Hatékony és változatos kommunikációs módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A kölcsönös befolyásolás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Nemzetközi tárgyalási technikák
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Motivációs kérdezés technikája
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Tárgyalás és Értékesítés technika
Kommunikáció.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„Mindenki mondja a magáét”
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
A meggyőző érvelés pszichológiája
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Skizofrénia.
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3.KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Kommunikáció 4. Bemutató
Nevelés és nevelői attitűdök
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Quality Human Management
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Önmenedzselés a mindennapokban
A segítő folyamat, -összetevői és -befolyásoló tényezői
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Vigyázat: minden üzenet!
Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka
..
A Legjobb Barát Hozzáállás
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az érzelmi zsarolás.
Teamek, kommunikáció.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A lelkigondozott védekezései
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Szervezeti Kommunikáció
Asszertív kommunikáció
Előadás másolata:

Hatékony és változatos kommunikációs módszerek Tar Tímea Tünde 2017.december 12.

Hatékony kommunikáció A kommunikáció hatékonysága függ attól, hogy: szavainkat hogyan válogatjuk meg, milyen a testbeszédünk, a hanglejtésünk, hangszínünk. Ezeknek összhangban kell lenniük, hogy SIKERES legyen a kommunikációnk.

Kommunikációs stílusok

Kommunikációs stílusok Agresszív: támadó, erőszakos, rámenős, sértő Asszertív: középút a behódoló és a fenyegető között; kellő határozottságú és öntudatú Passzív: behódoló viselkedés

Agresszív kommunikáció

Agresszív kommunikáció Az interakcióban részt vevő emberek nem azonos jogokkal rendelkeznek, azaz az egyiknek több joga van arra, hogy érdekeit érvényesítse, érzelmeit, véleményét kifejezze. Erőszakosság Erőteljes gesztusok, hangerő A kommunikációs partner elnyomottnak érzi magát Megnyilvánulhat nyílt vagy burkolt formában

Az agresszívan kommunikáló ismérvei Azon a meggyőződésen alapul, hogy az ember saját igényei fontosabbak mint másoké. Testtartása egyenes, feszes, mozdulatai szaggatottak. Arckifejezése szigorú, ugyanakkor bizonytalan mosoly is kiülhet az arcára. Szemkontaktus intenzív, tekintete lenéző, állkapcsa összezárt. A hangereje vagy fenyegetően halk, vagy túlzottan hangos. Hangneme becsmérlő, gúnyos, leereszkedő

A passzívan kommunikáló

A passzívan kommunikáló ismérvei Félénkség, bizonytalanság jellemzi. A kommunikátor a másik féllel való kapcsolatát egyenlőtlennek érzi, így nem mer véleményt nyilvánítani, kérdezni, kérni vagy kérést visszautasítani. Testtartása összeroskadt, karjai szorosan összefontak. Nézése mentegetőző, tekintetét lesüti, nehezére esik fenntartani a szemkontaktust. Gesztusai bizonytalanok, gyakran babrálja a haját, vagy kapaszkodik valamilyen tárgyba.

Az asszertív kommunikáció Asszertivitás: a gondolatok, érzések kifejezése, őszinte, nyílt kommunikáció útján. Mire jó az asszertív viselkedés? a szorongást keltő, nehéz helyzetek eredményesebb kezelésére, önbizalom növelésére, érzések spontánabb kifejezésére, hibázás és kritika elfogadására, nemet mondásra való képesség fejlesztésére, hatékonyabb konfliktuskezelésre.

Az asszertív magatartás alaplépései 1. Aktív figyelem és jelzés a másiknak, hogy megértettük a közlését. 2. Mondjuk el, hogy mit érzünk és mit gondolunk. 3. Mondjuk el, hogy mit szeretnénk.

Milyen az asszertív személy? meggyőző jó beszédű céltudatos elszánt határozott következetes tiszteletben tartja a másik véleményét és annak személyiségét

Az asszertív üzenet felépítése a megváltoztatandó viselkedés kritika nélküli leírása, az asszertív személy érzelmeinek kinyilvánítása, a másik viselkedése által az önkifejezőre gyakorolt, konkrét és megfogható hatás tisztázása.

