport funkcióval. Ezen funkció megszüntetésének előfeltétele, hogy a számlázó programból teljesítendő online adatszolgáltatási kötelezettség az adóalany valamennyi számlájára és azok teljes adattartalmára terjedjen ki. Az adóalany mindaddig használhatja adatszolgáltatásra nem alkalmas számlázó programját, amíg nem állít ki a számlázó programmal egy másik belföldi adóalany részére olyan számlát, amiben 100 000 forint vagy azt meghaladó összegű adó van, (pl. alanyi adómentes adózó).
Elektronikus - online - adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztásának szankciói Az általános forgalmi adó összesítő jelentés szerinti adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása, késedelmes, hiányos, hibás vagy valótlan adattartalmú teljesítése esetén a kiszabható mulasztási bírság felső határa az érintett számlák, illetve számlával egy tekintet alá eső okiratok számának és az általános bírságszabály szerinti bírság adózóra egyébként vonatkozó legmagasabb mértékének - a természetes személy adózót kettőszázezer forintig, nem természetes személy adózót ötszázezer forintig - szorzata. (Art. 220. §, 229. § - hatályos 2018. július 1.)
Köszönöm a figyelmet!