Professzorok Batthyány Köre, április 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A környezetvédelem intézményrendszere
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
A megújuló tanárképzés
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
1 Mit kíván a minőségorientált magyar felsőoktatás? Balázs Ervin A MAB elnöke Professzorok Batthyány Köre, október 18.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Önkormányzat és állam.
A felsőoktatási felvételi eljárás
Az ügyészi szervezet és feladatok
Lorem ipsum.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Messze van-e még Bologna? Pálinkás József 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A magyar felsőoktatás fejlesztésének céljai A magyar nemzet gazdasági, tudományos és kulturális versenyképességének fenntartása. A hallgatók és az oktatók helyzetének és boldogulási esélyeinek javítása. A Bolognai nyilatkozatból fakadó kötelezettségeink teljesítése. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Bolognai nyilatkozat áttekinthető és összehasonlítható végzettségek, oklevélmelléklet lényegében kétciklusú képzés kreditrendszer diákok és oktatók cseréje a minőség garantálása az „európai dimenzió” 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A fejlesztés néhány fontos elve nyitottság és esélyteremtés közhasznúság és nemzetépítő feladat az állam nagyfokú felelősségvállalása hatékony finanszírozás szabadság és felelősség egyensúlya jogok és kötelezettségek egyensúlya önkormányzás, tulajdon, önálló gazdálkodás az oktatók és a hallgatók kompetenciájuknak megfelelően szólhatnak bele az őket érintő döntésekbe 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Hibás stratégia esetén A felsőoktatás színvonala rohamosan csökken. A hallgatók és oktatók helyzete és lehetőségei rosszabbodnak. A magyar intézmények versenyképessége romlik. Legjobb hallgatóink egy része külföldön keres megfelelő oktatási intézményt. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A „Magyar Universitas Program”-ról A felsőoktatás nem értelmezhető pusztán klasszikus piaci adás-vételként, „oktatási szolgáltatás”-ként, következésképpen a „tanulmányi utalvány” rendszer bevezetése ellentétes az intézmények felelősségével és közösségi feladataival. A képzések döntő hányadában az oktatás kellő hatékonysága csak szakonként eltérő alapképzéssel valósítható meg. Az alapképzések képzési ágon belüli összehangolásával kell a szakmódosítást lehetővé tenni. A képzések tartalmát pontos képesítési követelményekben kell meghatározni, a definiálatlan képzési keret ezt nem helyettesítheti. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A „Magyar Universitas Program”-ról A felsőoktatás fejlesztése során megkülönböztetett figyelmet kell szentelni a tehetséges és felkészült hallgatók képzésének. A kétciklusú képzés nem öncél, hanem az európai felsőoktatási térséghez való csatlakozás eszköze. A képzések átalakítását csak a szükséges mértékben, a magyar oktatási rendszerhez hasonló oktatási rendszerű országokban ténylegesen végrehajtott változtatásokkal összhangban kell elvégezni. A magyar felsőoktatásban a jelenlegi tervezetnél szélesebb körben és sokrétűbben kell megengedni a lineáris kétciklusú képzéstől eltérő képzéseket, például a kétszakos képzést. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A „Magyar Universitas Program”-ról Jelenleg az egyetemi és főiskolai képzések alapozó szakasza jelentősen eltér egymástól. Az alapképzést úgy kell kialakítani, hogy a magiszteri képzés színvonala feleljen meg a jelenlegi egyetemi diplomának. Az állami felsőoktatási intézmények fenntartója a magyar állam, a fenntartói jogokat az oktatási miniszter gyakorolja. A felsőoktatási intézmény vezetője a választott rektor. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Felsőfokú végzettség a 25-64 éves korosztály %-ában 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Két általános megállapítás A létszámnövekedésben szerepet játszik a második és a harmadik diploma megszerzésének növekvő igénye, amelyet az oktatási intézmények és az oktatáspolitika mesterségesen is gerjesztenek. A létszámnövekedéssel és az alacsonyabb szintű főiskolák egyetemi rangra emelésével jelentős mérvű színvonalcsökkenés következett be. A bekerülő hallgatók csökkenő tudásszintje és a felsőoktatási intézmények létszámnövelési kényszere következtében a diploma értékét veszti. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Demográfiai mutatók 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A magyar felsőoktatás problémái Nem képes szétválasztani a tehetségek színvonalas képzését a tömegképzésétől. A finanszírozás esetleges. A kutatás finanszírozása messze elmarad a kívánatostól. Az intézmények képzési kínálata egyszerre elavult és túlzottan divatvezérelt. Az intézményi döntéshozatalban nem kellően érvényesül a kompetencia-elv. Az oktatásirányítás nem törekszik az államilag finanszírozott képzési kínálatot az ország valós igényeivel összhangba hozni. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a 25-29 éves korosztály %-ában (EU tagországok) 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a 25-29 éves korosztály %-ában (csatlakozó országok) 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Az évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák számának változása (%) (csatlakozó országok) 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A fejlesztés területei a képzési és a kutatási tevékenység a finanszírozás az intézményi vezetés az állami irányítás 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Képzési szintek a felsőfokú alapképzés: bakkalaureátus fokozat és szakképzettség(?) a magiszterképzés: magiszteri fokozat és szakképzettség A doktori képzés: PhD/DLA fokozat A felsőfokú szakképzés 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. A nehézségekről A a főiskolai és az egyetemi képzés szervezetileg és tartalmilag is elkülönül. A triviális megoldás: Az egyetemi képzést jelenlegi formájában bontsuk két ciklusra, a főiskolai képzést pedig tekintsük alapképzésnek Ez az egyik legnagyobb veszély Az alapképzések szintje a főiskolai képzések szintjéhez igazodik, és ezáltal a magiszteri fokozat színvonala a jelenlegi egyetemi diploma színvonala alá esik. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Meg kell engedni a kétciklusú képzéstől eltérő képzéseket Alapképzésre nem épülő magiszteri fokozattal végződő képzések indulhatnak. Szakképzettséget nem adó alapképzések indulhatnak Meghatározott szakpárokon meg kell valósítani a kétszakos képzés lehetőségét. Önálló tanító és az óvodapedagógus-képzés. A tanárképzés továbbra is két szinten legyen lehetséges. Emelt szintű alapképzés, amely előnyt jelent a magiszterképzésbe történő felvételnél. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. A tanárképzésről A képzés első szintje (preferáltan két) szakterületet megjelölő előadói vagy szakterületi bakkalaureátus fokozat megszerzése után, tanítási gyakorlat és tanári készségeket átadó képzésben történjen, és tanári vizsgával záruljon. A második szint a magiszteri képzéssel egyidejűleg, vagy azt követően tanítási gyakorlat és tanári készségeket átadó képzésben történjen, és tanári vizsgával záródjon. A szakterületet megjelölő előadói bakkalaureátusi fokozattal rendelkezők felvételi vizsgával beléphetnek a magiszteri képzésbe. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Szakok, ágak, területek A képzés minden szinten meghatározott szakon történik. A szakok képzési ágak és képzési területek szerinti csoportosítása a sok szempontból (pl. finanszírozás) hasznos lehet. Az alapképzés általános alapszakokon történik (tanári alapszakok). A magiszteri képzés speciálisabb szakokon történik. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Felvétel az egyes képzésekre Felsőfokú szakképzés: érettségi eredmények (felvételi vizsga) Felsőfokú alapképzés: érettségi eredmények, felvételi vizsga Magiszteri képzés: felvételi vizsga, alapfokozati eredmények Doktori képzés: felvételi vizsga (magiszterfokozati eredmények) 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A hallgatók belépési arányai az egyes képzési ciklusokban Felsőfokú szakképzésbe az érettségizettek kb. 10 %-a (7 000) Alapképzésbe az érettségizettek kb. 75 %-a (54 000) Magiszteri képzésbe az alapképzésben részt vettek kb. 60 %-a (32 000) Doktori képzésbe a magiszteri képzésben részt vettek kb. 4 %-a (1300) 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A kutatás, fejlesztés és szakmai alkotó munka a felsőoktatásban A kutatási, fejlesztési és szakmai (pl. művészeti) alkotó munkát az intézmények alaptevékenységéhez tartozónak kell tekinteni. Ezek finanszírozását be kell építeni az alapfinanszírozásba Új pályázati alapot kell létrehozni új szellemi műhelyek létrehozására A kutatás és fejlesztés valamint a művészeti alkotó tevékenység versenypályázati rendszerének támogatását jelentően növelni kell. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Finanszírozás (1) normatív alapú támogatások: (a) képzési támogatás (b) kutatási támogatás (c) fenntartási támogatás (2) pályázatok útján elosztandó források (d) egyéb járulékos támogatások (3) szerződéses alapon nyújtott (e) átalakítási támogatások (f) fejlesztésekre és felújításokra nyújtott beruházási támogatások (4) saját bevételek 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Az állami finanszírozás arányai A normatív támogatások: 80 % A (d)-(f) támogatások együttes súlya fejezeti szinten 20 % intézményi szinten max. 30 % A fejlesztési (beruházás, felújítás) támogatás fejezeti szinten 7-12 % intézményi szinten: 4-18 % Kutatási támogatások: fejezeti szinten a teljes támogatás 25 /%-a 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Döntés a finanszírozásról Az Országgyűlés a költségvetési törvényben képzési ciklusonként és képzési áganként meghatározza az egy hallgatóra eső képzési támogatást, a kutatási és a fenntartási támogatás, a beruházás és a pályázati támogatás fejezeti összegét. A kormány képzési területenként és ciklusonként meghatározza az állami finanszírozásban részesítendő hallgatók számát. Az oktatási miniszter meghatározza az államilag finanszírozott hallgatói helyek intézmények közötti elosztását, valamint dönt a kutatási és a fenntartási és beruházási támogatás intézményenkénti elosztásáról. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. Az intézményi vezetés Az intézményi vezetés rendszeren csak annyit érdemes változtatni, amennyi a képzési szerkezet megváltoztatásához és a hatékonyabb működéshez szükséges. Az intézményeket továbbra is az egyetemi közösség által választott rektornak kell vezetnie. A gazdálkodás jogszerűségéért a gazdasági főigazgató felel. Az akadémiai tevékenység és a menedzsment tevékenység felügyelete nem válaszható ketté. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Az intézményi vezetés hatékonyságának növelése a rektor vezető szerepének és hatáskörének, és a rektori tanács hatáskörének növelése a dékán vezetői szerepének és hatáskörének, és a dékáni tanács hatáskörének növelése az intézmények Társadalmi Tanácsainak a felsőoktatási törvény szerinti működtetése A fenntartó fokozott szerepvállalása 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

A fenntartói irányítás A fenntartó az a szervezet vagy személy, amely, illetve aki a felsőoktatási intézmény működéséhez szükséges feltételeket biztosítja. az állam alapítvány, gazdasági társaság, az egyházi jogi személy, az országos kisebbségi önkormányzat, önkormányzat magánszemélyek. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17. A fenntartó Létrehozza az intézményt és meghatározza a feladatait. Biztosítja a működéshez szükséges vagyoni, személyi és tárgyi feltételeket. Megállapítja a felsőoktatási intézmény költségvetését és biztosítja részére a működéséhez szükséges fedezetet. Kinevezésre felterjeszti az egyetemi tanárokat és az intézmény vezetőjét, az egyetemi tanács javaslata alapján kinevezi az intézmény gazdasági főigazgatóját. Jóváhagyja a jelentős átalakítási döntéseket: pl. jelentős beruházások, karok és új professzori állások létese. Ellátja az intézmény működése feletti törvényességi ellenőrzést. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Az állami (közigazgatási) irányítás az Országgyűlés a köztársasági elnök a kormány az oktatási miniszter (ágazati irányítás) a szakmai tartalomért felelős miniszterek 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Az állami felsőoktatási intézmények Az állami intézmények fenntartója a magyar állam. A fenntartói jogokat az oktatási miniszter gyakorolja. A Fenntartói Tanács (FT) a fenntartó (miniszter) tanácsadó és döntés-előkészítő testülete, amelynek vannak jogosítványi az intézmény működésének vizsgálatára. A FT –ot a fenntartó (miniszter) a felsőoktatási intézmény tanácsával és az egyetem képzési profiljában érdekelt szakminisztériumokkal egyetértésben hozza létre. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.

Állami felsőoktatási intézmények átalakítása A törvényben meg kell engedni a szigorúan kontrollált – az állami vagyonvesztést megakadályozó – átalakulást. A befektető létrehoz egy magánalapítványt, amely legalább öt évre biztosítani tudja az intézmény teljes költségvetésének legalább 30 %-át. Az alapítvány és az OM létrehoz egy intézményfenntartó közhasznú társaságot (a továbbiakban Kht.). A Kht tulajdonosi tanácsában a szavazati arány a befektetett tőke és az intézmény finanszírozásában vállalt részesedés szerint oszlik meg. Az OM – az Országgyűlés jóváhagyása után – átadja a fenntartói jogokat az intézményfenntartó Kht.-nek. 2018.12.03. Professzorok Batthyány Köre, 2004. április 17.