Az asszertív üzenet Tartózkodjunk a megfogalmazásban: következtetések levonásától (annyira unatkoztál – ma sokat beszéltél a megbeszélésen) általánosításoktól („soha, mindig, állandóan”) káromkodástól elítélő szavakat tartalmazó leírásoktól a hosszas leírásoktól

Az asszertív testnyelv elemei Testtartás: forduljunk teljesen a másik felé. Álljunk vagy üljünk egyenesen, kicsit előrehajolva, hogy a kellő, de szoros távolságot tartsuk. Mindvégig emeljük fel a fejünket. A szemkontaktus: nézzünk egyenesen a másik szemébe, amikor igényünknek akarunk érvényt szerezni. Ez is segít közölni a tényt, hogy komolyan gondoljuk, amit mondunk. A gesztikulálás: vannak, akik ilyenkor merevek és szoborszerűek. Fizikai merevségük csak rontja igényeik érvényesítését. Az üzenet, melyet kellő gesztikulálással hangsúlyozunk, további hangsúlyt kap.

Az asszertív testnyelv elemei A hang: a suttogó, monoton vagy kántáló hang ritkán győzi meg a másikat. A hangerő, a helyes hangsúlyozás alapvetően meghatározza az üzenetet. A levegővétel: az, hogy legyen elegendő levegőnk, fontosabb a hatékony asszertivitás szempontjából, mint sokan képzelik. Csendben maradni: asszertív üzenetünknek a megfelelő testnyelvvel való együttes elküldése után álljunk meg!

Passzív-asszertív-agresszív

Értő figyelem Az értő figyelem a pontos megértésben segít, abban, hogy megértsük, mire gondol a másik fél, mit kíván kommunikálni, melynek következményeként az esetleges nézetkülönbségek, konfliktusok is elfogadhatóbbá, kezelhetőbbé válnak. Kizárjuk saját érzéseit, ítéletét és kizárólag az üzenetre figyelünk. Az értő figyelem része a visszajelzés: jól odafigyelt-e a címzett a másik fél mondanivalójára.

Közléssorompók parancsolás, utasítás figyelmeztetés, fenyegetés prédikálás, moralizálás tanácsosztogatás, megoldási javaslatok logikai érvelés, meggyőzés ítélkezés, bírálat, vádolás dicséret, egyetértés megszégyenítés, kifigurázás, megbélyegzés értelmezés, elemzés, diagnosztizálás nyugtatás, részvét, vigasztalás, bátorítás faggatózás, rákérdezés elterelés, humorizálás, távolságtartás

Meggyőző üzenet Az akaratot mozgásba lehet hozni mind az érzelem, mind a gondolkodás által.

A meggyőző üzenet tényezői Forrás (ethos)  legyen egyenes jellemű és megbízható. „ A jó embereknek inkább hisznek” Üzenet (logos)  logika szabályai, színes hivatkozások, példák, hiedelmek figyelembe vétele A közönség érzelmei (pathos) különböző érzelmek keltése és a meggyőzés szolgálatába állítása.

A meggyőzés 5 alapelve „Húzni” az ő tempójában A részvétel jobb, mint a passzivitás  a kérdezés technikái A meggyőzés nem manipuláció! Ne minősítsük a személyt, magatartása okát derítsük fel! Először értsük meg a másikat, aztán akarjuk megértetni magunkat!

Hogyan legyek asszertív? Légy konkrét a kommunikációdban ! Beszélj egyes szám első személyben a kommunikáció során. Válaszd ki a megfelelő helyet és időpontot, hogy kommunikálj!  Kérj megerősítést mindenről, amiben megállapodtatok!  Légy őszinte a kommunikációdban!  Oszd meg a véleményed másokkal!  Ha valaki megdicsér, akkor azt köszönd meg illendően! Figyelj a szemkontaktusra a kommunikáció során!  Ne személyeskedj a kommunikációban!  Figyelj meg másokat és tanulj az asszertíven kommunikáló emberektől! Ha utólag rájössz, hogy passzívan vagy agresszíven viselkedtél egy szituációban, semmi gond.  

Köszönöm a figyelmet!